Digitální svět: technologie, potenciál, rizika Právní a společenské aspekty Miroslav Bartošek, ÚVT MU bartosek@ics.muni.cz Právní a společenské aspekty2 Přednášející Miroslav Bartošek ̶ ÚVT MU, Knihovnicko-informační centrum MU ̶ Automatizace knihoven ̶ Digitální knihovny ̶ Open Science Právní a společenské aspekty3 Obsah přednášky 1. Úvod Otázky k zamyšlení ● Internet „dobro lidstva“? ● O čem to celé bude 2. Internet a Právo Široký právní rámec ● Duševní vlastnictví ● Autorský zákon ● CC ● GDPR 3. Etika a netiketa Etika, etiketa, netiketa ● Netiketa dříve… ● …a dnes 4. (vybrané) Společenské aspekty Už jen bodově ● Je to na širší debatu ☺ Právní a společenské aspekty4 1. Úvod Právní a společenské aspekty5 Internet „Dobro lidstva“? Internet a osobní IT jsou s námi v masovějším měřítku zhruba čtvrtstoletí. Za tu dobu změnily svět k nepoznání. K lepšímu nebo horšímu? Otázky k zamyšlení ̶ Otevírání/dostupnost informací vs. Omezování přístupu? ̶ Ochrana práv autorů vs. Právo veřejnosti na informace? ̶ Digitalizace života vs. Hrozby kyberkriminality? ̶ Sociální média jako podpora nebo hrozba pro demokracii? ̶ Regulace informací na internetu? Ne/ano – jak? ̶ Propaganda na internetu jako nové válčiště mezi státy/ideologiemi? ▪ Jsme díky internetu svobodnější? ▪ Je svět díky internetu lepší a bezpečnější? Každá mince má dvě strany. Lidová moudrost Právní a společenské aspekty6 Internet „Dobro lidstva“? Nástup nových technologií a propojování kyberprostoru s fyzickým světem přináší řadu výzev právních, etických a společenských, s vazbou na: Lidská práva ̶ Osobní svoboda, právo na soukromí, svoboda projevu, osobní bezpečnost Odpovědnost ̶ Odpovědnost za jednání a vyjadřování, regulace, náhrada škod Bezpečnost ̶ Ochrana před kybernetickými hrozbami a útoky, šikana, kyberkriminalita Fungování společnosti ̶ Právní a společenský rámec, společenská domluva a koheze Právní a společenské aspekty7 O čem to bude ̶ Právní nahlédnutí ̶ Etické otázky ̶ Společenské aspekty ▪ Spíše jen vybrané střípky z komplikovaného světa ▪ Bez ambicí na úplnost a „jedinou pravdu“ ▪ Nejsme právníci Právní a společenské aspekty8 2. Právo na Internetu Obrázek z https://revisionlegal.com/internet-law/internet-law-everything-you-need-to-know/ Právní a společenské aspekty9 2. Právní rámec Mnoho oblastí, složitě propojený komplex zákonů (žádný 1 zákon „o Internetu“) ̶ Ochrana duševního vlastnictví (x právo veřejnosti na informace) ̶ Ochrana soukromí a osobních údajů (x právo na informace) ̶ Ochrana obchodního tajemství (x veřejný zájem) ̶ Zodpovědnost za obsah (x svoboda projevu) ̶ Zodpovědnost za zneužití (x kdo je zodpovědný) ̶ Kybernetická bezpečnost, Zákon o elektrotechnických komunikacích ̶ a mnoho dalších… Navíc ▪ Princip teritoriality (rozdílnost národních legislativ) x Internet nezná hranic ▪ Legislativa se trvale za vyvíjí a mění (viz např. nejnověji zákony DEPO) ▪ Různé právní výklady (rozhoduje soud) (Další elektronizace postupů orgánů veřejné moci) Právní a společenské aspekty10 2.1 Ochrana duševního vlastnictví Hailed for quick and convenient access to a world of material, the Internet also poses serious economic issues for those who create and market that material. If people can so easily send music on the Internet for free, for example, who will pay for music? “The Digital Dilemma: Intellectual property in the Information Age“. National Academy of Sciences, 2000 ̶ Ochrana duševního vlastnictví je pokládána za nezbytnou pro podporu kreativity lidí. Jak velká ale má ta ochrana být, to jasné není. ̶ Práva k duševnímu vlastnictví: soubor práv k nehmotným výsledkům tvůrčí činnosti člověka ▪Autorská práva (ochrana vzniká automaticky) ▪ Práva autora ▪ Práva související (nakladatelé, výkonní umělci, rozhlasové/televizní vysílání, databáze) ▪Průmyslová práva (o ochranu se žádá a je zpoplatněna) ▪ Práva k tvůrčím výsledkům – patenty (vynálezy, technická řešení), užitné vzory ▪ Práva k netvůrčím výsledkům – ochranné známky Právní a společenské aspekty11 2.1.1 Autorské právo 1. Právo autora mít po určitou dobu pod výlučnou kontrolou některá využívání svého díla 2. Chránit veřejný zájem při využívání díla širokou veřejností „Ochrana autorských práv by neměla být ani tak tvrdá, aby znemožnila rozvoj, monopolizovala trh a vytvořila sociální přehrady mezi lidmi a společnostmi, neměla by ale být ani tak měkká, aby se nevyplácelo investovat do rozvoje.“ ▪ Autorská ochrana je přidělena autorským dílům automaticky v okamžiku jeho vyjádření v objektivně vnímatelné podobě (EU), resp. jejich fixace do hmotné podoby (US) ▪ Nechrání se příslušné myšlenky, nápady, fakta, procedury, objevy… stojící za vytvořením díla ▪ v ČR: „Autorský zákon“ (Zákon 121/2000 Sb. o právu autorském, o právech souvisejících, a…) ▪ Autorské dílo: slovesné, hudební, dramatické, choreografické, pantomimické, fotografické, audiovizuální, malířské, sochařské, architektonické, kartografické, dílo užitého umění Výjimky: omezení práv autorů Práva autorů Právní a společenské aspekty12 Právní a společenské aspekty13 2.1.1 Autorský zákon ̶ Práva osobnostní ▪ Osobovat si autorství, nedotknutelnost díla, autorský dohled, … ▪ Zanikají smrtí autora ̶ Práva majetková ▪ Ekonomický profit: rozmnožování díla, sdělování veřejnosti (web), odměna za rozmnožování díla pro osobní potřebu, … ▪ Trvají 70 let po smrti autora a dědí se o Teritorialita: V různých zemích se může právní úprava lišit. Snaha o harmonizace v rámci EU. o Kolektivní správa autorských práv: OSA (Ochranný svaz autorský), DILIA, aj. ✓ Náhradní odměny odváděny v souvislosti s rozmnožováním díla pro osobní potřebu – poplatky z nenahraných nosičů, z přístrojů k zhotovování rozmnoženin, zhotovených placených kopií, TV v restauraci, … ✓ Volná užití díla (pro osobní potřebu): „Za užití díla podle tohoto zákona se nepovažuje užití pro osobní potřebu fyzické osoby, jehož účelem není dosažení přímého nebo nepřímého hospodářského nebo obchodního prospěchu, nestanoví-li tento zákon jinak.“ „Do práva autorského tak nezasahuje ten, kdo pro svou osobní potřebu zhotoví záznam, rozmnoženinu nebo napodobeninu díla.“ Neplatí pro poč. programy a databáze. Je nelegální stáhnout si z webu fotku/film/… pro osobní potřebu? https://www.mkcr.cz/caste-dotazy-737.html Právní a společenské aspekty14 2.1.2 Creative Commons ̶ Autor může dle AZ udělit veřejnou licenci pro své dílo! ̶ Většina autorů ale neví, jak to udělat -> proto vzniklo Creative Commons (neziskové mezinárodní sdružení – právníci a informační specialisté) ̶ CC = soubor veřejných licencí, které autor může přiřadit k svému dílu a rozhodnout tak, za jakých podmínek lze jeho dílo volně používat ̶ Autor sám stanovuje míru ochrany a volnosti svého díla ̶ Široké spektrum licencí dle ▪ míry ocenění autora za užití díla ▪ možností využití díla pro komerční účely ▪ podmínek modifikovatelnosti díla ̶ all rights reserved some rights reserved ̶ Jak používat CC https://www.creativecommons.cz/pro-autory/publikace-del/ Právní a společenské aspekty15 2.1.2 CC – prvky pro sestavování licencí ̶ Attribution (by) uveďte autora Umožňuje ostatním rozmnožovat, rozšiřovat, vystavovat a sdělovat dílo a z něj odvozená díla pouze při uvedení autora. ̶ Noncommercial (nc) neužívejte dílo komerčně Umožňuje ostatním rozmnožovat, rozšiřovat, vystavovat a sdělovat dílo a z něj odvozená díla pouze pro nevýdělečné účely. ̶ No Derivative works (nd) nezasahujte do díla Umožňuje ostatním rozmnožovat, rozšiřovat, vystavovat a sdělovat pouze dílo v původní podobě, nikoliv díla z něj odvozená. ̶ Share Alike (sa) zachovejte licenci Umožňuje ostatním rozšiřovat odvozená díla pouze za podmínek identické licence jako má původní dílo (copyleft) Právní a společenské aspekty16 2.1.2 CC licence https://cs.wikipedia.org/wiki/Creative_Commons Právní a společenské aspekty17 Ochrana osobních údajů – GDPR Otevírání informací vs. Omezování přístupu Právní a společenské aspekty18 2.2 Ochrana soukromí ̶ Růst dostupnosti dat o osobách –> potřeba chránit si soukromí ̶ 2000 – v ČR první Zákon o ochraně osobních údajů, ustanoven ÚOOÚ ̶ 25.5.2018 – GDPR (General Data Protection Regulation) a na něj navazující nový český zákon o ochraně osobních údajů (č. 110/2019 Sb.) (vysoké sankce) ̶ Vsuvka: typy právních aktů EU: ▪ Nařízení (Regulation) = zákon (součást národní legislativy všech zemí EU) ▪ Směrnice (Directive) = harmonizační cíle (nutno zapracovat do národní legislativy) ▪ Rozhodnutí (jen pro určené subjekty), Doporučení, Stanovisko ̶ Osobní údaj : jakýkoliv údaj o přímo či nepřímo identifikovatelné fyzické osobě ̶ Koho se týká: jen žijících osob ̶ „Citlivé“ OÚ : rasový/etnický původ, náboženské/politické přesvědčení, sexuální orientace, zdravotní stav, … Právní a společenské aspekty19 2.2 Jak? Zásady zpracování OÚ ̶ Musí k tomu být právní důvod (6) ▪ Právní povinnosti správce, plnění smluv, oprávněný zájem správce, veřejný zájem, …, souhlas ̶ Účel zpracování (stanovit konkrétní účel zpracování OÚ) ̶ Minimalizace sbíraných osobních údajů (jen údaje nezbytné pro stanovený účel) ̶ Omezené uložení (jen po nezbytně dlouhou dobu vzhledem k účelu zpracování) ̶ Transparentnost (informovanost subjektu údajů) ̶ Přesnost a aktuálnost ̶ Integrita a důvěrnost (zabezpečení před poškozením, ztrátou či únikem dat) ̶ Povinnosti instituce: ▪ Záznamy o činnostech zpracování ▪ Pověřenec pro ochranu osobních údajů Právní a společenské aspekty20 Právní a společenské aspekty21 Právní a společenské aspekty22 2.3 „Právo být zapomenut“ ̶ GDPR: povinnost mazat nepotřebné OÚ. Ale ne vše zachytí GDPR ̶ Co se jednou dostane na internet… ̶ Soudní žaloby na vyhledávače (Google aj.) – odstranit z výsledků vyhledávání stránky, které mohou ovlivnit pověst stěžovatele (Snahy změnit minulost?) ̶ 2014 rozsudek Soudního dvora EU ve věci Google x Mario Costeja Gonzales ▪ Stěžovatel se původně domáhal odstranění článku o něm z jedněch španělských novin (dražba majetku stěžovatele kvůli dluhům na sociálním pojištění. „Dluhy jsem splatil a dnes je to irelevantní“) ▪ Vydavatel mu nevyhověl (v souladu se španělskými zákony) ▪ Žaloba na Google – odstranit odkazy na daný článek v novinách ▪ Soudní dvůr EU: Google (provozovatel) musí za určitých podmínek z výsledků vyhledávání smazat odkazy na stránky s informacemi o konkrétním člověku, pokud jej o to požádá ▪ Provozovatel ale může nejprve přezkoumat, jestli je žádost oprávněná (zvážit rovnováhu práv dotčeného a práv uživatelů internetu na informace) ▪ Neposuzuje se pravdivost, ale dnešní relevance informace ̶ Řada další soudních případů; Google – příklady žádostí, kterým vyhověl/nevyhověl Právní a společenské aspekty23 3. Etika a netiketa Právní a společenské aspekty24 3.1 Právo vše nevyřeší… ̶ Desatero ̶ Etika (nauka o morálce) a Etiketa (pravidla chování ve společnosti) – soft regulace ̶ Netiketa / Netiquette (net + étiquette) – slušné chování na Internetu ̶ Vyvíjí se, žádný pevný soubor pravidel, různé on-line komunity ̶ Napomoci přívětivému a přátelskému prostředí Právní a společenské aspekty25 3.2 Specifika on-line komunikace Na co si dávat pozor ̶ Odosobněná komunikace (neporozumění) ̶ Zkratkovité vyjadřování (twiterizace komunikace, klipovitost) ̶ Anonymita uživatelů (nižší osobní odpovědnost) ̶ Rychlost šíření a globální dopad (širší publikum) ̶ Snadnost kopírování a bez ztráty kvality (krádež, plagiátorství) ̶ Snadná dostupnost obrovského množství informací (vyznat se, najít tu pravou) ̶ Různorodá kvalita informací (rozpoznání kvality/nekvality) ̶ Permanentní změna (nízká trvanlivost) Právní a společenské aspekty26 3.3 RFC 1855 – Netiquette Guidelines ̶ Jeden z prvních pokusů o netiketu (1995) ̶ „In the past, the population of people using the Internet had "grown up" with the Internet, were technically minded, and understood the nature of the transport and the protocols. Today, the community of Internet users includes people who are new to the environment. These "Newbies" are unfamiliar with the culture and don't need to know about transport and protocols.“ Vybrané ukázky pro e-mail: (volný zkrácený překlad) ̶ Internet není bezpečný. Nepiš do e-mailu nic, co bys nenapsal na pohlednici. ̶ Respektuj copyright. ̶ Rozesílání řetězových e-mailů je zakázáno. ̶ Buď konzervativní v tom, co posíláš a liberální v tom, co přijímáš. Vyhýbej se „flame-wars“. ̶ Příjemci mohou mít jiné zvyklosti kulturní, jazykové či ve vnímání humoru. Ber na to ohled. –Sarkasmus! ̶ NEPIŠ TEXTY KAPITÁLKAMI! Vypadá to, jak bys křičel. ̶ Používej smajlíky pro označení citově zabarvených sdělení. Ale používej je střídmě! ̶ Nepiš řádky delší než 65 znaků a řádek ukonči vždy tvrdou mezerou. ̶ a další… Srovnej s dneškem RFC: Request for Comment. Dokumentační soubory Internetu. Právní a společenské aspekty27 3.3 RFC 1855 – Netiquette Guidelines (2) Vybrané ukázky pro e-mailové konference a NetNews: (volný zkrácený překlad) ̶ Sleduj danou konferenci či skupinu alespoň 1-2 měsíce, než začneš přispívat, abys porozuměl zvyklostem ̶ Uvědom si, že Tvé příspěvky čte velká skupina lidí. Možná včetně Tvého šéfa. Buď opatrný. ̶ Příspěvky jsou často po velmi dlouhou dobu archivovány. Pamatuj na to. ̶ Příspěvky by měly být stručné a k věci. ̶ Neposílej příspěvky jen kvůli tomu, abys upozornil autora na překlepy či jazykové chyby. Svědčí to o Tvé nevyzrálosti. ̶ Nepodváděj a nepoužívej spoofing (vydávat se za někoho jiného nebo zaměňovat autory textů). ̶ Posílání reklamy je přípustné pouze ve skupinách k tomu určených. ̶ Při posílání odpovědi vyznač v úvodu ten text, na který reaguješ. ̶ Neposílej příspěvky typu „poděkování za poděkování“. ̶ Nepoužívej v textu speciální znaky či abecedy, nemusí projít. ̶ a další… Právní a společenské aspekty28 Flame wars ̶ Z jedné knihovnické e-konference v roce 1997 (od kolegy z UPOL): „Aniž bych se chtěl kohokoliv zastávat, rád bych poznamenal, že udělat z někoho veřejně blbce, umí každý blbec. Takže bych doporučoval zúčastněným blbcům, aby dělali blbce především ze sebe (pokud to vůbec musí dělat) a ne z jiných blbců, kteří to úspěšně zvládnou sami.“ Právní a společenské aspekty29 A ukázka dnešních doporučení → Právní a společenské aspekty30 3.4 https://cs.wikipedia.org/wiki/Netiketa 1. Nezapomínejte, že na druhém konci jsou lidé, nikoli počítač. To, co napíšete, byste možná dotyčnému nikdy do očí neřekli. 2. Dodržujte obvyklá pravidla slušnosti normálního života. Co je nevhodné v obvyklém životě, je samozřejmě nevhodné i na internetu. 3. Zjistěte si taktně kde a s kým mluvíte. Internet je přístupný lidem z celého světa a v každé zemi platí jiná morálka. Politika, náboženství a podobné problémy by proto měly být diskutovány s maximálním taktem a v mezích slušnosti. 4. Berte ohled na druhé. Ne každý má tak dobré internetové připojení jako vy. Neposílejte zbytečně velké zprávy, přílohy, fotografie, … 5. Je vhodné psát s diakritikou. Vyvarujete se tak nedorozumění. Nebuďte grobián, nezveřejňujte nepravdivé nebo i pravdivé, ale choulostivé informace. 6. Pomáhejte v diskuzích. Pokud má někdo v diskuzi nějaký problém, odpovězte mu, pokud znáte odpověď. Někdo jiný zase pomůže vám. Platí zásada: Napřed poslouchej, pak piš. 7. Nerozpoutávejte flame wars a pomáhejte je udržet pod kontrolou. 8. Respektujte soukromí jiných. 9. Nezneužívejte svou moc či své vědomosti. 10. Odpouštějte ostatním chyby. I vy je děláte. Nevysmívejte se jim a nenadávejte na ně. 11. Nešiřte hoaxy. Nerozesílejte spam a reklamu. Neporušujte autorská práva. Stav 8.9.2021 Právní a společenské aspekty31 4. (vybrané) Společenské aspekty Právní a společenské aspekty32 4.1 Společenské aspekty ̶ Specifika sociálních sítí, herní průmysl, … ̶ Monopolní praktiky GAFAM (Google – Amazon – Facebook – Apple – Microsoft) ̶ Sociální bubliny ̶ Kyberšikana, dětská pornografie (film „V síti“) ̶ Trolling, Hoaxes, Fake-news, Hate-crimes ̶ Obchodní a politická reklama (Cambridge Analytica) ̶ Propaganda (bez zvládnuté internetové propagandy se dnes nedá vyhrát válka!) ̶ Snahy nastavit nový, lepší, „spravedlivější“ systém ▪ Piráti: „Stávající AZ je archaická vykopávka, ne zákon pro informační společnost“ Právo – Etika – Společnost Právní a společenské aspekty33 4.1 Společenské aspekty Všudepřítomná rychlá globální síť + mobilní komunikace ̶ Sociální sítě, vyhledávače, smartphones, wearable zařízení → obrovské množství dat o uživatelích (sociální BigData) ▪ Personální data – konání, chování, smýšlení lidí, texty, tweety, lajky, fotky… ▪ Velká část uživatelů je poskytuje bez přemýšlení a bez omezení „Když za službu neplatíte, nejste jejím zákazníkem, ale produktem!“ ̶ GAFAM (Google, Amazon, Facebook, Apple, Microsoft) a ti další ▪ masivní sběr dat o uživatelích – data analyzovat a využít pro cílené ovlivňování uživ. ̶ Obrovský byznys, např Facebook: ▪ 2 mld uživatelů denně (celkem 3 mld); tržby za 2020: 86 mld USD (98 % z reklamy) https://byznys.hn.cz/c1-66957120-firmy-behem-pandemie-zacaly-vic-utracet-za-on-line-reklamu-facebook-diky-tomu- zdvojnasobil-ctvrtletni-zisk Právní a společenské aspekty34 4.2 Psychological targeting (jak na uživatele) ̶ Pozitivní uživatelská zkušenost = klíč k úspěchu služby ̶ Segmentace a Psychometrie: ▪ Analýza dat (příspěvky, lajky, tweety, vyhledávání, brouzdání, nákupy, GPS data) ▪ Přesná (přes 90 %) segmentace uživatelských skupin (pohlaví, rasa, vzdělání, pohlavní orientaci, věková kategorie, náboženské vyznání, lokalita, volební preference) ▪ Algoritmická predikce psychologických charakteristik (základních osobnostních rysů) jednotlivých osob (Big5) ̶ Psychologické zacílení: ▪ Tvorba a distribuce psychologicky personalizovaného sdělení ▪ Generovat pro uživatele cíleně takový obsah (správně vybrané informace, reklamy), který je pro něj atraktivní a vyvolá u něj žádoucí odezvu/chování ̶ „Dobro“ – zlepšení služby, osvětová zdravotnická kampaň, … ̶ „Zneužití“ – od agresivní cílené reklamy až po ovlivňování voleb Právní a společenské aspekty35 Cambridge Analytica Příběh ze života Právní a společenské aspekty36 4.3 Cambridge Analytica ̶ Britská soukromá politická konzultační firma (2013-2018) ̶ Politický marketing s využitím sofistikovaných technologií dolování a analýzy dat ̶ Podílela se na > 200 volebních kampaních po celém světě ̶ Obviněna z nekalých praktik na podporu Trumpovy prezidentské kampaně 2016 ̶ „Zabiják voleb“ – velká politická a mediální aféra ̶ Zneužití dat o uživatelích z Facebooku ̶ "We exploited Facebook to harvest millions of people's profiles. And built models to exploit what we knew about them and target their inner demons." Christopher Wylie, whistblower (2013-14 výzkumný ředitel CA) Právní a společenské aspekty37 CA – Příběh ze života ̶ Původně obranný výzkum: CA původně rozvíjel obranný a vojenský výzkum započatý její mateřskou formou SCL Group pro britskou vládu (identifikace osob ovlivnitelných extrémistickou propagandou; šíření a dopady extrémistických zpráv na sociálních sítích) Právní a společenské aspekty38 CA – Příběh ze života ̶ Původně obranný výzkum ̶ Postupný přerod na vlivovou agenturu využívající vyvinuté technologie proti politickým oponentům zákazníků, údajně (C. Wylie) zejména ve prospěch extrém. pravicových hnutí alt-right (financování od britského miliardáře Roberta Mercera) Právní a společenské aspekty39 CA – Příběh ze života ̶ Původně obranný výzkum ̶ Postupný přerod na vlivovou agenturu proti politickým oponentům zákazníků ̶ Zneužití personálních dat nasbíraných z Facebooku: V roce 2015 vyvinul Alexander Kogan z Global Science Research aplikaci pro Facebook „“This is Your Digital Life“ s osobnostním testem, a zdarma či za drobnou úplatu (1-2 USD) ji nabídli zájemcům na Facebooku (pro akademický výzkum), těch se nakonec našlo 270.000. Zájemci dali aplikaci souhlas se stažením jejich dat – což ale poskytlo aplikaci navíc přístup i k účtům 87 miliónů jejich přátel, se kterými byli na Facebooku v kontaktu (Facebook to v té době neblokoval a aplikaci autorizoval). Došlo tak k úniku informací 87 miliónů lidí, kteří k tomu nedali souhlas. Data se dostala k CA. Právní a společenské aspekty40 CA – Příběh ze života ̶ Původně obranný výzkum ̶ Postupný přerod na vlivovou agenturu proti politickým oponentům zákazníků ̶ Zneužití personálních dat nasbíraných z Facebooku ̶ Segmentace a psychometrické analýzy Na nasbíraná a rozšířená data (doplněná i z jiných aplikací/zdrojů či průzkumů) použili různé techniky segmentace a psychometrických analýz. Na základě toho údajně CA „mohla zjistit o jednotlivých lidech věci, které o sobě ani oni sami nevěděli“. Právní a společenské aspekty41 CA – Příběh ze života ̶ Původně obranný výzkum ̶ Postupný přerod na vlivovou agenturu proti politickým oponentům zákazníků ̶ Zneužití personálních dat nasbíraných z Facebooku ̶ Segmentace a psychometrické analýzy ̶ Psychological political targeting: na základě osobnostních profilů (zpracovaných údajně pro všechny občany USA!) spustili cílenou reklamu („dezinformační kampaň“?) zaměřenou na určité voličské segmenty – zejména na nerozhodnuté voliče a osoby se sklonem ke konspiračním teoriím, a to se snahou podpořit Donalda Trumpa. Právní a společenské aspekty42 CA – Příběh ze života ̶ Původně obranný výzkum ̶ Postupný přerod na vlivovou agenturu proti politickým oponentům zákazníků ̶ Zneužití personálních dat nasbíraných z Facebooku ̶ Segmentace a psychometrické analýzy ̶ Psychological political targeting (manipulační kampaň ve prospěch Trumpa) ̶ Medializace a skandál: Na podzim 2017 spustila TV stanice Channel 4 News skrytou 4měsíční investigativní akci. Reportér se představil zástupcům CA jako potenciální zákazník, který hledá pomoc pro zvolení kandidáta ve volbách na Sri Lance. Přitom nahrával záznamy ze schůzek a sbírali informace o operacích CA. Dne 19.3.2018 o tom odvysílali reportáž. To odstartovalo velký mediální skandál. -- Čtyři roky po prvotním sběru dat a rok po amerických volbách (do kterých měla CA významně zasáhnout, jak se sama vychloubala). Právní a společenské aspekty43 CA – Příběh ze života ̶ Původně obranný výzkum ̶ Postupný přerod na vlivovou agenturu proti politickým oponentům zákazníků ̶ Zneužití personálních dat nasbíraných z Facebooku ̶ Segmentace a psychometrické analýzy ̶ Psychological political targeting (manipulační kampaň ve prospěch Trumpa) ̶ Medializace a skandál na podzim 2017 ̶ 2018: Vyšetřování Úřadu britského komisaře pro informace (Information Commissioner´s Office – ICO) a celosvětová mediální dehonestace CA Právní a společenské aspekty44 CA – Příběh ze života ̶ Původně obranný výzkum ̶ Postupný přerod na vlivovou agenturu proti politickým oponentům zákazníků ̶ Zneužití personálních dat nasbíraných z Facebooku ̶ Segmentace a psychometrické analýzy ̶ Psychological political targeting (manipulační kampaň ve prospěch Trumpa) ̶ Medializace a skandál na podzim 2017 ̶ Vyšetřování Úřadu britského komisaře pro informace a mediální dehonestace CA ̶ 1.5.2018 CA zaniká Právní a společenské aspekty45 CA – Příběh ze života ̶ Původně obranný výzkum ̶ Postupný přerod na vlivovou agenturu proti politickým oponentům zákazníků ̶ Zneužití personálních dat nasbíraných z Facebooku ̶ Segmentace a psychometrické analýzy ̶ Psychological political targeting (manipulační kampaň ve prospěch Trumpa) ̶ Medializace a skandál na podzim 2017 ̶ Vyšetřování Úřadu britského komisaře pro informace a mediální dehonestace CA ̶ 1.5.2018 CA zaniká ̶ V červnu 2019 dostal Facebook od Federální obchodní komise USA obří pokutu 5 mld USD za porušení ochrany údajů (výrazně nejvyšší pokuta, jakou kdy FTC udělil). Právní a společenské aspekty46 CA – Příběh ze života ̶ Původně obranný výzkum ̶ Postupný přerod na vlivovou agenturu proti politickým oponentům zákazníků ̶ Zneužití personálních dat nasbíraných z Facebooku ̶ Segmentace a psychometrické analýzy ̶ Psychological political targeting (manipulační kampaň ve prospěch Trumpa) ̶ Medializace a skandál na podzim 2017 ̶ Vyšetřování Úřadu britského komisaře pro informace a mediální dehonestace CA ̶ 1.5.2018 CA zaniká ̶ V červnu 2019 dostal Facebook obří pokutu 5 mld USD za porušení ochrany údajů ̶ Marc Warner (demokratický senátor), 17.3.2018: “This story is more evidence that the online political advertising market is essentially the Wild West…it’s clear that, left unregulated, this market will continue to be prone to deception and lacking in transparency. This is another strong indication of the need for Congress to quickly pass the Honest Ads Act to bring transparency and accountability to online political advertisements." Právní a společenské aspekty47 CA – Shrnutí ̶ V zásadě (pokud pomineme zneužití dat z Facebooku a některé doprovodné „služby“ nabízené CA spojené s agresivní diskreditací politiků) nedělala CA nic jiného, než řada jiných analytických firem před ní i po ní. ̶ Josef Šlerka, FF UK, 2017 https://zpravy.aktualne.cz/zahranici/zadny-zabijak-voleb-neexistuje-je-to-jen-sikovna-reklama- jed/r~0dc71f94f20111e69d89002590604f2e/ ▪ „Už během druhé prezidentské kampaně Baracka Obamy (2012) jsme slyšeli o firmě Bluefin Lab, kterou měl využít Obamův tým pro lepší zacílení kampaně.“ ▪ „Teď se zase říká, že Donaldu Trumpovi vyhrála volby jiná marketingová firma s lepším algoritmem. Jenže situace je taková, že nikdo nemá dostatek volně přístupných dat, aby to ověřil. Z jednoho prostého důvodu: firma Cambridge Analytica nám říká jen to, co chce. … Opakuji: my prostě nevíme a nemůžeme změřit, v čem je unikátní metoda této firmy a jaká je její skutečná efektivita.“ ̶ Problémem není ani tak CA, jako Facebook a jeho politika (data, přístupy, zodpovědnost) Open science, LTP48 Problémem není CA, problémem je Facebook ̶ Kauza CA není zdaleka tak výjimečnou událostí, jak se snaží dnes Facebook prodávat. Facebook je totiž na vytěžování a prodeji dat svých uživatelů přímo postavený. Na Facebooku inzeruje 7 miliónů firem, kterým Facebook poskytuje možností cílené reklamy (data o uživatelích) ̶ Facebook (s téměř 3 mld uživatelů) prakticky „monopolizoval“ internetový veřejný prostor, což má mj. i zásadní dopady na podobu demokracie. ̶ V lednu 2021 zrušil Facebook v souvislosti s útokem na Kapitol účet americkému prezidentu Donaldu Trumpovi (účet odblokován v lednu 2023) ▪ Je Facebook platforma (nezodpovídá za obsah uživatelů) nebo vydavatel (zodpovídá)? ̶ 4.6.2021 EK začala vyšetřovat Facebook na podezření ze zneužití postavení na reklamním trhu. Může vyměřit pokutu až 1/10 z ročních tržeb, ty činily za rok 2020 celkem 86 mld USD. (2023/05 pokuta 1,2 mld EUR pro Meta) ̶ Problém se netýká jen Facebooku, GAFAM omezují trh a monopolizují svá postavení Open science, LTP49 5.4 Digitální stopa Open science, LTP50 5.4 Co s vaší Digitální stopou? ̶ Podle výzkumu na UK lidé u nás vědí, kolik dat o sobě na internetu zanechávají, ale taky se toho příliš nebojí. Jsou bezstarostní a pyšní, že na ně přece nějaké triky marketingových firem nebudou působit. Ale ony působí. ̶ Nejde nebýt součástí těchto her, pokud jste na sociálních sítích. ̶ Uživatel by se měl být vědom, jak obrovskou stopu za sebou na internetu nechává. [a snažit se ji minimalizovat] ̶ Podobné stopy jsme po sobě nechávali v minulosti také, ale nebyl k nim tak jednoduchý přístup. Navíc nové technologie umožňují tyto dříve roztříštěné informace spojovat snadno dohromady. Josef Šlerka, 2017 https://zpravy.aktualne.cz/zahranici/dejte-pozor-jaka-data-o-sobe-na-sitich-sdilite-muzou-vas- svl/r~a925a40cf2b411e681eb0025900fea04/ Právní a společenské aspekty51 Úvod do diskuse Kdybych měl nějak charakterizovat největší problém, který v současné době Big Tech firmy (Google, Facebook, Amazon, Twitter, Instagram …) mají, tak je to těžký nedostatek důvěry mezi širší veřejností – ale hlavně mezi tou částí veřejnosti, která se o jejich fungování aspoň trochu zajímá. Čím víc průměrný člověk tuší, jak ta jejich reálná činnost vypadá, tím více se mu z nich zvedá žaludek. Lidé sice v dnešním digitálním světě vesměs pociťují nutnost jejich produkty používat, ale stejně jim zároveň nevěří ani co by se za nehet vešlo. Dokonce i ti, kdo jejich současné fungování “Big Tech” firem obhajují nebo akceptují, je považují spíš za nutné zlo než za co jiného. Vyslovených fanoušků je pramálo. Marian Kechlibar, Nový Twitter I. Neviditelný pes 28.4.2022 https://neviditelnypes.lidovky.cz/zahranici/svet-novy-twitter-i.A220427_170141_p_zahranici_wag Právní a společenské aspekty52 Diskuse