Fundraising Přednáška 2.5.2005 "Člověka kazí hmotný statek, ale i jeho nedostatek." (Jiří Žáček) Fundraising n získávání prostředků, resp. hledání zdrojů, které má pomoci především neziskovým organizacím zbavit se nedostatku financí. n zahrnuje různé metody a postupy, jak získat finanční a jiné prostředky na činnost neziskovým organizací. Základním kamenem fundraisingu je pozitivní myšlení, protože: n Na naši činnost nikdo nepřispěje. Kdybychom byli sportovní klub, nebo se starali o zdravotně postižené, to by se nám získávaly peníze. Sponzoři by se jenom hrnuli. n Nikdo nám nechce dát peníze. Nikdo se nezajímá. Každý se stará jen o sebe. V dnešní době nikdo nemá na to, dělat dobré skutky. Každý je rád, že si vydělá na chleba. n Podnikatelé nemají dost peněz na sponzoring. Daňové úlevy jsou pro ně symbolické. Nevyplatí se jim, dát nám peníze. n Je snadné získávat peníze ve velkém městě. Ale jak to máme dělat na vesnicích a v malých městech? Kdo podpoří vaší organizaci? 1. Krok v nás samotných Zásady: * Vytvořit pocit důvěry v to, že pracujeme efektivně. * Přesvědčit druhé může jen ten, kdo je sám přesvědčený. Zkuste si zodpovědět otázku "Proč by vám měl někdo dávat?" n Kdy a co jste darovali vaší organizaci? Byla to osobní pomoc, čas, nějaká věc a nebo také peníze? Když peníze, tak kolik? n Uveďte příklady vašich darů jiným NO. Vzpomeňte si, kdo vás žádal a jakým způsobem jste jej podpořili. n Kdy jste řekl(a) jiné organizaci NE a proč? n Vyjmenujte alespoň deset důvodů, proč právě vám a vaší organizaci by měl někdo něco dát. n Zeptejte se svých přátel, jestli by podpořili vaši organizaci a nebo ne a proč. Dobře si zapamatujte jejich důvody. Hledání podpory Zásady: * Pokud chceme někoho přesvědčit, aby nás přesvědčil, měli bychom na jeho žebříčku hodnot figurovat na předních místech. * Nezískáváme tedy (v prvním plánu) peníze, ale člověka. Potřeby a hodnoty Žebříček hodnot: n Jaký je váš žebříček hodnot? Které činnosti NO považujete za důležité a které za zbytečné? n Jaký je žebříček hodnot lidí ve vašem okolí? Které činnosti považují oni za důležité a které za zbytečné? Máte-li peníze a čas, můžete na toto téma udělat průzkum veřejného mínění. Když si zodpovíte následující otázky, pomůže vám to najít své místo na trhu: n Kdo je vaším majitelem, kdo vás vlastní? n Kdo jsou vaši příznivci? n Kdo jsou vaši dárci? n Kdo další přispívá k vašemu úspěchu? n Kdo by byl nešťastný z vašeho úpadku? n Komu se vaše činnost nelíbí? n Kdo jsou vaši konkurenti? n Od koho se můžete hodně naučit? Proč lidé dávají peníze? n Kolik korun byste tento rok dali? n Na jaké účely tento dar vynaložíte? n Je nějaká konkrétní organizace, které byste chtěl(a) svůj dar dát? n Věděl(a) jste určitě, do jaké činnosti chcete své peníze investovat? n Vázal(a) jste své darovací úmysly na nějakou konkrétní osobu? n Bylo pro vaše rozhodování důležité, že máte v některé organizaci své přátele a známé, kterým důvěřujete? * Jakým směrem se ubíraly vaše myšlenky, když jste se rozhodoval(a)? * Přemýšlel(a) jste v první řadě o tom, kolik můžete ze svého osobního rozpočtu vynaložit? Zásada: Chceme-li od někoho něco získat, musíme vycházet z jeho potřeb či motivů někomu něco dát. Členové NNO uvádějí nejčastěji jako svou motivaci k dávání: n pocit užitečnosti, n radost z dávání, n osobní uspokojení, n chuť pomoci jiným, n snahu vyřešit problém. Obecně lidé dávají peníze: n jestliže k tomu mají významný a neodkladný důvod, n jsou osobně zainteresovaní na výsledku podpořené činnosti, n vidí ostatní, jak přispívají na tutéž činnost svým časem a penězi, n vědí, že jim bude neodkladně poděkováno n že budou viditelně spojováni s úspěchem projektu, n že budou pravidelně informováni o rozvoji organizace, n vědí přesně, na co budou jejich peníze použity a že budou využity rozumně a šetrně, n naplnění společných cílů, n že podpořená organizace je prosycená nadšením a optimismem a že jistě získá potřebné finance i od ostatních. Motivy dárců: n Marketingové účely (reklama dárce nebo jeho produktu, apod.) n Širší podnikové cíle (zlepšení postoje veřejnosti, distribuce jinak těžko použitelných výrobků, získání loajálního postoje ze strany NNO, snížení daňového základu, apod.) n Negativní motivy (osobní prospěch a sláva, pocit moci,praní špinavých peněz) n Atmosféra altruismu Co víme o individuálních dárcích? n Průměrný roční dar se pohybuje kolem 2 % ročního příjmu dárce. n Toto procento se snižuje s narůstajícím příjmem dárce. n Relativní roční výše daru se naopak zvyšuje s věkem dárce. n Lidé žijící v manželství mají tendence dávat více nežli svobodní. n Členové různých NO a lidé věřící dávají v průměru více nežli lidé, kteří nejsou členy nějaké NO nebo jsou bez vyznání. n Lidé, kteří někdy dobrovolně pomáhali v nějaké NO, dávají více než ti, kteří dobrovolných prací neúčastní. Hledáme své dárce Ač se to nezdá, potencionální dárci se vyskytují všude. Jde však o to, je správně vytipovat, oslovit a následně s nimi dále komunikovat. Proto: Tradiční okruhy dárců: n mají vyhrazené prostředky na dobročinnou činnost a poskytují je neziskovým organizacím - nadace, orgány veřejné správy, případně některé podniky. n nemají vymezené prostředky na dané cíle, ale v případě, že je zaujmou, poskytnou je - podnikatelé a podniky, obchodní společnosti, banky, individuální dárci, příznivci, členové, veřejnost. Další vhodné členění je na ty, kteří: n jsou dárci potencionální - domníváme se, že by nám mohli poskytnout podporu, n dávají poprvé, n dali již v minulosti . Dříve než oslovíme vybraného dárce, je dobré si ujasnit následující otázky: n je vůbec solventní? n jaké širší marketingové cíle sleduje? n do čeho chce dlouhodobě investovat? n nachází v dobré situaci, aby se u něj prosadila myšlenka altruismu? Tři stupně ve vztahu žádosti neziskové organizace k dárci (sponzorovi): n nezisková organizace mu nemůže nabídnout nic -- volí tedy formu prosby, protože očekává čistý dar, n může nabídnout určitou protihodnotu, ale podstatně nižší -- volí proto vztah "kvazipartnerství", kdy např. prodává lístek na dobročinný koncert za přemrštěnou cenu, přičemž to ví i kupující, který se na koncert možná ani nedostaví, n nabízí srovnatelnou protihodnotu -- vede tedy obchodní jednání, aby získala např. placený inzerát do sponzorované knihy. Zdroje financování neziskových organizací můžeme dělit na následující skupiny: n členské příspěvky, n příspěvky státního a obecního rozpočtu, fondů (většinou v podobě dotací), n nadace (podoba grantů) n dary od občanů a firem, či jiných NNO (církve, občanská sdružení) n tržby z vlastní činnosti. Seznam dárců: n Kdo z těch, které znáte, poskytne příspěvek vaší organizaci, i když to třeba bude méně, než kolik byste potřebovali nebo očekávali? n Kteří jedinci nebo organizace mají zájem na tom, aby vaše organizace byla úspěšná a kteří, pokud je vhodně oslovíte, budou ochotni vás podpořit? n Kdo nebo která organizace by vás podpořili, ale pouze když byste jim věnovali velkou pozornost a nejprve byste je pečlivě a dlouhodobě na dárcovství připravovali? Plánování fundraisingu: * definovat poslání organizace -- stručně, jasně, výstižně, aby s ním byl srozuměn každý člen organizace a uměl ho reprodukovat, * určit konkrétních a měřitelných cílů -- dárci bude jasné, že jsou dosažitelné, * vypracovat realizačního a časového plánu aktivit, na základě čehož se zpracuje roční rozpočet, * ověřit, zda naše organizace skutečně reaguje na potřeby ve společnosti, Plánování fundraisingu: * uvažovat o zapojení dobrovolníků do fundraisingových akcí, * vybrat pro danou situaci nejvhodnější fundraisingové metody, * sestavit seznamu možných zdrojů, * specifikovat okruh dárců, * požádat o dar, * informovat dárce o použití jeho daru, * snažit se o obnovení a/nebo zvýšení daru. Metody fundraisingu * Inzerce = nejméně účinná metoda, protože kontakt mezi dárcem a organizací či námi je anonymní. Osobu, kterou žádáme o podporu, nevidíme. Výhodou této metody však je, že oslovíme velký počet potencionálních dárců. * Direct mail, tj. přímý poštovní styk = hromadný (formální) adresný nebo neadresný dopis, někdy s vloženou obálkou pro odpověď a/nebo s poštovní poukázkou. * Vyhlášení veřejné sbírky (= výzva předem neurčenému okruhu dárců) sdělovacími prostředky (včetně plakátů a letáků) -- vyžadují dobrou organizační přípravu, využití více prostředků propagace, prezentaci silného motivu pro dárce, svědomité pracovníky, dostatek fin. pr. a bezúhonnost organizace; Metody fundraisingu * Kampaň = má všechny atributy veřejné sbírky, jen má větší rozsah. Lze u ní nalézt i rysy benefice: * Benefiční akce (= výzva předem neurčenému okruhu dárců) -- vyžaduje divácky a publicisticky zajímavý program, min. jednu známou osobnost v programu, bezchybný průběh akce a dostatečnou prezentaci dobročinného účelu celé akce, viz. dále. * fundraising "od dveří ke dveřím" = nevýhoda vstupování do soukromí potencionálních dárců. Metody fundraisingu * Osobní dopis či telefonický rozhovor (tzv. telefonní fundraising) = předpokladem úspěchu je předcházející znalost dárce, který už dar poskytl a nyní žádáme o obnovení daru. Někdy se však podaří prolomit "ledy" a získat příslib finanční podpory i od nově oslovených dárců. * Písemná žádost o grant = velmi byrokratický postup, který však přinese vysoké finanční sumy, možnost dlouhodobé spolupráce * Osobní setkání, resp. návštěva předem vytipovaných možných dárců = spolu s žádostí o grant nejúčinnější způsob, Metody fundraisingu * Členství = má velkou výhodu dlouhodobého vztahu mezi dárcem a naší organizací. Je velmi užitečné s našimi členy udržovat pravidelný kontakt, setkávat se s nimi, napsat jim občas dopis nebo zatelefonovat. * Vlastní příjmy, tzv. samofinancování = cesty k dlouhodobé stabilitě NNO * "Testament-fundraising" = odkaz majetku, tj. získávání příslibu odkazu majetku.