Vítejte na MARKETINGU Údaje Vyučující: Klára Doležalová Katedra podnikového hospodářství Č. dveří 634 Tel.: +420 549 495 203 E-mail: klarad@econ.muni.cz Konzultační hodiny: ČT: 13-14 Literatura * Kotler, P. Marketing podle Kotlera * Kotler, P. Marketing od A do Z : osmdesát pojmů, které by měl znát každý manažer * Kotler, P. Marketing Management * Armstrong, G., Kotler, P. Marketing Marketing management = nepřetržitý proces analýzy, plánování, implementace a kontroly. Jeho smyslem je vytvoření dlouhodobých vztahů s cílovými zákazníky, které umožní podnikům a dalším subjektům dosáhnout stanovených cílů Demarketing -- jeho cílem není dosáhnout nulové poptávky, ale pouze ji redukovat 3 úrovně poznání Consciousness One -- market transaction Consciousness Two -- organization-client transaction Consciousness Three -- generic marketing Koncepce marketingového řízení Výrobní -- spotřebitelé upřednostňují levné a široce dostupné výrobky Výrobková -- spotřebitelé upřednostňují kvalitní, moderní a zajímavé produkty -- marketingová krátkozrakost (Levitt r. 1960) Prodejní -- využívání podpory prodeje Marketingová -- přání a potřeby zákazníků Koncepce marketingového řízení Výrobní, výrobková, prodejní, marketingová Koncepce společenského (sociálního) marketingu -- založena na myšlence, že firma musí uspokojovat potřeby a přání zákazníka lépe a účinněji než konkurence. Zohledňuje nejen dlouhodobé zájmy spotřebitelů, ale i dlouhodobé zájmy společnosti Product push marketing, customer led marketing, resource based marketing Alternativní náhled na historii marketingového myšlení (J. G. Hutton) Vývoj názorů na úlohu marketingu Marketing -- definice American Marketing Association = Marketing is the process of planning and executing the conception, pricing, promotion, and distribution of ideas, goods, and services to create exchanges that satisfy individual and organizational objectives -- (1985) = Marketing is an organizational function and set of processes for creating, communicating and delivering value to customers and for managing customer relationships in ways that benefit the organization and its stakeholders - (2004) Pojmy Hodnota pro zákazníka představuje rozdíl rozdíl mezi hodnotou, kt. zákazník získá z vlastnictví a užívání produktu, a náklady, kt. musí vynaložit na to, aby si produkt opatřil Spokojenost zákazníka Potřeba je pocit nedostatku Touhy a přání Produkt zahrnuje jak hmotné zboží tak služby Marketingový mix J. McCarthy - 4P -- product (produkt), price (cena), place (místo), promotion (propagace) Možné rozšíření o packaging (obal), služby, personel (personál), procedures (postupy), physical evidence (fyzické charakteristiky) 4C -- customer value (hodnota pro zákazníka), customer cost (náklady pro z.), convenience (pohodlí), communication (komunikace) "Typy" marketingu Marketing na mezipodnikových trzích (B2B) Marketing založený na emocích Event Marketing Vztahový marketing (Relationship marketing) Megamarketing -- power (politics) a public opinion Použité zdoje * Armstrong, G., Kotler, P. Marketing * Crainer, S. Moderní management : základní myšlenkové směry * Kotler, P. Marketing od A do Z : osmdesát pojmů, které by měl znát každý manažer * Kotler, P. Marketing Management * Kotler. P. Megamarketing. Dostupné na internetu * Kotler. P. Marketing and Public Relations. Journal of Marketing * Hutton, J.G. Integrated Marketing Communications and the Evolution of Marketing Thought. Journal of Business research * http://www.hc-sc.gc.ca/francais/marketingsocial/marketing_social/qu_est.html * http://www.fns.usda.gov/oane/menu/Published/NutritionEducation/Files/socmktman.pdf * http://en.wikipedia.org/wiki/Evolution_of_marketing