Bankopojištění (bank-assurance) Markéta Suchomelová Obsah prezentace l Úvod do problematiky l Teorie - integrace bankovnictví a pojišťovnictví, definice bankopojištění, výhody x nevýhody, produkty, situace v ČR, regulace a dohled v pojišťovnictví l Praxe - srovnání dvou bank l Závěr Úvod l Globalizace (celosvětový trend) => integrace finančních institucí (bankovnictví a pojišťovnictví ) -- 3 modely: - separátní - kooperativní - koncernový Definice bankopojištění (různé) l prodej pojistných produktů na obchodních místech banky = tzv. cross-selling (křížový prodej) l prodej finančního produktu, do kterého je integrován pojistný produkt, který je vnitřně propojen s finančním produktem Výhody J l Pro banky a pojišťovny: - synergický efekt => úspora N, -^ síly - možnost nového zisku - upevnění vazeb s klientem l Pro klienty: - "vše pod jednou střechou" (rychlé a pohodlné) - jednoduchost produktu - transparentnost poj. smlouvy Nevýhody L l nemožnost vybrat si specializovaný produkt l klient přestává diverzifikovat své portfolio l výše pojistného Bankopojistný produkt l důležitá je provázanost bankovního a pojistného produktu l pojistný produkt, který si klient koupí buď jako neoddělitelnou součást bankovního produktu nebo jako doplňkovou službu či bonus Příklady bankopojistných produktů l kombinace HÚ s ŽP l cestovní pojištění poskytované k platební kartě l havarijní pojištění v případě leasingu vozidel Situace v ČR l zač. v pol. 90. let 20. st. l ti, kdo byli první, mají dnes klíčové postavení l 1. byla IPB (dnes ČSOB), následovaly ji Česká spořitelna, KB, eBanka l dnes -- většina bank má zahr. vlastníky (=> téměř vše je ovlivněno tím, co se děje v mateřské spol. v zahraničí) Regulace a dohled v pojišťovnictví l Přestože bankovní a pojišťovací činnosti jsou od sebe odděleny, vzniklé vazby mohou generovat nová rizika a také snáze přenášet rizika objevující se v bankovním sektoru do sektoru pojišťoven a naopak. l zatím není speciální právní norma => sjednocení dohledů nad finančním trhem do ČNB 1.4.2006 Srovnání dvou bank na příkladě konkrétního bankopojistného produktu l Komerční banka: "Rizikové ŽP k HÚ" l Česká spořitelna: "Úvěrové ŽP HYPOTÉKA" Charakteristiky produktů (1) Charakteristiky produktů (2) Zadání příkladu Výše ročního pojistného Doporučení (1) l Klient 1 => Česká spořitelna l Klient 2 => Komerční banka => ani jedna banka nenabízí vždy to nejvýhodnější pro každého. Vždycky záleží na konkrétní situaci. Doporučení (2) l Česká spořitelna - větší flexibilita produktu l Komerční banka - uzavření pojištění => snížení úrok. sazby => musí být zvážena celá řada aspektů a vždy se musí vhodnost dané varianty posuzovat z pozice konkrétního klienta. Děkuji za pozornost