Stručný obsah přednášky 12 (pracovní verze) Zhruba polovina světového HDP připadá na 3 hlavní centra světové ekonomiky - USA, Japonsko a Evropskou unii. Americké centrum se téměř po celá 90. léta úspěšně rozvíjelo a prožívalo nejdelší konjunkturu za posledních padesát let. Evropské centrum výrazně oživilo integrační procesy, a posílilo tak svou pozici ve světové ekonomice. Při hodnocení současné relace ekonomických center lze při určitém zjednodušení říci, že pro posouzení jejich postavení ve světové ekonomice hraje významnou roli podíl na světovém HDP a zapojení do mezinárodního obchodu: 1) Podíl na světovém HDP udává ekonomickou velikost daného centra, 2) podíl na světovém obchodu udává stupeň internacionalizace vytvořených zdrojů. Největším hospodářským subjektem ve světové ekonomice je USA. Podle statistik MMF činil podíl USA na světovém HDP v roce 1999 21,9%, podíl EU na světovém HDP činil 20,3%. Podíl center na světovém HDP (dle parity kupní síly, v %) Rok USA EU Eurozóna 1998 20,8 19,9 15,5 1999 21,9 20,3 15,8 Trh práce v USA Spojené státy představovaly po druhé světové válce absolutní špičku ve světovém hospodářství. Poválečný vývoj USA lze však z řady hledisek charakterizovat jako nepříliš úspěšný, vedoucí k dlouhodobému poklesu v rámci světového hospodářství. Produktivita práce Klíčovým problémem se stal pomalý - v některých letech dokonce negativní - růst produktivity práce. Toto zaostávání bylo dáno nízkou mírou úspor mající za následek pomalý růst investic. Vývoj produktivity práce ukazuje tabulka: Průměrná roční míra růstu produktivity práce (v %) USA 1960-1973 1,6 1973-1979 -0,4 1979-1980 0,3 Nezaměstnanost Vývoj nezaměstnanosti v USA byl po celé období nepříznivý. Roční míra nezaměstnanosti sice kolísala v rámci jednotlivých cyklů, avšak v každém následujícím desetiletí byla její průměrná úroveň vyšší, o čemž svědčí údaje v následující tabulce. V 70. letech dosáhla nejvyšší úrovně v roce 1975 a to 8,5% a v 80. letech pak v roce 1982 a to 9,7%. USA: Nezaměstnanost v letech 1950-2004 (v %) 1950-1954 1955-1959 1960-1964 1965-1969 1970-1974 1975-1979 1980-1984 1984-1989 4 5 5,7 3,8 5,4 6,9 8,3 6,2 1971-1980 1981-1990 1975 1982 1990 1991 1992 1993 6,4 7,1 8,5 9,7 5,5 6,7 7,3 7,2 +--------------------------------------------------------------------------------------------------+ |1994 |1995 |1996 |1997 |1998 |1999 |2000 |2001 |2002 |2003 | |---------+---------+---------+---------+---------+---------+---------+---------+---------+--------| |6,1 % |5,6 % |5,4 % |4,9 % |4,5 % |4,2 % |4 % |4,6% |6% |6,3% | +--------------------------------------------------------------------------------------------------+ Pramen: OECD Economic Outlook, June 2002, Paris 2002 Ve srovnání s ostatními tržními ekonomikami byla míra nezaměstnanosti v USA až do 80. let vyšší. Teprve v 80. letech se míra nezaměstnanosti v těchto zemích mimo Japonska začala zvyšovat na americkou úroveň a koncem dekády ji dokonce v řadě případů předstihla. Hlavním faktorem rozdílů v pohybu zaměstnanosti byly až do poloviny 70. let diference v tempech ekonomického růstu. na rozdílný vývoj nezaměstnanosti měla nadále již od konce 40. let vliv hospodářská politika některých západoevropských zemí, která byla s větší intenzitou zaměřena na potlačování nezaměstnanosti než hospodářská politika USA. V průběhu 2. poloviny 70. let a i během 80. let prokázala sama americká ekonomika značnou schopnost pohlcovat volné pracovní síly a působit tak proti růstu nezaměstnanosti. V tomto období, kdy v USA rostla zaměstnanost průměrným ročním tempem růstu 1,8%, se začal dále zhoršovat dlouhodobě stagnující trend produktivity práce. Počátkem 90. let procházela ekonomika USA obdobím recese. Ve srovnání s počátkem 80. let však nebyl v tomto období hlavním problémem vývoj inflace, ale především ekonomická stagnace a chronická nezaměstnanost. Tyto problémy hospodářská politika Georga Bushe nedokázala řešit. Oživení americké ekonomiky po roce 1991 nebylo poprvé od 2. světové války doprovázeno významnějším nárůstem zaměstnaných. Zaměstnavatelé značně váhali s vytvářením nových pracovních míst a při uspokojování rostoucí poptávky dávali přednost spíše snižování zásob, růstu přesčasů a produktivity práce.V roce 1992 zvítězili v USA demokraté. Nástup Billa Clintona do prezidentského úřadu v roce 1993 potvrdil dlouhodobé pragmatické tendence hospodářské politiky USA. Clintonova politika je kompromisem mezi tradičním neokeynesiánstvím a jeho neokonzervativní alternativou. To se projevuje zejména ve využívání fiskální politiky k obnově vyváženého růstu a strukturálních změn s jistými prvky sociálně motivovaného přerozdělování připomínající variantu státu blahobytu 60. let (např. větší sociálně motivované přerozdělování národního důchodu.). Jedním z hlavních aktuálních úkolů Clintonova programu se stal rychlejší ekonomický růst umožňující přechod od oživení k trvalejší konjunktuře a snížení nezaměstnanosti Clinton nastoupil v období počínající konjunktury. Ekonomický vzestup v 90. letech byl výrazně podpořen silnými investicemi včetně zahraničních, nástupem moderních technologií a opět se zvyšujícím tempem růstu produktivity. Prezident pochopil a zdůraznil zvláště klíčový význam lidského kapitálu v nové etapě vývoje a všestranně podporoval proces vzdělání a odborné přípravy. Sociální výdaje, i při zachování jejich významu v korekci nepříznivých výsledků ekonomického vývoje, změnily během 90. let zčásti své postavení. Clinton na jedné straně odmítl pokračovat v mechanických škrtech sociálních výdajů a vyslovoval se, zvláště krátce po svém vstupu do úřadu, pro zachování minimálních sociálních jistot středních a nižších tříd. Byly také postupně preferovány ty výdaje, které měly spíše přispět ke snížení závislosti některých vrstev na sociální výpomoci a integrovat větší počet jejich příjemců do pracovního procesu (jde zejména o výdaje na vzdělání a tvorbu nových pracovních míst v podnicích).Celkově příznivý obraz ekonomiky a hospodářské politiky USA narušují některé negativní jevy, které jsou považovány za nutnou daň pozitivnímu vývoji: např. zvýšení zaměstnanosti se nepříznivě odráží v sociálně psychické oblasti. Vzrostla zaměstnanost žen s nedospělými dětmi. 1/3 Američanů pracuje více než 40 hodin týdně. Od roku 1975 o 20% poklesl počet hodin volného času. Růst příjmů a životní úrovně je potom vykoupen zvýšenou intenzitou práce (často dvojím zaměstnáním), stresem a nedostatkem sociální komunikace mezi lidmi. Míra nezaměstnanosti měla zprvu tendenci vzrůstat. polovina 90. let je však charakterizovatelná prudkým růstem investic mající za cíl zvýšit úroveň produktivity práce a tím i konkurenceschopnost produkce. Nešlo ovšem jen o klasické investice do techniky a technologií, ale především o investice do lidského kapitálu. Značné prostředky byly určeny na rekvalifikaci více než 2 milionů lidí. Díky tomu se míra nezaměstnanosti v polovině 90. let zastavila na cca 5,5% a neměla tendenci vzrůstat, neboť právě v polovině 90. let dochází k nástupu konjunktury. Výrobní kapacity začaly být používány z více než 80%. Produktivita práce rostla tempem přesahující více než 6% ročně. Nezaměstnanost poklesla ze 7,5% (1992) na 4% v roce 2000. Podobné hodnoty byly naposledy zaznamenány na přelomu 60. a 70. let. Nezaměstnanost se o polovinu snížila i u problémových skupin Afroameričanů a Hispánců. Nízká nezaměstnanost byla nepochybně vyvolána výrazným růstem HDP. Při pozitivním vývoji inflace došlo i k poklesu ukazatele přirozené míry nezaměstnanosti. Svoji úlohu sehrály, mimo celkově méně regulovaného a tedy flexibilního amerického pracovního trhu, i demografické změny ve struktuře pracovní síly, které údajně zvětšily vlivem stárnutí populace podíl starších pracovníků, v jejichž kategorii je obvykle nižší míra nezaměstnanosti. V oblasti kvality pracovní síly byl kladen důraz na rozvoj vzdělání a odborné přípravy, jež měli klíčový vliv ne ekonomický proces. Zdá se, že tato opatření administrativy podpořila nárůst kvalifikace a tedy i flexibility pracovní síly. Kroky administrativy vedly na jedné straně k sociální diferenciaci, která však i působila jako potřebný stimul pracovníků a podporovala jejich mobilitu a přizpůsobivost poptávce pracovního trhu. Na druhé straně se administrativa snažila v souladu s původními záměry obhajovat status nižších tříd a osob s nižší kvalifikací, mimo jiné i opakovaným zvýšením minimálních mezd. Lze konstatovat, že ve vývoji americké ekonomiky v době úřadu prezidenta Clintona postupně převládaly pozitivní výsledky jak v oblasti ekonomické, tak i sociální. Ekonomika dosahovala většinou lepších parametrů, než za působení Clintonových předchůdců. Spojené státy dovršily v roce 2000 jednu z nejúspěšnějších fází ekonomického vývoje ve své historii. Závěr tohoto roku byl současně obdobím prezidentských voleb, kdy definitivně skončil mandát demokrata Billa Clintona. Na počátku roku 2001 se po těsném vítězství ujal úřadu republikán George Bush junior. Republikánská administarativa nastoupila v době oslabení konjunktury, k němuž došlo po rekordním desetiletém vzestupu. V roce 2001 došlo k recesi. USA zaznamenaly v prvních dvou letech Bushovy vlády následující vývoj: - Po několika letech stabilního ekonomického růstu zaznamenaly Spojené státy čistý úbytek pracovních míst v letech 2001 -- 2002 po předchozím zvýšení o 5 milionů pracovních míst v letech 1999 a 2000. - Ačkoliv recese oficiálně skončila v roce 2001, míra nezaměstnanosti se zvyšovala po celý rok 2002 až nakonec dosáhla úrovně 6 % koncem roku. V prosinci 2001 to bylo 5,7 %, zatímco v prosinci 2000 3,9 %. Bushova administrativa slibovala vytvoření 229 tisíc nových pracovních příležitostí v soukromém sektoru (což stále nic nemění na faktu, že za dobu jeho úřadování došlo v tomto sektoru k poklesu). Ale při bližším zkoumáni se ukazuje, že radost byla předčasná: 147 tisíc nových pracovních příležitostí, neboli 76 % je v sektoru neobchodovatelných služeb. Amerika zřejmě ztratila schopnost vytvořit vysoce produktivní profese s vysokou přídavnou hodnotou v takovém odvětví výroby a služeb, které lze úspěšně exportovat za hranice. Zpráva statistického úřadu uvádí, že v letech 2000-2004 klesl počet zaměstnanců u šesti hlavních počítačových a technických profesí o 221 tisíc. Bushova ekonomika zaznamenala ztrátu 2,8 milionu pracovních příležitostí ve výrobě, zvýšení nezaměstnanosti o 1,2 %. Tento rok v lednu se tempo růstu nových pracovních míst ve Spojených státech zrychlilo, přesto zůstalo pod očekáváním. V USA vzniklo v lednu 146 000 nových pracovních míst, tedy více než v prosinci, kdy to bylo jen 133 000. Míra nezaměstnanosti klesla na 5,2 %, což je o 1,1 % méně než během posledního vrcholu v červnu 2003. Tehdy dosáhla míra nezaměstnanosti 6,3 %. Podle prohlášení Federálního rezervního systému (FED), který plní funkci americké centrální banky. Počet nezaměstnaných a částečně zaměstnaných osob vzrostl o 31 % během úřadování George Bushe juniora. Tzn. z 10,6 milionů na 13,9 milionů. Struktura NH Více než 70% HDP vzniká v současné době v USA ve službách, následuje průmysl s asi 28%, na zemědělství připadají necelá 2%. Dominantní postavení služeb ve výrobě i zaměstnanosti představuje ve Spojených státech atribut tzv. postindustriální společnosti. Politika zaměstnanosti V 90. letech usměrňovalo ministerstvo práce další vývoj služeb zaměstnanosti z několika důležitých aspektů. V roce 1993 schválil Kongres změny zákona o sociálním zabezpečení, které požaduje, aby si každý stát vybudoval vlastní systém služeb pracovního profilování a znovuzaměstnání (WPRS). Znamenalo to absolvovat základní tři kroky: 1. včasnou identifikaci klientů pojištění pro případ nezaměstnanosti, které se nejvíce blíží k vyčerpání svého nároku na dávky, 2. poskytování služeb k znovuzaměstnání těchto lidí 3. shromažďování informací o výsledcích prověrek trvající platnosti nároku na dávky a informací k usnadnění hodnocení. Byla to první velká změna federálního zákona za poslední dekádu, která rozšířila požadavky na klienty pojištění pro případ nezaměstnanosti, tj. aby se účastnili akcí služeb pro znovuzaměstnání. Správa Ministerstva práce pro zaměstnanost a odbornou přípravu (ETA) hrála klíčovou roli při sponzorování vývoje informačních systémů, využívaných v polovině 90. let. Nyní jsou státní systémy integrovány v celostátním měřítku, formou Americké banky pracovních míst (AJB) a Americké banky talentů (ATB). Ministerstvo práce (DOL -- Department of Labour) ustavilo pracovní skupinu tvořenou ze zástupců států i federální správy, která v roce 1994 vypracovala "pracovní plán revitalizace služeb zaměstnanosti". Tím bylo identifikováno několik klíčových prvků, které byly později začleněny do následných akcí při reformě veřejné služby zaměstnanosti, včetně rozvoje center služeb z jednoho místa. Plán se vyslovil pro třívrstvový přístup k poskytování služeb, v závislosti na potřebách klientů (svépomoc, základní intervence ze strany personálu a intenzivní služby) a pro potřebu monitorovat "spokojenost zákazníka" a zdokonalovat zprostředkovatelské služby, vybavení místních úřadů, školení personálu, spolupráci mezi vedením a zaměstnanci, spolupráci s dalšími agenturami a propagaci. V roce 1994 udělilo ministerstvo práce šesti státům granty na přípravu anebo zavedení center služeb z jednoho místa. V nich mělo být společně provozováno minimálně šest programů ministerstva práce: služby zamustnanosti, pojištění pro případ nezaměstnanosti, dva programy odborné přípravy, program komunitních služeb zaměstnanosti pro seniory a služby pro válečné veterány. Byla poskytnuta řada dalších grantů na ověřování inovací a podporu školení personálu. Následně pak dostaly všechny státy realizační granty. Kolem poloviny roku 1998 měla (kromě stále klesající menšiny) veškerá pracovní síla v USA přístup k centru služeb z jednoho místa. V roce 1998 byl schválen zákon o investicích do pracovní síly (WIA). Tento zákon představuje první rozsáhlou legislativní reformu systému služeb zaměstnanosti a odborné přípravy v USA za posledních 15 let. Jeho hlavním záměrem byla kodifikace programů, služeb a správních struktur pro služby poskytované z jednoho místa, mezi nimiž pak ústřední roli jako primární zdroj hledání pracovních míst hraje veřejná služba zaměstnanosti. WIA však nezměnil kompetence, pokud jde o převážnou část služeb z jednoho místa, které jsou rozděleny mezi stát a místní orgány. * Výplata dávek: služby pojištění v nezaměstnanosti financované podle zákona o sociálním pojištění jsou spravovány orgány jednotlivých států a poskytovány státními zaměstnanci, jejichž služební poměr odpovídá federálním pravidlům (zásluhový systém). * Zprostředkování práce: služby Úřadu práce financované dle Wagner-Peyserova zákona jsou spravovány orgány států a poskytovány státními zaměstnanci, jejichž služební poměr odpovídá federálním pravidlům, s výjimkou stÁtů Colorado, Massachusetts a Michigan, kde probíhají demonstrační (tj. experimentální) programy využívající jiných systémů poskytování těchto služeb. Clintonovu éru poznamenala tržní konkurence jako prostředek transformace veřejných programů. Poskytování služeb zaměstnanosti se stalo bitevním polem. * Vzdělávání: činnosti umísťovaných uchazečů a vzdělávání (základní, intenzivní a školící služby) pro dospělé, trvale propuštěné pracovníky a mladé lidi, financované podle zákona WIA, jsou spravovány tzv. místními radami a poskytovány veřejnoprávními i soukromými organizacemi. Dle WIA rozdělují jednotlivé státy federalní prostředky na odborné vzdělavání pro dospělé, trvale propuštěné a mladé pracovníky místním radám (o nichž pojednáváme níže) a místní rady rozhodují o nakládání s těmito prostředky. Naproti tomu orgány státu zůstávají odpovědné za hospodaření s federálními účelovými dotacemi na činnost uřadů práce a programy pojištění v nezaměstnanosti. Celkově můžeme konstatovat, že federální vláda reagovala vcelku aktivně na posun v politickém myšlení, který stál za zprávou Hlavního účetního úřadu. Zvýšila roli federální správy v řízení služeb zaměstnanosti především řadou specifických federálních iniciativ, zahájených v první polovině 90. let. Ovšem podle zákona o investicích do pracovní síly si státy zachovávají celkovou pravomoc nad řízením služeb zaměstnanosti, kterou nabyly v roce 1982 a získávají dokonce větší volnost při realizaci federálních center služeb z jednoho místa i iniciativ v rámci služeb profilování pracovníků a jejich znovuzaměstnání (WPRS). Názory na základní cíle služeb zaměstnanosti se mezi jednotlivými státy nepochybně dále liší a je možné, že nebylo dosaženo žádného většího pokroku v otázkách, jako je jednotnost praxe v poskytování statistických údajů nebo omezení rozdílů ve výkonnosti, zjištěných způsobem, o nichž referuje zpráva Hlavního účetního úřadu z roku 1991. Aktivní programy: Veřejné služby zaměstnanosti a správa. Zahrnují služby jako jsou např.: zařazování pracovníků do pracovního procesu, poskytování dávek v nezaměstnanosti a doporučování lidem, kteří hledají práci, vhodné programy trhu práce. Odborný výcvik na trhu práce je rozdělen do dvou kategorií: a) výdaje na pracovní a pomocná školení pro nezaměstnané b) školení pro dospělé osoby Opatření pro mladistvé zahrnuje: a) školící a zaměstnanecké programy určené pro mladé nezaměstnané b) učňovské programy pro ty, kteří právě opustili školu, tyto programy nejsou pro nezaměstnané Subvencovaná zaměstnání jsou rozdělena do 3 kategorií: a) subvence pro přijetí do práce, tj. dotace zaměstnavatelům soukromého sektoru, aby je podpořili v přijímání nezaměstnaných pracovníků b) pomoc nezaměstnaným osobám, kteří začínají s podnikáním c) přímá tvorba pracovních míst pro nezaměstnané osoby ve veřejných nebo neziskových sektorech Opatření pro postižené zahrnuje jak reintegraci do zaměstnání -- školení a související opatření, která způsobují, že postižené osoby jsou více zaměstnatelné -- a chráněné pracovní programy, které přímo zaměstnávají postižené osoby. Pasivní programy: - dávky v nezaměstnanosti - platby pro předčasné odchody do důchodu Hlavní programy aktivní politiky zaměstnanosti zajišťují odborný výcvik cílovým skupinám a trh práce poskytuje spoustu možností lidem, kteří hledají práci. Nicméně aktivní politika zaměstnanosti nehraje na trhu práce ve Spojených státech dominantní roli. Specifické pracovní pobídky[1] Pracovníci, kteří často mění zaměstnání a kteří mají minimální možnosti na trhu práce, mají často největší potíže s pobíráním podpory v nezaměstnanosti. Programy NELP jsou určeny pro potřeby těchto a dalších specifických skupin pracovníků, kterým je neprávem odepírán přístup do systému pojištění v nezaměstnanosti. Programy NELP jsou určeny pro následující skupiny: 1. pracovníci s nízkým příjmem 2. částečně a dočasně zaměstnaní pracovníci 3. ženy, pozůstalí, lidé pečující o děti, starší nebo nemocné členy rodiny 4. dlouhodobě nezaměstnaní 5. imigranti Právě imigranti jsou v posledních letech hodně spojováni s růstem zaměstnanosti. Mezi lety 1996 a 2003, když celková zaměstnanost vzrostla o 11 milionů, tak tento nárůst z 58 % tvořili imigranti. Osídlení imigrantů ve Spojených státech není rovnoměrné, ale imigranti jsou soustředěni do určitých států a měst. V roce 2000, 59 % cizinců žilo v následujících státech: Kalifornie, New York, texas a Florida. Přehled systému pojištění v nezaměstnanosti v USA Jde o týdenní dávky pracovníkům, kteří byli propuštěni ze zaměstnání a nemohou najít práci. Výši dávek a požadavky, kterým je třeba vyhovět, stanoví jednotlivé státy. Hradí se z daní, které platí zaměstnavatelé. Potřebnost nikdo nemusí prokazovat. Systém pojištění v nezaměstnanosti v USA byl zřízen zákonem o sociálním pojištěni z roku 1935.3) Tento zákon stanovil základní rámec partnerství mezi federací a jednotlivými státy, který zůstává v platnosti dodnes. Obvykle každý stát zavádi a spravuje vlastní systém pojištění v nezaměstnanosti, i když v souladu s určitými federálními směrnicemi a požadavky. Původně existovalo pouze 12 federálních požadavků, většinou zaměřených na zajištění platební schopnosti systému a na to, že systém bude sloužit pouze nezaměstnaným a bude respektovat jejich práva. Od 80. let začaly být orgánům sociálního pojištění jednotlivých států ukládány konkrétnější úkoly. Nejvýznamnější z nich je požadavek na kontrolu hledání zaměstnání v programu tzv. prodlouženého pobírání davek (Extended Benefits Program), který prodlužuje dobu, po kterou mohou jednotlivci pobírat dávky ve státech, kde míra nezaměstnanosti překračuje určitou hranici, a požadavek na pracovní profilování s cílem určit, kteří uchazeči potřebují intenzivější služby zaměstnanosti. Dalším významným aspektem partnerství mezi federální a státní úrovní je vztah mezi systémy pojištění a federálním úřadem práce (Employment Service -- ES). Základní služby poskytované sdruženým systémem zahrnují informace o nárokování dávek v nezaměstnanosti, pomoc při hledání zaměstnání a další služby pro uchazeče o zaměstnání. Navíc je úkolem nového systému služeb z jednoho místa pomáhat při ověřování požadavků systému pojištění v nezaměstnanosti na pracovní schopnost uchazeče, jejich připravenost k nástupu do práce a na hledání zaměstnání. Systém se zejména zaměřuje na skupiny obtížně umístitelných uchazečů, např. starší pracovníci, osoby trvale propuštěné. Rozdíl mezi podporou v nezaměstnanosti a příjmem z výdělečné činnosti je relativně vysoký. Neexistuje žádný federánlí program zabezpečení nezaměstnaných. Kritéria pro poskytování podpory, její výše a další pravidla se mezi jednotlivými státy liší. V průměru nahrazují státy asi 36 % agregované ztráty výdělků z důvodu nezaměstnanosti. Tyto podpory se poskytují po relativně krátkou dobu (26 týdnů). Reforma sociálního zabezpečení Prezident Clinton při nástupu do funkce přislíbil provést reformu systému sociálního zabezpečení tak, aby fungoval jako efektivní záchranná síť podporující práci a rodiny spíše než jako nástraha zachycující chudé rodiny do dlouhodobé závislosti. Za současného systému se někteří lidé stali dlouhodobými příjemci dávek sociální péče, ačkoli více než třetina všech žen, které kdy pobíraly dávky sociální péče, je nepobírala déle než 2 roky a jedna čtvrtina z nich je pobírala po dobu více jak 10 let. Stručně řečeno, stávající systém, soc. zabezpečení obsahuje silně demotivující prvky k práci a zvýhodňuje dlouhodobé pobírání dávek. Základem všech opatření vlády zaměřených ne menší redistribuci příjmů je snaha zvýšit motivaci pracovat. Tato opatření jsou také konstruována tak, aby zajistila, že ti.kteří chtějí pracovat, budou moci žít nad hranicí chudoby. V roce 1996 byla v souvislosti s tlakem na změny fiskální politiky ze strany republikánů provedena sociální reforma, jež omezila některé transfery obyvatelstvu (poukázky na jídlo, podpory svobodným matkám, imigrantům atd.). Tím se vytvořila motivace obyvatel hledat práci jako alternativu sociální pomoci. Společně s mobilizací kvalifikačního růstu byla tedy jedním z prvků podporujících nízkou nezaměstnanost USA ve druhé polovině 90. let. Tato reforma zahrnuje novou odpovědnost státu a nové ustanovení týkající se péče o děti. Skládá se z následujících částí:[2] 1. Sociální péče: přechod do zaměstnání 2.Podpora zodpovědnosti -- vymáhání rodičovských příspěvků 3. Opatření pro mladé rodiče 4. Změny v dřive zamítnutých zákonech 5. Navržení budoucích změn Vládní návrh reformy se zaměřuje na to, aby příjemci sociálních dávek mohli získávat dovednosti potřebné k nalezení zaměstnání a aby došlo k eliminaci dlouhodobé závislosti na sociálních dávkách. Podle vládního návrhu ti příjemci, kteří jsou způsobilí pracovat, musí začít hledat zaměstnání a v případě, že jim bude nabídnuto, ho i přijmou. Pro ty, kteří nejdou schopni pracovat, bude poskytnuta podpora, výcvik a pomoc při hledání zaměstnání v okamžiku, kdy budou schopni jej vykonávat. Každý dospěly příjemce sociálních dávek si bude muset vytvořit vlastní plán zaměstnanosti, aby se zajistilo, že začne pracovat, jak nejrychleji to bude možné. Program bude znevýhodňovat rodiče mladší 18 let, kteří v případě, že budou žádat o sociální platby, nebudou moci zakládat nezávislé domácnosti. Místo toho jim bude poskytnuta pomoc, aby dokončili vzdělání. Program se také zaměřuje na prevence těhotenství mladistvých a zvýšení rodičovské odpovědnosti. Federální vláda přistupuje k problému sociálního zabezpečení velmi zodpovědně, vědoma si jeho důležitosti. Již během prvních dvou let umožnila uskutečnit reformu sociálního zabezpečení 24 států USA, což je historicky největší číslo. Federální daně Už v roce 1902 sbírala vláda velkou část svých příjmů z daní na alkoholické nápoje. Federální vláda neměla oprávnění vybírat důchodové daně. Výsledkem bylo, že celkové federální příjmy v roce 1902 byly jen 653 milionů $. To vše se změnilo. Šestnáctý dodatek Ústavy USA z roku 1915 dal federální vládě oprávnění vybírat důchodové daně. Nyní jen v této formě vybere pře 1 bilion $. Složení federálních daní v roce 2004[3]: 1. příspěvky na sociální zabezpečení 39% 2. důchodová daň fyzických osob 43% 3. důchodová daň právnických osob 10,1 % 4. ostatní daně 4,2% 5. spotřební daně 3,7% Příspěvky na sociální zabezpečení jsou druhým největším zdrojem federálních příjmů. Lidé nyní pracující odvádějí část svých výdělků osobám v starobním důchodu právě těmito příspěvky. Provádějí se jako povinné srážky z platu. V roce 2001 platil každý pracovník 7,65% svého platu na sociální zabezpečení a zaměstnavatelé přispívali stejnou částkou. Výsledkem bylo, že federální vláda vybrala více než 700 miliard $. Složení federálních daní v USA -- projekce Fiskální rok Daň z příjmu Daň z příjmu Sociální Spotřební Ostatní (odhady) fyzických osob právnických osob pojištění daň 2005 43,5 11 37,7 3,6 4,1 2006 44,4 10,1 37,6 3,5 4,4 2007 45,7 9,8 37 3,3 4,3 2008 46,6 9,7 36,4 3,1 4,2 2009 47 9,5 36,2 3,1 4,2 2010 48 9,1 36 2,9 3,9 Spojené státy během času silně investovaly do lidského kapitálu. V roce 1940 měl jen jeden z 20 mladých Američanů vysokoškolské vzdělání, dnes ho má přes 30 % mladých Američanů. Míra středoškolského vzdělání skočila ve stejném období z 38 % na více jak 85 %. Vláda také reguluje použití pracovních zdrojů ve výrobním procesu. Ve Spojených státech pomáhají zákony o dětské práci a povinná školní docházka bránit vykořisťování nezletilých dětí. Průměrná a minimální mzda Data jsou brána ze 116 velkoměstských aglomerací, 233 okresů a 68 měst, to vše s populací 250 000 a více. Důchodová nerovnost ve Spojených státech se zvyšuje již po několik desetiletí. Koncem sedmdesátých let mělo nejbohatších 20 % domácností průměrný příjem 7,4 krát vyšší než nejchudších 20 %. Do konce devadesátých let byl tento příjem vyšší téměř 10 krát Průměrný roční příjem v USA (2003, v $)[4] Alabama 37 255 Kentucky 36 936 Severní Dakota 40 410 Aljaška 51 837 Louisiana 33 507 Ohio 43 520 Arizona 41 166 Maine 37 113 Oklahoma 35 902 Arkansas 32 002 Maryland 52 314 Oragon 41 638 Kalifornie 49 300 Massachusetts 50 955 Pensylvania 42 933 Kolorado 49 940 Michigan 45 022 Rhode Island 44 711 Connecticut 54 965 Minnesota 52 823 Jižní Carolina 38 479 Delaware 49 019 Mississippi 32 728 Jižní Dakota 39 522 D.C. 45 044 Missouri 43 762 Tennessee 37 523 Florida 38 972 Montana 34 108 Texas 39 271 Georgia 42 438 Nebraska 43 974 Utah 49 275 Hawai 41 834 Nevada 45 184 Vermont 43 261 Idaho 42 372 New Hampshire 55 567 Virginia 54 783 Illinois 45 153 New Jersey 56 045 Washington 47 508 Indiana 42 425 New Mexiko 35 105 Západní Virginia 32 763 Iowa 41 384 New York 42 788 Wiskonsin 46 269 Kansas 44 232 Severní Carolina 37 279 Wyoming 42 555 Současná minimální mzda je ve Spojených státech 5,15 $ za hodinu. Poskytování federální minimální mzdy je zahrnuto v FLSA[5]. Spousta států v USA má také zákony o minimální mzdě. V případech, kdy zaměstnanec podléhá jak zákonům o státní, tak federální minimální mzdě, má oprávnění přijmout vyšší ze dvou minimálních mezd. Existuje spousta výjimek ohledně poskytování minimální mzdy. Např.: postižení občané, studenti pracující na plný úvazek nebo mladí lidé pod 20 let. Program pro studenty pracující na plný úvazek: Je určen pro studenty pracující v maloobchodech, zemědělství, na vysokých školách či univerzitách. Zaměstnavatel, který najímá tyto studenty, může od Ministerstva práce získat osvědčení, které umožňuje studentům pobíryt minimálně 85 % minimální mzdy. Osvědčení také omezuje počet hodin, které student může odpracovat. V tomto případě se jedná o maximálně 8 hodin denně, maximálně 20 hodin týdně během školního roku a 40 hodin týdně mimo školní rok. Minimální mzda v USA (na hodinu) Alabama None Kentucky $5.15 Severní Dakota $5.15 Aljaška $7.15 Louisiana None Ohio $4.25 Arizona None Maine $6.35 Oklahoma $5.15 Arkansas $5.15 Maryland $5.15 Oragon $7.25 Kalifornie $6.75 Massachusetts $6.75 Pensylvania $5.15 Kolorado $5.15 Michigan $5.15 Rhode Island $6.75 Connecticut $7.10 Minnesota $5.15 Jižní Carolina None Delaware $6.15 Mississippi None Jižní Dakota $5.15 D.C. $6.60 Missouri $5.15 Tennessee None Florida $6.15 Montana $5.15 Texas $5.15 Georgia $5.15 Nebraska $5.15 Utah $5.15 Hawai $6.25 Nevada $5.15 Vermont $7.00 Idaho $5.15 New Hampshire $5.15 Virginia $5.15 Illinois $6.50 New Jersey $5.15 Washington $7.35 Indiana $5.15 New Mexiko $5.15 Západní Virginia $5.15 Iowa $5.15 New York $6.00 Wiskonsin $5.15 Kansas $2.65 Severní Carolina $5.15 Wyoming $5.15 Pramen: Department of Labor Mobilita v USA Rozhodujícím faktorem úspěšné tvorby nových pracovních příležitostí v USA je pružnost a mobilita pracovních sil. Jedním z typických rysů pružnosti Američanů, pokud jde o hledání nového místa, je ochota přijmout méně placené zaměstnání ve srovnání s předchozím. Pracující v USA jsou zvyklí měnit zaměstnání mnohem častěji než pracující v Evropě. O pracovní mobilitě USA svědčí například také jejich relativně malý podíl dlouhodobě nezaměstnaných. Obecně lze říci, že větší pružnost pracovních sil ve srovnání s Evropou vychází z velké části z odlišné životní filozofie.V Američanech je zakořeněn určitý druh svobody, sebedůvěra sama v sebe a podnikatelský duch, který je znát ve všech oblastech ekonomické aktivity. Lze konstatovat, že ve vývoji americké ekonomiky v době úřadu prezidenta Clintona postupně převládly pozitivní výsledky jak v oblasti ekonomické, tak i sociální. Ekonomika dosahovala většinou lepších parametrů, než za působení Clintonových předchůdců. Nezaměstnanost poklesla ze 7,5% (1992) na 4% v roce 2000. Podobné hodnoty byly naposledy zaznamenány na přelomu 60. a 70. let. Nezaměstnanost se o polovinu snížila i u problémových skupin, a to Afroameričanů a Hispánců. Spojené státy zaznamenaly, alespoň podle statistik, příznivý vývoj v sociální oblasti. Bylo vytvořeno 22 milionů pracovních míst (248 tisíc měsíčně). To je nejvíce ve srovnání s kteroukoliv předchozí administrativou. Odrazem této situace je zmíněná nízká nezaměstnanost. Dvacet milionů těchto míst bylo v soukromém sektoru, z toho 17,6 milionu v malých firmách. Pracovní trh USA je považován za velmi pružný a plní v ekonomice významnou úlohu. ------------------------------- [1] http://www.nelp.org/ui/initiatives/index.cfm - national employment law projects [2] http://usinfo.state.gov/journals/itsv/0197/ijse/bill.htm [3] Zdroj: Úřad řízení a rozpočtu, 2004(Office of management ad budget) [4] www.census.gov/hhes/income/hisinc/h08.html [5] Fair Labor Standards Act