Vítejte na MARKETINGU Údaje Vyučující: Klára Doležalová Katedra podnikového hospodářství Č. dveří 634 Tel.: +420 549 495 203 E-mail: klarad@econ.muni.cz Konzultační hodiny: ČT: Po domluvě kdykoliv Literatura * Kotler, P. Marketing podle Kotlera * Kotler, P. Marketing od A do Z : osmdesát pojmů, které by měl znát každý manažer * Kotler, P. Marketing Management * Armstrong, G., Kotler, P. Marketing Marketing management = nepřetržitý proces analýzy, plánování, implementace a kontroly. Jeho smyslem je vytvoření dlouhodobých vztahů s cílovými zákazníky, které umožní podnikům a dalším subjektům dosáhnout stanovených cílů Demarketing -- jeho cílem není dosáhnout nulové poptávky, ale pouze ji redukovat 3 úrovně poznání Consciousness One -- market transaction Consciousness Two -- organization-client transaction Consciousness Three -- generic marketing Koncepce marketingového řízení Výrobní -- spotřebitelé upřednostňují levné a široce dostupné výrobky Výrobková -- spotřebitelé upřednostňují kvalitní, moderní a zajímavé produkty -- marketingová krátkozrakost (Levitt r. 1960) Prodejní -- využívání podpory prodeje Marketingová -- přání a potřeby zákazníků Koncepce marketingového řízení Výrobní Výrobková Prodejní Marketingová Koncepce společenského (sociálního) marketingu -- založena na myšlence, že firma musí uspokojovat potřeby a přání zákazníka lépe a účinněji než konkurence. Zohledňuje nejen dlouhodobé zájmy spotřebitelů, ale i dlouhodobé zájmy společnosti Alternativní náhled na historii marketingového myšlení (J. G. Hutton) Vývoj názorů na úlohu marketingu Marketing = není uměním, jehož cílem je najít chytrý způsob, jak se zbavit toho, co vyrobíte. M. je uměním, jak vytvářet skutečnou hodnotu pro zákazníka = je společenský a manažerský proces, jehož prostřednictvím uspokojují jednotlivci i skupiny své potřeby a přání v procesu výroby a směny výrobků či jiných hodnot Pojmy Hodnota pro zákazníka představuje rozdíl rozdíl mezi hodnotou, kt. zákazník získá z vlastnictví a užívání produktu, a náklady, kt. musí vynaložit na to, aby si produkt opatřil Spokojenost zákazníka Potřeba je pocit nedostatku Touhy a přání Produkt zahrnuje jak hmotné zboží tak služby "Typy" marketingu Marketing na mezipodnikových trzích (B2B) Marketing založený na emocích Event Marketing Vztahový marketing Megamarketing -- power (politics) a public opinion Marketingový mix J. McCarthy - 4P -- product (produkt), price (cena), place (místo), promotion (propagace) Možné rozšíření o packaging (obal), služby, personel (personál), procedures (postupy), physical evidence (fyzické charakteristiky) 4C -- customer value (hodnota pro zákazníka), customer cost (náklady pro z.), convenience (pohodlí), communication (komunikace) Použité zdoje * Armstrong, G., Kotler, P. Marketing * Crainer, S. Moderní management : základní myšlenkové směry * Kotler, P. Marketing od A do Z : osmdesát pojmů, které by měl znát každý manažer * Kotler, P. Marketing Management * Kotler. P. Megamarketing. Dostupné na internetu * Kotler. P. Marketing and Public Relations. Journal of Marketing * Hutton, J.G. Integrated Marketing Communications and the Evolution of Marketing Thought. Journal of Business research * http://www.hc-sc.gc.ca/francais/marketingsocial/marketing_social/qu_est.html * http://www.fns.usda.gov/oane/menu/Published/NutritionEducation/Files/socmktman.pdf * http://en.wikipedia.org/wiki/Evolution_of_marketing