Rozpočtová politika a rozpočtová soustava Veřejné finance II. Doc. PhDr. Jan Šelešovský, CSc. Obsah přednášky n Rozpočtová politika n Struktura rozpočtové soustavy ČR n Rozpočtový proces n Rozpočtová pravidla ČR n IS VEFI (programy a dotace) Rozpočtová politika n Proces rozpočtování (činnosti, procedury, technologie, schémata rozpočtování, nástroje rozpočtové politiky atd.) n Uplatňování (respektování) rozpočtových zásad a rozpočtových pravidel n Realizace rozpočtového procesu (nejde o samoúčel, ale efektivní plnění cílů veřejných politik) n Odborně-technologická stránka (rozhodující) n Aspekty politicko-ideologické (inklinují k fiskální politice) by neměly převažovat Vývoj soudobé rozpočtové politiky n Krize rozpočtových systémů ve vyspělých zemích v 70. a 80. letech (značný nárůst deficitu a veřejného dluhu) n Generace standardů SB, OECD, MMF, EU atd. objektivizujících rozpočtovou politiku a rozpočtový proces n Od systému stimulujících k systémům omezujícím n Od alokace k realokaci n Od nabídkového k poptávkovému typu rozpočtové pol. n Generace nástrojů a procedur omezujících populismus a působení zájmových skupin Inovační směry (cíle) rozpočtové politiky (doporučení SB) n Agregátní fiskální disciplína (fiskální udržitelnost) n Alokační efektivnost (efektivnost alokací) n Operační (technická, provozní) efektivnost Nové nástroje rozpočtové politiky n Řízení výdajů n Víceleté rozpočtování n Fiskální cílení (výdajové rámce) n Programové rozpočtování n Výkonnostní rozpočtování n Řízení fiskálních rizik n Akruální princip n Státní pokladna Reakce ČR: REFORMA VEŘEJNÝCH ROZPOČTŮ n ETAPA – ZPRACOVÁNÍ KONCEPCE (1. VARIANTA 12/2002, 2. VARIANTA 5/2003) n ETAPA REALIZACE - NOVELIZACE LEGISLATIVY, NÁSTROJŮ ROZPOČTOVÉ POLITIKY APOD. Příjmová a výdajová opatření ve státním rozpočtu 2004 – 2006 dle reformy n Aktivní opatření na straně příjmů = 71,2 mld. n Aktivní opatření na straně výdajů = 199 mld. n Aktivní opatření celkem = 270,2 mld. Kč Vývoj deficitů veřejných rozpočtů a veřejného dluhu ČR (bez závazků ČKA) v pasivním a aktivním scénáři KONVERGENČNÍ PROGRAM ČR – KVĚTEN 2004 (VSTUP DO EUROZÓNY) n KONSOLIDACE VEŘEJNÝCH FINANCÍ deficit dluh n 2003 6,6 % (11,7 %) 30,0 (38,3 %) n 2004 2,9 % 30,6 % n 2005 2,6 % 30,5 n 2006 3,6 % 30,8 % n 2007 3,3 % (3,8-4%) 37,9 % n 2008 2,7 % 37,8 % n PŘÍSTOUPENÍ K EURU 2010?? Rada ECOFIN 2004 - listopad n Ukončit situaci nadměrného schodku a snížit schodek do roku 2008 pod 3 % n Důsledně realizovat opatření Konvergenčního programu, zejména snížení mzdových nákladů ve státní správě a snížení výdajů ministerstev n Vyšší rozpočtové příjmy použít na snížení deficitu n Zavést fiskální cílení založené na střednědobých výdajových rámcích n Vytvořit pravidla pro snížení rizik zadluženosti úsc n Zahájit reformu penzijního a zdravotního systému n Minimalizovat negativní dopad ČKA Rada ECOFIN 2005 - listopad n KP se plní, ale je málo ambiciózní n Přijmout výdajové škrty v oblasti spotřeby vlády, aby nebyly překročeny výdajové rámce n Zvýšené příjmy použít na snižovaní deficitu n Větší úsilí věnovat penzijní reformě a zdravotnictví n Dosáhnout většího souladu dat se standardem ESA Rada ECOFIN 2006 - leden n Deficit na rok 2008 – 2,7 % = nedostatečná bezpečnostní rezerva n Zvýšit kvalitu rozpočtového plánování (příčiny převodu neutracených výdajů do rezervních fondů) n Posílit roli střednědobých výdajových rámců n Zlepšit dlouhodobou udržitelnost VEFI urychlením důchodové reformy a reformy zdravotnictví Rada ECOFIN 2006 - listopad ? Komplexní reforma VEFI by měla zahrnovat n reformu veřejných rozpočtů (realizuje se, byť nedůsledně) n reformu sociálního systému, zejména důchodového systému (mění se jen parametry, nikoliv systém, chybí politický konsensus) n reformu zdravotního systému Rozpočtová soustava (v užším pojetí) n Provázaný systém relativně samostatných dílčích rozpočtů n Dynamická interakce a nepřetržité finanční toky n Zabezpečuje realizaci funkcí státu a uskutečnění priorit veřejných politik n Nutnost rozvržení fiskální kapacity fiskálních jednotek a jejich vzájemné kompatibility Rozpočtová soustava v širším smyslu zahrnuje n Soustavu veřejných rozpočtů n Strukturu rozpočtových orgánů a institucí n Kontrolní struktury (kontrolní orgány a kontrolní systémy) veřejných financí n Rozpočtová pravidla n Rozpočtová skladba Vertikální struktura rozpočtové soustavy n Závislá na územně správním uspořádání státu n Teorie fiskálního federalismu n Fiskální decentralizace n EU – subsidiarita n Internacionalizace rozpočtové soustavy Horizontální struktura rozpočtové soustavy n Vedle každé fiskální jednotky (rozpočtu) ve vertikální struktuře „stojí“ autonomní horizontální rozpočet n Závislá na struktuře fondového (mimorozpočtového, parafiskálního) financování (hospodaření) n Závisí na konceptu sociálního a zdravotního pojištění Soustava veřejných rozpočtů ČR Vymezení rozpočtu n Peněžní fond (úsc = decentralizovaný pf) n Bilance příjmů a výdajů n Finanční plán n Právní dokument n Nástroj veřejných politik n Nástroj kontroly n Ekonomický vztah Do veřejných rozpočtů dále patří: n Rozpočet DSO n Rozpočet regionální rady soudržnosti (NUTS II.) n Rozpočty příspěvkových organizací státu (úsc) n Rozpočty organizačních složek státu (úsc) n Rozpočty VVŠ, VVÚ, ŠPO n Jiné (např. veřejnoprávní rozhlas a televize) n Některé VR jsou na rozhraní, záleží na metodice jejich započítávání nebo nezapočítávání do VR Systém fondového (mimorozpočtového) financování (hospodaření) n Dílčí veřejný (nebo „smíšený“) rozpočet nezávislý na SR (regionálním, municipálním rozpočtu) n Vlastní příjmy a výdaje n Účelová vazba mezi příjmy a výdaji n Zaměřen na specifický segment veřejného sektoru nebo NH nebo plní specifickou funkci n „Fondovost“ se projevuje zpravidla v kapitálovém pojetí (a v „nepropadnutí“ zdrojů na konci roku) n Nositelem rozpočtu autonomní právnická osoba (výjimky) n Různé klasifikace mimorozpočtových fondů Klasifikace fondů v ČR n Svěřenecké (pojistné nekomerční) n Státní (účelové) n Privatizační (majetkové) n Pro podporu podnikání (tzv. vládní agentury) Svěřenecké fondy v ČR n zatím pouze zdravotní pojišťovny n mohou to být různé důchodové, nemocenské, sociální, úrazové fondy apod. n v současnosti je sociální pojištění příjmem státního rozpočtu v kapitole MPSV – ČSSZ, očekává se perspektivně vytvoření Sociální pojišťovny Státní fondy n Státní fond pro zúrodnění půdy (2005) n Státní fond životního prostředí n Státní fond ČR pro podporu a rozvoj české kinematografie n Státní fond kultury ČR n Státní fond dopravní infrastruktury n Státní fond rozvoje bydlení n Státní zemědělský intervenční fond Fondy podpory podnikání (tzv.vládní agentury - disponující peněžními fondy) n PGRLF, a.s. n ČMZRB, a.s. n EGAP, a.s. n ČEB, a.s. n Česká konsolidační agentura (dříve Konsolidační banka, s.p.ú.) (2006) Pozor: Existují také vládní agentury konzultační, poradenské, informační apod. Privatizační (majetkové) fondy n FNM (2005) n Pozemkový fond n (Fond dětí a mládeže - zrušen) „Nepravé“ fondy (kvazifondy) n Důchodový účet (součást SFA) n Jaderný účet (součást SFA) n Národní fond (kontext s EU) n Povodňový fond? (MZe ČR 2006) n Jedná se o účelové účty, nikoliv samostatné instituce (právnické osoby). Zůstatky na účtech se převádějí do následujícího roku. Pozitiva a negativa fondů n Pozitiva: diverzifikace funkcí VEFI, účelovost, transparentnost, adresnost, programovost, efektivnost, nepodléhají politickým a hospodářským cyklům, mohou získávat doplňující prostředky na finančním trhu, někdy i mezinárodní zdroje, participace ze soukromým sektorem apod. n Negativa: dtto s „opačným znaménkem“, tj. fragmentace VEFI, duální rozpočty, nečitelnost, neefektivnost, nerovnoprávnost výdajových programů, administrativní náročnost, narušení rozpočtové strategie vlády, fiskální rizika apod. Soustava rozpočtově finančních orgánů n Ministerstvo financí (orgán exekutivy) n Územně finanční orgány (FŘ, FÚ) n Celní orgány (GŘC, CŘ, CÚ) n Správci kapitol n Finanční útvary úsc n ČSSZ (okresní správy, krajské správy) n Zdravotní pojišťovny n Jiné Kontrolní struktury (okruhy) veřejných financí n Finanční kontrola ve veřejné správě (MF ČR, územně finanční orgány, správci kapitol, úsc) n Vnější kontrolní systémy (např. NKÚ, přezkoumávání hospodaření úsc) n Jiné (celní orgány, ČSSZ, zdravotní pojišťovny atd.) n Kontrola parlamentem, soudní kontrola (např. NSS, ÚS) n Ostatní Zaměření kontroly VEFI n Porušení rozpočtové kázně (první fáze každé kontroly, relativně snadná) n Sledování efektivnosti, účelnosti a hospodárnosti (sofistikované a obtížné, neboť je nutné definovat kritéria) n Přechod od kontroly ex post ke kontrole ex ante Rozpočtová soustava - tendence n Nárůst fiskální kapacity a narůst počtu a typů fiskálních jednotek n Nejednoznačnost zařazení rozpočtů (subjektů) do rozpočtové soustavy (např. státní podniky, vládní agentury, některé veřejnoprávní subjekty atd.) n Diverzifikace, decentralizace, fragmentace n Komplikovanost a netransparentnost vazeb a toků n Internacionalizace (např. EU, NATO) n Propojenost s NNO a soukromým sektorem (PPP) n Hledání nových metod a nástrojů ovlivňování (řízení?, regulace?) rozpočtové soustavy Rozpočtový proces n Pracovní (technologický) postup členěný do etap či fází n Kontinuální a víceletý n Jeho „produktem“ je rozpočet (rozpočtový výhled), který se pohybuje v operačním prostoru rozpočtového procesu n Je vymezen legislativou, procedurami rozpočtové politiky a rolí aktérů (exekutiva, parlament, NKÚ, ČNB, zastupitelstvo, rada úsc atd.) Fáze rozpočtového procesu n Sestavování n Schvalování n Realizace n Kontrola Rozpočtový proces státního rozpočtu Rozpočtový proces úsc Rozpočtové zásady a pravidla n Rozpočtové zásady (teorií zobecněná praxe) n Rozpočtová pravidla obecná (transformace zásad do aplikovatelné podoby) n Rozpočtová pravidla konkrétní „přeložená“ do paragrafů zákona (zákonů), případně dokumentů obcí a dalších veřejnoprávních institucí n V ČR „velká“ a „malá“ rozpočtová pravidla Vztah mezi rozpočtovými zásadami, obecnými a konkrétními rozp. pravidly Rozpočtové zásady (podléhají historickému vývoji) n úplnosti a jednotnosti n reálnosti a pravdivosti n vyrovnanosti n publicity n transparentnosti n každoročního sestavování a schvalování rozpočtu n jiné Rozpočtové pravidla - obecná n institucionálního určení navrhovatele rozpočtu n způsobu vypracování výdajové stránky rozpočtu n předností výdajů před příjmy n schvalování rozpočtu n omezení přesunů v rozpočtu n alokace výdajů n vymezení rezerv n rozpočtového provizoria n časového užití a účelovosti výdajů n úhrady rozpočtově nezajištěných potřeb n sestavení a schválení procedury státního závěrečného účtu n jiné Rozpočtová pravidla ČR (č. 18/2000) upravují: n tvorbu, funkce a obsah střednědobého výhledu SR, SR a státního závěrečného účtu n příjmy a výdaje SR n státní finanční aktiva a pasiva n podmínky řízení státní pokladny a st. dluhu n finanční hospodaření organizačních složek státu a „státních“ PO n podmínky zřizování SF n hospodaření s prostředky NF n finanční kontrolu Střednědobý výhled (č. 18/2000) n sestavován na 2 roky (na více let: programy, státní záruky, programy a projekty EU) n sestavuje MF (v součinnosti se SK, úsc a SF) a předkládá vládě ke schválení spolu se SR n vláda předkládá na vědomí PS (současně s návrhem SR) Střednědobý výhled obsahuje (č. 18/2000) n vývoj zákl. ukazatelů NH (zejména HDP a spotřebitelské ceny) n záměry vlády týkající se P, V a salda SR a SF n částky střednědobých výdajových rámců (dle kapitol SR a SF) n celkové příjmy a výdaje SR a SF n P a V jednotlivých kapitol SR a SF n výdaje na programy (na dobu fin.) schválené vládou n výdaje na programy a projekty EU n přehled závazků fyz, a práv. osob, za které se zaručily jménem státu OSS n v případě schodku předpokládaný způsob jeho financování Státní rozpočet (č. 18/2000) n Představuje finanční vztahy, které zabezpečují financování některých funkcí státu v rozpočtovém roce n Obsahuje očekávané příjmy a odhadované výdaje a financující položky (viz rozpočtová skladba) n Je souhrnem finančních dokumentů (zákon o SR, rozpis ukazatelů SR, rozpočty OSS) n Příjmy a výdaje SR se člení na kapitoly n Vychází ze střednědobého výhledu n Obsahuje dotační vztahy k rozpočtu úsc a SF n Závazné ukazatele SR na příslušný rok Státní závěrečný účet (č. 18/2000) n Zpracovává MF v součinnosti se SK, ÚSC a SF Předkládá návrh na řešení salda n do 30.4. předkládá vláda na schválení PS n Obsahuje údaje o výsledcích rozpočtového hospodaření minulého roku n Součástí jsou závěrečné účty kapitol předkládané PS samostatně jejich správci n Přílohu tvoří údaje o hospodaření: n územních samosprávných celků n závěrečné účty SF n přehled o st. finančních aktivech a pasivech n přehled o st. zárukách n přehled o stavech fondů organizač. složek státu Příjmy státního rozpočtu (č. 18/2000) n výnosy daní n pojistné na soc. zabezpečení a příspěvek na st. politiku zaměstnanosti n výnosy cel (podíl ČR na nákladech správy) n příjmy od organizačních složek státu a odvody PO n odvod zisku ČNB n sankce za porušení rozpočtové kázně n správní a soudní poplatky n úhrady za státní záruky n příjmy z prodeje a pronájmu majetku ČR - OSS a PO (výjimka MO ČR) n splátky návratných finančních výpomocí n peněžní dary organizačním složkám státu n výnosy z majetkových účastí státu n výnosy z CP n penále za neoprávněné použití prostředků NF n prostředky získané z NF n pokuty n další příjmy Výdaje státního rozpočtu (č. 18/2000) n výdaje na činnost organizačních složek státu a příspěvky PO (vč. financování programů a akcí) n výdaje na důchodové pojištění, dávky nemocenského poj., sociální dávky, výdaje na podporu v nezaměstnanosti a na APZ n dotace a návratné fin. výpomoci územním samosprávným celkům na nepodnikatelskou činnost a dotace DSO n dotace a návratné fin. výpomoci právnickým a fyzickým osobám na podnikatelskou činnost n dotace občanským sdružením a příspěvky politickým stranám, dotace nadacím a nadačním fondům n dotace právnickým a fyzickým osobám na vybranou činnost neziskového charakteru n dotace státním fondům n peněžité vklady státu do akciových společností, nákup cenných papírů n peněžní dary poskytnuté do zahraničí, vklady a příspěvky mezinárodním organizacím n výdaje na realizaci státních záruk, výdaje na dluhovou službu, výdaje na vládní úvěry n závazky k Evropským společenstvím n další výdaje Střednědobý výdajový rámec (č. 18/2000) n celkové výdaje SR v návrhu SR se stanoví na základě střednědobého výdajového rámce n střednědobý výdajový rámec tvoří celkové výdaje státního rozpočtu a státních fondů na každý z roků, na které je sestavován střednědobý výhled, a stanoví jej na návrh vlády PS v usnesení k vládnímu návrhu zákona o SR, a to vždy jednou částkou (výjimky např. realizace st. záruk) n od částky se odečítají (přičítají) některé výdaje (jiný vývoj spotřebitelských cen, změna zákonů o rozpočtovém určení daní, jiná výše zdrojů EU, mimořádné situace, jiné vlivy - dvě promile) Rozpočet kapitoly (č. 18/2000) n Rozpočtové příjmy a výdaje správce kapitoly n Příjmy a výdaje OSS v jeho působnosti n Příspěvky a dotace na reprodukci majetku PO a odvody PO v jeho působnosti n Dotace a návratné finanční výpomoci ze SR pro fyzické a právnické osoby na úkoly a činnosti, které jsou v působnosti SK n Rozpisové rezervy Zvláštní kapitoly (č. 18/2000) n Všeobecná pokladní správa = příjmy a výdaje všeobecného charakteru, součástí je i vládní rozpočtová rezerva (MF) n Státní dluh (MF) n Operace státních finančních aktiv (MF) n Kapitoly PS, Senát, Kancelář prezidenta republiky, ÚS, NKÚ, Kancelář veřejného ochránce práv (rozhoduje rozpočtový výbor PS) Rozpočtové opatření - nutnost reagovat na změny (č. 18/2000) n přesun prostředků SR v rámci a mezi závaznými ukazateli n povolené překročení rozpočtu výdajů, kterým nedochází ke změně závazného ukazatele n vázání prostředků SR, kterým nedochází ke změně závazného ukazatele Státní finanční aktiva (č. 18/2000) n peněžní prostředky z výsledků rozpočtového hospodaření minulých let n majetkové účasti státu v obchodních společnostech a CP (s kterými nehospodaří správce kapitoly) n pohledávky státu n zvláštní účet důchodového pojištění Státní finanční pasiva, tj. státní dluh (č. 18/2000) n zahraniční půjčky n úvěry od bank n státní dluhopisy n jiné závazky Řízení státní pokladny (č. 18/2000) ČNB vede MF souhrnný účet běžného hospodaření st. pokladny - odděleně jsou sledovány: n příjmové a výdajové účty SR n účty státních finančních aktiv n zůstatky na účtech FÚ (daně pro ostatní veřejné rozpočty) n účet řízení likvidity státní pokladny n účet mimorozpočtových prostředků organizačních složek státu n účet státních právnických osob n účet státních fondů n účet dalších fondů (dle zákona) Řízení státní pokladny (č. 18/2000) n pokladní nesoulad mezi P a V až do výše 6% celkových výdajů SR řeší MF přijetím úvěru nebo prodejem státních dluhopisů (plus výše schváleného schodku) nebo formou finanční výpomoci z účtu g) a h) – vrácení do konce roku n přebytky na účtech SP a) až d) – krátkodobé investice do státních dluhopisů nebo CP ČNB Řízení státního dluhu (č. 18/2000) n MF je oprávněno nabývat, zcizovat a právně zatěžovat státní dluhopisy a nabývat a zcizovat dluhopisy ČNB (operace na sekundárním trhu) n MF je oprávněno sjednávat obchody s ostatními inv. nástroji vč. derivátů k omezení úrokových, měnových aj. rizik n MF vytváří rezervu z výnosů emisí státních dluhopisů pro úroková rizika a rizika z neumístěných primárních emisí Státní fondy (pozor: tzv. „účelové“ SF!) (č. 18/2000) § Pro finanční zabezpečení zvlášť stanovených úkolů a hospodaření s prostředky pro ně určenými se zřizují SF jako právnické osoby § Každý SF se zřizuje zákonem § V zákoně musí být stanoven orgán, do jehož působnosti SF patří § Musí být stanoveny finanční zdroje SF a způsoby jejich použití § Zůstatky SF se převádějí do následujícího rozpočtového roku NÁRODNÍ FOND (č. 18/2000) n Souhrn peněžních prostředků, které svěřují ES ČR k realizaci programů a projektů spolufinancovaných z rozpočtu EU (výjimky) n Phare, ISPA, SAPARD (končí) n Strukturální fondy, Kohezní fond n MF je Platebním orgánem n Účty vede ČNB a zůstatky se převádějí do následujícího roku Finanční kontrola (č. 18/2000) n SK je odpovědný za hospodaření své kapitoly n MF, ÚFO, SK a krajské úřady zajišťují kontrolu hospodaření dle legislativy n SK vyhodnocuje hospodárnost, efektivnost a účelnost n Výsledky kontroly v roční zprávě SK (OSS), OSS, PO a SF Porušení rozpočtové kázně (č. 18/2000) n Neoprávněné použití prostředků SR n Neoprávněné použití nebo zadržení prostředků poskytnutých ze SR, SF, NF nebo ze SFA příjemcem n Neprovedení odvodu PO n Neuložení odvodu zřizovatelem n Neprovedení stanoveného odvodu zřizovatelem PO n Porušení povinností OSS (např. překročení závazného ukazatele, nehospodárnost atd.) IS VEFI - Programy § programem se rozumí soubor věcných, časových a finančních podmínek pro pořízení nebo tech. zhodnocení hmotného a nehmotného majetku, jeho údržbu, opravy atd. § evidují se v „Informačním systému finan. reprodukce majetku“ (ISPROFIN spravuje MF) § registruje daný správce kapitoly (i změnu) se souhlasem MF § výši účasti SR na fin. programu stanoví vláda od 5 mld. Kč a ministerstvo do 5 mld. Kč § výdaje na program jsou účelově určené IS VEFI - Dokumentace programu n identifikační údaje, podprogramy, harmonogram přípravy a realizace n bilanci potřeb a zdrojů financování n specifika cílů s technicko-ekonomickým zdůvodněním a vyhodnocením efektivnosti ISPROFIN má následující funkce (Informační systém programového financování) n Manažerský systém pro řízení a kontrolu čerpání položek státního rozpočtu. n Pro každou akci, investiční nebo neinvestiční, plánovat finanční potřeby a zdroje podle podmínek stanovených vyhláškou MF. n Akce je evidována, a v průběhu realizace sledována, podle hodnotových, termínových a technologických kriterií stanovených vyhláškou. n Systém umožňuje průběžné operativní sledování průběhu realizace akce a zpracování požadované dokladové dokumentace. n Zpracovává dokumentaci nutnou k uvolňování finančních prostředku v souladu se stanovenými postupy. n Umožňuje export a import dat, jak v samotném sytému, tak i mezi cizími vnějšími informačními systémy. n Základní údaje o jednotlivých akcí zpřístupňuje na Internetu. IS VEFI - Dotace a návratné fin. výpomoci n na dotace a návratné fin. výpomoci není právní nárok n může poskytnout ústřední orgán st. správy, úřad práce, AV ČR, GAČR, OSS dle zákona n rozhoduje poskytovatel na základě žádosti příjemce (vydá písemné rozhodnutí) n poskytovatel uvede podmínky poskytnutí a zaznamená v Centrální evidenci dotací (CEDR) n některé dotace na základě dohod mezi poskytovatelem a příjemcem (dle zvl. zákona) n specifické dotace pro úsc (stanoví zákon o SR) CEDR (informační systém pro centrální evidenci dotací) n podpůrný nástroj pro sledování, evidenci, vyhodnocení a kontrolu dotací poskytovaných ze státního rozpočtu n má vazby na další registry veřejné správy - Centrální evidenci obyvatel (CEO) a Automatizovaný registr ekonomických subjektů (ARES) a je koncipován na jednotném Územně identifikačním registru n člení se do několika částí které jsou provozovány na jednotlivých stupních relevantních institucí (MF ČR, ÚFDŘ, FŘ a FÚ) a na dalších ministerstvech i agenturách, které poskytují dotace n systém, který řeší státní podporu hypotečního úvěrování je provozován na MMR ČR Uspořádání jednotlivých částí IS CEDR Schéma Děkuji za pozornost!