Dostupné z http://www.czso.cz/csu/redakce.nsf/i/notifikace_vladniho_deficitu_a_dluhu_20061002 Notifikace vládního deficitu a dluhu Notifikaci vládního deficitu a dluhu provádí a předkládá Evropské komisi každá členská země Evropské unie vždy za čtyři uplynulé roky a formou projekce i pro běžný rok, a to nyní nově ke konci března a září. Propočet požadovaných souhrnných ukazatelů je založen na metodice Evropského systému národních účtů (ESA 1995). Podle maastrichtských kriterií by výše deficitu neměla překročit 3 % HDP, výše kumulovaného dluhu pak 60 % HDP. RokJednotka 2002 2003 2004 2005 Čisté výpůjčky (deficit) sektoru vládních institucí v běžném roce mil. Kč -166 787 -170 558 -80 559 -107 637 Konsolidovaný hrubý dluh sektoru vládních institucí ke konci roku mil. Kč 702 324 774 989 855 102 903 494 Hrubý domácí produkt (HDP) mil. Kč 2 464 432 2 577 110 2 781 060 2 970 261 Deficit sektoru vládních institucí v procentech HDP % 6,77 6,62 2,90 3,62 Dluh sektoru vládních institucí v procentech HDP % 28,50 30,07 30,75 30,42 Ve vládním deficitu (přebytku) a vládním dluhu se odráží hospodaření všech institucionálních jednotek zatříděných v sektoru vládních institucí, což jsou organizační složky státu, územní samosprávné celky, některé příspěvkové organizace, státní a jiné mimorozpočtové fondy (např. Fond národního majetku, Pozemkový fond, Podpůrný a garanční lesnický a rolnický fond a Vinařský fond), Správa železniční dopravní cesty, transformační instituce, veřejné vysoké školy a zdravotní pojišťovny. Vládní deficit (přebytek)- EDP B.9 - je výše čistých výpůjček (-) nebo čistých půjček (+) včetně úroků ze swapových operací. Vyjadřuje schopnost sektoru vládních institucí v daném roce financovat (+) jiné subjekty nebo potřebu sektoru vládních institucí být financován (-). Vládní dluh zahrnuje dle definice závazky sektoru vládních institucí vyplývající z emise oběživa (v ČR nepřichází v úvahu), přijatých vkladů, vydaných úvěrových cenných papírů jiných než účasti (s výjimkou finančních derivátů) a přijatých půjček. Český statistický úřad sestavuje požadované ukazatele za uplynulé roky (v nynější notifikační tabulce je to období 2002 až 2005). Tyto údaje se postupně zpřesňují v závislosti na sestavování a komplexních revizích ročních národních účtů a na metodických změnách vyplývajících z úprav příslušných Nařízení EU. Mimo to se zde promítají změny provedené na základě doporučení Eurostatu (zakotvené v Manuálu k vládnímu deficitu a dluhu), doporučení uvedená v závěrech zahraniční mise nebo provedené v průběhu procesu sestavování notifikací. V tabulce uvedené údaje byly zaslány 29. září 2006 Eurostatu v rámci podzimního termínu notifikace vládního deficitu a dluhu. Ve srovnání s ukazateli jarní notifikace roku 2006 jsou založeny na podrobnějších údajích o transakcích vládních institucí. Údaje o příjmech jsou zpřesněny např. v oblasti daňových příjmů nebo příjmů z kapitálových transferů; údaje o výdajích jsou zpřesněny v oblasti pořízení hrubého fixního kapitálu, prominutí zahraničního dluhu nebo úroků, jak ukazuje následující tabulka: Vysvětlení nejpodstatnějších změn v ukazatelích zahrnutých v EDP notifikacích (v mil. Kč) EDP (B.9) Čisté půjčky(+)/výpůjčky(-) Rozdíl proti notifikacím z 1.dubna S.13 Vládní instituce celkem -30 942 S.1311 Ústřední vládní instituce -22 264 S.1313 Místní vládní instituce -9 311 S.1314 Fondy sociálního zabezpečení 633 Nejpodstatnější změny v položkách NÚ za S.13 Vliv úpravy na EDP (B.9) Poznámka EDP B.9 Vládní instituce celkem -30 942 D.2 (Z) Daně z výroby a z dovozu -10 338 zpřesněná data MFČR o DPH D.413 (U) Úroky - od jiných sektorů -1 152 překlasifikace položky výsledovky ČKA (dříve na účtě přecenění bez vlivu na deficit) D.5 (Z) Daně z důchodů -4 252 zpřesněná data MFČR o daních z příjmů D.51 (U) Daně z důchodů -767 nově předložené auditované účetní výkazy se zaúčtovanou daní z příjmů P.51 Tvorba hrubého fixního kapitálu ( - ) -13 872 zpřesněný odhad ČSÚ na základě zpracování ročních statistických výkazů P.52 Změny zásob ( - ) -602 zpřesněný odhad ČSÚ na základě zpracování ročních statistických výkazů P.53 Čisté pořízení cenností ( - ) -100 zpřesněný odhad ČSÚ na základě zpracování ročních statistických výkazů K.2 Čisté pořízení nevyráběných nefinančních aktiv ( - ) 1 594 zpřesněný odhad ČSÚ na základě zpracování ročních statistických výkazů D.9 Příjmové kapitálové transfery ( + ) 1 673 dotace z EU a odhad bezúplatných transferů D.993 Ostatní kapitálové transfery - jiným sektorům (-) -2 934 především vliv odpuštění dluhu Ruské Federaci na základě nové infomace (-2254) D.631 Naturální sociální dávky 410 zpřesněný odhad na základě zpracování ročních statistických výkazů a upřesnění z MFČR o nákladech na zdravotní péči hrazených pojišťovnami D.72 (Z) Náhrady z neživotního pojištění -414 metodická úprava a doplnění zdrojových dat z ročních statistických zjišťování D.71 (U) Čisté pojistné na neživotní pojištění 185 metodická úprava a doplnění zdrojových dat z ročních statistických zjišťování D.39 (-Z), D.51 (U), D.73, D.75... Ostatní -373 nová data o čerpání kapitálových fondů na podporu pojištění zemědělců a zaúčtování daní z příjmů do nákladů jednotek Údaje o výši vládního deficitu a dluhu v jarních notifikacích za právě uplynulý rok jsou vždy zčásti založeny na předběžných informacích v kombinaci s extrapolačními metodami a kvalifikovanými odhady. Za projekci vládního deficitu a dluhu pro běžný rok (2006) je zodpovědné Ministerstvo financí, které ji také zveřejňuje. Vyjádření Komise EU lze očekávat v druhé polovině října 2006 . Praha, 2.10.2006