Instituce veřejné politiky
Stát a byrokracie
(podle Public Policy.., kap.5)

Teorie rolí státu
ˇ Pluralismus - zdůrazňuje existenci omezení a tlaků
vykonávaných množstvím různých skupin ve
společnosti. Koresponduje s klasickou liberální teorií
(John Stuart Mill, J.J.Rousseau); nověji Schumpeter,
Dahl...
ˇ Elitářství ­ moc je uspořádána kumulativně (Pareto,
Mosca) => moc je v rukou (jedné) malé skupinky.
ˇ Marxismus ­ vliv ekonomických zájmů na politiku. Stát
nástroj třídní dominance a útlaku.
ˇ Korporativismus ­ systém zájmové reprezentace, ve
kterém jsou základní složky organizovány do několika
jedinečných, povinných, vzájemně si nekonkurujících
kategorií (odbory, svazy zaměstnavatelů..) Existuje jejich
provázanost na stát (vládu).

Byrokracie ­ Max Weber
Nejznámější teorie byrokracie. Reagovala na
rostoucí význam byrokracie, resp. zvyšující se
roli státu. Vymezuje byrokracii jako nezbytnou
součást moderní doby... (1947)
Tři typy moci:
ˇ charismatická, (dík vlastnostem jedné osoby,
poněkud nestabilní..)
ˇ Tradiční (legitimita v tradičních pravidlech a
statusu těch, kdo vládnou)
ˇ racionální-zákonná (legalita jako zdroj
normativních pravidel)

Role byrokracie
ˇ Byrokracie je pyramidální strukturou,
mocným víceúčelovým nástrojem.
Rutinizuje řešení problémů do vysokého
stupně a osvobozuje je od závislosti na
speciálních dovednostech či iniciativách.

Obecné charakteristiky
byrokratických aparátů:
ˇ specializace činností
ˇ obecné charakteristiky výkonu funkcí a z toho
vyplývající zaměnitelnost úředníků
ˇ problémy, procedury a řešení jsou
kategorizovány
ˇ relativní stabilita struktury funkcí
ˇ organizace se stává do určité míry účelem o
sobě
ˇ vázanost na určitý typ úkonů
ˇ administrativní reforma je nekonečná: neexistuje
optimální řešení organizační struktury

Ideální model byrokracie dle
Webera
je dán těmito jejími vlastnostmi:
ˇ neosobní strukturou moci
ˇ rozhodnutí jsou činěna na základě formalizovaných
obecných pravidel
ˇ existuje definovaná hierarchie pravomoci a odpovědnosti
ˇ svobodným výběrem kandidátů do úřadu, založeným na
kritériu výkonu v souladu se specifickými pravidly
ˇ odměňování, založené na jasném kontraktu
ˇ žádný z úředníků nevlastní majetek, s nímž operuje
ˇ existuje disciplína a kontrola ve výkonu úřadu

Shrnující přehled konceptů
byrokracie (dle Lanea):
ˇ Byrokracie ztotožněna s rigiditou, ztrnulostí, nepružností.
Tendence k expanzi, ke snižování výkonu, ke konzervaci
vlastní struktury.
ˇ Byrokracie jako panství úředníků ­ problém styku
úředníků a politiků. Růst správního aparátu posílil moc
úředníků, ti pronikli do sfér politické moci, roste riziko
moci korumpovaných úředníků.
ˇ Byrokracie jako chaos ­ nejsou-li jasné cíle organizace,
pak je nejistý i způsob řešení vyvstalých agend.
ˇ Byrokracie jako maximalizace velikosti
ˇ Byrokracie jako nekontrolovatelná moc ­ obtížná
kontrolovatelnost vyplývá z toho, že vyšší jednotka může
jen obtížně získat informace nezbytné k hodnocení
činnosti jednotky nižší.

ˇ Tradiční byrokratické instituce pracují
relativně uspokojivě pouze ve stabilním
prostředí, pokud je úkol relativně snadný,
každý občan vyžaduje tutéž službu a
kvalita služby není nejdůležitějším
kritériem. Ale v praxi to tak samozřejmě
není a proto jsou třeba pružné a
adaptabilní instituce a vysoce
kvalifikovaný a vysoce motivovaný
personál.

Desatero moderní státní správy
(dle Osborne-Gaebler)
ˇ katalytická správa: řízení spíše než přímé poskytování služeb
ˇ správa náležející komunitě: vytváření příležitostí spíše než
služba
ˇ soutěživá správa: uplatnění konkurence v poskytování služeb
ˇ správa vedená posláním: proměna organizací vedených
pravidly
ˇ správa orientovaná na výsledky: financování výstupů, nikoliv
vstupů
ˇ správa vedená zákazníky: uspokojování potřeb zákazníků,
nikoliv byrokracie
ˇ podnikavá správa: získávání prostředků spíše než utrácení
ˇ předvídavá správa: předcházení problémů spíše než jejich
řešení
ˇ decentralizovaná správa: od hierarchie k partnerské
spoluúčasti
ˇ tržně orientovaná správa: podpora změn užitím tržních
stimulů