Gramatika
1. Rod v češtině a adjektiva
Ve slovech, jako jsou například student, studentka, doktor, doktorka nebo profesor, profesorka se odráží přirozený rod (student, doktor a profesor jsou muži, studentka, doktorka a profesorka jsou ženy). Tento přirozený rod je logický například u lidí a zvířat. Všechna substantiva v češtině však mají gramatický rod a u většiny z nich nemá žádné logické opodstatnění.
Substantiva mají tři gramatické rody:
- maskulinum (rozlišujeme maskulinum animatum – osoby a zvířata, například student, muž, a maskulinum inanimatum, například obchod)
- femininum (například škola)
- neutrum (například kino).
mužský rod životný | mužský rod neživotný | ženský rod | střední rod |
---|
podstatná jména student obchod škola kino
přídavná jména dobrý dobrý dobrá dobré
moderní moderní moderní moderní
Podle zakončení v nominativu singuláru rozlišujeme dva typy adjektiv:
- Adjektiva, která končí na -ý (-ý adjektiva).
V české gramatice se jim říká tvrdá adjektiva, protože y se v češtině nazývá „tvrdé y“. Tato adjektiva jsou v nominativu sg. ovlivněna rodem substantiva, ke kterému se vztahují. Například: nový student/obchod, nová škola, nové kino. - Adjektiva, která končí na -í (-í adjektiva).
V české gramatice se jim říká měkká adjektiva, protože i se v češtině nazývá „měkké i“. Tato adjektiva nejsou v nominativu singuláru ovlivněna rodem substantiva, ke kterému se vztahují. Například: moderní student/obchod, moderní škola, moderní kino.
2. Modální slovesa moci (to can), muset (to must), umět (to know to do)
(já) můžu | (my) můžeme |
(ty) můžeš | (vy) můžete |
(on/ona) může | (oni/ony) můžou |
muset
(já) musím | (my) musíme |
(ty) musíš | (vy) musíte |
(on/ona) musí | (oni/ony) musí |
chtít
(já) chci | (my) chceme |
(ty) chceš | (vy) chcete |
(on/ona) chce | (oni/ony) chtějí |
umět
(já) umím | (my) umíme |
(ty) umíš | (vy) umíte |
(on/ona) umí | (oni/ony) umějí |
3. Časování slovesa mít (to have)
Časování slovesa mít (to have)
mít
(já) mám | (my) máme |
(ty) máš | (vy) máte |
(on/ona) má | (oni/ony) mají |