4 Programy na podporu rozvoje regionů v České republice 4.1 Programy podpory malého a středního podnikání Už od roku 1992 je realizována podpora malého a středního podnikání, která patří k hlavním využívaným formám regionální politiky u nás. Nejdříve mělo podporu malého a středního podnikání (MSP) na starosti Ministerstvo hospodářství, odpovědné v té době za regionální politiku. V roce 1996 byla problematika regionální podpory podnikání svěřena do působnosti Ministerstva pro místní rozvoj, které vyhlašuje regionální programy. Kromě toho jsou vyhlašovány rovněž plošné programy, které má na starosti Ministerstvo průmyslu a obchodu. Sjednocujícím prvkem těchto programů je podmínka zvýšení počtu zaměstnanců a podpora realizace podnikatelských záměrů malých a středních podniků. Ministerstvo pro místní rozvoj vytváří koncepci samostatné regionální podpory malého a středního podnikání a zajišťuje její realizaci. Regionální podpora malého a středního podnikání reaguje na stav hospodářského rozvoje jednotlivých regionů, který lze posuzovat podle různých ukazatelů, charakterizujících zejména trh práce, zaměstnanost a oblast životní úrovně. Tyto ukazatele se promítají do koupěschopnosti obyvatelstva i do daňových příjmů místních rozpočtů. Tím je zpětně ovlivněno podnikatelské prostředí. Tam, kde nejsou příznivé podmínky pro rozvoj podnikání, se přirozeným vývojem podmínky dále zhoršují a proto se využívá regionální podpory. Smyslem regionální podpory malého a středního podnikání je tedy vytvářet příznivější podmínky pro podnikatele v těch regionech, kde jsou podmínky pro rozvoj podnikání výrazně horší proti průměru v České republice. Podobně jako podpora malého a středního podnikání vyrovnává objektivně nerovné podmínky pro podnikání malých a středních podnikatelů oproti velkým podnikatelským subjektům, odstraňuje regionální podpora nerovné podmínky pro podnikání na území některých oblastí.1 Programy podpory malého a středního podnikání prošly jako celek od svého vzniku určitým vývojem, nicméně vždy jsou v obecné poloze zaměřeny na podporu založení a rozvoje malých a středních podniků na území ČR a každoročně aktualizovány tak, aby odpovídaly měnícím se potřebám, a reagují i na pozitivní či negativní zkušenosti s realizací jednotlivých programů. Pro čerpání podpory je třeba, aby žadatel splňoval obecné podmínky programu a podmínky, které jsou specifikované pro jednotlivé dílčí programy. Žadatelem může být právnická i fyzická osoba, nezbytnou podmínkou je, aby měla sídlo nebo bydliště na území České republiky. Podnikatelský projekt musí mít charakter průmyslové, stavební nebo řemeslné výroby, služeb včetně zdravotnických a lékárenských, obchodu, vnitrozemské vodní dopravy a hromadné osobní dopravy regionálního významu (s výjimkou taxislužby), vymezený seznamem odvětvové klasifikace ekonomických činností (OKEČ). Všechny projekty musí být realizovány na území České republiky, v případě regionálních programů v příslušném okrese či obci2. Dále se posuzuje, zda je splněn požadavek malého a středního podnikání, což se posuzuje podle počtu zaměstnaných osob ke dni podání žádosti. Malý podnik je charakterizován počtem zaměstnanců do 50 osob a střední podnik do 250 osob. Žadatelé musí kromě počtu zaměstnanců splňovat i další podmínky týkající se výše tržeb a aktiv a nezávislosti podniku. U podniku do 250 zaměstnanců nesmí výše tržeb resp. příjmů podniku za poslední účetně uzavřený kalendářní rok přesáhnout 1 450 mil. Kč, nebo aktiva, resp. majetek podniku ke konci tohoto roku nesmějí přesáhnout 980 mil. Kč. Jde-li o podnik s méně než 50 zaměstnanci nesmějí tržby přesáhnout 250 mil. Kč, nebo aktiva nesmějí přesáhnout 180 mil. Kč. Splnit je třeba alespoň jeden ukazatel. Co se týče nezávislosti podniku nesmí 25% základního jmění nebo více vlastnit jeden podnik nebo společně několik podniků nesplňující definici malých a středních podniků. Žadatel také musí mít vypořádány závazky vůči vybraným institucím (např. finanční úřad, Správa sociálního zabezpečení, Celní správa). V závislosti na podmínkách konkrétních programů mohou být podporovány investiční i provozní úvěry. Za investiční úvěr se považuje úvěr určený na pořízení dlouhodobého hmotného nebo nehmotného majetku, zejména pozemků, budov, strojů, zařízení, dopravních prostředků a know-how, na rekonstrukci a modernizaci dlouhodobého hmotného majetku bezprostředně souvisejícího s realizací projektu. Za provozní úvěr se považuje úvěr určený na pořízení zásob, financování pohledávek do lhůty splatnosti a na úhradu provozních nákladů bezprostředně souvisejících s realizací projektu. Vlastní realizací regionálních programů podpory podnikání a transferem podpor podnikatelům je pověřena Českomoravská záruční a rozvojová banka, a. s. Praha (ČMZRB), realizací některých plošných programů zajišťují jiné organizace jako Česká agentura pro podporu obchodu -- Czech Trade, Agentura pro rozvoj podnikání nebo Design centrum ČR. ČMZRB je specializovaná bankovní instituce na podporu malého a středního podnikání, která zahájila svoji činnost 1. 3. 1992. V letech 1992 -- 2001 ČMZRB podpořila více než 15 tis. projektů s celkovými náklady 130 mld. Kč a přispěla tak k vytvoření 63 tis. pracovních míst. O poskytnutí podpory rozhoduje poskytovatel podpory nebo organizace pověřená realizací programu v závislosti na splnění podmínek programu. V případě kladného posouzení žádosti je podpora poskytována na smluvním základě. Smlouva obsahuje druh a rozsah podpory, vázaný na přínosy vyplývající z realizace projektu. Součástí smlouvy jsou rovněž sankce za nesplnění podmínek programů. Programy mají výběrový charakter a na poskytnutí podpory není právní nárok. Doba trvání programů je ohraničena objemem disponibilních finančních prostředků -- viz tabulka č. 4. Tabulka č.4: Prostředky ČMZRB poskytnuté na podporu malého a středního podnikání (mil. Kč) _______________________________ 1 Konkrétní dopady poskytování regionální podpory malého a středního podnikání dokládá např. rok 2000. V tomto roce bylo v rámci regionálních programů přijato 520 žádostí o podporu, z nichž bylo podpořeno celkem 433 projektů. Přínosem těchto 433 projektů, na které bylo využito 382,6 mil. Kč, bylo vytvoření 1017 nových pracovních míst. 2 Programy podpory malého a středního podnikání v ČR, ČMZRB, 2002