Finanční souvislosti rozšíření Evropské unie Úvod Vstup do EU k 1. květnu 2004 znamená, že ČR se od tohoto data podílí na financování společných politik a zároveň, že získává na financování těchto politik určité zdroje. Tato kapitola si klade za cíle představit platby do a z rozpočtu EU v letech 2004-2006, ukázat rozdíl mezi závazky a platbami. Zároveň bychom zde chtěli analyzovat proces vyjednávání finančních plateb mezi EU a kandidátskými státy. Tato kapitola navazuje na kapitolu rozpočet EU. Rozpočet EU a rozšíření Finanční rámec rozšíření Evropské unie byl dán Agendou 2000, střednědobým rozpočtovým výhledem na roky 2000 až 2006. Tento závazný výhled byl dojednán členskými státy a závazně stanoven Evropskou radou na Berlínském summitu v březnu 1999. Předpokládalo se v něm, že EU se rozšíří k roku 2002 o 6 zemí. V rozpočtovém výhledu bylo s tímto rozšířením počítáno (viz tabulka č. 1). Tabulka č. 1 Finanční rámec EU-21 v milionech Euro v cenách roku 1999 účelově vázané výdaje 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 SUMA SUMA (od 1.5.04) 1. ZEMĚDĚLSTVÍ 40 920 42 800 43 900 43 770 42 760 41 930 41 660 2. STRUKTURÁLNÍ OPERACE 32 045 31 455 30 865 30 285 29 595 29 595 29 170 3. VNITŘNÍ POLITIKY 5 900 5 950 6 000 6 050 6 100 6 150 6 200 4. PŮSOBENI NAVENEK 4 550 4 560 4 570 4 580 4 590 4 600 4 610 5. SPRÁVA 4 560 4 600 4 700 4 800 4 900 5 000 5 100 6. REZERVY 900 900 650 400 400 400 400 7. PŘEDVSTUPNÍ POMOC 3 120 3 120 3 120 3 120 3 120 3 120 3 120 21 840 8 320 Zemědělství 520 520 520 520 520 520 520 3 640 Předvstupní strukturální nástroj 1 040 1 040 1 040 1 040 1 040 1 040 1 040 7 280 PHARE (kandidátské země) l 560 1 560 1 560 1 560 I 560 1 560 I 560 10 920 8. ROZŠÍŘENÍ 6 450 9 030 11 610 14 200 16 780 58 070 38 720 Zemědělství 1 600 2 030 2 450 2 930 3 400 12 410 7 960 Strukturální operace 3 750 5 830 7 920 10 000 12 080 39 580 27 360 Vnitřní politiky 730 760 790 820 850 3 950 2 200 Správa 370 410 450 450 450 2 130 1 200 CELKEM 91 995 93 385 100 255 102 035 103 075 104 995 107 040 Pozn: poslední sloupec je spočítán jako součet za roky 2005 a 2006 a 2/3 za rok 2004 Pramen: Agenda 2000, MZV ČR, Praha 1999 Evropská Unie nakonec zahájila vyjednávání o přistoupení s 10 kandidátskými státy. Jako datum přistoupení bylo stanoveno pozdější datum ­ 1. květen 2004. Limity stanovené Berlínským summitem ovšem zůstaly závazné. V průběhu podzimu 2002 probíhala vzájemná jednání ohledně metodiky propočtu čistých pozic. Zároveň byly pro jednotlivé země stanoveny tzn. ,,závazky" (commitment appropriations). Závazek je maximální částka přidělená jednotlivé zemi, která může být na daný účel vyčerpána a která může být v tomto roce nebo v letech příštích čerpána. Nepředpokládá se totiž, že pokud země dostane určitý závazek, že by byla schopna ho celý v daném roce vyčerpat (např. závazky z kohezního fondu se budou na platby přeměňovat následujících 6 let ­ viz tabulka č. 2). Odhady čerpání a tedy odhady plateb pro nové členské státy byly provedeny podle metodiky, kterou navrhla EK a která byla během přístupových rozhovorů dále zpřesňována jak ze strany přistupujících, tak ze strany současných členských států. Metodika by měla co nejpřesněji vystihovat reálné čerpání. Vše vychází z platné legislativy a dále ze zkušeností současných členských států. Při všech propočtech je nutné nejprve přepočíst závazky do běžných cen, propočítat jejich čerpání podle stanovené metodiky a pak zpětně přepočítat do stálých cen (ceny roku 1999 byly použity proto, že Finanční perspektiva na období 2000-2006, která obsahuje rámce prostředků pro rozšíření, je sestavena v cenách roku 1999). Deflátory jsou uvedeny v tabulce č. 4. Zemědělství: Přímé platby se z rozpočtu EU vyplácejí s ročním zpožděním v celé výši ročního závazku. Tržní operace se také vyplácejí v daném roce podle reálných nároků. Rozvoj venkova se čerpá během 3 let. Strukturální operace: Strukturální fondy ­ zálohová platba 16% z celkového závazku rozložená do 2 let - 10% v roce 2004 a 6% v roce 2005, náběh čerpání je propočítán z průměrného ročního závazku. Musí být dodrženo tzv. pravidlo n+2, každý závazek musí být vyčerpán do druhého roku následujícího jeho udělení, jinak propadne. Kohezní fond - viz tabulka. Kompenzace: budou vypláceny v dohodnuté výši každý rok (1/12 měsíčně) Tabulka č. 2: Čerpání prostředků z Kohezního fondu v % závazků Platba 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2004 2 % 21 % 22 % 22 % 22 % 11 % 2005 3 % 21 % 22 % 22 % 22 % 10 %závazek 2006 3 % 21 % 22 % 22 % 22 % 10 % Pramen: Interní materiály MF ČR Tabulka č. 3 pak ukazuje závazky přidělené ČR a za deset kandidátských států, podrobněji viz. příloha č. 1. Pro přepočet na aktuální hodnotu slouží deflátor z tabulky č. 4. Za pozornost stojí (a vyplývá to z toho, co bylo napsáno výše), že součet závazků za deset vstupujících zemí je podobný částce z posledního tabulky č. 1. Kandidátské státy zároveň v letech 2004-2006 neztrácí nárok na předvstupní pomoc. Tabulka č. 3: Přidělené závazky v cenách roku 1999, v milionech Česká republika Všech 10 kandidátských států 2004 2005 2006 2004-06 2004 2005 2006 2004-06 1. Zemědělství. 193,0 439,6 487,5 1120,0 1 891,6 3 740,6 4 137,5 9 769,7 2. Strukturální opatření 682,5 767,1 977,9 2427,5 6 326,4 7 261,5 9 219,9 22 807,8 3. Vnitřní politika 141,8 139,0 139,1 418,9 1 421,2 1 375,8 1 350,5 4 147,7 mezisoučet 1 017,3 1 345,6 1 603,5 3 966,4 9 639,3 12 378,0 14 707,9 36 725,0 Cash-flow kompenzace 174,7 0,0 0,0 174,7 998,4 0,0 0,0 998,4 Rozpočtové kompenzace 125,4 178,0 85,1 388,5 261,6 429,2 295,8 986,7 Celkové příděly na závazky 1 317,4 1 523,6 1 688,6 4 529,6 10 899,0 12 807,2 15 003,7 38 710,1 Pramen: www.evropska-unie.cz/cz/article.asp?id=1824 Tabulka č. 4: Deflátor 2003 2004 vlastní zdroje a jiné výdaje 1,0866 1,10730 zemědělství a strukturální fondy 1,0824 1,10408 Pramen: http://www.europa.eu.int/comm/budget/furtherinfo/index_en.htm Čistá pozice před Kodaní a politika nezhoršení Na základě hodnoty přidělených závazků byla propočítána jejich přeměna na platby. Ty nabíhají postupně několik let. Přímé platby zemědělcům jsou navíc členské zemi propláceny až následující rok. Na druhou stranu povinnost přispívat do společného rozpočtu vzniká od okamžiku přistoupení a není ničím krácena. Některým vstupujícím státům by se tak mohlo stát, že jejich čistá pozice, tj. příjmy (platby z rozpočtu EU) minus zdroje (platby do rozpočtu EU), by byla po vstupu záporná, hlavně v prvních letech. Proto byly navrženy tzv. cash-flow kompenzace, jejichž účelem je pomoci rozpočtům vstupujících zemí bezprostředně po vstupu v roce 2004. Tato kompenzace je v tabulce č. 3 a 5 znázorněna v třetím řádku odspodu. Platby jsou uvedeny v tabulce č. 5 a za všech deset zemí pak v příloze č. 2. Tabulka č. 5: Přidělené platby v cenách roku 1999, v milionech ČESKÁ REPUBLIKA Všech 10 kandidátských států 2004 2005 2006 2004-06 2004 2005 2006 2004-06 1. Zemědělství. 100,1 392,5 482,5 975,1 905,6 3 241,3 4 084,9 8 231,9 2. Strukturální opatření 179,4 374,7 447,2 1 001,3 1 714,1 3 556,0 4 225,4 9 495,3 3. Vnitřní politika 51,0 84,8 111,0 246,9 660,8 954,2 1 153,6 2 768,5 mezisoučet 330,5 852,0 1 040,8 2 223,3 3 280,5 7 751,5 9 463,7 20 495,7 Paušální částka na peněžní toky 174,7 0,0 0,0 174,7 998,4 0,0 0,0 998,4 Rozpočtové kompenzace 125,4 178,0 85,1 388,5 261,6 429,2 295,8 986,7 Příděly na platby celkem 630,7 1 029,9 1 125,9 2 786,5 4 540,7 8 180,6 9 759,5 22 480,8 Pramen: www.evropska-unie.cz/cz/article.asp?id=1824 Za dánského předsednictví byl dále navržen tzv. princip nezhoršení čisté rozpočtové pozice oproti poslednímu roku před vstupem. Tzn., že čistá pozice vstupujícího státu nemůže být v letech 2004-2006 nižší, než v roce 2003 (z předvstupní pomoci). Pro dodržení byla proto propočítána pozice v roce 2003 - příjem prostředků z předvstupních fondů. Tato pozice se stala základem pro propočet tzv. rozpočtových kompenzací pro nezhoršení čisté pozice. Na tyto kompenzace měly "nárok" pouze země, u kterých by i po započtení cash flow kompenzací byla čistá pozice horší než v roce 2003. Čistá pozice ČR je uvedena v tabulce č. 6 a za všech deset zemí pak v příloze č. 3. ČR se tak ještě před Kodaňským summitem podařilo na období 2004-06 vyjednat 155 mil. nad úroveň roku 2003 (665-3*170). Tabulka č. 6: Čistá pozice ČR v cenách roku 1999, v milionech ČESKÁ REPUBLIKA Všech 10 kandidátských států 2003 2003 Předvstupní pomoc 170 1 660 2004 2005 2006 2004-06 2004 2005 2006 2004-06 Předvstupní pomoc 181 153 98 432 1 868 1 581 976 4 425 Zemědělství 100 392 483 975 905 3 242 4 086 8 233 Strukturální opatření 179 375 447 1 001 1 714 3 555 4 226 9 495 Vnitřní opatření 44 76 102 222 304 525 707 1 536 Dodatečné výdaje 7 9 9 25 356 430 446 1 232 Cash-flow kompenzace 175 175 998 0 0 998 Celkové přidělené výdaje 687 1 005 1 138 2 830 6 146 9 332 10 439 25 917 Tradiční vlastní zdroje -66 -105 -105 -276 -415 -668 -668 -1 751 Zdroj z DPH -74 -117 -121 -312 -419 -662 -686 -1 767 Zdroj z HNP -425 -644 -661 -1 730 -2 406 -3 643 -3 740 -9 789 Britský rabat -56 -87 -91 -234 -319 -493 -515 -1 327 Vlastní zdroje celkem -622 -953 -978 -2 553 -3 559 -5 465 -5 608 -14 632 Čisté saldo před rozpočtovými kompenzacemi 65 52 160 277 2 587 3 868 4 831 11 286 Rozpočtové kompenzace 125 178 85 388 262 429 296 987 Čisté saldo po rozpočtových kompenzacích 190 230 245 665 2 848 4 297 5 126 12 271 Pramen: www.evropska-unie.cz/cz/article.asp?id=1824 Výsledná kladná čistá pozice sice znamená vyšší platby směrem z bruselského rozpočtu než do něj, je nutno si ovšem uvědomit dvě skutečnosti: a) Většina plateb z rozpočtu EU je ,,nejistá" ­ bude záležet na kvalitě a množství předkládaných projektů (předvstupní pomoc, strukturální opatření). Pouze kompenzace jsou nárokové a tedy jisté. Na druhou stranu výdaje do rozpočtu jsou povinné, ať čerpáme nebo ne. b) Všechny platby do rozpočtu EU jdou ze státního rozpočtu, naopak peníze z rozpočtu EU půjdou všem veřejným rozpočtům, ale nejen nim. Pokud bude o peníze žádat např. krajský úřad nebo obec (předloží projekt), musí si k nim většinou sehnat kofinancování. To může prohloubit stav jeho hospodaření (ale nemusí, pokud např. s investicí počítal za každou cenu). O ,,evropské peníze" budou moci samozřejmě žádat i soukromé subjekty. Celkem z toho plyne, že dnes nejsme schopni posoudit celkový dopad přistoupení na veřejné rozpočty ČR, který zdaleka nemusí být kladný, jak to z tabulky č. 6 vypadá. Jsme ovšem schopni říci, že celkově negativní dopad bude mít přistoupení na státní rozpočet, který bude hradit veškeré zdroje rozpočtu EU, plateb bude dostávat pouze část. Předpokládanou pozici státního rozpočtu ČR (platby do ­ platby z EU rozpočtu) před Kodaňským summitem znázorňuje tabulka č. 7. Tabulka č. 7: Pozice SR ,,před Kodaní" v cenách roku 1999, v milionech (odhad) 2004 2005 2006 zemědělství 45 278 316 vnitřní politika 51 85 111 kompenzace 300 178 85 platby -622 -953 -978 pozice -226 -412 -466 Pramen: vlastní výpočet Kodaňský summit Na kodaňský summit (10.-13.12.2002) jela většina vstupujících států s požadavky vylepšit maximálně vyjednané pozice. Na druhou stranu současné státy dávaly od začátku najevo, že nečekají výrazné změny oproti dosud vyjednaným podmínkám. Řada členských států dnes čelí nepříznivé domácí fiskální situaci1 , nelze se proto divit jejich neochotě zvyšovat prostředky na rozšíření. Nakonec bylo na summitu rozděleno dalších 300 mil. , ze kterých ČR získala 83 mil. . Patrně nejsilnější pozici mělo při vyjednávání Polsko, kterému se povedlo přesunout část závazků ze strukturálních fondů přímo do rozpočtových kompenzací. Tím tyto prostředky přestaly být účelově vázané a staly se nárokovými. Obdobný převod se povedl ještě ČR, která jela na summit s výpočty, které ukazovaly na nejmenší čistou pozici na hlavu ze všech vstupujících států. Souhrn veškerých kompenzací pro všechny státy ukazuje tabulka č. 8. Tabulka č. 8: Přehled celkových kompenzací pro kandidátské země (mil, , ceny 1999) Kompenzace CY CZ EE HU PL SI LT LV SK MT CELKEM 2004 97 300 16 155 443 95 35 19 63 50 1 273 cash flow kompenzace 28,0 175,0 16,0 155,0 443,0 52,0 35,0 19,0 63,0 12,0 998,0 rozpočtové kompenzace 56,0 105,0 8,0 23,0 192,0 dodat. komp. před Kodaní 11,0 20,0 22,0 15,0 68,0 dodat. komp. z Kodaně 13,0 13,0 2005 124 270 3 28 550 84 6 3 11 93 1 172 rozpočtové kompenzace 107,0 119,0 45,0 50,0 321,0 dodat. komp. před Kodaní 11,0 60,0 22,0 15,0 108,0 dodat. komp. z Kodaně 5,1 41,6 2,9 28,0 17,9 6,3 3,4 11,4 27,2 143,5 prevod závazku SF 50,0 550,0 2006 117 177 3 28 450 54 6 3 11 90 939 rozpočtové kompenzace 101,0 10,0 15,0 47,0 173,0 dodat. komp. před Kodaní 11,0 75,0 22,0 15,0 123,0 dodat. komp. z Kodaně 5,1 41,6 2,9 28,0 17,9 6,3 3,4 11,4 27,2 143,5 převod závazku SF 50,0 450,0 CELKEM 338 747 22 211 1 443 232 47 25 85 233 3 384 cash flow kompenzace 28,0 175,0 16,0 155,0 443,0 52,0 35,0 19,0 63,0 12,0 998,0 rozpočtové kompenzace 264,0 234,0 68,0 120,0 686,0 dodat. komp. před Kodaní 33,0 155,0 66,0 45,0 299,0 dodat. komp. z Kodaně 10,1 83,1 5,8 55,9 48,7 12,6 6,8 22,7 54,3 300,0 převod závazku SF 100,0 1 000 1 100,0 Pramen: http://www.mfcr.cz/static/Integrace/cz/prubeh.htm Celkově přidělené závazky pro ČR po Kodaňském summitu ukazuje tabulka č. 9. V následující tabulce je pak propočten dopad summitu na čistou pozici. Ta se celkem (2004-06) zlepšila z 665 mil. na 778 mil. . Opět si je potřeba uvědomit, že se jedná o čistou pozici pro celo ČR (tedy veřejný i soukromý sektor) v případě, že dojde k optimálnímu čerpání (hlavně) strukturálních fondů. I po vylepšení čisté pozice z Kodaňského summitu bude předpokládaný dopad na veřejné rozpočty záporný, jak ukazuje tabulka č. 11. 1 I země jako Německo nebo Francie mají potíže se vyrovnat se závazky, které pro ně vyplývají z Paktu stability a růstu. Tabulka č. 9: Přidělené závazky pro ČR po ,,Kodani", ceny 1999, v milionech 2004 2005 2006 2004-06 1. Zemědělství. 193,0 439,6 487,5 1120,0 2. Strukturální opatření 657,6 733,7 936,2 2327,5 3. Vnitřní politika 141,8 139,0 139,1 418,9 mezisoučet 992,4 1 312,2 1 561,8 3 866,4 Cash-flow kompenzace 174,7 0,0 0,0 174,7 Rozpočtové kompenzace 125,4 270,6 176,7 572,7 Celkové příděly na závazky 1 292,5 1 582,8 1 738,5 4 613,8 Pramen: http://www.mfcr.cz/static/Integrace/cz/prubeh.htm Tabulka č. 10: Čistá pozice ČR po ,,Kodani", ceny roku 1999, v milionech 2004 2005 2006 2004-06 předvstupní pomoc 181 153 98 432 zemědělství 100 392 483 975 strukturální operace 169 355 427 950 vnitřní politiky 44 76 102 222 dodatecné výdaje 7 9 9 25 kompenzace 300 270 177 747 celkové příjmy 801 1 255 1 294 3 351 tradiční vlastní zdroje -66 -105 -105 -276 zdroj DPH -74 -116 -119 -309 zdroj HNP -426 -653 -670 -1 750 rabat VB -56 -88 -93 -238 celkové odvody -623 -963 -988 -2 573 Čistá pozice 178 293 307 778 Pramen: http://www.mfcr.cz/static/Integrace/cz/prubeh.htm Tabulka č. 11: Pozice státního rozpočtu ,,po Kodaní" (odhad) 2004 2005 2006 zemědělství 45 278 316 vnitřní politika 44 76 102 kompenzace 300 270 177 platby -622 -953 -978 pozice -233 -329 -383 Pramen: Vlastní výpočet Závěr Kodaňským summitem byla uzavřena důležitá etapa procesu rozšiřování EU směrem na východ. EU na něm spolu s deseti vstupujícími zeměmi dojednala finanční rámec na roky 2004-06. Z pohledu ČR by se mohlo zdát, že v tomto vyjednávání získala relativně (čistá pozice na 1 obyvatele) málo. Autoři se domnívají, že toto je, na základě předložených čísel, velice obtížné zhodnotit. Proti zjednodušujícímu pohledu (počet euro na obyvatele) kladou hlavně tyto okolnosti: ˇ ČR patří k relativně ekonomicky vyspělejším vstupujícím zemím. V souladu s logikou, že strukturální pomoc je rozdělována podle ekonomické vyspělosti a že platby do rozpočtu EU rostou taktéž s velikostí HDP, se nelze divit, že čistá pozice ČR je nižší, než ostatních zemí. Na druhou stranu je ovšem divné, že čistá pozice ČR je horší než čistá pozice některých současných států EU. ˇ Velká část rozpočtu EU je spotřebovávána na společnou zemědělskou politiku. ČR se za posledních 15 let povedlo bezprecedentním způsobem snížit podíl zemědělství na HDP. To patří k jedněm z nejmenších ve srovnání s ostatními vstupujícími zeměmi. Je nutno si taktéž uvědomit, že nižší platby z EU českému zemědělství se mohou pravděpodobně projevit lepším stavem veřejných financí státu. Vzhledem k tomu, že přímé platby z rozpočtu EU budou v prvních letech nižší oproti stávajícím členům (2004-25 %, 05-30 %, 06-35 %), dostala ČR možnost tyto platby navýšit o dalších 30 %. Navýšení menší částky pak znamená menší dopad na český státní rozpočet. Je nutno si dále uvědomit, že společná zemědělská politika je v současné podobě v Evropě neudržitelná a bude ji potřeba v budoucnu reformovat. ˇ Na rozdíl od jiných států nedostala ČR peníze na Jadernou bezpečnost (uzavírka starších typů jaderných elektráren) a na Schengen (volný pohyb osob ­ ČR nebude po vstupu tvořit vnější hranici EU). Autoři se domnívají, že posoudit objem (adekvátnosti) přidělených finančních zdrojů je dneska téměř nemožné, vždy to bude politikum. Určitá analýza bude moci být provedena až po skončení současného rozpočtového období, kdy bude navíc jasné, jak se vstupujícím státům podařilo navržené sumy vyčerpat. Musíme dále říci, že vstup do EU není o tom, kolik peněz z rozpočtu EU dostaneme, ale spíš o šancích a možnostech, které se ČR otevírají. Jednou z nich bezesporu je to, že při dalším vyjednávání o penězích již ČR bude členem EU, čili v mnohem silnější pozici. Literatura MFČR (2002): Průběh a výsledek jednání o přistoupení k EU. stránka www.evropska-unie.cz/cz/article.asp?id=1824 zprac. ze http://www.europa.eu.int/comm/budget/furtherinfo/index_en.htm ˇ výpočet čistých plateb do českých veřejných rozpočtů komplikuje nejasnosti v současných a budoucích národních platbách do zemědělství ˇ při hodnocení úspěšnosti vyjednávání nutno zvážit 2 roviny: o úspěšnost vyjednávání všech 10 vstupujících zemí: mohli jsme vyjednat více? o Úspěšnost vyjednávání ČR ve srovnání s ostatními vstupujícími zeměmi Příloha č.1: Indikativní příděly na závazky (závazné přísliby) a na Platby před Kodaňským summitem, v milionech , v cenách z roku 1999 ČESKÁ REPUBLIKA KYPR MAĎARSKO POLSKO ESTONSKO SLOVINSKO 2004 2005 2006 2004-06 2004 2005 2006 2004-06 2004 2005 2006 2004-06 2004 2005 2006 2004-06 2004 2005 2006 2004-06 2004 2005 2006 2004-06 1. Zemědělství. 193,0 439,6 487,5 1 120,0 25,1 43,2 46,7 115,0 227,8 596,2 658,8 1 482,7 911,4 1 753,4 1 949,6 4 614,4 54,6 95,5 103,8 253,9 91,6 149,0 160,8 401,4 1a - Společná zemědělská politika 45,0 277,9 315,5 638,4 4,9 21,0 22,8 48,7 63,6 416,8 467,9 948,4 130,2 899,8 1 041,4 2 071,4 13,6 50,7 56,1 120,3 14,9 65,2 71,6 151,6 Tržní opatření 45,0 109,0 111,0 265,1 4,9 11,8 11,5 28,2 63,6 151,9 152,0 367,5 130,2 342,8 366,5 839,5 13,6 33,4 34,4 81,4 14,9 38,3 38,8 92,0 Přímé platby 0,0 168,9 204,5 373,4 0,0 9,3 11,2 20,5 0,0 264,9 315,9 580,8 0,0 557,1 674,9 1 232,0 0,0 17,3 21,7 39,0 0,0 26,9 32,8 59,7 1b - Rozvoj venkova 147,9 161,6 172,0 481,5 20,3 22,2 23,9 66,4 164,2 179,4 190,8 534,4 781,2 853,6 908,2 2 543,0 41,0 44,8 47,7 133,6 76,7 83,9 89,2 249,8 2. Strukturální opatření po doplnění 682,5 767,1 977,9 2 427,5 33,5 31,1 36,2 100,8 788,3 899,6 1 159,3 2 847,2 3 354,2 3 941,7 5 072,7 12 368,6 180,3 190,4 247,0 617,7 116,4 126,8 162,2 405,4 Strukturální fond 396,3 531,5 663,4 1 591,2 17,1 17,6 18,1 52,7 448,1 619,5 785,5 1 853,1 2 076,6 2 889,8 3 668,9 8 635,3 85,8 112,6 143,2 341,6 58,7 79,3 98,8 236,8 Fond soudržnosti 286,2 235,6 314,5 836,3 16,5 13,6 18,1 48,1 340,2 280,1 373,8 994,1 1 277,6 1 051,9 1 403,8 3 733,3 94,5 77,8 103,8 276,1 57,7 47,5 63,4 168,6 Sjednocení Kypru 3. Vnitřní politika 141,8 139,0 138,1 418,9 15,8 15,8 16,0 47,7 190,9 185,6 182,8 559,3 590,0 566,1 552,6 1 708,7 44,5 42,2 40,6 127,3 74,8 74,0 73,7 222,5 Stávající politika 122,2 127,2 132,2 381,7 14,5 15,0 15,6 45,1 116,4 121,2 126,0 363,7 428,9 446,5 464,1 1 339,5 14,4 15,0 15,6 44,9 33,7 35,0 36,4 105,1 Jaderná bezpečnost Budování institucí 19,6 11,8 5,9 37,2 1,3 0,8 0,4 2,5 25,2 15,1 7,6 47,8 103,7 62,2 31,1 197,0 7,2 4,3 2,1 13,6 5,5 3,3 1,6 10,4 Schengen 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 49,3 49,3 49,3 147,8 57,4 57,4 57,4 172,2 22,9 22,9 22,9 68,7 35,6 35,6 35,6 106,9 mezisoučet 1 017,3 1 345,6 1 603,5 3 966,4 74,4 90,2 98,9 263,5 1 207,0 1 681,3 2 000,9 4 889,2 4 855,6 6 261,3 7 574,9 18 691,7 279,4 328,1 391,4 998,9 282,8 349,8 396,7 1 029,2 Paušální částka na peněžní toky 174,7 0,0 0,0 174,7 27,7 0,0 0,0 27,7 155,3 0,0 0,0 155,3 442,8 0,0 0,0 442,8 15,8 0,0 0,0 15,8 52,4 0,0 0,0 52,4 Rozpočtové kompenzace 125,4 178,0 85,1 388,5 68,9 119,2 112,3 300,4 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 29,5 66,4 35,5 131,5 Celkové příděly na závazky 1 317,4 1 523,6 1 688,6 4 529,6 171,0 209,4 211,2 591,6 1 362,2 1 681,3 2 000,9 5 044,5 5 298,3 6 261,3 7 574,9 19 134,5 295,2 328,1 391,4 1 014,7 364,7 416,2 432,2 1 213,1 MALTA SLOVENSKO LOTYŠSKO LITVA Všech 10 kandidátských států 2004 2005 2006 2004-06 2004 2005 2006 2004-06 2004 2005 2006 2004-06 2004 2005 2006 2004-06 2004 2005 2006 2004-06 1. Zemědělství. 8,0 9,9 10,5 28,4 125,2 239,4 263,1 627,7 98,3 144,4 158,6 401,4 156,6 270,0 298,1 724,8 1 891,6 3 740,6 4 137,5 9 769,7 1a - Společná zemědělská politika 0,7 1,9 1,9 4,5 16,9 121,2 137,3 275,4 8,9 46,7 54,7 110,3 23,2 124,3 143,1 290,6 321,9 2 025,5 2 312,3 4 659,6 Tržní opatření 0,7 1,7 1,7 4,1 16,9 48,1 49,2 114,3 8,9 21,6 23,6 54,1 23,2 56,1 59,2 138,6 321,9 814,7 847,9 1 984,8 Přímé platby 0,0 0,1 0,3 0,4 0,0 73,0 88,1 161,2 0,0 25,2 31,1 56,3 0,0 68,2 83,8 152,1 0,0 1 210,9 1 464,3 2 675,4 1b - Rozvoj venkova 7,3 8,0 8,5 23,9 108,2 118,3 125,8 352,3 89,4 97,7 103,9 291,0 133,4 145,7 155,1 434,2 1 569,6 1 715,2 1 825,1 5 110,1 2. Strukturální opatření po doplnění 20,9 25,3 32,5 78,7 435,9 495,1 629,0 1 560,0 324,5 347,9 363,5 1 035,9 389,9 436,5 539,6 1 366,0 6 326,4 7 261,5 9 219,9 22 807,8 Strukturální fond 14,2 19,8 25,1 59,1 261,5 351,5 437,3 1 050,3 150,9 207,8 216,1 574,8 200,5 280,5 341,5 822,5 3 709,7 5 109,9 6 397,9 15 217,4 Fond soudržnosti 6,7 5,5 7,4 19,6 174,4 143,6 191,7 509,7 173,6 140,1 147,4 461,1 189,4 156,0 198,1 543,5 2 616,8 2 151,7 2 822,0 7 590,4 Sjednocení Kypru 0,0 0,0 0,0 0,0 3. Vnitřní politika 6,7 6,7 6,8 20,2 112,3 109,3 107,7 329,3 61,1 58,0 55,9 175,1 183,3 179,1 176,3 538,7 1 421,2 1 375,8 1 350,5 4 147,7 Stávající politika 6,2 6,4 6,7 19,3 53,5 55,7 57,9 167,0 26,8 27,9 29,0 83,8 29,5 30,7 32,0 92,2 846,1 880,6 915,5 2 642,3 Jaderná bezpečnost 30,0 30,0 30,0 90,0 95,0 95,0 95,0 285,0 125,0 125,0 125,0 375,0 Budování institucí 0,5 0,3 0,1 0,9 12,9 7,7 3,9 24,5 10,6 6,4 3,2 20,2 13,5 8,1 4,1 25,7 200,0 120,0 60,0 379,8 Schengen 0,0 0,0 0,0 0,0 15,9 15,9 15,9 47,8 23,7 23,7 23,7 71,1 45,2 45,2 45,2 135,7 250,0 250,0 250,0 750,2 mezisoučet 35,6 41,9 49,8 127,3 673,4 843,9 999,8 2 517,0 484,0 550,3 578,0 1 612,3 729,8 885,6 1 014,0 2 629,5 9 639,3 12 378,0 14 707,9 36 725,0 Paušální částka na peněžní toky 12,2 0,0 0,0 12,2 63,2 0,0 0,0 63,2 19,5 0,0 0,0 19,5 34,8 0,0 0,0 34,8 998,4 0,0 0,0 998,4 Rozpočtové kompenzace 37,8 65,6 62,9 166,3 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 261,6 429,2 295,8 986,7 Celkové příděly na závazky 85,6 107,5 112,7 305,8 736,6 843,9 999,8 2 580,2 503,4 550,3 578,0 1 631,8 764,6 885,6 1 014,0 2 664,3 10 899,0 12 807,2 15 003,7 38 710,1 Pramen: www.evropska-unie.cz/cz/article.asp?id=1824 Příloha č.2: Přidělené platby v cenách roku 1999, v milionech ČESKÁ REPUBLIKA KYPR MAĎARSKO POLSKO ESTONSKO SLOVINSKO 2004 2005 2006 2004-06 2004 2005 2006 2004-06 2004 2005 2006 2004-06 2004 2005 2006 2004-06 2004 2005 2006 2004-06 2004 2005 2006 2004-2006 1. Zemědělství. 100,1 392,5 482,5 975,1 12,4 36,8 45,8 95,0 124,7 543,9 653,3 1 321,9 420,7 1 504,9 1 923,6 3 849,2 28,8 82,5 102,4 213,7 43,4 124,6 158,2 326,2 1a - Společná zemědělská politika 45,0 277,9 315,5 638,4 4,9 21,0 22,8 48,7 63,6 416,8 467,9 948,4 130,2 899,8 1 041,4 2 071,4 13,6 50,7 56,1 120,3 14,9 65,2 71,6 151,6 Tržní opatření 45,0 109,0 111,0 265,1 4,9 11,8 11,5 28,2 63,6 151,9 152,0 367,5 130,2 342,8 366,5 839,5 13,6 33,4 34,4 81,4 14,9 38,3 38,8 92,0 Přímé platby 0,0 168,9 204,5 373,4 0,0 9,3 11,2 20,5 0,0 264,9 315,9 580,8 0,0 557,1 674,9 1 232,0 0,0 17,3 21,7 39,0 0,0 26,9 32,8 59,7 1b - Rozvoj venkova 55,0 114,6 167,1 336,6 7,5 15,7 23,0 46,3 61,0 127,2 185,4 373,6 290,5 605,1 882,2 1 777,8 15,3 31,8 46,3 93,4 28,5 59,4 86,6 174,6 2. Strukturální opatření po doplnění 179,4 374,7 447,2 1 001,3 6,1 14,0 17,7 37,7 209,2 438,0 523,8 1 171,0 968,6 1 970,4 2 313,4 5 252,4 39,2 88,1 109,7 236,9 27,0 59,2 72,8 159,1 Strukturální fond 173,7 308,7 328,7 811,1 5,7 10,2 10,9 26,8 202,4 359,6 382,9 944,9 943,1 1 675,8 1 784,6 4 403,5 37,3 66,3 70,6 174,1 25,9 45,9 48,9 120,7 Fond soudržnosti 5,7 66,0 118,5 190,2 0,3 3,8 6,8 10,9 6,8 78,4 140,8 226,1 25,6 294,6 528,8 849,0 1,9 21,8 39,1 62,8 1,2 13,3 23,9 38,3 Sjednocení Kypru 3. Vnitřní politika 51,0 84,8 111,0 246,9 5,7 9,6 12,7 27,9 100,2 133,0 158,0 391,3 249,1 371,1 462,8 1 083,0 30,7 35,1 38,2 104,0 49,7 59,0 66,3 175,0 Stávající politika 44,0 75,8 102,3 222,0 5,2 9,0 12,1 26,3 41,9 72,2 97,5 211,5 154,4 265,9 359,0 779,2 5,2 8,9 12,0 26,1 12,1 20,9 28,2 61,1 Jaderná bezpečnost Budování institucí 7,1 9,0 8,8 24,9 0,5 0,6 0,6 1,7 9,1 11,6 11,3 31,9 37,3 47,8 46,4 131,5 2,6 3,3 3,2 9,1 2,0 2,5 2,5 7,0 Schengen 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 49,3 49,3 49,3 147,8 57,4 57,4 57,4 172,2 22,9 22,9 22,9 68,7 35,6 35,6 35,6 106,9 mezisoučet 330,5 852,0 1 040,8 2 223,3 24,2 60,3 76,1 160,6 434,1 1 115,0 1 335,0 2 884,2 1 638,4 3 846,4 4 699,8 10 184,6 98,7 205,7 250,2 554,6 120,1 242,9 297,3 660,3 Paušální částka na peněžní toky 174,7 0,0 0,0 174,7 27,7 0,0 0,0 27,7 155,3 0,0 0,0 155,3 442,8 0,0 0,0 442,8 15,8 0,0 0,0 15,8 52,4 0,0 0,0 52,4 Rozpočtové kompenzace 125,4 178,0 85,1 388,5 68,9 119,2 112,3 300,4 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 29,5 66,4 35,5 131,5 Příděly na platby celkem 630,7 1 029,9 1 125,9 2 786,5 120,8 179,5 188,4 488,7 589,4 1 115,0 1 335,0 3 039,5 2 081,2 3 846,4 4 699,8 10 627,4 114,5 205,7 250,2 570,4 202,1 309,3 332,8 844,2 MALTA SLOVENSKO LOTYŠSKO LITVA Všech 10 kandidátských států 2004 2005 2006 2004-06 2004 2005 2006 2004-06 2004 2005 2006 2004-06 2004 2005 2006 2004-06 2004 2005 2006 2004-06 1. Zemědělství. 3,4 7,5 10,2 21,2 57,2 205,0 259,5 521,7 42,1 116,0 155,7 313,8 72,8 227,6 293,7 594,1 905,6 3 241,3 4 084,9 8 231,9 1a - Společná zemědělská politika 0,7 1,9 1,9 4,5 16,9 121,2 137,3 275,4 8,9 46,7 54,7 110,3 23,2 124,3 143,1 290,6 321,9 2 025,5 2 312,3 4 659,6 Tržní opatření 0,7 1,7 1,7 4,1 16,9 48,1 49,2 114,3 8,9 21,6 23,6 54,1 23,2 56,1 59,2 138,6 321,9 814,7 847,9 1 984,8 Přímé platby 0,0 0,1 0,3 0,4 0,0 73,0 88,1 161,2 0,0 25,2 31,1 56,3 0,0 68,2 83,8 152,1 0,0 1 210,9 1 464,3 2 675,4 1b - Rozvoj venkova 2,7 5,7 8,3 16,7 40,2 83,8 122,2 246,3 33,2 69,3 101,0 203,5 49,6 103,3 150,6 303,5 583,5 1 215,9 1 772,7 3 572,3 2. Strukturální opatření po doplnění 6,6 13,0 15,0 34,6 118,2 244,0 289,2 651,3 66,2 151,3 188,6 406,1 93,6 203,3 248,0 544,9 1 714,1 3 556,0 4 225,4 9 495,3 Strukturální fond 6,5 11,5 12,2 30,1 114,7 203,8 217,0 535,4 62,7 111,4 118,6 292,7 89,8 159,6 169,9 419,3 1 661,8 2 952,8 3 144,3 7 758,6 Fond soudržnosti 0,1 1,5 2,8 4,4 3,5 40,2 72,2 115,9 3,5 39,9 70,0 113,4 3,8 43,7 78,1 125,6 52,4 603,2 1 081,0 1 736,6 Sjednocení Kypru 0,0 0,0 0,0 0,0 3. Vnitřní politika 2,4 4,1 5,4 11,8 39,8 85,0 96,5 221,3 37,2 45,2 50,9 133,3 95,0 127,3 151,8 374,0 660,8 954,2 1 153,6 2 768,5 Stávající politika 2,2 3,8 5,2 11,2 19,2 33,1 44,8 97,1 9,7 16,6 22,4 48,7 10,6 18,3 24,7 53,6 304,5 524,5 708,2 1 536,8 Jaderná bezpečnost 0,0 30,0 30,0 60,0 34,2 57,5 75,7 167,4 34,2 87,5 105,7 227,4 Budování institucí 0,2 0,2 0,2 0,6 4,6 5,9 5,8 16,3 3,8 4,9 4,8 13,5 4,9 6,2 6,1 17,2 72,1 92,0 89,7 253,7 Schengen 0,0 0,0 0,0 0,0 15,9 15,9 15,9 47,8 23,7 23,7 23,7 71,1 45,2 45,2 45,2 135,7 250,0 250,0 250,0 750,2 mezisoučet 12,4 24,6 30,6 67,6 215,2 534,0 645,2 1 394,3 145,5 312,5 395,2 853,2 261,4 558,1 693,5 1 513,0 3 280,5 7 751,5 9 463,7 20 495,7 Paušální částka na peněžní toky 12,2 0,0 0,0 12,2 63,2 0,0 0,0 63,2 19,5 0,0 0,0 19,5 34,8 0,0 0,0 34,8 998,4 0,0 0,0 998,4 Rozpočtové kompenzace 37,8 65,6 62,9 166,3 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 261,6 429,2 295,8 986,7 Příděly na platby celkem 62,4 90,2 93,5 246,1 278,4 534,0 645,2 1 457,5 165,0 312,5 395,2 872,7 296,2 558,1 693,5 1 547,8 4 540,7 8 180,6 9 759,5 22 480,8 Pramen: www.evropska-unie.cz/cz/article.asp?id=1824 Příloha č.3: Čistá pozice v cenách roku 1999, v milionech v cenách z r. 1999, v milionech ČESKÁ REPUBLIKA KYPR MAĎARSKO POLSKO ESTONSKO SLOVINSKO 2003 2003 2003 2003 2003 2003 Předvstupní pomoc 170 16 197 844 55 45 2004 2005 2006 2004 2005 2006 2004 2005 2006 2004 2005 2006 2004 2005 2006 2004 2005 2006 Předvstupní pomoc 181 153 98 11 6 1 235 199 124 970 823 509 67 57 35 51 43 27 Zemědělství 100 392 483 12 37 46 125 544 653 421 1 505 1 924 29 82 102 43 125 158 Strukturální opatření 179 375 447 6 14 18 209 438 524 969 1 970 2 313 39 88 110 27 59 73 Vnitřní opatření 44 76 102 5 9 12 42 72 97 154 266 359 5 9 12 12 21 28 Dodatečné výdaje 7 9 9 0 1 1 58 61 61 95 105 104 25 26 26 38 38 38 Paušální částka na peněžní toky 175 28 155 443 16 52 Celkové přidělené výdaje 687 1 005 1 138 62 66 77 824 1 314 1 459 3 051 4 669 5 209 181 263 286 224 286 324 Tradiční vlastní zdroje -66 -105 -105 -27 -40 -40 -97 -150 -150 -123 -213 -213 -8 -12 -12 -18 -29 -29 Zdroj z DPH -74 -117 -121 -10 -16 -17 -61 -96 -99 -194 -306 -317 -6 -10 -11 -22 -35 -37 Zdroj z hrubého národního produktu -425 -644 -661 -59 -90 -92 -349 -528 -542 -1 111 -1 682 -1 727 -37 -56 -57 -129 -195 -200 Britský rabat -56 -87 -91 -8 -12 -13 -46 -71 -74 -148 -228 -238 -5 -8 -8 -17 -26 -28 Vlastní zdroje celkem -622 -953 -978 -104 -159 -162 -553 -845 -866 -1 576 -2 429 -2 495 -56 -86 -88 -187 -285 -293 Čisté saldo před rozpočtovými kompenzacemi 65 52 160 -42 -92 -85 271 470 594 1 475 2 240 2 713 125 177 198 37 0 31 Rozpočtové kompenzace 125 178 85 69 119 112 30 66 36 Čisté saldo po rozpočtových kompenzacích 190 230 245 27 27 27 271 470 594 1 475 2 240 2 713 125 177 198 67 67 67 v cenách z r. 1999, v milionech MALTA SLOVENSKO LOTYŠSKO LITVA 10 kandidátských států 2003 2003 2003 2003 2003 Předvstupní pomoc 11 123 84 115 1 660 2004 2005 2006 2004 2005 2006 2004 2005 2006 2004 2005 2006 2004 2005 2006 Předvstupní pomoc 7 2 0 120 102 64 99 86 52 127 110 66 1 868 1 581 976 Zemědělství 3 8 10 57 205 260 42 116 156 73 228 294 905 3 242 4 086 Strukturální opatření 7 13 15 118 244 289 66 151 189 94 203 248 1 714 3 555 4 226 Vnitřní opatření 2 4 5 19 33 45 10 17 22 11 18 25 304 525 707 Dodatečné výdaje 0 0 0 21 52 52 28 29 28 84 109 127 356 430 446 Paušální částka na peněžní toky 12 63 19 35 998 0 0 Celkové přidělené výdaje 32 27 31 398 636 709 264 398 447 423 668 759 6 146 9 332 10 439 Tradiční vlastní zdroje -14 -21 -21 -33 -54 -54 -7 -11 -11 -22 -33 -33 -415 -668 -668 Zdroj z DPH -4 -6 -6 -26 -41 -42 -8 -13 -14 -14 -22 -22 -419 -662 -686 Zdroj z hrubého národního produktu -23 -34 -35 -147 -223 -229 -48 -73 -75 -78 -118 -122 -2 406 -3 643 -3 740 Britský rabat -3 -5 -5 -20 -30 -31 -6 -10 -10 -10 -16 -17 -319 -493 -515 Vlastní zdroje celkem -43 -66 -67 -225 -347 -356 -69 -106 -109 -124 -189 -194 -3 559 -5 465 -5 608 Čisté saldo před rozpočtovými kompenzacemi -11 -39 -36 173 289 353 195 292 338 299 479 565 2 587 3 868 4 831 Rozpočtové kompenzace 38 66 63 262 429 296 Čisté saldo po rozpočtových kompenzacích 26 26 26 173 289 353 195 292 338 299 479 565 2 848 4 297 5 126 Pramen: www.evropska-unie.cz/cz/article.asp?id=1824