ZÁKLADY MATEMATIKY II CVIČENÍ 1: Transformace souřadnic prvků vektorového prostoru. ˇ Prostudujte záznam přednášky v souboru TrSour.tif(ZIP), na jehož konci je řešen příklad 4.4.B20a) z Horákovy sbírky. ˇ Analogickým způsobem řešte další příklady z Horákovy sbírky vyznačené v sou- boru ZM2CV01prikl.tif. CVIČENÍ 2: Diagonalizace matic. Výpočet vlastních čísel a vlastních vektorů. ˇ Prostudujte záznam přednášky v souboru DiagMat.tif(ZIP), na jehož konci jsou řešeny ukázkové příklady převzaté z Horákovy sbírky a ze skript Kará- sek&Skula. ˇ Záznam řešení týchž příkladů v MATLABu (+ příkladu na singulární rozklad) je uložen v souboru TMCV12.diary. Výpočet lze v MATLABu zreprodukovat spuštěním skriptu TMCV12.m. Tento soubor stačí nakopírovat spolu se soubory Diagmat1.mat až Diagmat4.mat (zde jsou uložena zadání příkladů) do pracov- ního adresáře MATLABu a pak v příkazovém okně MATLABu zadat příkaz TMCV12. ˇ Analogickým způsobem (prioritně pomocí MATLABu) řešte další příklady z Horákovy sbírky vyznačené v souboru. ZM2CV02prikl.tif. CVIČENÍ 3: Grafy a definiční obory funkcí. ˇ Elipsoidy: Prostudovat soubor Elipsoidy.tif(ZIP), kde je popsáno užití vlastních vektorů a vlastních čísel při transformaci elipsoidů k hlavním osám. ˇ Řešené příklady z DoKu, odst. 1.3: [1.23­1.28,1.31,1.33,1.34] a [1.38,1.39,1.41,1.43]. ˇ Neřešené příklady na konci 1. kapitoly v DoKu: každý student vyřeší 1 příklad z každého zadání 1­10. CVIČENÍ 4: Opakování a rozšíření středoškolské látky o polynomech. ˇ Prostudujte odst. 3.1 ze skript DoKu. ˇ Prostudujte v souboru Polynomy.tif(ZIP) zakroužkované kapitoly 1 až 6 (volitelně i 7), kde je stručný přehled funkcí MATLABu pro práci s polynomy. ˇ Algoritmy pro polynomy: dělení polynomů se zbytkem, Euklidův algoritmus pro nalezení největšího společného dělitele dvou polynomů, Hornerovo schéma a jeho aplikace (viz soubor ZM2horner.pdf), polynomiální interpolace a aproxi- mace (viz soubor PolynInterp.tif(ZIP)). ˇ Řešené příklady z DoKu, odst. 3.1: [3.5­3.8]. ˇ Neřešené příklady na konci 3. kapitoly v DoKu: každý student vyřeší příklady ze zadání 1­3 na papíře i užitím MATLABu. Dále si každý připraví sám demon- straci výše uvedených algoritmů na náhodně zvolených polynomech. Kontrolu provede pomocí funkcí MATLABu. CVIČENÍ 5: Racionální funkce. ˇ Prostudujte odst. 3.2 ze skript DoKu. Pozornost věnujte zejména algoritmu pro rozklad racionální funkce na parciální zlomky. ˇ Prostudujte v souboru Polynomy.tif(ZIP) zakroužkovanou kapitolu 8, kde je stručný popis funkce MATLABu realizující rozklad na parciální zlomky. ˇ Řešené příklady z DoKu, odst. 3.2: [3.10,3.13,3.14]. ˇ Neřešené příklady na konci 3. kapitoly v DoKu: každý student vyřeší alespoň 1 příklad z každého zadání 4­6 na papíře i užitím MATLABu. 1 CVIČENÍ 6: Další elementární funkce: goniometrické a cyklometrické, exponenciální a logaritmické, mocninná funkce. ˇ Prostudujte odst. 3.3­3.5 ze skript DoKu. Pozornost věnujte zejména grafům těchto funkcí, jejichž typický průběh je třeba si zapamatovat a umět načrtnout od ruky. ˇ Spustťe v MATLABu dávkový soubor ElemFun.m, který zobrazí průběhy a definiční obory elementárních funkcí dostupných v MATLABu. ˇ Řešené příklady z DoKu, odst. 3.3­3.5: [3.19,3.21] a rozbor průběhů funkcí z obr. 3.4,3.6­3.9. ˇ Neřešené příklady na konci 3. kapitoly v DoKu: každý student vyřeší alespoň 1 příklad z každého zadání 7­15,17. CVIČENÍ 7: Limity posloupností. ˇ Prostudujte přednášky a odst. 2.1­2.4 ze skript DoKu. ˇ Řešené příklady z DoKu, odst. 2.1­2.4: [2.6,2.9,2.11,2.14,2.17,2.22­2.25,2.29,2.31,2.35,2.41]. ˇ Neřešené příklady na konci 2. kapitoly v DoKu: každý student vyřeší alespoň 1 příklad z každého zadání 1­5. V MATLABu prozkoumejte nápovědu k příkazu limit (help limit). Pomocí něj proveďte kontrolní symbolický výpočet limit z výše uvedených příkladů. CVIČENÍ 8: Limity funkcí. ˇ Prostudujte přednášky a kap. 4 ze skript DoKu. ˇ Řešené příklady z DoKu, kap. 4: [4.12,4.28­4.31,4.38,4.39,4.42,4.44­4.49]. ˇ Neřešené příklady na konci 4. kapitoly v DoKu: každý student vyřeší alespoň 1 příklad z každého zadání 1­9. CVIČENÍ 9: Derivování funkcí a L'Hospitalovo pravidlo. ˇ Prostudujte přednášky a kap. 5 ze skript DoKu. ˇ Řešené příklady z DoKu, kap. 5: [5.3­5.5,5.16,5.17,5.19,5.21,5.32,5.34­5.38]. ˇ Neřešené příklady na konci 5. kapitoly v DoKu: každý student vyřeší alespoň 1 příklad z každého zadání 1­4 a 6­7. V MATLABu prozkoumejte nápovědu k symbolické verzi příkazu diff (help sym/diff). Pomocí něj proveďte kontrolní symbolický výpočet derivací z výše uvedených příkladů. CVIČENÍ 10: Vyšetřování průběhu funkce. ˇ Prostudujte kap. 6 ze skript DoKu a soubor ZM2prubf.pdf, zejména se zaměřte na řešené příklady [6.3,6.5,6.13,6.19,6.20]. ˇ Řešené příklady z DoKu na konci kap. 6: [6.36­6.38], [6.39­6.41], [6.42­6.45], [6.46­6.49]. ˇ Neřešené příklady na konci 6. kapitoly v DoKu: každý student vyřeší alespoň 1 příklad z každého zadání 4­9. CVIČENÍ 11: Přibližné vyjádření funkce. ˇ Prostudujte kap. 7 ze skript DoKu a přednášky. ˇ Řešené příklady z DoKu, kap. 7: [7.4­7.6,7.10,7.14,7.17,7.18]. ˇ Neřešené příklady na konci 7. kapitoly v DoKu: každý student vyřeší alespoň 1 příklad z každého zadání 1­3,7­9. 2 CVIČENÍ 12: Výpočet neurčitého integrálu. ˇ Prostudujte kap. 1 ze skript No a soubor ZM2derint.pdf, kde je aktivně třeba zvládnout integrační postupy dle metodiky z odst. 1­2, u ostatních úloh ji ale- spoň umět zařadit do příslušné metodické skupiny. ˇ Řešené příklady z No, kap. 1: vypočíst [2.1­2.6, 3.1] a u [4.1­4.5] určit postup integrování zařazením úlohy do správné metodické skupiny dle ZM2derint.pdf. ˇ Neřešené příklady na konci 1. kapitoly v No: každý student vyřeší alespoň 1 příklad z každého zadání 1 a 3. ˇ Neřešené příklady ke zkoušce ze sbírky Min, Př. 1263­1457, 1535­1590. Z kaž- dého odstavce 1­6 a 10 každý student spočte nejméně 4 příklady (různí studenti různé) a jejich řešení odevzdá zkoušejícímu v písemné podobě nejpozději v den ústní zkoušky. CVIČENÍ 13: Výpočet určitého integrálu. ˇ Prostudujte kap. 2 ze skript No. ˇ Řešené příklady z No, kap. 2: vypočíst [5.1­5.3] a [6.1­6.6]. ˇ Neřešené příklady v No: na konci odstavce 2.5 zadání 1 a 4­6, a na konci odst. 2.6 zadání 5 a 8. Každý student vyřeší alespoň 1 příklad z každého zadání. ˇ Neřešené příklady ke zkoušce ze sbírky Min, Př. 1593­1636. Každý student spočte nejméně 4 příklady (různí studenti různé) a jejich řešení odevzdá zkouše- jícímu v písemné podobě nejpozději v den ústní zkoušky. ˇ V MATLABu prozkoumejte nápovědu k symbolické verzi příkazu int (help sym/int). Pomocí něj vyzkoušejte kontrolní symbolický výpočet neurčitého či určitého integrálu ve vybraných příkladech ze cvičení 12 a 13. Poznámky a pokyny: (1) DoKu = skripta Došlá & Kuben: Diferenciální počet funkcí jedné proměnné. No = skripta V. Novák: Integrální počet v R. Min = vybrané kapitoly ze sbírky V.P. Minorskij: Sbírka úloh z vyšší matematiky: viz soubory v MinK8-9Prikl.zip. (2) Příklady v hranatých závorkách jsou určeny vždy pro 1 studenta. Řešené příklady by měly být zpracovány v případě potřeby i detailněji než ve skriptech. Na každé cvi- čení bude určen nejméně jeden student, který bude mít za úkol podrobně referovat o řešených příkladech. Ve zbývajícím čase pak budou řešeny neřešené příklady. (3) Neřešené příklady si studenti vyváženě mezi sebou rozdělí sami tak, aby bylo spoč- teno co nejvíce naplánovaných příkladů. Neboli, pokud je to možné, tak různí studenti řeší různé příklady. Zpracování neřešených příkladů, na něž nevyjde čas u tabule, ode- vzdá student vyučujícímu v písemné podobě nejpozději na příštím cvičení. 3