1 Personální management v neziskových organizacích PhDr. Vladimír Hřebíček vladimir.hrebicek@scacp.cz ˇ Neziskové organizace se zabývají něčím, co se velmi liší od podnikání nebo řízení státu. Podnikatelský sektor poskytuje výrobky nebo služby. Stát řídí. Podnik se zhostí svého úkolu v okamžiku, kdy zákazník koupí produkt, zaplatí za něj a je s ním spokojen. Pro stát to platí tehdy, pokud je jeho politika účinná. ˇ ,,Produktem" neziskové organizace je však změněná lidská bytost ..." PDF vytvořeno zkušební verzí pdfFactory www.fineprint.cz 2 Přeměna dobrých úmyslů ve výsledky ˇ Nezisková organizace se neomezuje pouze na poskytování služeb. ˇ Chce, aby konečný uživatel jejích služeb nebyl pouhým uživatelem, ale aktivním spolupracovníkem. ˇ Cílem služby je změnit lidskou bytost. ˇ Snahou neziskové organizace je stát se příjemcem a nespokojit se s rolí pouhého dodavatele. Neziskové organizace potřebují: Plán Marketing Lidi Peníze PDF vytvořeno zkušební verzí pdfFactory www.fineprint.cz 3 Důležité otázky: ˇ Jak přiblížíme naši službu ,,zákazníkovi", tj. komunitě, které jsme zasvětili svoji existenci? ˇ Jak ji umístíme na ,,trhu"? ˇ Jak získáme peníze potřebné k poskytování služby? Personální rozhodnutí představují vrcholnou ­ a možná jedinou ­ kontrolu nad organizací ˇ Výkonnostní kapacitu organizace určují lidé. ˇ Žádná organizace není schopna vyprodukovat více než její lidé. ˇ Každá organizace se musí smířit s tím, že se jí stěží podaří shromáždit výrazně lepší personál, než jaký mají k dispozici jiné organizace. PDF vytvořeno zkušební verzí pdfFactory www.fineprint.cz 4 Velká organizace může maximálně doufat, že shromáždí personál v mezích průměru. ˇ Úkolem vedoucího neziskové organizace je proto dostat z lidí více, než na co mají. ˇ Produktivnost lidských zdrojů je určujícím faktorem výkonnosti organizace. ˇ A to závisí na rozhodnutích: ­ koho přijmeme, ­ koho propustíme, ­ kam koho umístíme a ­ koho povýšíme. Pracovní skupiny v neziskových organizacích Zaměstnanci n Aparát organizace n Jádro = pracovní skupina plnící poslání organizace (zaměstnanci+ dobrovolníci+ příznivci) Dobrovolnické skupiny n Členové společenských organizací n Příležitostní dobrovolníci PDF vytvořeno zkušební verzí pdfFactory www.fineprint.cz 5 Aparát organizace n Vedoucí a referenti pracující v neziskových organizacích n Profesionální pracovníci poraden n Profesionální zaměstnanci sociálních ústavů a zařízení n Zaměstnanci chráněných pracovišť n Pracovní skupiny provádějící fundraising n Zaměstnanci nadací n Skupiny zaměstnanců se supervizorem Jádro = pracovní skupina plnící poslání organizace n Volené orgány ve velkých neziskových organizacích n Vedení kroužků n Pracovní skupiny při kampaních a organizovaných akcích n Odborní poradci n Neformální skupiny dobrovolníků a profesionálů n Organizátoři táborů a pobytových akcí PDF vytvořeno zkušební verzí pdfFactory www.fineprint.cz 6 Členové společenských organizací n Volené orgány v malých neziskových organizacích n Účastníci valné hromady v menších neziskových organizacích n Pracovní komise n Skupiny Ad hoc při průběhu kampaní, dobrovolnické pomoci apod. n Skupiny pro zorganizování akcí n Zájmové skupiny za účelem změny zákonů n Neformální skupiny mezi členy organizací Příležitostní dobrovolníci n Skupiny pomáhající při živelných pohromách n Skupiny pomáhající při zabezpečení kampaně n Organizovaní dobrovolníci (jáhnové, dobrovolní vedoucí dětí, ...) n Specialisté na akcích (kuchaři na táboře) n Skupina dobrovolníků se supervizorem PDF vytvořeno zkušební verzí pdfFactory www.fineprint.cz 7 Otázky řízení lidských zdrojů v neziskovkách n Poslání organizace a program n Struktura a organizace práce n Motivace lidí n Profesionalita a odborný růst n Manažerský růst n Týmová práce n Práce s dobrovolníky n Vztahy mezi zaměstnanci a členy n Fluktuace n Lobování a vytváření zájmových skupin Příklad SWOT analýzy neziskové organizace: Domov pro mne Silné stránky n Nadšení členů n Zkušenosti členů n Vzdělání většiny členů n Začínáme n Uvědomujeme si naše špatné návyky n Máme motivaci k vlastní tvořivosti n Spolupráce s Charitou n Spolupráce s MARISA Slabé stránky § Malé zkušenosti s managementem § Problém se sejít dohromady § Špatné návyky z předchozího zaměstnání § Konflikty z jiné organizace § Žádné prostředky pro realizaci plánu § Nejsou vazby na sponzory § Není jasný plán rozvoje § Malá komunikace uvnitř organizace PDF vytvořeno zkušební verzí pdfFactory www.fineprint.cz 8 Příklad SWOT analýzy neziskové organizace (pokračování) Příležitosti n Zájem klientů o poskytované služby n Vstup do Evropské unie n Dobré kontakty n Dvě vybavené místnosti n Spolupráce s jinými nestátními neziskovými organizacemi Hrozby n Vstup do Evropské unie n Špatná ekonomická situace ČR n Změna státní správy n Nabízíme novou službu, se kterou nemá nikdo zkušenosti n Na ,,trhu" je velké množství nestátních neziskových organizací Co je potřeba udělat: Vytvořit plán získávání peněz a jiných prostředků Vytvořit motivační program ­ vzdělávání komunikace, společenské akce Dohodnout pravidla komunikace směrem ven Dohodnout pravidla komunikace uvnitř organizace Rozdělit kompetence a úkoly Zpracovat plán rozvoje Ujasnit si organizační potřeby Sepsat program a cíle TermínSpolupracujeZodpovídá PDF vytvořeno zkušební verzí pdfFactory www.fineprint.cz 9 Dobrý tým: ˇ Zná svůj účel ˇ Zná své cíle a organizační potřeby ˇ Vzdělávání ˇ Společné akce ˇ Motivace členů týmu ˇ Dobrá vzájemná komunikace ˇ Jasně dané kompetence ­ dělba práce ˇ Má dosažitelné zdroje pro naplnění svého účelu n Má dobrého koordinátora n Dobrá struktura týmových rolí n Společně vyznávané hodnoty n Korektní pravidla hry n Musí projít všemi fázemi vývoje týmu n Má přiměřený styl vedení n Je doplňován vhodnými novými lidmi PDF vytvořeno zkušební verzí pdfFactory www.fineprint.cz