1 Rozpočtová soustava ČR 22.2.2006 2 Obsah přednášky Struktura rozpočtové soustavy ČR Mimorozpočtové fondy (fondové financování) Rozpočtový proces Rozpočtová politika 22.2.2006 3 Rozpočtová soustava zahrnuje: Soustavu veřejných rozpočtů Strukturu rozpočtových orgánů a institucí Kontrolní struktury (kontrolní orgány a kontrolní systémy) veřejných financí Rozpočtová pravidla 22.2.2006 4 Vertikální struktura rozpočtové soustavy Závislá na územně správním uspořádání státu Teorie fiskálního federalismu Fiskální decentralizace EU ­ subsidiarita Internacionalizace rozpočtové soustavy 22.2.2006 5 Horizontální struktura rozpočtové soustavy Vedle každé fiskální jednotky (rozpočtu) ve vertikální struktuře ,,stojí" autonomní horizontální rozpočet Závislá na struktuře fondového (mimorozpočtového, parafiskálního) financování (hospodaření) Závisí na konceptu sociálního a zdravotního pojištění 22.2.2006 6 Soustava veřejných rozpočtů ČR Dotace Příjmy Dotace Výdaje Fondové financování Výdaje Státní rozpočet Příjmy Dotace Výdaje Výdaje Rozpočty obcí Rozpočty krajů Příjmy Příjmy Dotace Fondové financování může být také na krajské úrovni a obecní úrovni 2 22.2.2006 7 Vymezení rozpočtu Peněžní fond (úsc = decentralizovaný pf) Bilance příjmů a výdajů Finanční plán Právní dokument Nástroj veřejných politik 22.2.2006 8 Soustava rozpočtově finančních orgánů Ministerstvo financí (orgán exekutivy) Územně finanční orgány (FŘ, FÚ) Celní orgány (GŘC, CŘ, CÚ) Správci kapitol Finanční útvary úsc ČSSZ (okresní správy) Zdravotní pojišťovny Jiné 22.2.2006 9 Kontrolní struktury (okruhy) veřejných financí Finanční kontrola ve veřejné správě (MF ČR, územně finanční orgány, správci kapitol, úsc) Vnější kontrolní systémy (např. NKÚ, přezkoumávání hospodaření obcí) Jiné (celní orgány, ČSSZ, zdravotní pojišťovny atd.) Kontrola parlamentem Ostatní 22.2.2006 10 Zaměření kontroly VEFI Porušení rozpočtové kázně (první fáze každé kontroly, relativně snadná) Sledování efektivnosti, účelnosti a hospodárnosti (sofistikované a obtížné, neboť je nutné definovat kritéria) Přechod od kontroly ex post ke kontrole ex ante ­ viz. metody hodnocení veřejných projektů (veřejná ekonomie) 22.2.2006 11 Rozpočtové zásady a pravidla Rozpočtové zásady (teorií zobecněná praxe) Rozpočtová pravidla obecná (transformace zásad do aplikovatelné podoby) Rozpočtová pravidla konkrétní ,,přeložená" do paragrafů zákona (zákonů) V ČR ,,velká" a ,,malá" rozpočtová pravidla 22.2.2006 12 Rozpočtové zásady (podléhají historickému vývoji) úplnosti a jednotnosti reálnosti a pravdivosti vyrovnanosti publicity transparentnosti každoročního sestavování a schvalování rozpočtu jiné 3 22.2.2006 13 Systém fondového (mimorozpočtového) financování (hospodaření) Dílčí veřejný (nebo ,,smíšený") rozpočet nezávislý na SR (regionálním, municipálním rozpočtu) Vlastní příjmy a výdaje Účelová vazba mezi příjmy a výdaji Zaměřen na specifický segment veřejného sektoru nebo NH nebo plní specifickou funkci ,,Fondovost" se projevuje zpravidla v kapitálovém pojetí (a v ,,nepropadnutí" zdrojů na konci roku) Nositelem rozpočtu autonomní právnická osoba (výjimky) Různé klasifikace mimorozpočtových fondů 22.2.2006 14 Klasifikace fondů v ČR 1. Svěřenecké (pojistné nekomerční) 2. Státní (účelové) 3. Privatizační (majetkové) 4. Pro podporu podnikání (tzv. vládní agentury) 22.2.2006 15 Svěřenecké fondy v ČR zatím pouze zdravotní pojišťovny mohou to být různé důchodové, nemocenské, sociální, úrazové fondy apod. v současnosti je sociální pojištění příjmem státního rozpočtu v kapitole MPSV ­ ČSSZ, očekává se perspektivně vytvoření Sociální pojišťovny 22.2.2006 16 Státní (účelové) fondy 1. Státní fond pro zúrodnění půdy (2005) 2. Státní fond životního prostředí 3. Státní fond ČR pro podporu a rozvoj české kinematografie 4. Státní fond kultury ČR 5. Státní fond dopravní infrastruktury 6. Státní fond rozvoje bydlení 7. Státní zemědělský intervenční fond 22.2.2006 17 Fondy podpory podnikání (tzv.vládní agentury - disponující peněžními fondy) 1. PGRLF, a.s. 2. ČMZRB, a.s. 3. EGAP, a.s. 4. ČEB, a.s. 5. Česká konsolidační agentura (dříve Konsolidační banka, s.p.ú.) (2007) Pozor: Existují také vládní agentury konzultační, poradenské, informační apod. 22.2.2006 18 Privatizační (majetkové) fondy 1. FNM (2005) 2. Pozemkový fond 3. (Fond dětí a mládeže - zrušen) 4 22.2.2006 19 Pozitiva a negativa fondů Pozitiva: diverzifikace funkcí VEFI, účelovost, transparentnost, adresnost, programovost, efektivnost, nepodléhají politickým a hospodářským cyklům, mohou získávat doplňující prostředky na finančním trhu, někdy i mezinárodní zdroje, participace ze soukromým sektorem apod. Negativa: dtto s ,,opačným znaménkem", tj. fragmentace VEFI, duální rozpočty, nečitelnost, neefektivnost, nerovnoprávnost výdajových programů, administrativní náročnost, narušení rozpočtové strategie vlády, fiskální rizika apod. 22.2.2006 20 Rozpočtový proces Pracovní (technologický) postup členěný do etap či fází Kontinuální a víceletý Jeho ,,produktem" je rozpočet (rozpočtový výhled), který se pohybuje v operačním prostoru rozpočtového procesu Je vymezen legislativou, procedurami rozpočtové politiky a rolí aktérů (exekutiva, parlament, NKÚ, ČNB, zastupitelstvo, rada úsc atd.) 22.2.2006 21 Fáze rozpočtového procesu Sestavování Schvalování Realizace Kontrola 22.2.2006 22 Rozpočtový proces státního rozpočtu Realizacestátního rozpočtu Následná kontrola Nejvyšší kontrolní úřad Zákon o státním rozpočtu Parlament Schválený státní závěrečný účet VládaČNB Návrh státního rozpočtu a střednědobého výhledu Ministerstvofinancí Návrh státního závěrečného účtu Obce Kraje Státní fondy Podkladyý a rozpočtový výhled Správci kapitol (ministerstva, ústřední orgány Následná kontrola Průběžná kontrola Kontrola 22.2.2006 23 Rozpočtová politika Proces rozpočtování (činnosti, procedury, technologie, schémata rozpočtování, nástroje rozpočtové politiky atd.) Uplatňování (respektování) rozpočtových zásad a rozpočtových pravidel Realizace rozpočtového procesu (nejde o samoúčel, ale efektivní plnění cílů veřejných politik) Odborně-technologická stránka (rozhodující) Aspekty politicko-ideologické (inklinují k fiskální politice) by neměly převažovat 22.2.2006 24 Inovační směry (cíle) rozpočtové politiky (doporučení SB) Agregátní fiskální disciplína (fiskální udržitelnost) Alokační efektivnost (efektivnost alokací) Operační (technická, provozní) efektivnost