Instituce veřejné politiky Stát a byrokracie (podle Public Policy.., kap.5) Teorie rolí státu • Pluralismus - zdůrazňuje existenci omezení a tlaků vykonávaných množstvím různých skupin ve společnosti. Koresponduje s klasickou liberální teorií (John Stuart Mill, J.J.Rousseau); nověji Schumpeter, Dahl... • Elitářství - moc je uspořádána kumulativně (Pareto, Mosca) => moc je v rukou (jedné) malé skupinky. • Marxismus - vliv ekonomických zájmů na politiku. Stát nástroj třídní dominance a útlaku. • Korporativismus - systém zájmové reprezentace, ve kterém jsou základní složky organizovány do několika jedinečných, povinných, vzájemně si nekonkurujících kategorií (odbory, svazy zaměstnavatelů..) Existuje jejich provázanost na stát (vládu). Byrokracie - Max Weber Nejznámější teorie byrokracie. Reagovala na rostoucí význam byrokracie, resp. zvyšující se roli státu. Vymezuje byrokracii jako nezbytnou součást moderní doby... (1947) Tři typy moci: • charismatická, (dík vlastnostem jedné osoby, poněkud nestabilní..) • Tradiční (legitimita v tradičních pravidlech a statusu těch, kdo vládnou) • racionální-zákonná (legalita jako zdroj normativních pravidel) Role byrokracie • Byrokracie je pyramidální strukturou, mocným víceúčelovým nástrojem. Rutinizuje řešení problémů do vysokého stupně a osvobozuje je od závislosti na speciálních dovednostech či iniciativách. Obecné charakteristiky byrokratických aparátu: specializace činností obecné charakteristiky výkonu funkcí a z toho vyplývající zaměnitelnost úředníků Droblémy, procedury a řešení jsou kategorizovány relativní stabilita struktury funkcí organizace se stává do určité míry účelem o sobě vázanost na určitý typ úkonů administrativní reforma je nekonečná: neexistuje optimální řešení organizační struktury Ideální model byrokracie dle Webera je dán těmito jejími vlastnostmi: • neosobní strukturou moci • rozhodnutí jsou činěna na základě formalizovaných obecných pravidel • existuje definovaná hierarchie pravomoci a odpovědnosti • svobodným výběrem kandidátů do úřadu, založeným na kritériu výkonu v souladu se specifickými pravidly • odměňování, založené na jasném kontraktu • žádný z úředníků nevlastní majetek, s nímž operuje • existuje disciplína a kontrola ve výkonu úřadu Shrnující přehled konceptů byrokracie (dle Lanea): • Byrokracie ztotožněna s rigiditou, ztrnulostí, nepružností. Tendence k expanzi, ke snižování výkonu, ke konzervaci vlastní struktury. • Byrokracie jako panství úředníků - problém styku úředníků a politiků. Růst správního aparátu posílil moc úředníků, ti pronikli do sfér politické moci, roste riziko moci korumpovaných úředníků. • Byrokracie jako chaos - nejsou-li jasné cíle organizace, pak je nejistý i způsob řešení vyvstalých agend. • Byrokracie jako maximalizace velikosti • Byrokracie jako nekontrolovatelná moc - obtížná kontrolovatelnost vyplývá z toho, že vyšší jednotka může jen obtížně získat informace nezbytné k hodnocení činnosti jednotky nižší. • Tradiční byrokratické instituce pracují relativně uspokojivě pouze ve stabilním prostředí, pokud je úkol relativně snadný, každý občan vyžaduje tutéž službu a kvalita služby není nejdůležitějším kritériem. Ale v praxi to tak samozřejmě není a proto jsou třeba pružné a adaptabilní instituce a vysoce kvalifikovaný a vysoce motivovaný personál. Desatero moderní státní správy (dle Osborne-Gaebler) katalytická správa: řízení spíše než přímé poskytování služeb správa náležející komunitě: vytváření příležitostí spíše než služba soutěživá správa: uplatnění konkurence v poskytování služeb správa vedená posláním: proměna organizací vedených pravidly správa orientovaná na výsledky: financování výstupů, nikoliv vstupů správa vedená zákazníky: uspokojování potřeb zákazníků, nikoliv byrokracie podnikavá správa: získávání prostředků spíše než utrácení předvídavá správa: předcházení problémů spíše než jejich reseni decentralizovaná správa: od hierarchie k partnerské spoluúčasti tržně orientovaná správa: podpora změn užitím tržních stimulů