Informační systémy ve VS Studijní literatura n ŠPAČEK, D. ŠPALEK, J. Informační systémy ve veřejném sektoru. Vyd. 1. Brno : Masarykova univerzita, 2004. 120 s. ISBN 802103503X n SMEJKAL, V. Informační systémy veřejné správy ČR. Vyd. 1. Praha : Vysoká škola ekonomická v Praze, 2003. 121 s. ISBN 8024505339 n JAŠEK, R. LUKÁŠ, M. Informatika ve veřejné správě. Vyd. 1. Zlín : Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2003. 215 s. ISBN 8073181479 Informační společnost n termín používaný v souvislosti se zaváděním nových, především informačních a komunikačních technologií (ICT) do nejrůznějších oblastí každodenního života. n neexistuje jednoznačné vymezení pojmu Nová ekonomika (New economy) n širší pojem než informační společnost n nově vytvářející se struktura ekonomiky založená na znalostech, která vznikla především pod vlivem transformačního účinku moderních ICT a procesu globalizace. Související pojmy n Digitální ekonomika n Ekonomika založená na znalostech n Informační společnost n Nová ekonomika n Síťová ekonomika n umožňují rychlé, levné a efektivní rozšiřování informací a znalostí Problémy Nové ekonomiky n Digitální propad (Digital divide) n Vymezení sektoru n Měření jeho velikosti n ISS -- Information Society Statistics ISS v roce 2000 n Počet podniků n Podniků v ICT je více než podniků v průmyslu produkujícím ICT n V roce 2000 bylo EU okolo 550 000 v ICT sektoru, téměř 30% z nich ve Velké Británii. n Zaměstnanci n V EU 6,1 mil osob v ICT sektoru (4,5 mil v ICT sektoru služeb a 1,6 mil v ICT výrobním sektoru). n Obrat n V EU-15 obrat 1 537 bilionu EUR (výroba 1/4). n Přidaná hodnota n 433 bilionu EUR (v ICT službách 325 bilionů EUR). n Telekomunikace nejproduktivnějším odvětvím v rámci ICT sektoru. ICT ve státní správě V listopadu 2002 bylo n 52% osob v EU-15 v kontaktu s veřejnou správou přes Internet, což bylo o 46% více než rok předešlý. n Dvě pětiny lidí použilo Internet pro vyhledávání administrativních informací, 29% vyplňovalo formuláře přes Internet a na třetím místě nejvíce lidé používají zasílání e-mailů veřejné správě. Informace Zpráva, která odstraňuje neznalost příjemce a má pro něho praktický význam Má tři složky: n Sdělení n Data n Slouží k vyjádření informace v komunikačním jazyce n Nosič Měření množství informace n I(S) -- množství informace ve zprávě o události S n P(S) -- pravděpodobnost, že nastane událost S Množství informace Jednotky n 1 bit (b) -- informace rozlišující dva stejně pravděpodobné jevy n Př. Prší je pod mrakem a je mlha (3b) n 1 bajt (B) byte 1B=8b n kilobajt 1kB=2^10 B=1024 B n megabajt 1MB=2^20 B = 1 048 576 B Informační systém (IS) n systém sběru, uchování, analýzy a prezentace dat určený pro poskytování informací mnoha uživatelům různých profesí n ruční n mechanizované n automatizované Informační systém zabezpečuje n pořízení dat n uchování dat n zpracování dat n prezentace dat Informační systém Informační systém zahrnuje n informační základnu n technické a programové prostředky n technologie a procedury n určitou organizaci n pracovníky Architektura IS n grafické a textové vyjádření koncepce IS: n struktura IS v návaznosti na organizační strukturu organizace n popis funkcí, které bude IS zabezpečovat n popis vazeb IS na okolí n typy architektur IS n Monolitní n Federativní n Kooperující systémy n Distribuované IS (globální) Vlastnosti Informačního systému n Otevřené n Dynamické n Podporované n Komplexní n Kompaktní n Standardizované n Stavebnicové n Chráněné Informatická pyramida Životní cyklus IS n Etapy zavádění IS Obvyklé kroky v rámci životního cyklu IS 1. Identifikace potřeby IS, formulování cílů 2. Konkretizace požadavků na IS 3. Hardwarová studie 4. Výběr software Obvyklé kroky v rámci životního cyklu IS 5. Testování, korekce IS 6. Zavádění systému do praxe, zaškolení pracovníků. 7. Údržba a rozvoj systému 1. Identifikace potřeby IS, formulování cílů n formulace odpovědi proč je IS zaváděn a k čemu bude sloužit n nutná součinnost zákazníka s odběratelem n zavádění IS může vést i k mocenským změnám v organizaci 1. Identifikace potřeby IS, formulování cílů n Nezavádět IS jako prostředek okamžitého zlepšení nefunkční organizace n Orientovat se na strategické cíle n Vylučovat nepodstatné nebo zbytečné požadavky n Minimalizovat okamžité organizační změny n Spolupráce s koncovými uživateli n Modifikovatelnost a otevřenost IS Dokument Stanovení cílů (SCP) ! Název projektu ! Shrnutí cílů ! Vymezení uživatelů ! Seznam nejdůležitějších funkcí ! Zásady pro dokumentování ! Vazby na jiné projekty ! Rámcové požadavky na HW ! Metody ochrany dat ! Požadavky na spolehlivost systému ! Předpokládané termíny realizace ! Způsob předání ! Perspektivy realizovaného IS Problémy počátečních etap zavádění IS n Podcenění počátečních etap n Vedení projektu n Organizační problémy n Syndrom dortu pejska a kočičky n Předčasné řešení technických problémů n Zamlčené předpoklady n Měřitelnost výsledků n Volba termínů Geografický informační systém(GIS) Geographical information system ü ekvivalent HI-TECH mapy, ü odstraňuje problémy tradičních map ü databáze jsou vázány k území ü neustálá aktualizace ü možnost modelování (povodně) ü umožňují spojování informací z různých zdrojů Data vstupující do GIS O/ vektorová data * body * linie * plochy (areály) O/ rastrová data * soustava pixelů * problémy při zvěšování Organizace dat v GIS n topologický datový model n objektově orientovaný datový model Faktory zabraňující rozvoji GIS ü GIS je nová technologie ü častá nedostupnost zdrojových dat ü nutné organizační změny ü chybí obecné povědomí o užitečnosti GIS ü chybí kvalifikovaný personál ü jsou nutné dlouhodobé plány investic