1 Ministerstvo financí ČR Letenská 15 118 10 Praha 1 Zpráva o realizaci reformy veřejných financí Praha, červen 2006 2 Zpráva o realizaci reformy veřejných financí k 30.6.2006 Úvod: reforma veřejných financí Shrnutí Od roku 2004 realizuje vláda České republiky reformu veřejných financí. Jejím cílem je snížení deficitu veřejných financí a přitom podpořit hospodářský růst. Při zpětném ohlédnutí lze konstatovat, že se tento obecný úkol podařilo zcela, a to dokonce nad očekávání, splnit. Deficity veřejných financí byly v roce 2004 i 2005 výrazně nižší než byl původně vytyčený cíl v Konvergenčním programu a hospodářský růst byl naopak výrazně vyšší než se obecně předpokládalo. V roce 2004 byl plánován deficit ve výši 5,2 % HDP, avšak podle posledních údajů činil pouze 2,9 % HDP. V roce 2005 se očekával deficit ve výši 4,8 % HDP, dle posledních údajů však činil pouze 2,6 % HDP. Česká republika tak dva roky po sobě plní cíl, který si vytyčila dosáhnout až k roku 2008, totiž snížit deficit veřejných financí pod 3 % HDP. K splnění svých cílů si vláda uložila úkoly v usnesení vlády č. 624 ze dne 23. června 2003, usnesení vlády č. 928 ze dne 29. září 2004 a z usnesení vlády č. 819 ze dne 29. června 2005. Většina těchto úkolů byla splněna s výjimkou oblasti důchodového systému (i když i zde došlo k výrazným parametrickým změnám, které systém stabilizují), oblasti zdravotnictví, dílčích daňových změn a oblasti omezení počtu funkčních míst ve státní správě. Podrobný odečet plnění jednotlivých úkolů je obsahem tohoto materiálu. Reforma veřejných financí Od roku 2004 realizuje vláda České republiky reformu veřejných financí. Jejím stěžejním bodem je snaha postupně a udržitelným způsobem snižovat deficit veřejných financí tak, aby do roku 2008 došlo k jeho trvalému snížení pod 3 % HDP. Tento cíl se promítl i do programového prohlášení vlády. Trajektorie snižování deficitu byla navržena v Koncepci reformy veřejných rozpočtů. Vzhledem k měnícím se vnějším podmínkám doznala trajektorie snižování deficitu řady změn, ale základní fiskální cíle zůstaly stejné. V květnu 2004 se stala Česká republika členem Evropské unie a na ČR se tak začala vztahovat fiskální pravidla EU. Vláda prezentuje fiskální strategii v Konvergenčním programu. Ten je každoročně aktualizován a předkládán Radě EU, která ho hodnotí a na jeho základě vydává doporučení a výzvy. V proceduře mnohostranného fiskálního dohledu jsou 3 obdobným způsobem hodnoceny programy všech členských zemí. Konvergenční program se tak stal hlavním dokumentem, ve kterém vláda pravidelně každý rok prezentuje svou fiskální strategii. Konvergenční program a strategie snižování deficitů Konvergenční program1 a jeho následné aktualizace jsou hospodářskými programy vlády, které povinně zpracovávají členské státy EU neúčastnící se Evropské měnové unie. I po přijetí eura a vstupu do měnové unie bude povinnost pokračovat ve zpracovávání a předkládání programů, avšak nebude se jednat o Konvergenční programy, nýbrž o programy stabilizační. Programy jsou předkládány v rámci procedury mnohostranného dohledu v souladu s čl. 99 Smlouvy o ES a při respektování principů definovaných Evropskou komisí v dokumentu ,,Code of Conduct on the Content and Format of Stability and Convergence Programmes". Jejich obsahové zaměření má odpovídat požadavkům Smlouvy o ES a Paktu stability a růstu a být v souladu s obecnými doporučeními Hlavních směrů hospodářské politiky a jejich specifickou podobou pro danou zemi. V roce 2004 předkládaly nové členské státy v souladu s požadavky Komise Konvergenční program dvakrát ­ poprvé v mimořádném květnovém termínu kvůli splnění podmínky pro čerpání prostředků z Kohezního fondu a podruhé aktualizovanou verzi v řádném podzimním termínu v režimu běžném pro členské státy EU. Na Konvergenční program z roku 2004 navázal i aktualizovaný Konvergenční program vypracovaný na podzim roku 2005. Po předložení prvního Konvergenčního programu přijala Rada ECOFIN dne 5. července 2004 rozhodnutí2 o existenci nadměrného schodku v České republice. Na základě uznání zvláštních okolností bylo Radou povoleno odstranění nadměrného schodku do roku 2008. Rada doporučila České republice: ˇ ukončit co nejrychleji současnou situaci nadměrného schodku; ˇ učinit kroky ve střednědobém horizontu pro snížení schodku pod 3 % HDP do roku 2008 věrohodným a udržitelným způsobem; ˇ implementovat důsledně opatření zahrnutá do konvergenčního programu z května 2004, obzvláště snížení mzdových nákladů ve státní správě a snížení výdajů jednotlivých ministerstev; 1 Povinnost předkládat konvergenční programy je pro země neúčastnící se eurozóny dána nařízením Rady (ES) 1466/97 ze dne 7. července 1997 o posílení dohledu nad rozpočtovými pozicemi a dohledu a koordinaci hospodářských politik. 2 Na základě doporučení Komise a ve smyslu čl. 104(6) Smlouvy o ES a doporučení Rady ČR ve smyslu článku 104(7) Smlouvy o ES. 4 ˇ podniknout do 5. listopadu 2004 účinné kroky ohledně opatření plánovaných pro dosažení rozpočtového cíle pro rok 2005; Dále Rada vyzvala Českou republiku: ˇ použít příjmy vyšší než rozpočtované na snižování deficitu; ˇ zavést fiskální cílení založené na střednědobých výdajových rámcích a vytvořit účinná pravidla pro snižování rizika zvyšující se zadluženosti regionů a místních samospráv; ˇ zahájit reformu penzijních a zdravotních systémů pro zlepšení dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí; ˇ minimalizovat negativní rozpočtový dopad operací České konsolidační agentury. Konvergenční program předložený 1. prosince 2004 reagoval na výše uvedená doporučení a výzvy. Byl potvrzen cíl do roku 2008 snížit deficit veřejných rozpočtů pod 3 % HDP. Většina úsporných opatření, včetně snížení mzdových prostředků a úspor výdajů kapitol, byla od počátku roku 2004 postupně implementována. V programu byla navržena i dodatečná úsporná opatření (snížení výdajů na dávky sociální péče, státní sociální podporu, zmrazení platů ústavních činitelů, soudců a poslanců, plošné omezení výdajů kapitol) k zajištění plnění fiskálních cílů v roce 2006. První dvě výzvy jsou v legislativní podobě řešeny novelizací zákona o rozpočtových pravidlech. Institut závazných výdajových rámců automaticky zabezpečuje, že při dodržení výdajových rámců budou vyšší než plánované příjmy použity k rychlejšímu snižování schodku. Novela zavádí princip fiskálního cílení, který je založený na střednědobých výdajových rámcích. Jimi se povinně řídí příprava státního rozpočtu a aktualizace výdajových rámců. Tento princip byl aplikován při přípravě státního rozpočtu na rok 2005 a formulaci střednědobých výdajových rámců na roky 2006 a 2007. Rovněž bylo zavedeno dluhové pravidlo, které má regulovat a omezovat zadluženost municipalit. V oblasti reformy penzijního systému byly zahájeny analytické práce založením týmu expertů, jehož úkolem bylo zhodnotit současný důchodový systém a návrhy politických stran na jeho reformu. Negativní rozpočtový dopad operací České konsolidační agentury bude odstraněn jejím plánovaným zrušením ke konci roku 2007. Rada ECOFIN přijala tento Konvergenční program na počátku roku 2005 a konstatovala, že Česká republika činí dostatečná opatření k nápravě nadměrného deficitu do roku 2008. 5 Aktualizovaný Konvergenční program byl hodnocen jako transparentní, ale nepříliš ambiciózní. Celková rizika rozpočtových projekcí byla vyhodnocena jako vyvážená. Rada poznamenala, že je nutné přijmout významné výdajové škrty, zvláště v oblasti spotřeby vlády, aby nebyly překročeny právně závazné výdajové rámce v letech 2006 a 2007. Zopakovala výzvu vládě České republiky, aby lepší než očekávané výsledky rozpočtového hospodaření používala na snižování deficitu (a ne na zvyšování výdajů) a aby zvýšila úsilí v oblasti reforem penzí a zdravotnictví a dodržovala výdajové rámce. Z hodnocení také vyplynulo, že bude třeba dosáhnout většího souladu fiskálních dat se standardem ESA95. Dne 24. listopadu 2005 předložila Česká republika aktualizovaný Konvergenční program na období 2005-2008. Fiskální cíl na rok 2008, ve kterém se ČR zavázala k odstranění nadměrného schodku, byl stanoven na 2,7 % HDP. Hodnoty deficitu vládního sektoru v letech 2006 a 2007 by měly být dodrženy i přesto, že vláda schválila překročení výdajového rámce v uvedených letech. Akcelerace ekonomického růstu zajistí podle očekávání vyšší daňové výnosy a nemělo by tak dojít ke zvýšení deficitu nad stanovené cíle. Po formální stránce je program hodnocen kladně, neboť odpovídá požadavkům na jeho zpracování obsažených v revidovaném ,,Code of Conduct". Celková rizika spojená s rozpočtovými projekcemi byla Evropskou komisí vyhodnocena jako vyvážená. Komise předpokládá, že stejně jako v roce 2004 byl deficit vládního sektoru za rok 2005 nižší. Naopak nelze podle ní vyloučit zhoršení skutečného deficitu pro rok 2006, pokud se realizují některá rizika (schválení balíčku sociálních zákonů a možnost zvýšení výdajů o vysoký objem prostředků naakumulovaných v rezervních fondech). Navzdory tomu se Rada domnívá, že rozpočtová pozice je konzistentní s nápravou nadměrného schodku do roku 2008. Podotýká ovšem, že přizpůsobovací cesta strukturální složky deficitu by měla být posílena. Za nejvýznamnější riziko je považována neudržitelná dlouhodobá fiskální pozice. Ve svém vyjádření z 24. ledna 2006 Rada konstatuje, že Česká republika udržuje přizpůsobovací cestu snižování deficitu a doporučuje: ˇ zesílit, ve světle nižšího deficitu v roce 2005 a lepších hospodářských výsledků, úsilí o snížení strukturálního deficitu vládního sektoru. Důvodem pro vyšší strukturální přizpůsobení je i nedostatečná bezpečnostní rezerva, neboť deficit cílený pro rok 2008 (2,7 % HDP) je velmi blízko k hranici 3 % HDP. 6 ˇ zvýšit kvalitu rozpočtového plánování, zejména se zaměřit na příčiny významných převodů neutracených výdajů do rezervních fondů a posílit roli střednědobých výdajových rámců; ˇ zlepšit dlouhodobou udržitelnost veřejných financí zejména urychlením důchodové reformy a realizací reformy zdravotního systému. Plnění strategie snižování deficitů veřejných rozpočtů Uplynulé dva roky se vyznačovaly významně lepšími rozpočtovými deficity ve srovnání s plánovanými fiskálními cíli (Tabulka 1). V roce 2004 byl plánován deficit ve výši 5,2 % HDP, avšak podle posledních údajů činil pouze 2,9 % HDP. Tento vývoj měl příčiny ve vyšších daňových výnosech (0,4 % HDP), účetních změnách (reklasifikace státní záruky ve prospěch ČNB ve výši 0,8 % HDP) a změně rozpočtových pravidel, která poprvé umožnila v neomezené výši převod nevyčerpaných prostředků organizačních složek státu do rezervních fondů. Převedená částka dosáhla 29,0 mld. Kč (cca 1,1 % HDP) a neutracené prostředky mohou být použity pro posílení výdajů v dalších letech. Takto vysoký a neočekávaný převod nevyčerpaných prostředků komplikuje odhad vývoje deficitu vládního sektoru. Omezuje také kontrolu ministerstva financí nad rozpočtovým vývojem, neboť vytváří potenciál pro budoucí zvýšení výdajů nad schválený rozpočet. Hospodářský růst doprovázený růstem daňových výnosů a pomalejším čerpáním rozpočtovaných výdajů pozitivně působil na vývoj rozpočtového deficitu i v roce 2005. Příznivé daňové plnění je ovlivněno především daní z příjmů právnických osob a příjmy ze spotřebních daní. Nárůst daňového inkasa oproti plánu činil cca 23 mld. Kč (0,8 % HDP). Vyšší příjmy se odrazily na výsledcích většiny složek veřejných rozpočtů. Odhadované snížení deficitu ovlivňuje zejména: ˇ snížení odhadu deficitu státního rozpočtu díky vyššímu inkasu daňových příjmů (cca o 14,4 mld. Kč, tj. 0,5 % HDP); ˇ zlepšení salda státního rozpočtu v důsledku nižšího čerpání rozpočtových alokací na rok 2005, které se projevilo tvorbou rezervních fondů organizačních složek státu ve výši 46,7 mld. Kč. Po odečtení čerpání z rezervních fondů činil pozitivní dopad na státní rozpočet cca 25 mld. Kč (0,9 % HDP). ˇ zlepšení výsledku hospodaření územně samosprávných celků v důsledku lepších daňových příjmů; 7 ˇ zlepšení výsledku hospodaření Fondu národního majetku v důsledku nižších realizovaných výdajů. Tabulka 1: Hodnocení plnění fiskálních cílů, v % HDP 2003 2004 2005 2006 2007 2008 fin. semi-def odhad rozpočet výhled výhled Saldo (KoPr 2005) - -3,0 -4,8 -3,8 -3,3 -2,7 Saldo (skutečnost) -6,6 -2,9 -2,6 -3,6 - - Dluh (KoPr 2005) - 36,8 37,4 37,1 37,9 37,8 Dluh (skutečnost) 30,0 30,6 30,5 30,8 - - Zdroj: Konvergenční program ČR, listopad 2005, ČSÚ Poznámka: Saldo i dluh za rok 2006 je odhad Ministerstva financí. Česká republika se může pyšnit v čase konzistentními fiskálními cíli. Cíle na období 2006 až 2008 nemusely být v dvouleté historii předkládání konvergenčních programů revidovány (Tabulka 2). To odráží konzervativně stanovenou trajektorii snižování deficitů. K plnění cílů přispívá i akcelerace hospodářského růstu. Vyšší než plánované příjmy veřejných rozpočtů usnadňují plnění fiskálních cílů a činí strategii odstranění nadměrného deficitu do roku 2008 méně náročnou. Tabulka 2: Porovnání Konvergenčních programů ČR, v % HDP 2003 2004 2005 2006 2007 2008 odhad odhad odhad rozpočet výhled výhled Záporné Saldo (KoPr 2004, květen) -12,9 -5,3 -4,7 -3,8 -3,3 < 3,0 Záporné Saldo (KoPr 2004, listopad) -12,6 -5,2 -4,7 -3,8 -3,3 < 3,0 Záporné Saldo (KoPr 2005) -12,5 -3,0 -4,8 -3,8 -3,3 -2,7 Dluh (KoPr 2004, květen) 37,6 38,4 39,7 41,0 41,7 - Dluh (KoPr 2004, listopad) 37,8 38,6 38,3 39,2 40,0 - Dluh (Kopr 2005) 36,8 36,8 37,4 37,1 37,9 37,8 Zdroj: Konvergenční program ČR, květen 2004, listopad 2004 a listopad 2005 Poznámka: Hodnoty v letech 2003 až 2005 neodrážejí skutečnost, ale vycházejí z hodnot uvedených v programech. Strukturální zvýšení daňových příjmů nad původní očekávání usnadňuje plnění fiskálních cílů. ČR bude schopna plnit fiskální cíle navzdory tomu, že nebyly implementovány některé výdajové úspory navržené ministrem financí, se kterými počítal Konvergenční program 8 z listopadu 2004 (snížení výdajů na dávky sociální péče, státní sociální podporu, zmrazení platu ústavních činitelů, soudců a poslanců, plošné omezení výdajů kapitol). V návrhu státního rozpočtu se navíc počítá s překročením výdajového rámce centrální vlády v roce 2006 oproti výdajovému rámci schválenému usnesením Poslanecké sněmovny. Výdajový rámec centrální vlády byl navýšen o 24,3 mld. Kč (0,8 % HDP). Toto zvýšení umožnilo vládě realizovat vyšší valorizaci důchodů nad rámec uvažovaný v koncepci reformy veřejných financí. V oblasti státní sociální podpory se počítá s růstem dávek v souvislosti s plánovaným zvýšením částek životního minima. Vláda také plánuje navýšit sociální dávky a s vyššími prostředky se počítá také v oblasti aktivní politiky zaměstnanosti, zaměstnávání zdravotně postižených občanů a ochrany životního prostředí. V roce 2006 a letech následujících se kumulují některá rizika. Vláda překročila výdajové rámce na roky 2006 a 2007 s odkazem na vyšší růst daňových příjmů. S dostatečnou dávkou jistoty ale nelze vyhodnotit, do jaké míry jde o cyklické a do jaké míry strukturální zvýšení příjmů. Pokud by se jednalo pouze o cyklické zvýšení příjmů, bylo by vážně ohroženo plnění fiskálních cílů ve střednědobé perspektivě (během celého hospodářského cyklu). Dalším rizikovým faktorem je vysoký objem prostředků nahromaděných v rezervních fondech. Vysoké rezervní fondy skrývají dvojí riziko. Jednak umožňují organizačním složkám zvýšit výdaje nad úroveň schváleného rozpočtu, což by se odrazilo v neplnění fiskálních cílů. Jednak jejich existence omezuje možnosti vlády realizovat stabilizační fiskální politiku. Kdyby vláda chtěla realizovat restriktivní fiskální politiku, např. ve snaze zabránit přehřátí ekonomiky, nebyla by tato politika s největší pravděpodobností účinná, neboť organizační složky by mohly snížení výdajů kompenzovat čerpáním rezervních fondů.3 Vedle toho v loňském roce předložila vláda do Poslanecké sněmovny balíček sociálních zákonů týkající se životního a existenčního minima, nemocenského pojištění, pomoci v hmotné nouzi, sociálních služeb a sociálního zabezpečení. Uvedená opatření posilují motivaci k aktivní účasti na trhu práce a omezují zneužívání sociálního systému. Zvýšené nároky na občany jsou ale kompenzovány růstem výdajů. Celkový dopad všech opatření je negativní a činí 29,0 mld. Kč v roce 2007 a 32,3 mld. Kč v roce 2008. Schválení těchto změn by prohloubilo deficit veřejných rozpočtů o 0,9 % HDP v roce 2007 a o stejnou výši i v roce 2008. Pokud má ČR splnit interní zákonné závazky (výdajové rámce) a mezinárodní závazky 3 Po přijetí eura a ztrátě nezávislé měnové politiky přitom bude fiskální politika jediným nástrojem, který bude moci tlumit asymetrické poptávkové šoky. 9 (Konvergenční program), bude nutné kompenzovat rozpočtové dopady navržených změn úsporami v jiných oblastech. Závěr Opatření schválená a implementovaná jako součást reformy veřejných rozpočtů byla účinná a vedla k výraznému omezení deficitních tendencí. O tom svědčí i významně nižší rozpočtový deficit vykázaný v roce 2004 a 2005. To vedlo také k celkově pozitivnímu hodnocení posledního konvergenčního programu Radou. Přesto existují do budoucna rizika spojená s plněním fiskálních cílů a přetrvávají i některé slabiny. Největší slabinou se dnes zdá být kvalita rozpočtového procesu, kdy správci kapitol buďto nedokáží uspokojivě plánovat a realizovat výdajové politiky nebo systematicky nadhodnocují skutečné rozpočtové potřeby. Dokladem toho je vysoká tvorba rezervních fondů. Čitelnost fiskální politiky je negativně poznamenána nedodržováním rozpočtových pravidel, zejména závaznosti výdajových rámců. Překračování výdajových rámců způsobuje, že vyšší než plánované příjmy jsou používány na dodatečné výdaje. To může do budoucna komplikovat plnění fiskálních cílů a blokovat využití fiskální politiky jako nástroje ke stabilizaci ekonomiky během hospodářského cyklu. Další slabinou jsou vysoká rizika spojená s dlouhodobou udržitelností veřejných financí. Politické reprezentaci se navzdory bohatým analytickým podkladům pro rozhodnutí nepodařilo dosáhnout shody na podobě reformy důchodového systému. V těchto oblastech se ČR vzdaluje plnění doporučení a výzev Rady. Jejich dodržování, zejména však plnění fiskální strategie, Evropská komise a Rada průběžně vyhodnocují. Strategie snižování fiskálního schodku může být rychlejší než stanovená, ale nesmí být změkčena. Není možné zvyšovat vybrané výdaje nebo snižovat daňové příjmy bez přijetí kompenzujících úsporných opatření. Pokud se Česká republika nebude odchylovat od stanovené trajektorie fiskální konsolidace, nebude mít problémy s přijetím společné měny euro a s přístupem k prostředkům Fondu soudržnosti. Naopak v případě neplnění Konvergenčního programu hrozí České republice pozastavení závazků z Fondu soudržnosti v roční výši až 1,4 mld. EUR (cca 40 mld. Kč). V případě, že by ČR nepřijala nezbytná nápravná opatření, hrozí, že by tyto prostředky byly zcela zrušeny a ČR by je již nemohla čerpat. 10 ANALÝZA PROCESU PLNĚNÍ JEDNOTLIVÝCH ÚKOLŮ VYPLÝVAJÍCÍCH Z USNESENÍ VLÁDY Č. 624/2003 1. uloženo ministru financí a) navrhnout vládě jako součást přípravy návrhu státního rozpočtu České republiky na rok 2004 a střednědobého rozpočtového výhledu na léta 2004 až 2006 fiskální cíle a střednědobé výdajové rámce vlády a jednotlivých kapitol státního rozpočtu České republiky a státních fondů na jednotlivá léta období 2004 až 2006 podle tzv. aktivního scénáře uvedeného v Důvodové zprávě Výhledu, Úkol byl splněn. b) zpracovat a vládě do 30. září 2003 předložit návrh novelizace zákona č. 218/2000 Sb., rozpočtová pravidla, který bude zahrnovat principy fiskálního cílení a stanovení střednědobých výdajových rámců vlády, povinnost organizačních složek státu předkládat výroční zprávy o své činnosti podle jednotných pravidel, principy výkonnostního rozpočtování a provádění pravidelného vyhodnocování hospodárnosti, efektivnosti a účelnosti činnosti ze strany správců rozpočtových kapitol a ostatních správců rozpočtových prostředků, který bude dále obsahovat přesný věcný obsah a časový harmonogram přípravy návrhů státních rozpočtů České republiky a střednědobých rozpočtových výhledů a který bude upravovat pravidla pro tvorbu rozpočtové rezervy při poskytování státních záruk ve smyslu Důvodové zprávy Výhledu a Přílohy č. 1 a 2 Výhledu tak, aby byla zajištěna účinnost pro přípravu návrhu státního rozpočtu České republiky na rok 2005 a střednědobého rozpočtového výhledu na léta 2005 až 2007, Úkol byl splněn zákonem č. 482/2004 Sb. Úkol byl splněn. c) předložit v souladu s harmonogramem přípravy stanoveným rozpočtovými pravidly a ve spolupráci se správci rozpočtových kapitol, návrh státního rozpočtu České republiky na rok 2005 a střednědobého výhledu na léta 2005 až 2007 ve struktuře primárně sledující činnosti a programy zajišťované správci rozpočtových kapitol s tím, že návrh na rozdělení výdajů na výzkum a vývoj v celkové výši určené vládou stanoví ve spolupráci s ministrem financí místopředseda vlády pro výzkum a vývoj, lidská práva a lidské zdroje, Plnění tohoto úkolu souvisí s novým úkolem podle usnesení vlády č. 928/2004. Úkol byl splněn. d) předložit vládě návrhy nových zákonů o dani z přidané hodnoty, o značení lihovin, o daních z příjmů, o přiznání k majetku a o mezinárodní pomoci při vymáhání některých finančních pohledávek, a návrhy novelizace zákona č. 388/1992 Sb., o dani z nemovitostí, ve znění pozdějších předpisů, zákona č. 16/1993 Sb., o dani silniční, ve znění pozdějších 11 předpisů, zákona č. 357/1992 Sb., o dani dědické, dani darovací a dani z převodu nemovitostí, ve znění pozdějších předpisů, a to v časových a věcných souvislostech daňové politiky vlády v období let 2004 až 2006, uvedené v Důvodové zprávě Výhledu a v Příloze č. 1 a 3 Výhledu, Detailní rozpis plnění tohoto úkolu následuje níže: ˇ Předložit vládě návrh zákona o DPH: Zákon o DPH byl předložen a schválen (č. 235/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů) Dílčí úkol byl splněn. ˇ Předložit vládě návrh zákona o značení lihovin: Zákon o povinném značení lihovin byl předložen a schválen (č. 676/2004 Sb.) Dílčí úkol byl splněn. ˇ Předložit vládě návrh zákona o daních z příjmů: V návaznosti na realizaci první i druhé etapy reformy veřejných financí, zasahující významně i do oblasti daní z příjmů, se nepředpokládá realizace původního záměru zachyceného i v usnesení č. 624/2003, zpracovat a předložit vládě návrh nového zákona o daních z příjmů s termínem nabytí účinnosti k 1. 1. 2006. Tento záměr byl v Plánu legislativních prací vlády zrušen (na žádost ministra financí ze dne 10.5.2004) a nový Plán legislativních úkolů nové vlády (ÚV č. 1157/2004) již tento úkol neobsahuje. Ministrem financí byla ustanovena expertní skupina k novému zákonu o daních z příjmů, jejímž cílem je usměrňovat koncepční záměry nové právní úpravy zdaňování příjmů. Dílčí úkol byl zrušen. ˇ Předložit vládě návrh zákona o přiznání k majetku Návrh zákona o přiznání k registrovanému majetku byl zpracován a předložen vládě - úkol je za MF splněn, ale vláda projednávání zákona zastavila a návrh byl z programu jednání vlády stažen (duben 2004) a zákon o přiznání k majetku už v programovém prohlášení nové vlády není. Proto ministr financí v září 2004 požádal premiéra o zrušení úkolu v Plánu legislativních prací vlády. V současné době PSP projednává poslanecký návrh zákona o přiznání k majetku a o změně zákona č. 586/1992 Sb. (zákon o přiznání k majetku ­ tisk 1036). Dílčí úkol byl vládou zrušen. ˇ Zákon o mezinárodní pomoci při vymáhání některých finančních pohledávek byl předložen a schválen (č. 194/2004). Dílčí úkol byl splněn. ˇ Předložit vládě návrh novely zákona o dani z nemovitostí: Je připraven návrh zákona o dani z nemovitostí, který upravuje daň z nemovitostí tak, aby její základ postupně odrážel hodnotu nemovitosti. V souladu s posilováním působností obcí umožní reformovaný zákon o dani z nemovitostí podstatné zvýšení pravomocí obcí při stanovení základu daně a sazeb daně. Obcím bude umožněno aktivně působit na výnos této daně a tím posílit úlohu daně z nemovitostí jako významného daňového příjmu rozpočtu obcí. Návrh byl schválen poradou vedení ministerstva a byl připraven k předložení vládě. S ohledem na pravděpodobné zvýšení daňové zátěže majitelů nemovitostí, které by vyplynulo z návrhu, bylo další projednávání materiálu pozastaveno. Dílčí úkol byl zrušen MF. Původní dílčí úkol nebyl splněn. 12 ˇ Předložit vládě návrh novely zákona o dani silniční: Novela zákona o dani silniční byla pod č. 102/2004 Sb.přijata. Dílčí úkol byl splněn. ˇ Předložit vládě návrh novely zákona o dani dědické, dani darovací a dani z převodu nemovitostí: Novela zákona byly předložena a přijata (č. 420/2003 Sb. - úplné znění zákona bylo publikováno pod č. 58/2004 Sb.). Dílčí úkol byl splněn. Úkol byl splněn. e) navrhnout vládě pro přípravu návrhů státního rozpočtu České republiky na rok 2004 a střednědobého rozpočtového výhledu na léta 2004 až 2006 snížení celkového počtu pracovníků v ústředně řízené správě o 6 % ze stavu daného státním rozpočtem České republiky na rok 2003, a to během období 3 let, diferencovaným způsobem do jednotlivých rozpočtových kapitol státního rozpočtu České republiky, Úkol byl splněn. Respektování, vyhodnocení a implementace tohoto úkolu ostatními členy vlády viz vyhodnocení úkolu z usnesení vlády č 624/2003 8.b. f) zpracovat ve spolupráci s 1. místopředsedou vlády a ministrem vnitra, ministry obrany, zemědělství, dopravy, pro místní rozvoj, informatiky, průmyslu a obchodu, životního prostředí a kultury a ministryněmi školství, mládeže a tělovýchovy a zdravotnictví a vládě do 31. října 2003 předložit materiál zabývající se partnerstvím veřejného a soukromého sektoru ve smyslu Důvodové zprávy Výhledu a Přílohy č. 8 Výhledu, Materiál o ,,Partnerství veřejného a soukromého sektoru v České republice" byl odeslán vládě k projednání dne 31. října 2003. Vládou byl projednán a schválen usnesením vlády č. 7 ze dne 7. ledna 2004. Úkol byl splněn. g) zpracovat ve spolupráci s vedoucí Úřadu vlády a vládě do 31. října 2003 předložit návrh řešení centralizace státních zakázek ve smyslu Důvodové zprávy Výhledu, Na MF byl zpracován a předložen návrh řešení centralizace státních zakázek ­ ten byl schválen usnesením vlády č. 677/2004 ze dne 7. července 2004. Ve stejném usnesení vláda odsouhlasila Specifikaci komodit určených ke společnému nákupu pro vybrané zadavatele v 1. etapě (2005 a 2006) a seznam organizačních složek státu a státních příspěvkových organizací, zařazených do systému společného zadávání veřejných zakázek v 1. etapě. Zároveň bylo uloženo ministru pro místní rozvoj předložit vládě do 31. října 2004 návrh změny zákona č. 40/2004 Sb., o veřejných zakázkách, aby byla umožněna realizace systému společného zadávání vybraných zakázek hrazených ze státního 13 rozpočtu ČR a předsedovi Správy hmotných rezerv předložit do 31. října 2004 návrh změny zákona č. 97/1993 Sb., o působnosti Správy hmotných rezerv a v návaznosti na nabytí účinnosti novely tohoto zákona i návrh změny Statutu Správy hmotných rezerv. Do 30 ti dnů od nabytí účinnosti změn těchto zákonů má předseda Správy hmotných rezerv připravit systém společného zadávání vybraných zakázek hrazených ze státního rozpočtu České republiky. Termín 31. prosince 2005, stanovený usnesením vlády č. 677/2004 jako hranice pro uzavírání dlouhodobých kontraktů na nákup komodit zařazených do specifikace uvedené v příloze tohoto usnesení, byl usnesením vlády č. 425/2005 ze dne 14. dubna 2005 změněn na 31. prosinec 2007. Termín pro úkol - předložit vládě návrh změny zákona č. 97/1993 Sb. a návrh změny statutu Správy hmotných reserv - byl změněn na 30 dnů od nabytí účinnosti nového zákona o veřejných zakázkách. Tím byly nastaveny základní podmínky centralizace státních zakázek. Úkol byl splněn. h) zpracovat do 15. srpna 2003 na základě podkladů předložených ministrem dopravy cenový výměr upravující zlevněné jízdné pro žáky a studenty s tím, že finanční objem celkové částky poskytované dopravcům jako náhrada prokazatelné ztráty vzniklé plněním závazku veřejné služby ve formě zvýhodněného jízdného pro žáky a studenty bude činit maximálně 50 % objemu stávajícího vypláceného příspěvku na dopravu, Úkol byl splněn. i) předložit vládě do 31. října 2003 návrh strategie urychlení ukončení činnosti Fondu národního majetku České republiky do konce roku 2005, Úkol byl splněn. j) předložit vládě do 30. září 2003 návrh k urychlení ukončení činnosti České konsolidační agentury a společnosti Česká inkasní, s. r. o., pracovně do konce roku 2007, obsahující závazek vlády nepřevádět na tuto agenturu další aktiva a následné přebrání všech externích závazků této agentury státem, MF předložilo vládě dne 7.1.2004 materiál "Postup urychlení ukončení činnosti České konsolidační agentury a společnosti Česká inkasní, s.r.o." na jehož základě přijala vláda usnesení dne 14.1.2004 č. 45 (pod stejným názvem jako u materiálu). Úkol byl splněn. k) předložit vládě do 30. září 2003 návrh na zřízení Výboru pro veřejné finance včetně návrhu na jmenování jeho členů, Úkol byl splněn. l) informovat vládu vždy k 30. červnu každého kalendářního roku o realizaci reformy veřejných rozpočtů, 14 Úkol byl splněn jak pro rok 2004, tak pro rok 2005. Předložením tohoto materiálu vládě k 30. červnu se plní tento úkol i pro rok 2006. m) zapracovat do návrhu novelizace zákona č. 218/2000 Sb., rozpočtová pravidla, ustanovení umožňující využití příjmů za prodej neupotřebitelného majetku ve prospěch rozpočtové kapitoly Ministerstva obrany, Úkol byl splněn zákonem č. 482/2004 Sb. Úkol byl splněn. 2. uloženo ministru práce a sociálních věcí a) zpracovat návrh nové právní úpravy důchodového pojištění ve smyslu Důvodové zprávy Výhledu s předpokládanou účinností od 1. ledna 2008, Úkol zpracovat návrh nové právní úpravy důchodového pojištění ve smyslu Důvodové zprávy Výhledu s předpokládanou účinnosti od 1. ledna 2008 byl upraven usnesením vlády ze dne 24. listopadu 2004 č. 1157 o Plánu legislativních prací vlády na zbývající část roku 2004 a na rok 2005 - poř. č. 8, předkladatel MPSV, název legislativního úkolu ,,Věcný záměr nového systému důchodového zabezpečení"s termínem předložení vládě prosinec 2005. Následně byla přijata změna termínu předložení vládě usnesením vlády ze dne 18. ledna 2006 č. 72 ke zprávě o plnění úkolů uložených vládou s termínem plnění od 1. prosince do 31. prosince 2005. K úkolu pod bodem 1. b) ba) ,,Věcný záměr nového systému důchodového zabezpečení" byl stanoven nový konečný termín předložení vládě 30. června 2006. V prosinci 2003 MPSV předložilo vládě materiál ,,Návrh hlavních principů pokračování reformy důchodového systému", jehož projednávání vláda v lednu 2004 přerušila. Dne 4. února 2004 pak vláda přijala usnesení č. 107, kterým schválila obecné stručné ,,Hlavní cíle důchodové reformy". V březnu 2004 dosáhli předsedové politických stran dohody v otázce procesu přípravy důchodové reformy a v ustavení Týmu expertů. Dne 23. června 2004 schválila vláda usnesení č. 656 k organizačnímu zabezpečení přípravy podkladů pro rozhodnutí o důchodové reformě, zřízení funkce koordinátora pro přípravu podkladů pro rozhodnutí o důchodové reformě (dále jen ,,koordinátor"), vzala na vědomí ustavení Týmu expertů a pracovní skupiny koordinátora (dále jen ,,Výkonný tým"). Dne 8. prosince 2004 schválila vláda usnesení č. 1243, kterým vzala na vědomí ,,Zprávu o přípravě podkladů pro rozhodnutí o důchodové reformě". V březnu byl pro informaci členů vlády předložen materiál ,,Informace o průběhu důchodové reformy". Činnost Výkonného týmu (obdobně jako Týmu expertů) byla ukončena v červnu 2005 předložením ,,Závěrečné zprávy" obsahující analýzu srovnání návrhů různých variant důchodové reformy předložených politickými stranami. V červenci 2005 byla obnovena činnost Týmu expertů po vedením ministra práce a sociálních věcí. Ve druhé polovině roku 2005 připravilo MPSV podkladové materiály pro jednání Týmu expertů, pro jednání místopředsedů a poté i předsedů politických stran. Jednání však nebyla ukončena dosažením politické dohody na konkrétním pokračování důchodové reformy a lze ji očekávat až v průběhu nového volebního období. Za této situace bude nutné požádat o zrušení úkolu uloženého shora uvedeným usnesením vlády. V lednu 2006 pan ministr uložil připravit materiál k problematice pokračování důchodové reformy a předložit jej v dubnu 2006 k projednání vládě. Na základě tohoto rozhodnutí pana ministra bude připraven materiál ,,Podklad pro rozhodnutí o dalším pokračování důchodové reformy". 15 Úkol nebude splněn. Zatím však předpokládáme, že v průběhu II. čtvrtletí 2006 bude vládě předložen materiál ,,Podklad pro rozhodnutí o dalším pokračování důchodové reformy". V této oblasti však bylo dosaženo významného pokroku v podobě prosazení parametrických změn, které důchodový systém krátkodobě stabilizují (viz níže). Ustanovením Týmu expertů bylo dosaženo významného pokroku na expertní úrovni propočítáním všech politických variant důchodové reformy. Zároveň byl započat proces hledaní politického konsensu. b) zpracovat návrhy nařízení vlády, jimiž se bude navrhovat s účinností pro rok 2004 zvýšení důchodů, částek životního minima, redukčních hranic a jiných komponent rozhodných pro výpočet dávek s finančními dopady, resp. přínosy, uvedenými v jejich odůvodněních, které budou odpovídat dohodnutým fiskálním scénářům, Parametrické změny základního důchodového pojištění uvedené v příloze č. 4 Důvodové zprávy ,,Výhledu" spočívaly: v omezení hodnocení doby studia před 1. lednem 1996, v omezení možností předčasného odchodu do starobního důchodu, v pokračování ve zvyšování věkové hranice pro nárok na starobní důchod, ve zrušení omezení nároku na výplatu starobního důchodu výši příjmu z výdělečné činnost, ve změnách důchodového pojištění OSVČ (vymezení hlavní a vedlejší výdělečné činnosti). Úkol byl splněn s určitými korekcemi prosazenými v rámci legislativního procesu, a to novelou zákona č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění, ve znění pozdějších předpisů (zákon č. 425/2003 Sb., účinnost dnem 1. ledna 2004). Co se týče úrovně valorizace důchodů, který byl doplněn v Příloze č. 1 Důvodové zprávy k usnesením vlády: ,,V letech 2004 až 2006 valorizovat důchody podle ,,zákonného minima" s tím, že relace průměrný důchod k průměrné mzdě neklesne pod 40 %." Úkol byl splněn (nařízení vlády č. 337/2003 Sb., č.338/2003 Sb., č. 521/2004 Sb., 565/2004 Sb., č. 414/2005 Sb., 415/2005 Sb.). Úkol byl splněn. c) zpracovat návrh nového zákona o nemocenském pojištění s předpokládanou účinností od 1. ledna 2005 a návrh nové právní úpravy vyplácení tzv. nepojištěneckých dávek s předpokládanou účinností od 1. ledna 2006, které budou odpovídat dohodnutým fiskálním scénářům, Na základě věcného záměru zákona o nemocenském pojištění schváleného vládou v únoru 2004 (usnesení č. 104) a dodatku věcného záměru zákona o nemocenském pojištění schváleného vládou v červnu 2004 (usnesení č. 604) byl připraven návrh nového zákona o nemocenském pojištění, který byl schválen vládou v květnu 2005 (usnesení č. 582) a PSP dne 13. března 2006. V průběhu legislativního procesu byla původní účinnost z 1. ledna 2005 16 postupně posunuta nejdříve na 1. června 2006 a PSP schválila návrh zákona o nemocenském pojištění s účinností od 1. ledna 2007. Úkol byl splněn. Došlo však k posunutí termínu. Druhý úkol vyplývající z bodu II. 2 c) zpracovat návrh nové právní úpravy vyplácení tzv. nepojištěneckých dávek s předpokládanou účinností od 1. ledna 2006, které budou odpovídat dohodnutým fiskálním scénářům byl rovněž splněn. Byl připraven nový návrh zákona o pomoci v hmotné nouzi spolu s novým návrhem zákona o životním a existenčním minimu. Tyto zákony schválila dne 13. března 2006 PSP a dne 27. března 2006 podepsal prezident. V průběhu legislativního procesu byla původní účinnost 1. ledna 2006 posunuta; zákony nabývají účinnosti dnem 1. ledna 2007. Úkol byl splněn. Došlo však k posunutí termínu. Parametrické změny nemocenského pojištění (vyplývající z usnesení vlády ze dne 23. června 2003 č. 624) uvedené v příloze č. 5 Důvodové zprávy ,,Výhledu" spočívaly: v prodloužení rozhodného období, z něhož se zjišťují vyměřovací základy pro výpočet dávek nemocenského pojištění, v redukci denního vyměřovacího základu pro účely stanovení nemocenského a podpory při ošetřování člena rodiny, ve snížení procentní sazby nemocenského a podpory při ošetřování člena rodiny. Výše uvedené změny byly provedeny novelou zákona č. 54/1956 Sb., o nemocenském pojištění zaměstnanců, ve znění pozdějších předpisů (zákon č. 421/2003 Sb., účinnost dnem 1. ledna 2004). Úkol byl splněn. Detailní popis provedených změn v systému důchodového pojištění a současný stav vývoje je pro informaci popsán níže v příloze A. d) vycházet v návrhu nařízení vlády, kterým se stanoví stupnice platových tarifů pro rok 2004, z rozpočtových omezení pro rok 2004 a z rozhodnutí vlády o způsobu odměňování v rozpočtové a příspěvkové sféře v roce 2004, Úkol byl splněn. e) legislativně zajistit ve spolupráci s 1. místopředsedou vlády a ministrem vnitra, místopředsedou vlády, ministrem spravedlnosti a předsedou Legislativní rady vlády a ministry obrany a financí úpravu odměňování příslušníků ozbrojených sborů a vojáků z povolání jednotným zákonem a respektovat přitom princip stejného přístupu ke způsobu odměňování těchto skupin státních zaměstnanců s odměňováním státních zaměstnanců ve správních úřadech, 17 Jednotná zákonná úprava odměňování všech příslušníků ve služebním poměru ke státu dosud neexistuje. Platné předpisy o odměňování příslušníků jsou postupně novelizovány, přičemž účinnost zákona o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů byla již několikrát odložena a v současnosti je stanovena k 1. lednu 2007 Úkol byl splněn. Došlo však k posunutí termínu. 3. uloženo ministru dopravy a) zpracovat pro ministra financí do 31. července 2003 podklady pro zpracování cenového výměru upravujícího zlevněné jízdné pro žáky a studenty s tím, že finanční objem celkové částky poskytované dopravcům jako náhrada prokazatelné ztráty vzniklé plněním závazku veřejné služby ve formě zvýhodněného jízdného pro žáky a studenty bude činit maximálně 50 % objemu stávajícího vypláceného příspěvku na dopravu, Úkol byl splněn. b) zpracovat a vládě do 30. září 2003 předložit návrh novelizace zákona č. 77/2002 Sb., o akciové společnosti České dráhy, státní organizaci Správa železniční dopravní cesty a o změně zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů, a zákona č. 77/1997 Sb., o státním podniku, ve znění pozdějších předpisů, tak, aby bylo zabráněno zvyšování zadlužení státní organizace Správa železniční dopravní cesty, Úkol byl splněn. 4. uloženo ministru zemědělství a) zpracovat ve spolupráci s ministrem financí a vládě do 31. prosince 2003 předložit podklad pro jednání k otázce další činnosti Pozemkového fondu České republiky a k případnému převedení jeho nedokončené agendy na pozemkové úřady, Ve smyslu usnesení zemědělského výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR č. 174 ze dne 3. listopadu 2005 doporučujícího prodloužit existenci Pozemkového fondu ČR v současné podobě do roku 2012 s tím, že převezme do své správy další zemědělský majetek, se kterým nyní hospodaří Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových, je zvažována možnost převodu tohoto majetku. Jedná se o majetek použitelný pro restituční náhrady oprávněným osobám, jež za stát poskytuje právě Pozemkový fond ČR, případně majetek použitelný k privatizaci. V současné době se pro realizaci tohoto záměru hledá způsob legislativního řešení ve spolupráci Ministerstva zemědělství ČR, Ministerstva financí ČR, Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových a Pozemkového fondu České republiky. Úkol byl splněn usnesením vlády č. 271 ze dne 24.3.2004 s povinností ministra zemědělství informovat vládu do 30. září 2006. Úkol byl splněn 18 b) navrhnout vládě do 31. prosince 2003 právní úpravu vedoucí k ukončení činnosti Státního fondu pro zúrodnění půdy do konce roku 2005, Úkol byl splněn. 5. uloženo vedoucí Úřadu vlády a) prostřednictvím Generálního ředitelství státní služby koordinovat a metodicky zajistit provedení personálního auditu v ústředních orgánech státní správy, v Českém telekomunikačním úřadu a v Radě pro rozhlasové a televizní vysílání s tím, že pravidla pro provedení auditu budou vládě předložena do 30. září 2003, Úkol byl splněn. b) předložit vládě do 31. prosince 2003 návrh reformy ústředních orgánů státní správy obsahující návrh na snížení počtu ústředních orgánů státní správy, Úkol byl splněn. 6. uloženo ministru zdravotnictví a ministru životního prostředí a) Znovu prověřit vybrané zákony a podzákonné právní normy upravující oblast působnosti jejich resortů a navrhnout jejich případnou úpravu tak, aby byly splněny závazky České republiky spojené s přistoupením k Evropské unii, avšak při nižší náročnosti pro veřejné rozpočty a o výsledku tohoto prověření informovat vládu do 30. září 2003, Úkol za Ministerstvo zdravotnictví byl splněn. Úkol za Ministerstvo životního prostředí byl splněn. 7. uloženo ministru financí a 1. místopředsedovi vlády a ministru vnitra a) předložit vládě do 30. září 2003 návrh směřující ke zefektivnění vymáhání pokut udělovaných státními orgány, Návrh směřující ke zvýšení efektivity vymáhání pokut uložených státními orgány" byl zpracován ministerstvem financí v součinnosti s příslušnými útvary ministerstva vnitra. Vláda České republiky projednala a schválila ,,Návrh směřující ke zvýšení efektivity vymáhání pokut uložených státními orgány" na své schůzi dne 12. listopadu 2003 a k jeho zajištění přijala usnesení č. 1123. Úkol byl splněn. 8. uloženo členům vlády, vedoucím ostatních ústředních orgánů státní správy a předsedům Českého telekomunikačního úřadu a Rady pro rozhlasové a televizní vysílání a) respektovat již při přípravě návrhu státního rozpočtu České republiky na rok 2004 a střednědobého rozpočtového výhledu na léta 2004 až 2006 pravidla fiskálního cílení a stanovení střednědobých výdajových rámců, 19 Úkol byl splněn. b) respektovat vyhlášení moratoria na růst počtu funkčních míst v ústředních orgánech státní správy pro rok 2003 s tím, že výjimky z tohoto pravidla u jednotlivých ústředních orgánů může povolit vláda, jde-li o navýšení administrativní kapacity související s čerpáním finančních prostředků Evropské unie a pokud správce rozpočtové kapitoly, resp. ústřední orgán, sníží o stejný počet personální stav v podřízených organizačních složkách státu nebo příspěvkových organizacích, Moratorium na růst počtu funkčních míst, týkající se pouze orgání státní správy byl pro rok 2003 splněn. Úkol byl splněn. c) provést podle pravidel zpracovaných Úřadem vlády ve spolupráci s Generálním ředitelstvím státní služby nejpozději do konce roku 2004 personální a organizační audit v ústředním orgánu, v Českém telekomunikačním úřadu a v Radě pro rozhlasové a televizní vysílání s cílem optimalizovat organizační strukturu a snížit počet funkčních míst, Úkol byl splněn. d) informovat ve spolupráci s vedoucí Úřadu vlády do 2 měsíců po obdržení auditorské zprávy podle bodu II/8c tohoto usnesení vládu o výsledcích auditu a řešení zjištěných nedostatků, Úkol byl splněn. e) předložit v návaznosti na termíny předkládání návrhu státního rozpočtu České republiky na rok 2005 a střednědobého rozpočtového výhledu na léta 2005 až 2007 ministru financí návrhy na snížení počtu funkčních míst rozpočtové kapitoly pro léta 2005 a 2006, Úkol byl průběžně plněn. f) neuplatňovat v souvislosti s předkládáním návrhů nových legislativních úprav požadavky na zvýšení počtů funkčních míst a obdobně postupovat při návrzích státního rozpočtu České republiky na následující léta, Lze konstatovat, že správci kapitol tento princip chování, vztahující se k omezení růstu administrativních kapacit, nerespektují. Zvýšené požadavky personálního charakteru jsou součástí prakticky všech zásadnějších legislativních a koncepčních resortních úprav. Ministerstvo financí tyto požadavky s menším či větším úspěchem odmítá. Vyhodnocení je provedeno na bázi početních stavů schválených rozpočtů. Za všechny rozpočtové kapitoly lze výsledky plnění redukce počtu funkčních míst shrnout takto: 20 Z přehledu plnění je zřejmé, že zatímco v roce 2004 byl předpokládaný rozsah redukce splněn na cca 91 %, v dalších dvou letech se přístup k zabezpečování stanovených cílů značně rozvolnil. Z rozhodujících vlivů, které výše uvedený průběh snižování počtu funkčních míst zásadně ovlivnily, lze z hlediska jednotlivých let identifikovat následující faktory: Rok 2004 - zvýšení počtu funkčních míst pro Policii ČR a Hasičský záchranný sbor o 1 803 míst, Rok 2005 - zvýšení počtu vojáků z povolání a civilních zaměstnanců o 1 723 míst v kapitole Ministerstvo obrany v důsledku odchylného průběhu reformy armády, zvýšení o 2 852 funkčních míst na MPSV zejména v důsledku přenosu výkonu agendy státní sociální podpory z územních samospráv na Úřady práce, snížení redukce u Ministerstva vnitra u činností přímé bezpečnostní povahy o 452 funkčních míst, Rok 2006 - zejména prominutí redukce počtu funkčních u regionálního školství o 4 622 míst a zvýšení počtu funkčních míst na MO 1393 v souvislosti s profesionalizací armády. Po celé období byly stanovené restrikce v počtech funkčních míst využívány jako nástroj, kterým Ministerstvo financí čelilo silným tlakům resortů na posilování administrativních kapacit úřadů. Při kumulativním vyjádření rozpočtových úspor za celé období let 2004 až 2006 dosahují úspory prostředků na platy promítnuté do státních rozpočtů jednotlivých let výše 7,8 mld. Kč, včetně příslušenství pak částky 10,7 mld. Kč. Redukce počtu funkčních míst, přestože nebyla splněna v programovaném rozsahu, přinesla miliardové rozpočtové úspory. Nicméně za Ministerstvo financí došlo v roce 2005 k snížení počtu pracovníků na základě externího auditu o 14 %. I přes převzetí zbytkové agendy zrušeného FNM (navýšení o 59 míst na MF) a snížení na základě integrace dozoru pod ČNB (snížení o 41 míst na MF) došlo mezi rokem 2004 a 2006 k zrušení 232 funkčních míst. Celkově tedy došlo k snížení stavu o 15 %. MF tak více než dvojnásobně předčilo svůj 6% závazek. Úkol splněn částečně. g) předložit ministru financí na základě provedeného personálního auditu podle bodu II/8c tohoto usnesení a dalších analýz návrhy na snížení počtu funkčních míst rozpočtové kapitoly pro rok 2006. Výsledky personálního auditu byly předloženy. Nicméně návrhy na snížení počtu funkčních míst z provedených personálních auditů povětšinou nevyplynuly. Do návrhu rozpočtu na rok 2006 jsou Ministerstvem financí uplatňovány výstupy z diferencovaného snižování počtu funkčních míst, s modifikacemi, které vyplynuly z dalších rozhodnutí vlády. Úkol byl splněn, ale nevedl ke snížení počtu funkčních míst. úkol promítnuto do SR rozdíl % 2004 10 414 9 442 -972 90,7 2005 10 503 4 989 -5 514 47,5 2006 8 804 2 272 -6 532 25,8 celkem 29 721 16 703 -13 018 56,2 Plnění redukce 21 ÚKOLY VYPLÝVAJÍCÍCH Z USNESENÍ VLÁDY Č. 928/2004 U k l á d á 1. uloženo ministryni zdravotnictví a) zpracovat a vládě do 31. prosince 2004 předložit návrh Koncepce reformy zdravotnictví, který zohlední výsledky spolupráce České republiky se Světovou bankou, Požadovaný materiál byl po několikeré změně (zúžení) zadání a vznesením dodatečných požadavků na zpracování ze strany vlády předložen vládě a přijat vládou jako přehled stabilizačních opatření dle usnesení vlády ze dne 22. 7. 2005 (viz. příloha B). Obsahuje přehled stabilizačních opatření ve zdravotnictví, rozčleněný do pěti základních okruhů: 1. opatření v oblasti příjmů 2. opatření v oblasti léčiv a zdravotnických prostředků 3. opatření v oblasti nákladů na zdravotní péči 4. opatření v oblasti sítě služeb 5. opatření v oblasti správy zdravotního pojištění Pro přehlednost plnění jednotlivých úkolů ze základních okruhů byla zpracována tabulka ­ viz příloha B ­ kde jsou stručně popsány charakteristiky, termín plnění a způsob realizace úkolu. V přiložené tabulce je také stručně popsán současný stav vývoje reformy systému zdravotnictví ­ s cílem stabilizovat finančně tento systém ­ kapitoly č. 1, 2 a 3. Přestože Ministerstvo zdravotnictví zahájilo dílčí kroky, vedoucí ke stabilizaci zdravotnictví, nebylo dosaženo cíle úkolu, tedy zahájení reformy zdravotního systému. Úkol nebyl splněn. 2. uloženo 1. místopředsedovi vlády a ministru práce a sociálních věcí a) informovat vládu do 31. prosince 2004 o činnosti expertní skupiny pro reformu penzijního systému, Dne 8. prosince 2004 schválila vláda usnesení č. 1243, kterým vzala na vědomí ,,Zprávu o přípravě podkladů pro rozhodnutí o důchodové reformě". Úkol byl splněn. 3. uloženo 1. místopředsedovi vlády a ministru práce a sociálních věcí, místopředsedovi vlády a ministru spravedlnosti, místopředsedovi vlády a ministru dopravy, ministrům vnitra, financí, zahraničních věcí, životního prostředí, pro místní rozvoj, průmyslu a obchodu, zemědělství, kultury, informatiky, ministryním školství, mládeže a tělovýchovy a zdravotnictví, vedoucím ostatních ústředních orgánů státní správy a předsedům Českého telekomunikačního úřadu a Rady pro rozhlasové a televizní vysílání předložit do 31. prosince 2004 ministru financí 22 a) analýzu mandatorních výdajů vyplácených v rámci rozpočtové kapitoly, spolu s návrhy na legislativní úpravy vedoucí k jejich snížení, Úkol byl splněn. předložit do 31. prosince 2004 ministru financí b) analýzu programování veřejných výdajů v rámci rozpočtové kapitoly, Úkol byl splněn. 4. uloženo ministru financí předložit vládě a) do 31. března 2005 aa) souhrnnou analýzu mandatorních výdajů na základě výsledků jednotlivých analýz obdržených podle bodu II/3a tohoto usnesení, spolu s návrhy na legislativní úpravy vedoucí k jejich snížení, Úkol byl splněn. ab) souhrnnou analýzu programování veřejných výdajů na základě výsledků analýz obdržených podle bodu II/3b tohoto usnesení, spolu s návrhem na zavedení povinného programování všech veřejných výdajů, První návrh metodiky rozpočtování formou výdajových bloků byl zpracován a předložen poradě vedení ministerstva s návrhy tří variant dalšího postupu (I. V - pilotní projekt na kapitole MF, 2.V - zavedení celoplošně s možnými negativními důsledky a 3. V - zrušení úkolu). Varianty byly navrženy z toho důvodu, že se došlo při přípravě metodiky ke zjištění, že jednorázové zavedení výkonově orientovaného rozpočtování do všech kapitol je velmi složitá a problematická záležitost, která by mohla mít při zjednodušeném přístupu za následek vznik řady chyb, které by bylo následně velmi složité napravovat. Vzhledem k tomu, že p. ministr považuje sestavení SR na rok 2007, zejména z časového hlediska, za dostatečně komplikované a proto nepovažuje za žádoucí, aby v tomto roce došlo ještě ke změnám metodiky při přípravě rozpočtu, bylo poradou vedení rozhodnuto pozastavit práce na dopracování a implementaci metodiky rozpočtování formou výdajových bloků pro sestavení SR na rok 2007 a požádat předsedu vlády o prodloužení termínu úkolů uložených usnesením vlády č. 38/2006. Dopis předsedovi vlády byl odeslán dopisem ze dne 16.5.2006. Dále p. ministr rozhodl, že MF navrhne nové metody rozpočtování jako jeden z úkolů vyplývajících z programového prohlášení vlády při jeho sestavování s tím, aby byla metodika nejprve pilotně implementována, a to nejen na kapitole MF (jak bylo původně navrženo), ale také ve dvou dalších resortech. První návrh metodiky byl rozeslán koncem května do vnějšího připomínkového řízení jako pracovní návrh a připomínky resortů budou využity k diskusím nad jejím dalším zpřesňováním a rozvíjením. Úkol rozpracován; bylo zažádáno o posun úkolu. b) do 31. července 2005 informaci o výsledcích a průběhu externího personálního, organizačního, funkčního, procesního a informačního auditu na Ministerstvu financí, Vláda informaci odsouhlasila 19.10.2005 usnesením č. 1348. 23 Úkol byl splněn. 5. uloženo členům vlády a vedoucím ostatních ústředních orgánů státní správy a předsedům Českého telekomunikačního úřadu a Rady pro rozhlasové a televizní vysílání a) respektovat při přípravě návrhu státního rozpočtu České republiky na rok 2006 a na rok 2007 pravidla fiskálního cílení a stanovených střednědobých výdajových rámců, Úkol je průběžně plněn. b) neuplatňovat v souvislosti s předkládáním návrhů nových legislativních úprav požadavky na zvýšení počtů funkčních míst a obdobně postupovat při návrzích státního rozpočtu České republiky na následující léta, Lze konstatovat, že správci kapitol tento princip chování, vztahující se k omezení růstu administrativních kapacit, nerespektují. Zvýšené požadavky personálního charakteru jsou součástí prakticky všech zásadnějších legislativních a koncepčních resortních úprav. Ministerstvo financí tyto požadavky s menším či větším úspěchem odmítá. Podrobnější popis plnění viz bod 8f) vyhodnocení úkolu z usnesení vlády č 624/2003 8.b. Úkol splněn částečně. 6. uloženo ministru životního prostředí a) zpracovat ve spolupráci s ministrem financí a vládě do 31. prosince 2004 předložit návrh Koncepce ekologické daňové reformy. Úkol byl v průběhu roku 2004 změněn usnesením vlády č. 1165 ze dne 24.11.2004. Zde byl určen nový konečný termín pro předložení materiálu do vlády na 30.11.2005. Společným dopisem ministra životního prostředí RNDr.L.Ambrozka a 1. místopředsedy vlády a ministra financí Mgr.B.Sobotky ze dne 16.3.2006 č.j. 20035/ENV/06-1496/M/06 adresovaným předsedovi vlády Ing.J.Paroubkovi se žádá o zrušení úkolu předložit koncepci ekologické daňové reformy s podrobným odůvodněním tohoto kroku. Úkol nebyl splněn. 24 ÚKOLY VYPLÝVAJÍCÍCH Z USNESENÍ VLÁDY Č. : 819/2005 U k l á d á 1. členům vlády a vedoucím ostatních ústředních orgánů státní správy a předsedovi Rady pro rozhlasové a televizní vysílání a) respektovat při přípravě rozpočtového výhledu na léta 2006 až 2007 pravidla fiskálního cílení a stanovených střednědobých výdajových rámců, Úkol je průběžně plněn. b) neuplatňovat v souvislosti s předkládáním návrhů nových legislativních úprav požadavky na zvýšení počtů funkčních míst a obdobně postupovat při návrzích státního rozpočtu České republiky na následující léta, Lze konstatovat, že správci kapitol tento princip chování, vztahující se k omezení růstu administrativních kapacit, nerespektují. Zvýšené požadavky personálního charakteru jsou součástí prakticky všech zásadnějších legislativních a koncepčních resortních úprav. Ministerstvo financí tyto požadavky s menším či větším úspěchem odmítá. Podrobnější popis plnění viz bod 8f) vyhodnocení úkolu z usnesení vlády č 624/2003. Úkol splněn částečně. 25 PŘÍLOHA A ZMĚNY DŮCHODOVÉHO SYSTÉMU A SOUČASNÝ STAV VE VÝVOJI DŮCHODOVÉ REFORMY 1. Legislativní změny účinné od 1. ledna 2004: ˇ Nařízení vlády č. 337/2003 Sb. ­ účinnost od 1. 1. 2004. Od ledna 2004 se zvýšila procentní výměra důchodů o 2,5 % procentní výměry. ˇ Nařízení vlády č. 338/2003 Sb. ­ účinnost od 1. 1. 2004. Tímto nařízením byl stanoven všeobecný vyměřovací základ za rok 2002 (15 711 Kč), zvýšeny redukční hranice na 7 500 Kč a 19 200 Kč a byla stanovena výše přepočítacího koeficientu pro úpravu všeobecného vyměřovacího základu za rok 2002 (1,0717). ˇ Zákon 424/2003 Sb. ­ účinnost dnem 1. 1. 2004. Změna zákona spočívala v rozšíření okruhu pojištěných osob (pracovníci v pracovním vztahu uzavřeném podle cizích právních předpisů, členové Rady pro rozhlasové a televizní vysílání, finanční arbitr a zástupce finančního arbitra). ˇ Zákon č. 425/2003 Sb. - účinnost dnem 1. 1. 2004. Tímto zákonem došlo ke změnám nejen v oblasti důchodového pojištění, ale i v oblasti pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti. Šlo o nejvýznamnější změny od roku 1995, kdy byl schválen nyní platný zákon o důchodovém pojištění (nabyl účinnosti dnem 1. 1. 1996). Změny v důchodovém pojištění spočívají zejména a) ve zvyšování věkové hranice pro nárok na starobní důchod stejným tempem i po roce 2007 s cílem postupného dosažení jednotné hranice 63 let pro muže a bezdětné ženy. Důchodový věk ostatních žen bude i nadále zatím diferencovaný podle počtu vychovaných dětí, a to v rozmezí 59 až 62 let, b) v omezení možnosti předčasného odchodu do starobního důchodu zrušením dočasně kráceného předčasného starobního s tím, že tato možnost zůstane pouze dočasně zachována (do 31. 12. 2006) při splnění stanovených podmínek pro poživatele částečného invalidního důchodu nebo některé bývalé poživatele plného invalidního 26 důchodu. Pokud jde o možnost přiznání druhého typu předčasného starobního důchodu, a to trvale kráceného, ke změně nedošlo, c) v redukci hodnocení doby studia pro účely důchodového pojištění znamenající, že se doba studia na střední a vysoké škole před 1. 1. 1996 získaná po dosažení věku 18 let hodnotí nejvýše v délce šesti let s tím, že se považuje za náhradní dobu pojištění, a tedy se pro výši důchodů hodnotí pouze v rozsahu 80% (tím došlo ke sjednocení s hodnocením doby tohoto studia získaného po 31. 12. 1995). Doba studia před 1. 1. 1996 získaná před dosažením věku 18 let se i nadále hodnotí jako doba pojištění (tedy ,,plnohodnotně"), d) ve zrušení podmínky umožňující nárok na výplatu starobního důchodu vedle příjmu z výdělečné činnosti v období dvou let po vzniku nároku na tento důchod pouze při nepřekročení stanovené hranice (dvojnásobek částky životního minima pro jednotlivce), a to jak pro zaměstnance, tak i pro osoby samostatně výdělečně činné (OSVČ). Současně bylo stanoveno, že pro nárok na výplatu starobního důchodu vedle příjmu z výdělečné činnosti musí být pracovněprávní vztah uzavřen nejdéle na dobu jednoho roku, e) v rozdělení samostatné výdělečné činnosti na hlavní a vedlejší. OSVČ, které samostatnou výdělečnou činnost vykonávají jako svou hlavní činnost, jsou vždy (bez ohledu na výši dosaženého příjmu) účastny důchodového pojištění (a platí pojistné na důchodové pojištění a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti aspoň z minimálního vyměřovacího základu). OSVČ, jejichž samostatná výdělečná činnost má povahu vedlejší činnosti vzhledem k příjmům ze zaměstnání nebo vzhledem k trvání stanovených skutečností (pobírání starobního nebo plného invalidního důchodu, studium, apod.), jsou nadále účastny důchodového pojištění v závislosti na výši dosahovaného příjmu, f) v rozšíření okruhu OSVČ o osoby vykonávající činnost mandatáře na základě mandátní smlouvy uzavřené podle obchodního zákoníku, pokud je tato činnost konána mimo vztah zakládající účast na nemocenském pojištění a mandátní smlouva nebyla uzavřena v rámci jiné samostatné výdělečné činnosti. Změny v pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti spočívají zejména a) v ,,převedení" části příspěvků vybíraných na státní politiku zaměstnanosti do systému důchodového pojištění, a to zvýšením sazby pojistného na důchodové 27 pojištění o 2 procentní body (z 26% na 28% vyměřovacího základu) a současně snížením sazby pojistného na státní politiku zaměstnanosti o 2 procentní body (z 3,6% na 1,6% vyměřovacího základu), b) v postupném zvýšení minimálního vyměřovacího základu pro stanovení pojistného u osob samostatně výdělečně činných z 35 % v roce 2004 až na 50% v roce 2006 rozdílu mezi dosaženými příjmy a vynaloženými výdaji a v postupném zvýšení minimálního vyměřovacího základu OSVČ s hlavní samostatnou výdělečnou činností stanoveného v nominální výši z úrovně 20% průměrné mzdy v národním hospodářství (v měsíčním vyjádření) v roce 2004 až na úroveň 25% v roce 2006. ˇ Zákon 359/2004 Sb. ­ účinnost dnem vyhlášení, tj. dnem 15. 6. 2004. Změna zákona spočívala v rozšíření okruhu pojištěných osob (poslanci Evropského parlamentu zvolení na území ČR). ˇ Nařízení vlády č. 521/2004 Sb. ­ účinnost od 1. 1. 2005. Tímto nařízením byl stanoven všeobecný vyměřovací základ za rok 2003 (16 769 Kč), zvýšeny redukční hranice na 8 400 Kč a 20 500 Kč a byla stanovena výše přepočítacího koeficientu pro úpravu všeobecného vyměřovacího základu za rok 2003 (1,0665). ˇ Nařízení vlády č. 565/2004 Sb. ­ účinnost dnem 1. 1. 2005. Od ledna 2005 se zvýšila základní výměra důchodů na 1 400 Kč a procentní výměra vyplácených důchodů o 5,4 % procentní výměry. ˇ Nařízení vlády č. 414/2005 Sb. ­ účinnost od 1. 1. 2006. Tímto nařízením byl stanoven všeobecný vyměřovací základ za rok 2004 (17 882 Kč), zvýšeny redukční hranice na 9 100 Kč a 21 800 Kč a byla stanovena výše přepočítacího koeficientu pro úpravu všeobecného vyměřovacího základu za rok 2004 (1,0532). ˇ Nařízení vlády č. 415/2005 Sb. ­ účinnost dnem 1. 1. 2006. Od ledna 2006 se zvýšila základní výměra důchodů na 1 470 Kč a procentní výměra vyplácených důchodů přiznaných před 1. lednem 1996 o 6 % procentní výměry vyplácených důchodů přiznaných od 1. ledna 1996 do 31.12.2005 o 4 % procentní výměry. 28 ˇ Zákon 24/2006 Sb. ­ účinnost dnem 1. 2. 2006. Změna zákona o důchodovém pojištění spočívala ve zrušení institutu krácení částečných invalidních důchodů nebo zastavení jejich výplaty při překročení stanovené hranice příjmů z výdělečné činnosti. 2. Současný stav ve vývoji důchodové reformy: V červenci 2005 byla pod vedením ministra práce a sociálních věcí obnovena činnost Týmu expertů pro přípravu důchodové reformy, které jmenovaly politické strany zastoupené v PSP. Ve druhé polovině roku 2005 zpracovalo MPSV podkladové materiály pro jednání Týmu expertů, pro jednání místopředsedů a poté i předsedů politických stran. Byl připraven návrh ,,Dohody politických stran zastoupených v Poslanecké sněmovně Parlamentu o dalším pokračování důchodové reformy" obsahující společné teze o dalších krocích v důchodové reformě, které by byly realizovány ještě v období před volbami do PSP. Tyto teze obsahovaly úpravy v základním důchodovém pojištění (pokračování ve zvyšování věkové hranice pro nárok na starobní důchod), úpravy v životním pojištění a penzijním připojištění se státním příspěvkem (zavedení souhrnného limitu odpočitatelné položky daně z příjmů pro zaměstnavatele i zaměstnance [i OSVČ] na ,,důchodové produkty" životního pojištění a penzijního připojištění se státním příspěvkem, zavedení možnosti přiznání časově omezené starobní penze) a vytvoření ,,Rezervy pro důchodovou reformu". Jednání však nebyla ukončena dosažením politické dohody na konkrétním pokračování důchodové reformy a lze ji očekávat až v průběhu nového volebního období. Za této situace bude nutné požádat o zrušení úkolu uloženého usnesením vlády ze dne 24. listopadu 2004 č. 1157, aby ministr PSV předložil vládě ,,Věcný záměr nového systému důchodového zabezpečení" (posunutý termín předložení 30. června 2006). V lednu 2006 uložil ministr práce a sociálních věcí připravit materiál k problematice pokračování důchodové reformy a předložit jej v dubnu 2006 k projednání vládě. Na základě tohoto rozhodnutí byl připraven materiál ,,Podklad pro rozhodnutí o dalším pokračování důchodové reformy", který bude po vypořádání meziresortního připomínkového řízení předložen vládě. 29 PŘÍLOHA B ZMĚNY V SYSTÉMU ZDRAVOTNICTVÍ A SOUČASNÝ STAV Změny v systému zdravotnictví, provedené od léta 2003 s cílem finančně stabilizovat systém zdravotnictví, které byly provedeny v gesci Ministerstva zdravotnictví: 1. odkup pohledávek za plátci pojistného po lhůtě splatnosti - za léta 2001 a 2002 ­ nominální hodnota 5,013 mld. Kč, uzavřené smlouvy (realizováno) 4,217 mld. Kč, z toho VZP 3,759 mld. Kč. 2. odkup pohledávek po lhůtě splatnosti - - za léta 2003 ­ 2004 - , cca 50 % nominální hodnoty 2,946 mld. Kč, realizováno 2,945 mld. Kč z toho VZP 2,356 mld. Kč 3. odkup pohledávek za r. 2005 3,800 mld. Kč realizováno 3,776 mld. Kč z toho VZP 3,023 mld. Kč. 4. V roce 2003 proběhlo oddlužení nemocnic a ostat. lůžkových zařízení, převáděných na kraje ­ objem finančních prostředků spojených s tímto převodem je v gesci odboru 12 Ministerstva financí. 5. Valorizace plateb pojistného za státem hrazené pojištěnce, plynoucí ze zákona č. 48/1997 Sb. a 592/92 Sb., § 12: od 1.1.2003 467 Kč/měsíc/1 pojištěnec od 1.1.2005 481 Kč od 1.1.2006 513 Kč od 1.2.2006 560 Kč po schválení sněmovního tisku 1150 636 Kč 30 Přehled stabilizačních opatření dle usnesení vlády z 22. 7. 2005 ­ průběh plnění 1. Opatření v oblasti příjmů Efekty Způsob provedení Termíny Odpovědnost ­ PLNĚNÍ 1.1 Jednorázový částečný odkup nedobytných pohledávek zdravotních pojišťoven (snížení deficitu VZP o 3 mld. Kč) Snížení závazků VZP po lhůtě splatnosti o cca 3 mld. Kč Usnesení vlády a PSP ČR Příprava 2. pol. 2005 Realizace 2. pol. 2005 a 1. pol. 2006 MZ + MF Splněno ­ prosinec 2005, doplatek leden ­ únor 2006 1.2 Návrh na urychlené zavedení 100% přerozdělení příjmů zdravotních pojišťoven Zlepšení bilance příjmů VZP v roce 2006 o 1 mld. Kč Novela zákona č. 592/1992 Sb. Platnost od 1. 1. 2006 MZ Splněno ­ novelou 438/04 Sb. ­ 100%přerozdělení (2007); Splněno ­ zákonem 117/2006 Sb.bylo urychleno zavedení 100% přerozdělení vybraných finančních prostředků na veřejné zdravotní pojištění 1.3 Navýšení platby státu do veřejného zdravotního pojištění V roce 2006 zvýšení příjmů veřejného zdravotního pojištění o 2,3 mld. Kč Rozhodnutí vlády ČR pro rok 2006 Návrh řešení pro rok 2007 Platnost od 1. 1. 2006 2. pol. 2005 MZ + MF Splněno ­ 25. 1. 2006 vládou schváleno navýšení na 560 Kč/měsíc (novela nařízení Vlády 268/05 Sb.) Leden 2006 ­ v Senátu je projednáván návrh novely zákona o % navýšení za státní pojištěnce nejméně na 25% 2. Opatření v oblasti léčiv a Efekty Způsob provedení Termíny Odpovědnost 31 v oblasti léčiv a zdravotních prostředků 2.1 Racionální farmakoterapie (viz Koncepce str. 49­55) Doporučené léčebné postupy, e-learning, komise účelné farmakoterapie Příprava 2. pol. 2005 Realizace v praxi od 1. 1. 2006 MZ + IPVZ + kraje + ZP Výzva MZ ke snížení nákladů na léky v r. 2006 na úroveň 98% r. 2005 prostřednictvím uplatňování racionální farmakoterapie u jednotlivých pacientů ­ vyhláška č. 550/05 Sb. o úhradách zdravotní péče v 1. pololetí 2006. 2.2 Pozitivní listy pro předepisování léčivých přípravků Zlepšit preskripční jednání lékařů, zvýšit efektivitu farmakoterapie, kompenzovat stávající vliv na preskripční jednání lékařů ze strany dealerů Metodický pokyn MZ ve spolupráci s ČLK; Realizace: ZP + poskytovatelé služeb Příprava v 2. pol. 2005 Realizace 2006 MZ + ČLK + ZP Pozitivní listy ­ úkol má být plněn v průběhu r. 2006 2.3 Zdravotní knížka ­ pilot. projekt MZ ­ papír. forma + internetová forma VZP Cílem je zlepšit komunikaci pacient-lékař a účelnost léčby Pilotní projekt na úrovni vybraných okresů Od září 2005 MZ + ZP Projekt pozastaven ­ MZ žádá vyjádření odborných společností k potřebnosti a efektivitě zavedení papírových zdravotních knížek 2.4 Degresivní úprava obchodní přirážky u léčiv Cílem je snížit stávající marži o cca 3 mld. Kč Výměr MF Platnost od 1. 1. 2006 MF+MZ Splněno - s platností od 2. ledna 2006 snížena obchodní přirážka u léčiv a dietních potravin o 3 procentní body, Výměr MF č. 03/2006, Cenový věstník částka 1/2006 z 2.1. 2006. Na základě provedených analýz a dohod s lékárenskou veřejnosti bude od 1. 8. 2006 zavedena dvousložková degresivní obchodní přirážka u léčiv a dietních potravin pro zvláštní lékařské účely. 2.5 Řízení materiálového řetězce ­ společné nákupy materiálu zdravotnických prostředků, materiálu a přístrojů Cílem je snížit náklady o 5% - 15%, tj. cca o 2,5 - 6 mld.Kč MZ ve spolupráci s přímo zřizovanými organizacemi jedná o společných nákupech Příprava 2. pol. 2005 Postupná realizace 2006 MZ +přímo řízené organizace MZ + ZP Vyhláškou č. 550/05 Sb. byly zrušeny tzv. centrální nákupy zdravotních pojišťoven pro zdravotnická zařízení pro svou finanční neprůhlednost. Finanční prostředky spotřebované ZP v roce 2005 mají být dle vyhlášky poskytnuty přímo zdrav. zařízením k nákupu těchto 32 léků 2.6 Vyhláška o úhradách léčiv Řízení úhrad léčiv, tlumení růstu nákladů ročně o 1­2 mld. Vydání vyhlášky MZ 2x za rok MZ Splněno ­ vyhláška MZ o úhradách léčiv od 1. 1. 2206 ­ vyhl. MZ č. 532/05 Sb. 3. Opatření v oblasti nákladů na zdravotní péči Efekty Způsob provedení Termíny Odpovědnost 3.1 Vyhláška o úhradách zdravotní péče Je nutno efektivně řešit nedohodu mezi poskytovateli a plátci ­ při nedostačující funkci zdravotně pojistných plánů umožňuje kontrolu vývoje nákladů v systému veřejného zdravotního pojištění Novelizace § 17 zákona č. 48/1997 Sb. Pro 2. pol. 2005 prodloužena platnost vyhlášky pro 1. pol. 2005 MZ Splněno částečně ­ MZ předložilo návrh novely z. č. 48/97 Sb., návrh je nyní projednáván v Senátu ­ leden 2006 (senátní tisk č. 235) 3.2 Přesné vymezení role státu v případě nedohody mezi zástupci poskytovatelů zdravotní péče o výši úhrad Řešení problému nedostatečné platné právní úpravy Novela § 17 zákona č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění Platnost od 1. 1. 2006 MZ Splněno ­ změna zákona č. 48/97 Sb. platí od 1.4.2006) 3.3 Novela vyhlášky, kterou se vydává Seznam zdravotních výkonů s bodovými hodnotami Potřebná novelizace, referující vývoj medicíny a objektivizované potřeby na straně pacientů při respektování finančních možností systému Novela vyhlášky Vydání vyhlášky k 1. 7. 2005 bylo zatím odloženo v důsledku návrhu ČLK MZ Splněno ­ vydána novela Seznamu výkonů ­ vyhl. č. 493/05 Sb. ­ platnost od 1. 1. 2006 3.4 Nutnost regulace objemu Zastavit negativní Regulace počtu výkonů ve vztahu ke Platnost od 1. 1. 2006 MZ Splněno ­ omezením výše 33 a struktury služeb v případě navýšení mzdových indexů v seznamu zdravotních výkonů důsledky v případě navýšení mzdových indexů skutečné potřebě zdravotní péče ­ § 41 zákona č. 48/1997 Sb. úhrad v 1. pololetí 2005 na 103% objemu úhrad v 1. pololetí 2005 ­ vyhl. č. 550/05 Sb. Splněno ­ MZ předložilo návrh novely z. č. 48/97 Sb., návrh je nyní projednáván v Senátu ­ leden 2006 (senátní tisk č. 235) 4. Opatření v oblasti sítě služeb Efekty Způsob provedení Termíny Odpovědnost 4.1 Optimalizace sítě zdravotních služeb na území ČR Úspory v oblasti akutní nemocniční péče a spec. amb. péče umožní realizovat potřebný rozvoj v oblasti primární péče, dlouhodobé péče, péče o duševní zdraví v souladu s vývojovými trendy medicíny a potřeb péče Zákon o zdravotnickém zařízení včetně prováděcího předpisu Plány sítě veřejných zdravotnických služeb Metodická příprava ve 3. čtvrtletí 2005 Praktická realizace ve 4. čtvrtletí 2005 a v průběhu roku 2006 MZ + kraje Průběžně plněno ­ MZ počítá s realizací optimalizace sítě ZZ do konce roku 2007. Stabilizaci a optimalizaci sítě může kladně ovlivnit realizace návrhu zákona o veřejných neziskových ústavních zdravotnických zařízeních (sněmovní tisk č. 810) - po schválení poslaneckou sněmovnou prezidentem republiky počátkem května 2006 odmítnut a vrácen zpět PS 4.2 Optimální umístění vybrané techniky Snížení tempa růstu nákladů, zvýšení efektivity využití technologií Zpracovat v rámci plánů sítě veřejných zdravotnických služeb viz 4.1 Termínově v návaznosti na plány sítě veřejných zdravot. služeb MZ + kraje Průběžně plněno ­ dle zákona č. 123/2000 Sb. je sledováno a doporučováno k realizaci prostřednictvím přístrojové komise MZ za spolupráce ČSL JEP ­ byla vydána kriteria ČSL JEP o optimálním počtu vyšetření na počet obyvatel, vzdálenost mezi provozovanými přístroji, frekvence výkonů, erudice personálu, podepsána smlouva se zdrav.pojišťovnami. 4.3 Zavedení institutu sociálně zdravotního lůžka (SZL) Úspora 2 mld. Kč, na straně zdravotních pojišťoven Restrukturalizace lůžkové péče dle zákona o zdravotní péči Příprava v roce 2005 Realizace 2006 MZ + MPSV Realizace ­ průběh r. 2006 ­ v současné době je projednáván v Senátu návrh zákona o sociálních službách, který by měl řešit i problematiku 34 sociálně zdravotního lůžka; další jednání mezi MPSV a MZ je naplánováno na 30. 1. 2006 4.4 Rozvoj nástrojů pro měření a hodnocení kvality poskytovatelů zdravotních služeb Zlepšení hodnocených parametrů kvality Právní vymezení a kontrola kvality služeb ze strany veřejné správy a ZP Příprava 2005 Realizace 2006 MZ Splněno ­ MZ zhodnotilo kvalitu poskytované péče v přímo řízených organizacích a výsledky byly zveřejněny na webu MZ a v některých médiích . Byl vydán bonusový a sankční řád ­ zavedení systému průběžného sledování kvality péče. 5. Opatření v oblasti správy zdravotního pojištění Efekty Způsob provedení Termíny Odpovědnost 5.1 Časová limitace funkčního období členů Správních rad, Dozorčích rad a ředitelů zdravotních pojišťoven, změna ve způsobu jmenování a odvolání ředitele ZP Zvýšení motivace a odpovědnosti jednání uvedených aktérů, omezení střetu zájmu Novelizace zákonů č. 280/1992 Sb. a 51/1991 Sb. Platnost od 1. 1. 2006 MZ Splněno ­ Novely z.č. 551/91 Sb. a č. 280/92 Sb. ­platí od 1.4.2006. Zdravotnická zařízení ­ MZ zveřejnilo výsledky kvality péče v nemocnicích a zavedlo bolusový a sankční řád ve vazbě na kvalitu péče. 5.2 Zveřejnění dat o výsledcích hospodaření zdravotních pojišťoven (výroční zprávy ZP) a jednotlivých zařízení lůžkové péče Možnost hodnocení efektivity hospodaření Novelizace zákonů č. 280/1992 Sb., 551/1991 Sb., 89/1995 Sb. Planost od 1. 1. 2006 MZ + ÚZIS Splněno ­ ZP předkládají výsledky hospodaření formou výročních zpráv ­ z. 551/91 Sb. a 280/92 Sb. 5.3 Zastavení dalších ročních příspěvků zaměstnaneckýc h ZP do Zajišťovacího fondu Úspora cca 110 mil. Kč ročně ­ přesun do základního fondu ZP Novelizace zákona č. 280/1992 Sb. Od 1. 1. 2006 MZ Splněno částečně ­ MZ předložilo návrh novely z.č. 48/97 Sb., návrh je nyní projednáván v Senátu ­ leden 2006 (senátní tisk č. 235) 35 5.4 Snížení provozních nákladů zdravotních pojišťoven o 2,5% Roční úspora cca 92,5 mil. Kč ­ přesun do základního fondu ZP Novelizace vyhlášky MF Od 1. 1. 2006 MF Splněno ­ vyhláška MF č. 418/05 Sb. v platném znění. 5.5 Zrušit ze zákona povinnou mlčenlivost členů Správních a Dozorčích rad zdravotních pojišťoven a jasně vymezit odpovědnost managementu ZP a členů orgánů pojišťoven Vyšší odpovědnost jednání samosprávy a managementu ZOP Novelizace zákonů č. 280/1992 Sb. a 551/1991 Sb. Od 1. 1. 2006 MZ Splněno částečně ­ MZ předložilo návrh novely z.č. 48/97 Sb., 551/91 Sb. a 280/92 Sb. - návrh je nyní projednáván v Senátu ­ leden 2006 (senátní tisk č. 235) Aktualizováno 17.4.2006