Zadání závěrečných esejí CORE042: Data – odpověď na základní otázku života, vesmíru a vůbec... 13. přednáška Michal Růžička a kol. Správa dat – Ústav výpočetní techniky MU CORE042 | Zadání závěrečných esejí | Michal Růžička | SD ÚVT MU2 Co jsme po vás chtěli ̶ Abychom se fyzicky vídali na přednáškách. ☺ ̶ Abyste se nebáli na cokoliv zeptat. ̶ Klidně v průběhu přednášky otevřete diskusi s přednášejícím a ostatními posluchači. Může podléhat změnám dle potřeb konkrétního přednášejícího. ☺ ̶ Abyste nám dali zpětnou vazbu na kurz. ̶ Co se vám líbilo. ̶ Co se vám nelíbilo. ̶ Co byste doporučili dělat jinak. ̶ Buďte upřímní, otevření, konstruktivní. ̶ CORE042 je mladý kurz, zpětná vazba od vás posluchačů je pro nás nesmírně důležitá. Kdykoliv během semestru, určitě na konci semestru. Mailem, přes Teamsy, osobně, v předmětové anketě v ISu, … ̶ Abyste odevzdali závěrečnou esej. CORE042 | Zadání závěrečných esejí | Michal Růžička | SD ÚVT MU3 Závěrečná esej ̶ 3 kredity za absolvování CORE042 nedostanete úplně zadarmo. ☺ ̶ Nebudeme zkoušet naučené konkrétní informace, technické znalosti apod. ̶ Chceme, abyste se nad tématy zamysleli. ̶ Na konci semestru odevzdáte krátkou esej na některé ze zadaných témat. ̶ Krátká = 1–2 strany A4 (≈ 6–9 tisíc znaků včetně mezer) Někdo to po vás všech musí také přečíst, takže za větší rozsah nejsou kladné body navíc. ☺ Velikost písma, řádkování a rozložení stránky musí být „rozumné“. ̶ Odevzdat do 14. 1. 2024 (tj. do měsíce od zadání témat na poslední přednášce), abychom eseje do konce zkouškového období zvládli ohodnotit. ̶ Nyní přes 40 témat esejí k výběru, navazují na přednášky, které v průběhu kurzu uslyšíte. ̶ Akceptujeme i jiné závěry a argumentací podložená zpochybnění našich tvrzení z přednášek. ̶ Závěrečné hodnocení jako kolokvium, tj. binární: prospěl/neprospěl ̶ Odevzdání: ̶ Do jednoho měsíce, tj. do 14. 1. 2024 23:59 CEST. ̶ Formát PDF. ̶ Rozsah 1–2 strany A4 (≈ 6–9 tisíc znaků včetně mezer). ̶ Do Odevzdávárny esejí předmětu CORE042 v IS MU: https://is.muni.cz/auth/el/cus /podzim2023/CORE042/ode/ esej/ Odevzdávárny vázané na balíky témat esejí, ke kterým se přihlásíte 4 Úvodní přednáška 1. přednáška CORE042 | Zadání závěrečných esejí | Michal Růžička | SD ÚVT MU Michal Růžička a kol. Správa dat – Ústav výpočetní techniky MU Témata pro závěrečnou esej: 1. Stačí jen sdílet výzkumná data? Jak zabránit jejich nepochopení nebo dezinterpretaci? 2. Stinné stránky digitalizace vědecké komunikace – co nám digitalizace dat a zahlcení globální digitální komunikací ve vědě vzalo? 3. Doba digitálního temna – přežijí nás naše data? 5 Zpracování a analýza (velkých) dat 2. přednáška CORE042 | Zadání závěrečných esejí | Michal Růžička | SD ÚVT MU Tomáš Rebok Centrum CERIT-SC – Ústav výpočetní techniky MU Témata pro závěrečnou esej: 1. Veřejnost jako zdroj Big Data pro výzkum? Jak by se dala využít spolupráce s občany pro sběr dat využitelných pro výzkum? 6 Rozhodnutí založená na datech: o myších a lidech 3. přednáška CORE042 | Zadání závěrečných esejí | Michal Růžička | SD ÚVT MU Štěpán Mikula Katedra ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta Témata pro závěrečnou esej: 1. Jaké dopady může mít záměna korelace za kauzalitu na tvorbu efektivních veřejných politik? 2. Náhoda nám pomáhá identifikovat kauzální vztahy. Proč tomu tak je? 3. Řízený experiment je nejjistější způsob, jak identifikovat kauzalitu. Někdy však není možné experiment z technických nebo etických důvodů provést. Je to konec? Je možné identifikovat kauzalitu i na základě primárně neexperimentálních dat? 7 Základy umělé inteligence 4. přednáška CORE042 | Zadání závěrečných esejí | Michal Růžička | SD ÚVT MU Michal Bozděch Katedra tělesné výchovy a společenských věd – Fakulta sportovních studií Témata pro závěrečnou esej: 1. Proč je důležité rozumět důvodům rozhodování umělé inteligence? 2. Kde všude se můžeme setkat s umělou inteligencí, aniž by to bylo na první pohled patrné? 3. Je možné, aby umělá inteligence nahradila lidský rozum a rozhodování? 4. Ve kterém prostředí, či v jaké situaci není možné nebo je nevhodné použití umělou inteligenci? 5. Popište svůj běžný den, ve kterém přijdete do kontaktu s co nejvíce typy umělé inteligence. 6. Pozitivní a negativní důsledky přílišného používání umělé inteligence v běžném světě. 8 Od akademického výzkumu k praxi – komercializace vědeckých výsledků 5. přednáška CORE042 | Zadání závěrečných esejí | Michal Růžička | SD ÚVT MU Matěj Búřil Centrum transferu technologií (CTT MU) Témata pro závěrečnou esej: 1. Open science a komercializace duševního vlastnictví – kamarádi, anebo rivalové? 2. Uvolnění patentové ochrany ve vztahu k pandemii COVID-19 – ano či ne? 3. Jak prakticky podpořit zakládání akademických spin-off společností v ČR? 4. Patentová ochrana – motor nebo brzda pokroku? 9 Data v mikrobiologii 6. přednáška CORE042 | Zadání závěrečných esejí | Michal Růžička | SD ÚVT MU Stanislava Bezdíček Králová a kol. Externista PřF – Ústav experimentální biologie MU Témata pro závěrečnou esej: 1. Co si představíte pod pojmem metadata (i vzhledem k vašemu oboru), jak byste si navrhli jejich organizaci a ukládaní? 2. Jaké možnosti uchovávaní celkových výzkumných dat si umíte představit? 3. Když si představíte zpracovávaní biologických dat (nebo dat z vašeho oboru) v minulosti a v současnosti, jaké změny vidíte a čím jsou způsobeny? 4. Digitální laboratorní deníky – výhoda nebo komplikace proti sešitu s propiskou na laboratorním stole? 10 Data a vědecká komunikace 7. přednáška CORE042 | Zadání závěrečných esejí | Michal Růžička | SD ÚVT MU Michal Lorenz Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta MU Témata pro závěrečnou esej: 1. Ticho jak prostředek komunikace? Nicota a prázdno jako důležitá data? 2. Proč neexistují raw data? 3. Data, informace, znalost, moudrost… Kde jsou hranice? 4. Jak zajistit důvěryhodnost svého výzkumu, když nemohu zpřístupnit primární data? 5. Proč jsou metadata užitečný až nezbytný doplněk dat? 6. Citizen science – jak do výzkumu zapojit běžné občany? 7. Umělecká tvorba a AI – komu náleží autorská práva a odměny? 8. Existuje spravedlivý způsob, jak měřit vědecký výkon a kvalitu výzkumu? 11 Data pro vzdělávání – jak data správně sesbírat a interpretovat 8. přednáška CORE042 | Zadání závěrečných esejí | Michal Růžička | SD ÚVT MU Lubomír Prokeš Katedra fyziky, chemie a odborné přípravy – Pedagogická fakulta Témata pro závěrečnou esej: 1. Jak skloubit data a emoce – daty podložené rozhodování vs. jednání dle citu, kde přináší výhody, kde způsobuje problémy? 2. Data jako základ kritického myšlení. 3. Moje zkušenost s platformami pro vzdělávání využívajících analýzu Big Data – Duolingo apod. 4. Jak se v praxi vyhnout kognitivnímu zkreslení? 5. Při interpretaci dat se dá udělat řada chyb, viz některé jevy zmíněné na přednášce, jsou studenti v ČR od základních škol po univerzity vhodně vzdělávání v práci s daty („datová gramotnost“) a v kritickém myšlení? Co by se dalo zlepšit? Vaše osobní zkušenosti? 12 Etické a právne aspekty práce s dátami 9. přednáška CORE042 | Zadání závěrečných esejí | Michal Růžička | SD ÚVT MU Lukáš Hamřík Ústav pro otázky soudnictví – Právnická fakulta Témata pro závěrečnou esej: 1. Je možné brániť sa proti predátorským časopisom? Ak áno, tak ako? 2. Existuje jednoznačná hranica medzi etikou a efektivitou vo výskume? Teda medzi právami respondentov/účastníkmi pozorovaní a limitovanými zdrojmi výskumníkov (čas, financie, …)? 13 Poučení z „krize důvěryhodnosti“ v psychologické vědě 10. přednáška CORE042 | Zadání závěrečných esejí | Michal Růžička | SD ÚVT MU Hynek Cígler Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií Témata pro závěrečnou esej: 1. Je replikační krize hrozbou pro důvěru veřejnosti ve vědu? Pro zpracování tématu vyhledejte a použijte dostupné odborné zdroje či komentáře. 2. Zamyslete se nad replikovatelností výzkumu v oboru, který studujete. Existují informace o míře replikovatelnosti? Probíhá nebo je reflektována krize zobecnitelnosti ve vašem oboru? 3. Pro studující, kteří plánují, realizují či zamýšlí realizaci empirického výzkumu (v rámci diplomové práce, seminární práce či třeba jen jako projekt během výuky): Na vámi vybraném tématu ilustrujte rozdíly mezi reprodukovatelností, replikovatelností a zobecnitelností. 14 Otevřená data ve veřejné správě a EOSC v ČR 11. přednáška CORE042 | Zadání závěrečných esejí | Michal Růžička | SD ÚVT MU Martin Dvořák EOSC-CZ Sekretariát – Ústav výpočetní techniky MU Témata pro závěrečnou esej: 1. Proč by měla být všechna data veřejné správy otevřená “by default”? A proč ne? 2. Měla by být FAIR vědecká data součástí otevřených dat veřejné správy? 3. Jaký je rozdíl v datovém managementu města Brna a města Prahy, zejména z hlediska politiky otevřených dat. 15 Jazykové korpusy 12. přednáška CORE042 | Zadání závěrečných esejí | Michal Růžička | SD ÚVT MU Pavel Rychlý Centrum zpracování přirozeného jazyka – Fakulta informatiky Témata pro závěrečnou esej: 1. Poskytují jazykové korpusy opravdu reprezentativní pohled na užití jazyka? Většina korpusů pochází z veřejný textů – co ale mluvený jazyk, soukromá textová komunikace nezachycená ve sklízených veřejných textech, …? 2. Je anglická Wikipedia důvěryhodný zdroj informací? CORE042 | Zadání závěrečných esejí | Michal Růžička | SD ÚVT MU16 Závěrečná esej – přihlašování ̶ Všechna témata jsou vypsána formou balíků témat předmětu: https://is.muni.cz/auth/ro/cus/podzim2023/CORE042/esej ̶ Přihlašovat se může zde: https://is.muni.cz/auth/ro/cus/podzim2023/CORE042/esej/stud ̶ Přihlašování probíhá od konce dnešní přednášky, tj. 15. 12. 2023 od 14:00. ̶ Limit počtu přihlášených pro každé téma jsou 3 studenti. Máme 44 témat, pro 90 zapsaných studentů to představuje rozumnou volnost ve výběru tématu při zachování dostatečné rozmanitosti zpracovaných témat. ̶ Každý student odevzdává esej na téma, ke kterému je přihlášen! CORE042 | Zadání závěrečných esejí | Michal Růžička | SD ÚVT MU17 Jak se vám CORE042 líbil? Potřebujeme zpětnou vazbu od vás všech! CORE042 | Zadání závěrečných esejí | Michal Růžička | SD ÚVT MU18 Zpětná vazba, jak kurz CORE042 zlepšit pro příští běh ̶ Řekněte nám to do očí teď a tady! ☺ ̶ Vyplňte prosím předmětovou anketu, napište nám mail, přes Teams, diskusní fórum v IS MU, … ̶ Vaše nápady na zlepšení CORE042 pro další běh: ̶ Říkejte. ̶ Pište na core42@space.muni.cz. CORE042 | Zadání závěrečných esejí | Michal Růžička | SD ÚVT MU19 Diskuse Zdroj: Communicate_communication_conference_2028004 od OpenClipart-Vectors z Pixabay