1 Prostorové aspekty veřejných financí - místní rozpočty Prostorové aspekty veřejných financí - místní rozpočty osnovaosnova Fiskální federalismus pojem prostorové aspekty alokační funkce prostorové aspekty redistribuční a stabilizační funkce centralizace, decentralizace Místní správa, její finance úloha místní samosprávy místní rozpočty problémy: RUD, zadlužení Fiskální federalismusFiskální federalismus zpravidla neexistuje pouze jedna úroveň vlády a tedy ani veřejných financí fiskální federalismus je nauka o uspořádání fiskálních vztahů uvnitř státu resp. v rámci rozvrstveného (decentralizovaného) systému veřejné správy z pohledu ekonomické teorie. které problémy se tu řeší?které problémy se tu řeší? kolik a jak velikých oblastí má být co má která úroveň zajišťovat (rozdělení kompetencí) jak má vypadat rozpočtová soustava? Jak se mají jednotlivé úrovně dělit o veřejné příjmy, aby to bylo co nejefektivnější? nakolik má centrum vyrovnávat rozdíly mezi místními částmi ??? v realitě hraje roli mnohem více faktorů v realitě hraje roli mnohem více faktorů historické politické národnostní modely fiskální soustavymodely fiskální soustavy centralizovaný decentralizovaný kombinovaný vlastnosti výhody a nevýhody 2 model centralizovanýmodel centralizovaný centrální rozpočet příjmy vlastní úkoly dotace nižší rozpočty decentralizovaný model hospodaření jednotlivých oblastí zdroje místních rozpočtů místní rozp. vl.úkoly příspěvky centrální rozpočet vl.úkoly centralizovaný vs. decentraliz.centralizovaný vs. decentraliz. + operativnost + vyrovnávání nežádoucích rozdílů + úspory z rozsahu - nezájem na vlastním hospodaření - korupce, ,,silné lokty" +vlastní iniciativa při zajišťování zdrojů + motivace + spravedlnost - polarizace regionů - obtížná koordinace - správní náklady vyrovnávací dotace?vyrovnávací dotace? Pro jednotná úroveň zajištění některých důležitých veřejných statků zachování kulturněhistorických podmínek Proti narušení principu zásluhovovsti subjektivní kritéria, korupce místní daněmístní daně pokud o nich rozhodují obce (o jejich uložení i sazbě, výnos směřuje do obecního rozpočtu) vhodnými základnami např. nemovitosti - nehrozí tak velké nebezpečí migrace jako např. u daní z výnosu z kapitálu či mezd v případě rozdílné meziregionální úpravy existují i daně ,,svěřené", ,,sdílené" které funkce mají být zajišťovány na nižších úrovních? které funkce mají být zajišťovány na nižších úrovních? jde o tzv. přiřazovací problém Tieboutův model (vertikální, ,,vrstvený dort") stabilizační a distribuční funkci ve veřejném sektoru by měla vykonávat ústřední vláda úkolem státu a místní správy by měly být alokační aktivity. (Obecně se má za to, že na nižší úrovni správy se alokace zdrojů provádí efektivněji, protože se zde uplatňuje kombinace výstupů, která nejlépe odráží individuální záliby.) 3 územní aspekty alokační funkceúzemní aspekty alokační funkce většina veřejně poskytovaných statků má tzv. prostorově omezené užitky předpokladem efektivnosti rozhodnutí o efektivnosti vynakládání zdrojů je, že se na něm podílejí právě ti, kterých se dotýkají užitky a náklady (místní osvětlení, statky s externalitami...) u nás:u nás: Reforma územní veřejné správy NUTS 2 Kraje - hejtman (NUTS 3) [okresní úřady] Obce - starosta NUTS 5 místní rozpočty v ČR 2004 výdaje místní rozpočty v ČR 2004 výdaje SR 870 mld.Kč Kraje 92 mld. Kč (+2 mld. Kč) [okres 2000 - 28 mld. Kč] obce 200 mld. Kč (-8 mld. Kč) Kraje 2004 příjmy Přechodné financování pro rok 2001 až 2003 v důsledku převodu kompetencí ze státu na kraje (sloučený model) 1. Daňové 12,7 mld. 2. Nedaňové 1,5 mld. SUMA 3. Kapitálové - 93,6 4. Dotace 79,4 mld. Kraje výdaje 60 mld. přímé náklady financování školství dopravní infrastruktura dopravní obslužnost výkon státní správy v přenesené působnosti hasiči PO a OS krajů Okres Výkon státní správy v území přednosta jmenován MV do roku 2000 samostatné rozpočty (povinně vyrovnané), 2001 a 2002 samostatná kapitola SR, 1.1.2003 konec - kompetence obec a kraj 4 Obce V ČR kolem 6500 obcí - velké množství - snaha o redukci prům. velikost 1600 ob (13 X 1 200 000) rozsáhlé pravomoci financování upraveno ECHMS možnost vstupovat na kapitálový trh Obce - bilance 2004 1. Daňové 112,4 2. Nedaňové 23,7 3. Kapitálové 10,5 ----------------------- 4. Dotace 38,6 vlastní účty 7,0 SUMA 192,2 5. Běžné 135,9 6. Kapitálové 64,5 SUMA 200,4 deficit 8 mld. Daňové příjmy obce (2001) Od 1.1. Zákon č. 243/2000 Sb. RUD komplikovaná alokace sdílených daní: % (20,59) sdílených daní (DPH, DPFO, DPPO) počet obyvatel a Koef Vel Kat Obce výlučné: nemovitosti, DPPO obce, 30 % OSVČ, správní a místní poplatky od 1.1.2002 ,,motivační daň" Daňové příjmy kraje dáno zákonem č. 243/2000 Sb. původně krajům nestanovoval DP na roky 2002-2004 krajům náleží 3,1 % sdílených daní novelizace: ústecký kraj ­ stáhnuto vládní novela ­ neprošla snaha přerozdělit podle počtu obyvatel vládní novela 2004 Novela zákona o RUD podoba DP krajů závislá na rozsahu přenesených kompetencí jednotlivým krajům (v rozsahu cca 14,5 mld. Kč v roce 2005 ­ 3,1 % SD) kompetence financovány formou dotací ­ výhody/nevýhody rozhodnuto, že dotační financování bude nahrazeno vlastními příjmy největší dotace: MŠMT ­ 28, MD ­ 11; celkem v roce 2004 cca 55 mld. Kč nově ke sdílení v roce 2005 cca 40 mld. Kč problémem se ukázaly přímé náklady ve školství Nerovnováha v rozpočtu měl by stát regulovat zadlužení ÚSC na jaká kritéria by měla být regulace navázána jaký trest zvolit při nedodržení míry zadluženosti charta, regulace v Polsku 5 Regulace zadluženosti - stav problém: zadluženost obcí roste nepředstavuje makroekonomický problém (kolem 2 % HDP) některé obce ale výrazně zadlužené zadluženost roste s rostoucí velikostí kvalita dluhového managementu taktéž ohroženy obce střední a menší velikosti Regulovat zadluženost? ÚSC je samosprávný státní zadluženost není regulována Charty umožňují kvalita výkonu samosprávy záleží na velikosti ÚSC mezinárodní kritéria stát je jedna entita stát ­ ručitel poslední instance deficit = stabilizační funkce = stát Regulace v ČR vláda přijala usnesení o Regulaci zadluženosti obcí a krajů pomocí ukazatele dluhové služby pokud ÚSC překročí ukazatel dluhové služby MF upozorní MF požádá o zdůvodnění, přijatá opatření, výsledky přezkumu, rozpočtový výhled, ... stát může při žádosti o dotaci přihlédnout ke skutečnosti zadlužení Dluhová služba dluhová služba = úroky + splátky jistiny dluhová základna = daňové + nedaňové příjmy + některé dotace dluhová služba / dluhová základna < 30 %