Úkol na příští seminář: Pro vybranou NNO: n Vybrat nejvhodnější fundraisingové metody n Sestavit seznam vhodných zdrojů n Specifikovat okruh dárců n Zpracovat roční rozpočet a navázat ho na možné zdroje. Fundraising n získávání prostředků, resp. hledání zdrojů, které má pomoci především neziskovým organizacím zbavit se nedostatku financí n různé metody a postupy jak získat finanční a jiné prostředky na činnost neziskovým organizací. Druhy příjmů neziskových organizací: n členské příspěvky, n příspěvky státního a obecního rozpočtu, fondů a nadací (většinou v podobě grantů), n dary od občanů a firem, n tržby z vlastní činnosti. Okruhy dárců: n Mají vyhrazené prostředky n Nemají vymezené prostředky n Dávají poprvé n Dali již v minulosti Motivy dárců: n Marketingové účely (reklama dárce nebo jeho produktu, apod.) n Širší podnikové cíle (zlepšení postoje veřejnosti, distribuce jinak těžko použitelných výrobků, získání loajálního postoje ze strany NNO, snížení daňového základu) n Negativní motivy (osobní prospěch a sláva, pocit moci, praní špinavých peněz) n Atmosféra altruismu Obecně lidé dávají peníze: n jestliže k tomu mají významný a neodkladný důvod, n jsou osobně zainteresovaní na výsledku podpořené činnosti, n vidí ostatní, jak přispívají na tutéž činnost svým časem a penězi, n vědí, že jim bude neodkladně poděkováno n že budou viditelně spojováni s úspěchem projektu, Obecně lidé dávají peníze: n že budou pravidelně informováni o rozvoji organizace, n vědí přesně, na co budou jejich peníze použity a že budou využity rozumně a šetrně, n že podpořená organizace je prosycená nadšením a optimismem a že jistě získá potřebné finance i od ostatních. Co víme o individuálních dárcích? n Průměrný roční dar se pohybuje kolem 2 % ročního příjmu dárce. n Toto procento se snižuje s narůstajícím příjmem dárce. n Relativní roční výše daru se naopak zvyšuje s věkem dárce. n Lidé žijící v manželství mají tendence dávat více nežli svobodní. Co víme o individuálních dárcích? n Členové různých NO a lidé věřící dávají v průměru více nežli lidé, kteří nejsou členy nějaké NO nebo jsou bez vyznání. n Lidé, kteří někdy dobrovolně pomáhali v nějaké NO, dávají více než ti, kteří dobrovolných prací neúčastní. Dříve než oslovíme vybraného dárce, je dobré si ujasnit následující otázky: n je vůbec solventní? n jaké širší marketingové cíle sleduje? n do čeho chce dlouhodobě investovat? n nachází v dobré situaci, aby se u něj prosadila myšlenka altruismu? Tři stupně ve vztahu žádosti neziskové organizace k dárci (sponzorovi): n nezisková organizace mu nemůže nabídnout nic, n může nabídnout určitou protihodnotu, ale podstatně nižší, n nabízí srovnatelnou protihodnotu. Plánování fundrasingu I: n definovat poslání organizace, n určit konkrétních a měřitelných cílů, n vypracovat realizačního a časového plánu aktivit, na základě čehož se zpracuje roční rozpočet, n ověřit, zda naše organizace skutečně reaguje na potřeby ve společnosti, n uvažovat o zapojení dobrovolníků do fundraisingových akcí, Plánování fundraisingu II: n vybrat pro danou situaci nejvhodnější fundraisingové metody, n sestavit seznamu možných zdrojů, n specifikovat okruh dárců, n požádat o dar, n informovat dárce o použití jeho daru, n snažit se o obnovení a/nebo zvýšení daru. Metody fundraisingu: n přímý poštovní styk, tzv.direct mail n inzerce n vyhlášení veřejné sbírky,resp.benefiční akce n telefonní fundraising n fundraising "od dveří ke dveřím" n "testament fundraising" n písemná žádost o grant n osobní návštěva . Osobní rozhovor: n Neformální zahájení hovoru n Krátké stručné představení organizace n Další doplňující dotazy n Shrnutí programu a předložení podrobného rozpočtu n Jednání o daru n Rozloučení n Děkovný dopis a pravidelné informování dárce Žádost o grant, resp. projekt: n velmi byrokratický postup, který však přinese vysoké finanční sumy, možnost dlouhodobé spolupráce. n Měla by obsahovat shrnutí, poslání organizace, problém, který má být projektem řešen, cíle projetu, dílčí cíle, metody práce, rozpočet a metody hodnocení projektu.