E-government - moderní podoba veřejné správy v České republice Definice e-governmentu l Transformace vnitřních a vnějších vztahů státní správy pomocí informačních a komunikačních technologií s cílem optimalizovat služby a interní procesy a poskytovat rychlejší, spolehlivější a levnější služby veřejné správy nejširší veřejnosti. l Série procesů, vedoucích k výkonu státní správy a samosprávy a uplatňování občanských práv a povinností fyzických a právnických osob, realizovaných elektronickými prostředky. Jde o procesy fungující v rámci interakce Stát-Občan, Stát-Stát, Stát- Privátní sféra a Stát-Jiný stát. Tři kategorie dělení e-governmentu l Elektronická státní správa zajišťující informace a služby pro styk s občany a s komerčními subjekty co nejjednodušším způsobem (pomocí internetu) a v co nejširším časovém úseku. l E-procurement, neboli elektronické dodavatelské řetězce - Jedná se o nákup, prodej a vše co se toho týká (výběrová řízení, fakturace, množstevní rabaty, zajištění logistiky atd.). l Interní komunikace ve státní sféře -- například komunikace uvnitř jednoho ministerstva, nebo i komunikace mezi místním úřadem a dopravní policií. Přínos e-governmentu pro občana nebo firmy l snadnější jednání s úřady, jeden bod pro vyřizování všech záležitostí l přístup k informacím přes webový portál a call-centra přináší větší vstřícnost a efektivitu od státní správy směrem k občanovi a ke komerční sféře l možnost vyřizovat úřední záležitosti odkudkoliv a případně kdykoliv pomocí internetu, mobilního telefonu nebo jiného interaktivního zařízení l větší transparentnost, kde například zřízení e-procurementu dovolí státní správě (resp.. její části) garantovat průhlednost operací při objednávkách a zároveň tento přístup přináší i nezanedbatelnou úsporu peněz Přínos e-governmentu pro práci státní správy l zlepšení účinnosti a zvýšení výkonnosti státní správy l usnadnění a zlepšení rozhodovacích procesů l zlepšená komunikace přináší větší schopnost vzájemné spolupráce mezi jednotlivými částmi státní správy (jak na centrální, tak na regionální a lokální úrovni) l lepší využití lidských, finančních a ostatních zdrojů l zlepšení příjmů státní správy úsporou z využití informačních technologií a lepším výběrem daní l použití informačních technologií může dokonce přímo implikovat strukturální a právní změny ve státní správě, za příklad může sloužit Dánsko, kde zavedení on-line výběru daní mění/modernizuje celý daňový systém Požadované rysy e-government služeb l Rozsáhlá síť sdílených komplexních komunikačních služeb l Rozsáhlá integrační infrastruktura l Důvěryhodnost l Vysoká spolehlivost l Škálovatelnost l Rychlá a pohodlná dostupnost l Personalizovanost l Koordinovanost l Adaptovatelnost Česká republika a e-government - východiska l Prosazování e-governmentu vychází z iniciativy EU -- tzv. eEurope l řeší otázku týkající se prosazování informačních a komunikačních technologií l budování informační společnosti pro všechny Podoba e-governmentu v ČR l Portál veřejné správy (http://portal.gov.cz) l ePUS -- Portál územních samospráv l Agrární web l Portál životního prostředí l Veřejné informační služby knihoven Portál veřejné správy l Zákony l Adresář subjektů veřejné správy l Katalog životních situací l Podání Government Online 2001 - 2003 l Celosvětový výzkum, zaměřený na zjištění míry využívání e- governmentu l V roce 2001 poprvé proběhl na vzorku 27 zemí tří geografických oblastí celého světa l Rok 2003 -- rozšířeno na 31 zemí Konec