1 Možnosti týmové práce v neziskových organizacích PhDr. Vladimír Hřebíček Osnova semináře: 1.Druhy formálních a neformálních skupin v prostředí neziskových organizací 2. Principy efektivního výběru členů do pracovní skupiny 3. Proces přeměny pracovní skupiny v tým 4. Techniky týmového řešení problémů 5.Pravidla a nástroje řízení drobných projektů v prostředí neziskových organizací PDF vytvořeno zkušební verzí pdfFactory www.fineprint.cz 2 Cíle semináře: Po absolvování semináře by účastníci měli l Znát metodiku výběru lidí do efektivních týmů. l Znát a umět využívat principy vývoje týmu l Umět využívat metody týmového řešení problémů a řízení malých projektů TÝMY A TÝMOVÁ PRÁCE l JAKÝ JE ROZDÍL MEZI SKUPINOU A TÝMEM? l CO JE TO TÝM? l KDY JE VHODNÉ BUDOVAT TÝM? PDF vytvořeno zkušební verzí pdfFactory www.fineprint.cz 3 Definice skupiny l Jak velká je skupina? l A co ji charakterizuje? l Je nesnadné definovat skupinu bez ohledu na nějaký konkrétní cíl nebo hledisko. Psychologickou skupinu představuje určitý počet lidí, kteří 1. jsou ve vzájemné interakci, 2. jsou si sebe navzájem vědomi a 3. pokládají se za skupinu. PDF vytvořeno zkušební verzí pdfFactory www.fineprint.cz 4 Velikost skupiny je tedy omezena možnostmi vzájemné interakce a vzájemného uvědomění. Pouhá seskupení lidí se do této definice nehodí, protože nejsou v interakci a nepovažují se za skupinu, i když jsou si vědomi své vzájemné existence. l Například: dav na ulici pozorující nějakou událost. PDF vytvořeno zkušební verzí pdfFactory www.fineprint.cz 5 Celá oddělení, odbory nebo celé organizace Rovněž nepředstavují skupinu, ačkoli se o sobě vyjadřují jako ,,my", protože všichni nejsou spolu ve vzájemné interakci a také si nejsou (nebo nemusí být) všichni sebe navzájem vědomi. Ale: lPracovní týmy, lvýbory, komise, lmenší části oddělní, l kliky a různá jiná neformální seskupení mezi členy organizace odpovídají definici skupiny! PDF vytvořeno zkušební verzí pdfFactory www.fineprint.cz 6 Vhodné charakteristiky pro strukturalizaci týmů se nabízejí: l Doba existence týmu Může být časově omezená nebo neomezená. l Organizační identita Týmy mohou být součástí útvarové organizace, tj. tým a organizace jsou identické, nebo mohou existovat vedle formální organizace. Pracovní skupiny v neziskových organizacích Zaměstnanci l Aparát organizace l Jádro = pracovní skupina plnící poslání organizace (zaměstnanci+ dobrovolníci+ příznivci) Dobrovolnické skupiny l Členové společenských organizací l Příležitostní dobrovolníci PDF vytvořeno zkušební verzí pdfFactory www.fineprint.cz 7 Aparát organizace l Vedoucí a referenti pracující v neziskových organizacích l Profesionální pracovníci poraden l Profesionální zaměstnanci sociálních ústavů a zařízení l Zaměstnanci chráněných pracovišť l Pracovní skupiny provádějící fundraising l Zaměstnanci nadací l Skupiny zaměstnanců se supervizorem Jádro = pracovní skupina plnící poslání organizace l Volené orgány ve velkých neziskových organizacích l Vedení kroužků l Pracovní skupiny při kampaních a organizovaných akcích l Odborní poradci l Neformální skupiny dobrovolníků a profesionálů l Organizátoři táborů a pobytových akcí PDF vytvořeno zkušební verzí pdfFactory www.fineprint.cz 8 Členové společenských organizací l Volené orgány v malých neziskových organizacích l Účastníci valné hromady v menších neziskových organizacích l Pracovní komise l Skupiny Ad hoc při průběhu kampaní, dobrovolnické pomoci apod. l Skupiny pro zorganizování akcí l Zájmové skupiny za účelem změny zákonů l Neformální skupiny mezi členy organizací Příležitostní dobrovolníci l Skupiny pomáhají při živelných pohromách l Skupiny pomáhající při zabezpečení kampaně l Organizovaní dobrovolníci (jáhnové, dobrovolní vedoucí dětí, ...) l Specialisté na akcích (kuchaři na táboře) l Skupina dobrovolníků se supervizorem PDF vytvořeno zkušební verzí pdfFactory www.fineprint.cz 9 Formální skupiny l Formální skupiny se vytvářejí proto, aby mohly být splněny specifické cíle a provedeny specifické úkoly, které se jasně týkají celkového poslání organizace. l Formální skupiny mohou být dvojího druhu, podle délky své existence. Stálé formální skupiny představují takové útvary, jako je l Profesionální vedení neziskové organizace ­ ředitel, manažeři apod. l Zaměstnanci a dobrovolníci dílčích pracovišť. l ...? PDF vytvořeno zkušební verzí pdfFactory www.fineprint.cz 10 Dočasné formální skupiny představují takové skupiny, jako je l Projektové týmy, l Týmy připravující nějakou akci, kampaň, l Účastníci školení, l ...? Neformální skupiny vznikají ze zvláštní kombinace ,,formálních faktorů" a lidských potřeb. PDF vytvořeno zkušební verzí pdfFactory www.fineprint.cz 11 Psychologické funkce skupiny l Možnost pro naplnění sdružovacích potřeb (přátelství, podpora, láska) l Příležitost k rozvinutí, zdůraznění a upevnění pocitu identity a udržování sebeúcty l Možnost poznání a ověření skutečnosti l Možnost větší bezpečnosti a pocitu moci proti společnému ohrožení l Příležitost k uskutečňování některých činností, které členové potřebují Rozdíly mezi běžnou pracovní skupinou a týmem Skupinám chybí především l intenzivní interakce, l povznášející vůle k co nejvyšším výkonům a l prožitek společného překonávání těžkostí. Pro praktickou práci nevidíme v tomto rozdílném definování týmu a skupiny žádný zvláštní smysl. PDF vytvořeno zkušební verzí pdfFactory www.fineprint.cz 12 Existují týmy s různým stupněm zralosti. Tým je sám o sobě vždy nějaká skupina. Začíná na výchozí úrovni, a kam až se během vývoje nakonec dostane, závisí na ­ jeho vnitřní dynamice a ­ zcela zásadně na podílu sebeřízení, který je dán organizační formou. Charakteristiky týmu lze popsat jako charakteristiky skupiny, která: l Má společný účel l Pracuje spíše společně než individuálně, aby dosáhla konečného výsledku l Má společné standardy l Vyznačuje se soudržností a spoluprací l Vyznačuje se disciplínou l Vyznačuje se otevřeností a čestným jednáním PDF vytvořeno zkušební verzí pdfFactory www.fineprint.cz 13 Co je to tým? Tým je: l Skupina, v níž jednotlivci mají společný cíl a v níž pracovní činnosti a dovednosti každého člena vzájemně na sebe účelně a plynule navazují, jako na sebe navazují jednotlivé části skládačky, dohromady vytvářející nějaký vzor. l (John Adair: Vytváření efektivních týmů) Při plánování týmu by měl mít jeho vedoucí na paměti tyto body: l Počáteční představení členů týmu. l Diagnóza způsobu, jakým se tým vyvíjí. l Schopnost kdykoli přizpůsobit přístup a styl vedení potřebám týmu. l Posouzení správného okamžiku ke zmocnění týmu k akci. l Jednání, které umožní vznik l správného klimatu v týmu. PDF vytvořeno zkušební verzí pdfFactory www.fineprint.cz 14 Typy týmů: Úkolový Dočasný Stálý Ad hoc 2. Principy efektivního výběru členů do pracovní skupiny vOdborná kvalifikace členů skupiny. vTýmové role. vOsobnost vedoucího týmu vJak rozvíjet týmové role podle potřeb organizace. PDF vytvořeno zkušební verzí pdfFactory www.fineprint.cz 15 Než začnete s vytvářením týmu: l Definujte úkol l Definujte cíle při plnění úkolu l Identifikujte omezení a termíny l Identifikujte zdroje l Určete jak nejlépe využít každého člena týmu l Stanovte standardy, kterých je třeba dosáhnout l Připravte plán splnění úkolu; dosažení požadovaných cílů na požadované úrovni Lidé se jeden od druhého liší Ten, kdo lidi vede, si musí být vědom těchto odlišností a využívat je pro optimalizaci schopností a sklonů každého pracovníka. Současný management v průmyslu, ve školství i v politice se často chová tak, jakoby předpokládal, že všichni lidé jsou stejní. W. Edwards Deming Type text PDF vytvořeno zkušební verzí pdfFactory www.fineprint.cz 16 Výběr týmu Členové týmu se vybírají podle dvou dovednostních kritérií: l Specializovaných dovedností l Týmových dovedností Týmové role 1. Vůdce - koordinátor 2. Usměrňovač 3. Inovátor 4. Vyhledavač zdrojů 5. Týmový pracovník 6. Monitor vyhodnocovač 7. Realizátor 8. Kompletovač ­ finišer 9. Specialista PDF vytvořeno zkušební verzí pdfFactory www.fineprint.cz 17 Týmové role Role a její popis - příspěvek k práci celého týmu Přípustné slabé stránky Inovátor: Tvůrčí, nápaditý a nekonvenční. Řeší obtížné problémy. Nezabývá se detaily. Je natolik zaujatý svými úkoly, že občas není schopen efektivní komunikace. Vyhledavač zdrojů: Nadšený a komunikativní extrovert. Hledá vhodné příležitosti. Rozvíjí kontakty. Příliš velký optimista. Jakmile pomine počáteční nadšení, ztrácí zájem. Koordinátor: Vyzrálý, sebejistý a schopný vedoucí. Objasňuje cíle, podporuje rozhodování a ovládá delegování odpovědnosti. Má sklony ostatními manipulovat. Vlastní práci občas přenáší na druhé. Usměrňovač: Inspirující, náročný a dynamický. Vyhovuje mu práce pod tlakem. Má energii a odvahu překonávat překážky. Má sklony provokovat. Zraňuje city ostatních. Týmové role (pokračování) Pozorovatel vyhodnocovač: je schopen střízlivého pohledu na věc, promýšlí vše do hloubky. Dokáže zhodnotit všechny varianty, má přesný úsudek. Postrádá průbojnost a schopnost podněcovat ostatní. Bývá příliš kritický. Týmový pracovník -stmelovač: Kooperativní, mírný, vnímavý a diplomatický. Dovede naslouchat, je konstruktivní a urovnává spory. V klíčových situacích je nerozhodný. Snadno se nechá ovlivnit. Realizátor: Disciplinovaný, spolehlivý, konzervativní a výkonný. Myšlenky a nápady přivádí v život. Je do určité míry nepružný. Na nové možnosti reaguje pomalu. Dokončovatel: Pečlivý, svědomitý, snaživý. Pátrá po chybách a opomenutích ostatních. Odevzdává výsledky své práce včas. Má sklony k přehnané úzkostlivosti. neochotně deleguje odpovědnost na druhé. Bývá puntičkář. Specialista: Cílevědomý, iniciativní a oddaný své práci. Má výjimečné vědomosti a dovednosti. Přispívá k práci týmu pouze v omezené oblasti. Lpí na technických stránkách problémů. Občas nedokáže vidět "celkový obraz". PDF vytvořeno zkušební verzí pdfFactory www.fineprint.cz 18 Zvládnutelné UpřednostněnoNejméně upřednosněno 100 IN VZ KO US MV TP RE K SP Příklad individuálního profilu Co tento člověk umí "dobře" ? 1= nízké (nejméné upřednostňovaná role) 10=vysoké(přednostní role) Návrh týmu - cvičení 9 8 5 1 2 3 6 4 7 7 5 2 4 3 1 6 9 8 Karel Antonín 2 5 3 8 5 4 6 7 5 Jana 5 2 9 6 8 9 4 2 1 Sylvie 8 1 8 3 4 3 7 5 6 Mirek 9 8 9 6 8 9 6 9 8 TÝM Koho zvolíte pro do vysoce výkonného týmu? Akce USUsměrňovač RERealizátor KKompletovač (finišer) Myšlenky INInovátor MVMonitor vyhodnocovač SPSpecialista Lidé TPTýmový pracovníck VZVyhledavač zdrojů KOKoordinátor PDF vytvořeno zkušební verzí pdfFactory www.fineprint.cz 19 NEÚSPĚŠNÉ TÝMY l Týmoví pracovníci, realizátoři a dokončovatelé, ale žádný inovátor, koordinátor nebo vyhledavač zdrojů. l Dokončovatel, monitoři -vyhodnocovači a realizátoři, ale žádný vyhledavač zdrojů, inovátor nebo usměrňovač. l Inovátoři a nic jiného. l Inovátoři a vyhledavači zdrojů. l Usměrňovači, koordinátor a realizátoři. Jak potom vypadá úspěšný tým? ÚSPĚŠNÉ TÝMY l Vedoucí skupiny by měl mít dobrý profil koordinátora. l Klíčovým indikátorem je tvořivost. l V týmu by mělo být určité spektrum duševních schopností. l Široké pokrytí týmových rolí. l Lidem by měla být v rámci týmu přidělována odpovědnost a povinnosti, pro které se nejlépe hodí. l Úspěšné týmy mají schopnost přizpůsobit se a učinit pozitivní kroky k zachování rovnováhy týmových rolí za měnících se okolností. PDF vytvořeno zkušební verzí pdfFactory www.fineprint.cz 20 Co je základem chování z hlediska týmových rolí? CHOVÁNÍ 1. Osobnost 2. Mentální schopnosti 3. Aktuální hodnoty a motivace 4. Zábrany plynoucí z prostředí 5. Zkušenost 6. Studování role 1. Osobnost l Základ chování představují psychofyzické faktory, zvláště extroverze ­ introverze a vysoká či nízká náklonnost podléhat stresu. PDF vytvořeno zkušební verzí pdfFactory www.fineprint.cz 21 2. Mentální schopnosti l Schopnost myslet na vysoké úrovni může nicméně potlačovat osobnost, což má za následek výjimečné chování. 3. Aktuální hodnoty a motivace l Hodnoty, které člověk zastává, mohou být základem konkrétních souborů chování. PDF vytvořeno zkušební verzí pdfFactory www.fineprint.cz 22 4. Zábrany plynoucí z prostředí l Chování může záviset na faktorech vyplývajících z daného prostředí. 5. Zkušenost l Osobní zkušenost a kulturní faktory podporují schopnost přizpůsobit se konvencím. l Lidé si také osvojují chování, které zohledňuje konvence a zkušenost. PDF vytvořeno zkušební verzí pdfFactory www.fineprint.cz 23 6. Studování role l Nastudování vhodných rolí zvyšuje osobní univerzálnost. Vyzrálí jednotlivci l Mají většinou k dispozici omezený repertoár týmových rolí, který pružně využívají tak, aby se co nejlépe přizpůsobili konkrétní situaci. PDF vytvořeno zkušební verzí pdfFactory www.fineprint.cz 24 Dva přístupy Úkolující l vytyčení směru, l dozor, l struktura a l standardy Důvěřující l důvěra l svoboda, l sebevyjádření a l uznávání schopností Styly vedení týmu AUTORITATIVNÍ l tým pouze poskytuje informace svému vedoucímu, který rozhoduje. KONZULTATITVNÍ l tým radí, jeho vedoucí rozhoduje DEMOKRATICKÝ l tým rozhoduje za řízení svého vedoucího PDF vytvořeno zkušební verzí pdfFactory www.fineprint.cz 25 Styly vedení závisí na: l Hodnotovém systému manažera l Schopnostech týmu l Situaci 3. Proces přeměny pracovní skupiny v tým v Formování pracovní skupiny. v Jak přestát ,,kvašení" v pracovních skupinách. v Fáze normování. v Nasazení pracovní skupiny k akci. v Ukončení práce týmu. PDF vytvořeno zkušební verzí pdfFactory www.fineprint.cz 26 PROCES PŘEMĚNY SKUPINY NA TÝM: PODÁVÁNÍ VÝKONU NORMOVÁNÍ KVAŠENÍ FORMOVÁNÍ UKONČENÍ PRÁCE TÝMU Dlouhodobé řízení týmu má dva důležité aspekty: l Plnění úkolů l Rozvoj týmu Mezi úkolem a týmem existuje rovnováha. PDF vytvořeno zkušební verzí pdfFactory www.fineprint.cz 27 Klade-li se příliš velký důraz na: Úkol l Může vést ke ztrátě morálky týmu a l k poklesu výkonu. Rozvoj týmu Může to vyústit v neefektivní plnění úkolu. Nerovnováha na kterékoli z obou stran nakonec negativně ovlivní výkon při plnění úkolu!!! Tam, kde si má tým poradit s nějakým úkolem, se řiďte následujícím postupem: l Definujte úkol l Definujte cíle při plnění úkolu l Identifikujte omezení a termíny l Identifikujte zdroje (finance, vybavení, jiní zaměstnanci apod.) PDF vytvořeno zkušební verzí pdfFactory www.fineprint.cz 28 Metody dosahování integrace: l Zajištění, aby členové měli přiměřenou dobu na vzájemné seznámení l Zapojení každého člena týmu do počátečních diskusí l Získání individuální angažovanosti pro jasné týmové cíle l Umožnění týmu rozhodovat jak daných cílů dosáhnout l Povzbuzování jednotlivých členů týmu k hlášení pokroků l Chválení členů týmu Způsob chování vedoucího týmu v různých fázích Fáze rozvoje týmu Formování Kvašení Normování Způsob chování vedoucího týmu ˇPředstupuje před tým s jasným konceptem, hovoří jasně. ˇProvádí zahájení podle kontrolního seznamu pro zahájení práce týmu. Ňastoluje realistická očekávání. Ňetlačí tým na první poradě směrem k rychlým výsledkům. ˇVyužívá případně předchozích zkušeností z týmové práce. ˇObjasňuje pravidla hry při spolupráci. ˇHlavním úkolem je řízení konfliktu podle 10-stupňového plánu. ˇVedoucí týmu musí zajišťovat kulturní průběh diskusí. Šjednává pravidla jednání s lidmi použitelná v budoucnu. ˇVedoucí týmu je vzorem při řešení konfliktů a sporů. Řekapituluje stanoviska účastníků a uvádí je do souvislosti se známou skutečností. ˇVytváří motivaci pro další pracovní krok. ˇŘídí procesy v týmu jako moderátor a kouč. ˇProvádí a podporuje členy týmu. Žvyšuje počet úkolů pro tým a jednotlivé členy. Žajišťuje vedení týmu a deleguje úkoly na členy. Smyslem je aby úkoly realizoval tým a nikoliv jen vedoucí. PDF vytvořeno zkušební verzí pdfFactory www.fineprint.cz 29 Způsob chování vedoucího týmu v různých fázích Fáze rozvoje týmu Podávání výkonu Ukončení práce týmu Způsob chování vedoucího týmu Ťým dosahuje plného stupně zralosti. Vedoucí tedy může plnit více úlohu člena týmu. ˇVedoucí podporuje svůj tým. ˇŽádné vměšování do dílčí práce jednotlivých členů. Ďále důsledně rozvíjí tým, aby mohl podat špičkový výkon. ˇHájí a zastupuje tým při obhajobě výsledků práce. ˇPoděkuje členům týmu za dobrou spolupráci. ˇOcení jednotlivce. Žorganizuje přátelskou oslavu u příležitosti ukončení práce týmu. Žajišťuje uznání pro tým ze strany nadřízených. Oblasti možných konfliktů v týmu 1. Obsahové konflikty Vznikají tehdy, když se rozcházejí organizační nebo odborné představy dvou stran (lidí). 2.Obsahové konflikty vyvolávající konflikty ve vztazích Vznikají v případech, kdy se organizační nebo odborná nařízení dotýkají osobních nebo společenských zájmů lidí. 3. Konflikty ve vztazích vyvolávající věcné konflikty Dochází k nim tehdy, když se osobní představy jednoho partnera neshodují s organizačními či odbornými stanovisky druhého. 4. Konflikty ve vztazích Rozcházejí se představy partnerů v rovině vztahů PDF vytvořeno zkušební verzí pdfFactory www.fineprint.cz 30 Každé úspěšné vyřešení konfliktů předpokládá, že se moderátor předem důkladně vypořádal s anatomií konfliktu. 1. Existují zjevné nebo skryté signály ke konfliktu? Od kdy? Kde? Jaké? 2. O co v tomto konfliktu jde? 3. Kdo se přímo anebo nepřímo na konfliktu podílí. 4. Jaké všeobecné stanovisko zaujímají konfliktní strany? 5. Jaké plány a cíle mají zúčastnění? 6. Projevují se nějaké způsoby chování, které konflikt zostřují? Pokud ano, jaké? 7. Jak naléhavé je řešení konfliktu? 8. Je to především věcný konflikt? Pokud ano, proč? 9. Je to především konflikt ve vztazích? Pokud ano, proč? 10. O jaký způsob řešení se budu snažit a o jaký bude pravděpodobně usilovat druhá strana? 11. Kterou obecnou strategii konfliktu zvolím a kterou asi zvolí protistrana? 12. Jaké krátkodobé, střednědobé a dlouhodobé následky bude pravděpodobně mít volba mé strategie řešení konfliktu? Kontrolní seznam: Analýza konfliktu 10-stupňový plán pro zpracování konfliktu 1. Stupeň: Jasný a srozumitelný popis a definice konfliktu. 2. Stupeň: Vypracování věcných a osobních podílů na konfliktu. 3. Stupeň: Shromažďování a výměna všech dalších nutných informací. Co dosud ještě nebylo zmíněno? 4. Stupeň: Rozvíjení představ o cíli, které jsou jasné a srozumitelné pro obě strany. 5. Stupeň: Shromažďování a rozvíjení možných způsobů řešení. 6. Stupeň: Hodnocení možných způsobů řešení všemi zúčastněnými. 7. Stupeň: Rozhodnout o vhodném způsobu řešení a přitom přezkoumat, zda všichni zúčastnění chtějí řešit problém také touto cestou. 8. Stupeň: Dohodnout se na tom, které konkrétní kroky teď budou kým a do kdy zahájeny. 9. Stupeň: Ujasnit si, podle čeho se má měřit dodržování opatření a co se má stát v případě jejich neplnění. 10. Stupeň: Osobní vyrovnání se s konfliktem. Vnitřní zpracování konfliktu po stránce citové a racionální, aby žádné ,,zbytkové pocity" nemohly způsobit nové vzplanutí konfliktu. (zdroj: Bay, Rolf H.: Účinné vedení týmů, GRADA 2000) PDF vytvořeno zkušební verzí pdfFactory www.fineprint.cz 31 Nezapomínejme na sponzora týmu ˇ Sponzor či patron týmu je člověk s dostatečnými formálními pravomocemi, který může kdykoliv pomoci vedoucímu týmu z titulu svého postavení, když tým nebo vedoucí narazí na hranice svých Kompetencí nebo zdrojů. PDF vytvořeno zkušební verzí pdfFactory www.fineprint.cz