Čeština pro specifické účely - e-learning

Představení kurzu

Cílová skupina

E-learning slouží jako podpora pro ukrajinské studenty, kteří studují češtinu na úrovni B2/C1 v rámci různých oborů, a pro jejich učitele. Může být využíván v rámci autonomního učení u předmětů CJVU_CzHu Čeština pro odborné účely - humanitní vědy a CJVU_CzPT Čeština pro odborné účely - přírodní a technické vědy.

Charakteristika

E-learning je rozdělen do dvou hlavních oblastí: humanitní vědy a přírodní a technické vědy. Toto rozdělení není striktní, protože podklady byly zvoleny tak, aby se vztahovaly k různým oblastem lidské činnosti a měly interdisciplinární charakter. Například text o Informačních technologiích není jen textem o problémech v oblasti IT, ale zasahuje i do společenské problematiky a oblasti humanitních věd. Stejně tak materiály o fyzice nejsou jen o fyzice, ale díky svému přesahu do společenské a kulturní problematiky mohou být zajímavé a užitečné i pro studenty zaměřující se na humanitní vědy. Proto studentům doporučujeme, aby se nebáli prozkoumat i témata, která na první pohled nemusí vypadat relevantně pro jejich studium. 

Struktura

V obou hlavních oblastech jsou materiály dále členěny na část s textem a audiem / videem. Úkoly k textům i audio / video nahrávkám mají komplexní charakter a umožňují procvičovat různé aspekty jazykových kompetencí, jako jsou gramatika, syntax, stylistika, slovní zásoba a porozumění. Jednotlivá cvičení jsou rozdělena do těchto kategorií, což studentům umožňuje zaměřit se na konkrétní oblast dle jejich preferencí. Mohou tak pracovat pouze se cvičeními zaměřenými na gramatiku, nebo naopak pouze na rozvoj slovní zásoby, což umožňuje cílené a efektivní studium.

Celkově najdete v e-learningu 13 témat (celků). V přírodních a technických vědách je 6 témat, v humanitních vědách je 7 témat. Každé téma je rozděleno do 3 odpovědníků podle obsahu (nejčastěji slovní zásoba, porozumění a gramatika).

Podmínky pro získání  kreditů

Pokud chtějí studenti získat za předmět kredity, musí splnit několik podmínek:

  • Vypracovat alespoň 30 různých odpovědníků. 

  • Dosáhnout 75% úspěšnosti u každého vypracovaného odpovědníku.

  • Vypracovat odpovědníky do konce zápočtového týdne do 20. 12. 2024.

Z nastavených podmínek vyplývá, že pokud studujete humanitní obory, nutně budete muset vypracovat odpovědníky také v přírodních a technických vědách. Naopak pokud studujete přírodní a technické obory, budete muset vypracovat také odpovědníky v humanitních vědách. Jak bylo zmíněno výše, témata jsou interdisciplinární, proto z toho nemusíte mít žádné obavy.

Soupis gramatiky a pravopisu

  1. Deklinace podstatných jmen: Fyzika, Hodnocení a evaluace ve vzdělávacím procesu, Rozmanitost jazyků a příčiny jejího ohrožení ve 21. století

  2. Deminutiva: Genderová dimenze vědy

  3. Tvorba adjektiv: Umělá inteligence a programování, Informační technologie, Nepravidelná slovesa

  4. Deklinace zájmen: Fyzika - recenze: Dr. Kaku, Fyzika, Nepravidelná slovesa

  5. Imperfektivní, perfektivní slovesa: Hodnocení a evaluace ve vzdělávacím procesu

  6. Tvorba a stupňování adverbií: Snižování jazykové rozmanitosti ovlivňuje naše vnímání světa

  7. Předložky: CO2

  8. Spojky: Formativní hodnocení

  9. Tvorba vedlejších vět vztažných: Informační technologie

  10. Slovosled: Fyzika, Nepravidelná slovesa

  11. Správný zápis matematických symbolů: Rozdíly v matematické a čtenářské gramotnosti chlapců a dívek

  12. Spojovník, pomlčka: Rozdíly v matematické a čtenářské gramotnosti chlapců a dívek

  13. Pravopis: Snižování jazykové rozmanitosti ovlivňuje naše vnímání světa