Organizace celoživotního vzdělávání na Ekonomicko-správní fakultě Masarykovy univerzity 1 3. Rozhodování 2 Rozhodování v EU místní úroveň ­ Kravaře regionální úroveň ­ Moravskoslezský kraj národní úroveň ­ Česká Republika supranacionální úroveň ­ Evropská Unie 3 Alokace úkolů: kompetence národní kompetence ­ státy rozhodují nezávisle na EU sdílené kompetence ­ EU rozhoduje v součinnosti se státy ­ II. a III. pilíř EU výhradní kompetence Společenství ­ EU rozhoduje nezávisle na státech ­ I. pilíř EU 4 Fiskální federalismus jak nejlépe alokovat kompetence mezi jednotlivé úrovně veřejné správy pro a proti rozhodování na centrální úrovni ­ diverzifikace a lokální informační výhody (proti) ­ úspory z rozsahu (pro) ­ spillover efekt (pro) ­ demokratický volební proces (proti) ­ jurisdikční konkurence (proti) rozhodnutí co nejblíže lidem EU má rozhodovat pouze o věcech, kde nelze učinit efektivně rozhodnutí na nižším stupni veřejné správy Subsidiarita 5 Diverzifikace a lokální info výhody lidé různých národů mají různé preference centrální rozhodování neodráží preference centrální rozhodování znamená kompromis upřednostnění decentralizovaného rozhodování 6 D1 D2 Davg A B Qc,1&2 Qd2Qd1 MCpp D1 ­ D v regionu s dostatečnou kapacitou veřejné dopravy D2 ­ D v regionu s nedostatečnou kapacitou veřejné dopravy Davg ­ průměrná D centralizované oblasti MCpp ­ náklady veřejné dopravy na osobu (daně) Decentr.: Qd1 (MC=D1), Qd2 (MC=D2) Centr.: Q c,1&2 (MC = Davg) ztráta A (D1MC) pro region 2 Diverzifikace a lokální info výhody Organizace celoživotního vzdělávání na Ekonomicko-správní fakultě Masarykovy univerzity 2 7 Úspory z rozsahu při poskytování služby ve větším měřítku, dochází k poklesu nákladů na jednotku upřednostnění centralizovaného rozhodování 8 D1 Davg C D Qd1 Qc,1&2 MCpp /decentr. MCpp /centr. Úspory z rozsahu D1 ­ lokální poptávka v regionu Davg ­ průměrná poptávka centralizované oblasti MCpp/decentr. ­ náklady, pokud se služba poskytuje decentralizovaně MCpp/centr. ­ náklady, pokud se služba poskytuje centralizovaně Centr.: Q c,1&2 (MCpp/centr. = Davg) ztráta D (D1MC centr.), úspory z rozsahu 9 Spillover efekt pozitivní efekt přelévání (spillover) ­ zisk ze zavedení pravidla v jedné decentr. oblasti je zisk i pro jiné oblasti ­ např. větší příspěvek na armádu negativní efekt přelévání ­ zisk ze zavedení pravidla v jedné decentr. oblasti je ztráta pro jiné oblasti ­ např. snížení DPH upřednostnění centralizovaného rozhodování 10 Demokracie - kontrolní mechanismus chyby místních politiků jsou voliči lépe analyzovány než u centrálních politiků místní politici se mohou méně zpronevěřit svým slibům demokratický princip: neosvědčíš-li se, nejsi zvolen; je silnější na decentrální úrovni upřednostnění decentralizovaného rozhodování 11 Jurisdikční konkurence pokud není volič spokojen s vládou, může odejít (možnost exitu) na území jiné vlády možnosti odchodů za jinou vládou jsou větší u místních vlád ochota odejít za jinou vládou je větší, když se jedná o odchod v rámci jednoho celku upřednostnění decentralizovaného rozhodování 12 Praktická aplikace na EU ­ I.pilíř úspory z rozsahu ­ CAP odstranění spillover efektů ­ importní cla ­ vládní dotace ­ daňové výjimky rozdíly v preferencích nevýznamné centralizované (harmonizované) rozhodování zvýhodnění jedné firmy = znevýhodnění jiné Organizace celoživotního vzdělávání na Ekonomicko-správní fakultě Masarykovy univerzity 3 13 Praktická aplikace na EU ­ II.pilíř úspory z rozsahu ­ společná armáda rozdíly v preferencích významné ­ společná armáda (zapojování UK do mezinárodních konfliktů x Švédsko řeší jen vnitřní záležitosti) koordinované rozhodování 14 Praktická aplikace na EU ­ III.pilíř úspory z rozsahu ­ společná policie významná národní specifika ­ justice (kontinentální právo např. v Německu x anglosaské právo v UK) koordinované rozhodování 15 Aplikace na EU ­ národní politiky významné rozdíly v preferencích ­ sociální politika velké informační náklady ­ politika trhu práce (pracovní trh v UK x SRN) znemožnění exitu ­ přímé daně národní (neharmonizované) rozhodování harmonizace = velké ztráty užitků harmonizace = nemožnost přesunu za nižšími daň. náklady 16 Ekonomický pohled na rozhodování efektivní rozhodování ­ řešení má schopnost projít schvalováním ­ řešení se změní v realitu kvantifikovaní efektivity ­ pravděpodobnost vytvoření souhlasných resp. nesouhlasných koalic 17 Efektivita při QMV hlasování 2,18,2OMV: podle Nice (%) 2,57,8QMV: bez reformy (%) 7,89,813,714,721,9QMV: historie (%) EU 27EU 15EU 12EU 10EU 9EU 6 18 Distribuce síly mezi zeměmi síla je schopnost jednoho státu ovlivnit rozhodnutí EU obecně větší sílu mají země s větším počtem hlasů díky metodě back scratching i malé státy mohou disponovat velkou silou důležité nejsou jenom hlasy, ale i metoda schvalování Organizace celoživotního vzdělávání na Ekonomicko-správní fakultě Masarykovy univerzity 4 19 Metoda back scratching (horse trading) směnný obchod s rozhodnutími mezi zeměmi země ustoupí v otázce pro ni minoritní (pro druhý stát majoritní) ­ druhá země obdrží ,,dárek" např. vyšší kvóty na mléko země očekává ustoupení druhého státu v otázce pro ni majoritní (pro druhou zemi minoritní) ­ první země obdrží ,,dárek" např. zahrnutí sobů do CAP 20 Dvě extrémní teorie rozpočtu rozpočet je souhrn dárků (back scratching je používanou metodou) X rozpočet je prostředek dokonalé alokace zdrojů potřebným (back scratching se nepoužívá) 21 Teorie rozpočtu x empirická data existuje pozitivní korelace mezi silou a příjmem (měřeno na osobu), tzn. metoda back scratching se používá Lucembursko je ve zcela jiném postavení než ostatní země nové země se ještě nenaučily back scratching používat 22 Empirická data ­ korelace 23 Důležitost způsobu schvalování příklad, Radu tvoří 3 země ­ A ­ 40% hlasů ­ B ­ 40% hlasů ­ C ­ 20% hlasů hlasování prostou většinou (50%) ­ ke schválení je třeba libovolných dvou států všechny tři země disponují stejnou silou hlasování kvalifikovanou většinou (75%) ­ ke schválení je třeba vždy stát A a B stát C nedisponuje žádnou silou 24 Legitimita EU rozhodovacího procesu legitimní schvalovací proces je ten, který ctí principy demokracie demokratická legitimnost znamená, že váha hlasu každého člena je stejná v EU dva možné výklady demokratické legitimnosti ­ každý občan disponuje jedním hlasem ­ každý stát disponuje jedním hlasem Organizace celoživotního vzdělávání na Ekonomicko-správní fakultě Masarykovy univerzity 5 25 EU: kompromisní legitimnost