Studijní blok č. 4 Fiskální udržitelnost a generační účetnictví 1. Je fiskální udržitelnost slučitelná s dlouhodobě rostoucí daňovou kvótou? 2. Jaké pravidlo definuje tzv. interteporální rozpočtové omezení ve vztahu k fiskální udržitelnosti? 3. Jak se vypočítá tzv. tax gap? Jakou má souvislost s udržitelnou daňovou kvótou? 4. Které veřejné výdaje ovlivňují fiskální udržitelnost? 5. Ovlivňuje demografická situace udržitelnost veřejných financí? 6. Jak je na tom ČR s fiskální udržitelností ve srovnání s ostatními zeměmi EU, resp. OECD? 7. Které příjmy a výdaje veřejných rozpočtů jsou závislé na věku a počtu jedinců? 8. Které příjmy a výdaje veřejných rozpočtů nejsou závislé na věku a počtu jedinců? 9. Jak se vypočtou čisté daně současných generací? Metodiky GFS a ESA 95 1. Jaké jsou hlavní výhody a nevýhody metodiky GFS 1986? 2. Jaké jsou hlavní výhody a nevýhody metodiky ESA 95? 3. Dochází při srovnání tzv. GFS-deficitu a ESA-deficitu k nějakým rozdílům? Čím jsou tyto rozdíly způsobeny? 4. Která z metodik je využívána pro kontrolu dodržování tzv. Maastrichtských kritérií? 5. Jak se účtují vládní garance v metodice GFS a ESA 95? 6. Jaké jsou hlavní rozdíly mezi metodikou GFS 1986 a GFS 2001? 7. Kdo je zodpovědný za aplikaci metodiky ESA 95 v České republice? Fiskální nerovnováha a management veřejného dluhu 1. Jaký je rozdíl mezi krátkodobou a dlouhodobou fiskální nerovnováhou? 2. Zamyslete se nad možnostmi financování deficitu a definujte pozitiva a negativa jednotlivých řešení. Která možnost je nejvíce využívána v ČR? 3. Jak se vyvíjelo zadlužení ČR od jejího vzniku? Jaký je současný stav a jaké jsou predikce ohledně budoucího vývoje? 4. Srovnejte velikost deficitu a dluhu ČR s ostatními zeměmi EU, resp. OECD. 5. Popište, jestli a jak zadlužení ČR ovlivnila realizovaná Koncepce reformy veřejných rozpočtů. 6. Jaké funguje v ČR institucionální zabezpečení veřejného dluhu? Dokážete popsat jeho model? 7. Existuje i jiný možný model institucionálního zabezpečení veřejného dluhu než v ČR? V čem se tyto modely liší?