1 22.3.2006 1 Veřejné výdaje 22.3.2006 2 Obsah přednášky Vývoj veřejných výdajů od roku 1870. Funkce veřejných výdajů. Třídění veřejných výdajů ­ rozpočtová skladba. Další formy vládních politik s fiskálními dopady Metodika GFS a ESA 95. 22.3.2006 3 Definice veřejných výdajů Existuje více definic veřejných výdajů, např: VV je ta část HNP, kterou spotřebováváme spíše kolektivně než soukromě (Samuelson, 1995). VV jsou výdaje související s realizací základních funkcí vlády na všech jejích úrovních. (Hamerníková, Kubátová). A další ... 22.3.2006 4 Jak měřit veřejné výdaje nominálně reálně na hlavu na HDP 22.3.2006 5 Vývoj veřejných výdajů od roku 1870 Od roku 1870 vzrostly veřejné výdaje ve všech industrializovaných zemích bez ohledu na jejich geografické, sociální a institucionální rozdíly. Největší nárůst je patrný do roku 1980, pak zpomalení růstu, stagnace či dokonce pokles veřejných výdajů. Důvody růstu a vysvětlující teorie viz VE. 22.3.2006 6 Graf: Růst veřejných výdajů v letech 1870 ­ 1996 (v % HDP) Zdroj: Tanzi, V., Schuknecht, L. Public Spending in the 20th century. 0 10 20 30 40 50 60 70 1870 1913 1920 1937 1960 1980 1990 1996 %HDP Francie Německo Velká Británie Švédsko Japonsko USA Průměr 2 22.3.2006 7 Graf: Výdaje vládního sektoru v ČR v letech 1995 ­ 2004 (v mld. Kč) Zdroj: Data z makroekonomické predikce MF ČR. 0,0 200,0 400,0 600,0 800,0 1000,0 1200,0 1400,0 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004* mld.Kč 30,0 35,0 40,0 45,0 50,0 %HDP Konsolidované výdaje VS vč. čistých půjček Konsolidované výdaje VS bez čistých půjček Podíl na HDP vč. čistých půjček Podíl na HDP bez čistých půjček 22.3.2006 8 Faktory růstu inflace technologické změny obrana, zdravotnictví, infrastruktura změna v demografické struktuře změna preferencí vlivem růstu důchodu 22.3.2006 9 Teorie vysvětlující růst demonstrační efekt konjunkturální cykly vytěsnění fiskální iluze 22.3.2006 10 Základní funkce veřejných výdajů Souvislost s historickým vývojem podílu veřejných na HDP Viz VE alokační, redistribuční (distribuční), stabilizační. 22.3.2006 11 Ostatní funkce veřejných výdajů Regulační Kontrolní Stimulační Aj. 22.3.2006 12 Alokační funkce Rozhodování o alokaci (umístění) veřejných výdajů (objem a struktura) Rozhodování o velikosti a struktuře poskytovaných veřejných výdajů, produkce veřejných statků v rámci rozpočtového omezení Portfolio statků z veřejného sektoru (produkce) a soukromého sektoru 3 22.3.2006 13 Graf: Veřejné výdaje na obranu v letech 1900 ­ 1995 (v % HDP) Zdroj: Tanzi, V., Schuknecht, L. Public Spending in the 20th century. 0 2 4 6 8 10 12 1900 1920 1937 1960 1980 1995 %HDP Francie Německo Velká Británie Švédsko Japonsko USA Průměr 22.3.2006 14 Redistribuční funkce Normativní přístup: shoda na snižování nerovností (spravedlnost X efektivnost) Přerozdělování, které má vést ke zmírnění sociálních a důchodových nerovností ve společnosti 22.3.2006 15 Graf: Veřejné výdaje na transfery a subvence v letech 1870 ­ 1995 (v % HDP). Zdroj: Tanzi, V., Schuknecht, L. Public Spending in the 20th century. 0 5 10 15 20 25 30 35 1870 1967 1960 1970 1980 1995 %HDP Francie Německo Velká Británie Norsko Japonsko USA Průměr 22.3.2006 16 Stabilizační funkce Veřejné výdaje jako nástroj makroekonomické politiky sloužící k dosažení plné zaměstnanosti a ekonomického růstu 22.3.2006 17 Graf: Veřejné výdaje na nezaměstnanost v letech 1937 ­ 1996 (v % HDP) Zdroj: Tanzi, V., Schuknecht, L. Public Spending in the 20th century. 0 0,5 1 1,5 2 2,5 3 3,5 4 1937 1960 1980 1996 %HDP Francie Německo Velká Británie Norsko Japonsko USA Průměr 22.3.2006 18 Realizace funkcí ve výdajích veřejných rozpočtů Obtížně odlišení kterou funkci konkrétní výdaj naplňuje ­ časté překryvy Alokační - 30-40 % Redistribuční cca 40-60 % Stabilizační cca 10-20 % Stabilizační funkce naplňována centrem, naopak alokační nižšími rozpočty (pozor na specifikum ČR) 4 22.3.2006 19 Třídění veřejných výdajů Rozpočtová skladba Zákony (rozpočtová pravidla) Běžné a kapitálové Návratné a nenávratné Dle funkcí státu Nemandatorní, mandatorní, kvazimandatorní Mezinárodní členění 22.3.2006 20 Rozpočtová skladba (závazné a jednotné třídění) odpovědnostního (podle kapitol SR) druhového (podle druhu) odvětvového (podle odvětví) konsolidačního (uvnitř veřejných rozpočtů) 22.3.2006 21 Druhové třídí všechny příjmy a výdaje příjmové operace na třídy: 1.daňové příjmy (vždy v podrobnějším členění), 2.nedaňové příjmy,3.kapitálové příjmy, 4.přijaté dotace výdajové operace na třídy: 5. běžné výdaje, 6. kapitálové výdaje třída 8 ­ financování 22.3.2006 22 Odvětvové třídění příjmů a výdajů 1. zemědělství a lesní hospodářství 2. průmyslová a ostatní odvětví hospodářství 3. služby pro obyvatelstvo 4. sociální věci a politika zaměstnanosti 5. bezpečnost státu a právní ochrana 6. všeobecná veřejná správa a služby 22.3.2006 23 Další formy vládních politik s fiskálními dopady 1. Kvazifiskální aktivity. 2. Závazky a potenciální závazky vlády. 3. Úvěrové garance. 4. Vládní půjčky. 5. Daňové výdaje. 22.3.2006 24 1. Kvazifiskální aktivity Jsou to finanční transakce realizované centrální bankou nebo státem vlastněnými bankami za účelem dosažení cílů určitých politik. Zahrnují: úrokové dotace, podporu neprosperujících podniků a finančních institucí, splátky vládního dluhu, financování kurzových ztrát, které vláda utrpěla. 5 22.3.2006 25 2. Závazky a potenciální závazky vlády Explicitní závazky a dluhy ­ právně závazné a předvídatelné (např. rozpočtové výdajové programy, důchody, mzdy zaměstnanců státní správy, ...). Explicitní a potenciální závazky ­ zákonné nebo smluvní závazky, které se stanou splatné v případě určité události (např. státní garance, ...). Implicitní závazky ­ závazky, které nevyplývají ze zákona, ale souvisejí s očekáváním veřejnosti (např. realizace oprav a údržby infrastruktury, ...). Implicitní a podmíněné závazky ­ zákonem neupravené závazky, které se stanou splatnými za určité situace (např. při přírodní katastrofě, bankovní krizi, ...). 22.3.2006 26 Situace ,,závazků" v ČR Omezení zákonem o rozpočtových pravidlech A. procentuální omezení B. nutnost schválení parlamentem C. poslední novelizace ­ ocenění garancí a závazků a vytváření rezerv 22.3.2006 27 3. Úvěrové garance Vláda může poskytovat záruku za úvěry čerpané různými agenturami, podniky, někdy i soukromými podniky. Jsou poskytovány v případech, kdy příjemce úvěru nedosahuje požadované úvěruschopnosti a pokud je účel úvěru v souladu s cíli, programem a politikami vlády. V realitě jsou často poskytovány bez vyhodnocení příjemce úvěr splatit nebo zvýhodňují vlivné spojence a nejsou systematicky vykazovány. 22.3.2006 28 4. Vládní půjčky Za určitých okolností mohou nahrazovat přímé výdaje. Jsou určeny jednotkám, které si nemohou dovolit půjčovat si za komerčních podmínek, protože jejich činnost musí být dotována nebo jejich úvěruschopnost je nízká (např. státní podniky, zemědělské podniky, ...). Součástí vládní půjčky je obvykle úroková dotace. Vláda nese vysoké riziko platební neschopnosti. 22.3.2006 29 5. Daňové výdaje Daňový výdaj = daňový výnos ušlý v důsledku zvýhodňujících ustanovení daňového práva. Zahrnuje: osvobození od daně, odčitatelné položky, daňové zápočty, odložení splatnosti daně, snížení daňové sazby. Smyslem je dosažení určitých cílů vládní politiky prostřednictvím poskytování výhod jednotlivcům nebo jednotkám. 22.3.2006 30 Metodika GFS Metodika MMF (od roku 1986). Operace běžného roku jsou sledovány na pokladním, tzv. cash principu, tedy v okamžiku realizace příjmové či výdajové operace (jako např. v jednoduchém účetnictví). Konečné saldo = saldo všech peněžních transakcí v průběhu roku ve vládním sektoru. Výhody: včasnost, transparentnost, nízké nároky na zdrojová data. Nedostatky: systematicky nesleduje pohledávky a závazky, nejsou zohledněny náklady a výnosy, není k dispozici rozvaha vládního sektoru. 6 22.3.2006 31 Metodika ESA 95 Metodika Evropské Unie (nahradila ESA 78). Transakce daného roku jsou zaznamenávány na tzv. předpisovém (akruálním) principu ­ operace se sledují, když se ekonomická hodnota vytváří, transformuje, zaniká ­ časová souslednost (jako např. v podvojném účetnictví), je obdobou hospodářského výsledku. Nutná existence systému národních účtů. U většině operací státu není rozdíl mezi GFS a ESA95 Překonává nedostatky metodiky GFS, ale v ČR zatím nezahrnuje celkové hospodaření vládního sektoru (např. dceřinné společnosti ČKA, ,,dráha") 22.3.2006 32 Saldo s/bez čistých půjček Čisté půjčky = půjčky ­ splátky půjček Saldo vládního sektoru včetně čistých půjček ­ zahrnuje i příjmy a výdaje z operací spojených s privatizací majetkových podílů státu a s nabýváním a realizací jiného finančního majetku (nákup a prodej akcií a majetkových podílů, splátky dříve poskytnutých vládních půjček, realizované státní záruky, u nichž se předpokládá v budoucnu jejich návratnost apod.). Saldo vládního sektoru bez čistých půjček ­ vylučují se operace finančního charakteru, kdy se jedná pouze o změnu v rámci finančních aktiv. Saldo vládního sektoru bez čistých půjček a dotací transformačním institucím ­ kromě operací finančního charakteru se saldo očišťuje o dotace transformačním institucím, tj. úhradu ztrát ČKA/KOB, dotace z FNM pro finanční skupinu ČKA/KOB a Českou inkasní. důvodem těchto úprav je přiblížit výdaje (deficit) podle metodiky GFS k veličinám podle metodiky ESA95, případně vyloučit z dlouhodobé analýzy ,,nahodilé" operace státu 22.3.2006 33 Konec