T- 6 Cena za pojistnou ochranu. Cena O/ Cena je v prostředí tržního mechanismu nosičem ekonomických informací. Zpravuje nás například o výši nákladů na získání určitého produktu či služby. O/ Podnik podle cen rozhoduje o svých cílech, o rozvoji svého podnikání. Mezi nejdůležitější cíle podniku patří vedle jeho stabilizace zisk, návrat investic, objem prodeje a tržní podíl. O/ Spotřebitelé se zase na základě cen rozhodují, co budou spotřebovávat. O/ Význam ceny v marketingovém mixu také vyplývá z faktu, že je jediným nástrojem, který produkuje příjmy, ostatní nástroje produkují náklady. Určování ceny v praxi O/ Přístup založený na nákladech. O/ Přístup založený na konkurenci -- vychází z běžné tržní ceny a respektuje ceny konkurence. O/ Přístup orientovaný na zákazníka -- cena se stanoví na základě hodnoty, kterou produktu přiznává spotřebitel. Hlediska odrážející cenu v pojetí marketingu O/ Potřebnost, užitečnost produktu -- nakolik obecně produkt odpovídá potřebě zákazníka. O/ Hodnota produktu -- porovnání konkrétních parametrů s konkurencí. O/ Dostupnost produktu -- konkrétní řešení distribuce produktu v podobě prodejní sítě. O/ Kupní (finanční) možnosti našeho zákazníka. O/ Cenová strategie našich konkurentů. O/ Vlastní marketingová strategie -- představuje co chceme na trhu, zda bleskový úspěch nebo dlouhodobou působnost. O/ Makrospolečenský význam produktu -- odráží přínos v podobě ekologie, sociální dostupnosti, ochrany zdraví, apod. Pojistné O/ V pojišťovnictví sehrává úlohu ceny pojistné, jako cena za poskytování pojistné ochrany. O/ Sazby pojistného jsou pojišťovnami stanovovány na základě pojistně technických zásad. O/ Základní pojistně technickou zásadou, kterou se z dlouhodobého hlediska řídí každá solidní pojišťovna, je zachování ekonomické rovnováhy mezi jejími příjmy a výdaji. Kalkulace pojistného PB = PN + N + Z O/ kde PB je brutto pojistné (tarifní pojistné, které klient platí pojišťovně), O/ PN je netto pojistné (představuje výdaje na pojistná plnění), O/ N jsou celkové náklady, O/ Z je kalkulovaný zisk pojišťovny Výpočet pojistného O/ V životním pojištění jsou škodní tabulky nazývány úmrtnostními tabulkami a jsou konstruovány na základě statistických údajů o úmrtnostní populaci v České republice, publikovaných Statistickým úřadem. O/ Důležitým pojistně technickým parametrem v oblasti životního pojištění je kalkulovaná "technická úroková míra". O/ Při výpočtu výše netto pojistného v úrazovém, majetkovém a odpovědnostním pojištění, tj. v neživotním pojištění, se vychází ze statistických podkladů o frekvenci a výši škod v jednotlivých druzích pojištění. O/ Pojistné je diferencováno podle parametrů významně ovlivňující škodní průběh. Jsou to například věk pojištěného, zdravotní stav pojištěného, stupeň zabezpečení domácnosti a stavby proti krádeži, druh motorového vozidla, úroveň kriminality v dané oblasti, blízkost vodních toků nebo vodních ploch, apod. Problémové oblasti v pojistné praxi O/ Snaha klientů, koupit pojistnou ochranu co nejlevněji. Tedy zaplatit co nejnižší pojistné. Klientům však nedochází, že nízká cena v podobě pojistného, se musí zákonitě odrazit také v nízkém rozsahu pojistné ochrany. O/ Cena by měla také odrážet kvalitu služby poskytovanou zprostředkovateli a komerční pojišťovnou. Za kvalitní službu je dnes klient ochoten i připlatit. Kvalita služby se může následně významně promítnou do nárůstu nebo také poklesu prodeje pojistných produktů dané komerční pojišťovny.