23.3.2005 Úkol na příští seminář: n Poziční mapa služeb nabízených "vaší organizací" n Zamyslete se nad možným repozitioningem služeb "vaší organizace" Literatura: Janečková, L. Vaštíková, M.: Marketing služeb. Grada 2000 Vytváření strategie pro dosažení cílů organizace: K dosažení zvolených cílů si organizace volí z různých typů strategií: n Strategie zaměřená na růst organizace (viz minule) n Strategie směřující k dosažení konkurenční výhody n Strategie zaměřená na vývoj portfolia 2. Strategie směřující k dosažení konkurenční výhody Základem pro vytvoření této strategie je zjištění činností, které představují konkurenční výhodu organizace. Podle Portera (1980) lze konkurenční strategie zařadit do tří typů: n Výhoda nižších celkových nákladů n Diferenciace n Specializace Výhoda nižších celkových nákladů Org. sledující tuto strategii musí dosahovat efektivní produkce, např. hospodárností, plynoucí z rozsahu jejích operací. V org.poskytujících služby lze tuto strategii volit, když: n Org.je velká, alespoň regionální působnost n Org.má menší míru kontaktů se zákazníky, popř. lze využít moderní techniky pro realizaci některých jejích operací (např.účetnictví, poradenství, apod.) Často se dochází ke snížení kvality služeb!!! Diferenciace n Snaha o zvýšení hodnoty nabízené služby n Spočívá především ve zvýšení kvality poskytované služby ve vztahu k její ceně n Vyšší kvalitu lze dosáhnout nabídkou zcela nových, doplňkových služeb nebo zjednodušením přístupu ke službě (např. rezervace přes Internet, pobočky bank, apod.) Specializace n Organizace se zaměřuje na určité menší tržní segmenty. n V rámci tohoto segmentu, který dokonale zná, snáze uspoří náklady a "ušije" službu přímo na míru spotřebiteli (např. Vítkovice tours -- dovolená v Chorvatsku) n Nebezpečí -- pokles poptávky daného segmetu 3. Strategie zaměřené na vývoj, resp. růst portfolia n Organizace, zvláště ty působící ve službách (značně konkurenční prostředí a rychle se měnící požadavky spotřebitelů), by se neměly spoléhat na jednotlivý produkt/službu a jednotlivý trh. n Měly by si vytvořit portfolio produktů = více různých služeb pro různé tržní segmenty, tj. sortiment služeb. Analýza portfolia -- matice BCG, rsp. Bostonský diagram n Vychází z názoru, že ziskovost je spojena s podílem org. na trhu a s růstem tohoto trhu. n Podíl na trhu= poměr tržeb org. v poměru k tržbám v daném odvětví služeb (tržby alespoň tří nejvýznamnějších konkurentů v odvětví).Hranicí mezi vysokým a nízkým tržním podílem je hodnota 1. n Tržní růst se měří v ročních přírůstcích tržeb z prodeje služby. Hranici mezi pomalým a rychlým růstem činí hodnota 10 %. Bostonský diagram: . Strategie pozitioningu P o z i t i o n i n g n odlišení nabídky produktu dané organizace od nabídky jejích konkurentů n Prostřednictvím Marketing-mixu n umísťování svého produktu mezi produkty konkurence n Cíl -- získání konkurenční výhody Strategie pozitioningu podle Winda (1982): n Vlastnosti produktu/služby n Cena/kvalita n Užití (jak často, kdy, za jakých okolností) n Třída produktu/služby (oproti jiné značce) n Uživatelé produktu n Konkurenti n Kulturní aspekty a symboly (vztahující se k osobnosti značky) Základní kameny pozitioningu ve službách: n Kvalita n Cena Pomocí těchto dvou dimenzí lze vytvořit tzv. poziční mapu. n Body podél pomyslné diagonály v poziční mapě představují možné poziční strategie, které mohou uplatňovat poskytovatelé dané služby. Př. Poziční mapa hotelových služeb . Repozitioning n Znamená úpravu postavení určité služby na trhu. n Je zpravidla důsledkem nevhodné dosavadní strategie positioningu, změny charakteru spotřebitelské poptávky nebo snahy o získání výnosnějších tržních segmentů.