Význam průzkumů /nejen/ pro veletržní společnost Obsah n K čemu potřebuje veletržní společnost průzkumy? n Jaké průzkumy lze ve výstavnictví využít? n Konkrétní příklady výzkumů pro Veletrhy Brno Trocha teorie ... n Marketingový výzkum je systematické určování, shromažďování, analyzování a vyhodnocování informací týkajících se určitého problému, před kterým firma stojí. Kotler, Philip: Marketing Management Marketingové průzkumy: informace pro všechny Jaká data výzkumy poskytují? Jaká data výzkumy poskytují? Co zkoumáme? Kvalitativní marketingové průzkumy Kvalitativní průzkumy n Vybrané veletrhy n Vybrané segmenty / firmy n Specifická témata / okruhy l Hodnocení veletrhu l Ceny, termíny l Srovnání s konkurenčními veletrhy l Možnosti spojení nebo rozdělení veletrhu n Metodologie: forma řízeného rozhovoru face to face n Realizace: úsek marketingu n Výstup: závěrečná zpráva Průzkum image Základní informace o výzkumu Cíl výzkumu Spontánní znalost výstavišť Výsledky průzkumu image ... původní logo Výsledky průzkumu image ... nové logo Výsledky průzkumu image Jak by měla vypadat veletržní společnost? Výzkum Factum Invenio n Hlavním cílem výzkumu bylo získat informace o postojích respondentů (obyvatel České republiky, Brna, Prahy a Středočeského kraje) k výstavám a veletrhům a jejich lokalizaci v rámci České republiky n Timing: 19.8. - 18.10.2005 l Kvalitativní výzkum l Regionální výzkum l Celorepublikový výzkum l Výzkum elit Výzkum Factum Invenio Veletržní areál -- možný symbol města Veletržní areál -- možný symbol města Veletrhy jako součást image Veletrhy jako součást image n Brno vnímá jako veletržní město skoro devět z deseti obyvatel ČR. n Obyvatelé ČR považují spojení "Brno -- veletržní město" za velice výstižné. S tímto spojením souhlasí nejen samotní Brňané (96,5 %), ale i Pražané (93,7 %) n Pro Prahu se charakteristika "Praha -- veletržní město" zdá být výstižná přibližně polovině obyvatel ČR. n Závěr: l profil Brna je veletržní l image Prahy stojí na jiných atributech Přínos veletrhů pro region Ekonomický přínos veletrhů ü Přímé efekty = výdaje a investice návštěvníků a vystavovatelů, spotřební výdaje z mezd BVV ü Nepřímé efekty + indukované efekty ve výrobě, obchodu a službách = výdaje vystavovatelů a návštěvníků na cestovní náklady, ubytování, stravování, mzdy zaměstnanců, příprava účasti, reklama, provoz expozice, dodatečně vytvořené příjmy a dodatečně vytvořená spotřeba Vyčíslení finančních efektů v jednom roce ü průměr 2002/2003 Veletrhy jsou důležitým faktorem pro rozvoj města (Brna) n Kvantitativní efekty § 10,4 mld. Kč výroba § 4,0 mld. Kč HDP § 0,9 mld. Kč daňové příjmy § 9,1 tis. zaměstnanost Efektivita veletrhu ... čas věnovaný na reklamu n Doba strávená na veletrhu je: - 5x delší než doba strávená čtením tisku - 55x delší než doba strávená četbou inzerátů Efektivita veletrhu ... Jak si vás zapamatují? n Návštěvníci veletrhu, kteří byli schopni na základě fotografie expozice vybavit si vystavovatele, byli 6 x úspěšnější než čtenáři tisku, kteří si byli schopni na základě inzerátu vybavit inzerenta. Veletrhy tedy mají vyšší úspěšnost jak pro vytváření povědomí, tak následné budování image firmy! Kvantitativní marketingové průzkumy Základní údaje ... na závěr ... n Jedním z nejdůležitějších předpokladů kvalitního průzkumu je dobře sestavený dotazník a scénář výzkumu ... n ... a dobrá agentura, která by měla předat kromě manažerského shrnutí také komentáře k výsledkům, v ideálním případě přechází spolupráce do podoby poradenství n Důležitá je koordinace průzkumů z jednoho místa (úsek marketingu) n Výdaje na výzkum by neměly představovat náklad, ale INVESTICI n Nutno využívat průzkumy pro zlepšení svého businessu