Evropské fondy a jejich fungování v České Republice Mgr. David Póč 49730@mail.muni.cz Evropská regionální politika a její historický průmět (1) l Klíčovou koncepcí je "solidarita" "soudržnost" l Realizace efektivní regionální politiky v EU je aktuálně podpořena alokací více než třetiny rozpočtu EU l Důležitá historická data: l 1957 Římská smlouva -- v její preambuli je formulace, že je třeba "posílit jednotu svých ekonomik a zajistit harmonický rozvoj snižováním rozdílů mezi různými regiony a zmírňováním zaostalosti méně rozvinutých oblastí" l 1958 Založení prvních dvou sektorových fondů - Evropského sociálního fondu (ESF) a Evropského zemědělského orientačního a záručního fondu (EZOZF) l 1975 Vytvoření Evropského fondu pro regionální rozvoj (EFRR) l 1986 Jednotným evropským aktem se vytvářejí podmínky pro skutečnou politiku soudržnosti l 1989--1993 Na vrcholné schůzce v Bruselu v únoru 1988 dochází k celkové přestavbě fungování fondů solidarity, nyní nazývaných "strukturálními fondy" l 1992 Ve smlouvě o Evropské unii, která vstoupila v platnost v roce 1993, je soudržnost definována jako jeden z hlavních cílů Unie vedle hospodářské a měnové unie a jednotného trhu Evropská regionální politika a její historický průmět (2) 7) 1994--1999 Na vrcholné schůzce v Edinburghu (prosinec 1992) je rozhodnuto, že na politiku soudržnosti bude přiděleno téměř 200 miliard ECU (v cenách roku 1997), tedy třetina rozpočtu Společenství. Strukturální fondy jsou navíc doplněny o Finanční nástroj pro orientaci rybolovu (FNOR). Na podporu hospodářského a sociálního rozvoje a ochranu životního prostředí v kandidátských zemích střední a východní Evropy je určen Nástroj předsvtupních strukturálních politik (ISPA) a Speciální předsvstupní program pro rozvoj zemědělství a venkova (SAPARD); ty doplňují program PHARE, který existuje již od roku 1989 8) 2000--2001 Vrcholná schůzka v Lisabonu (březen 2000) schvaluje strategii zaměřenou na zaměstnanost, která má z Unie udělat "do roku 2010 nejkonkurenceschopnější a nejdynamičtější ekonomiku založenou na znalostech." Následně je tzv. Lisabonská strategie doplněna o koncepci trvale udržitelného rozvoje na summitu v Göteborgu (červen 2001) 9) 2002 Vrcholná schůzka v Kodani (prosinec 2002) končí vyslovením souhlasu s podmínkami pro přijetí deseti nových členských států Unie. 10) 2004 Dne 18. února předkládá Evropská komise svůj návrh reformy politiky soudržnosti na období 2007--2013, nazvaný "Nové partnerství pro soudržnost, konvergenci, konkurenceschopnost, spolupráci", a 1. května Česká republika, Estonsko, Kypr, Litva, Lotyšsko, Maďarsko, Malta, Polsko, Slovenská republika a Slovinsko vstupují do Evropské unie. Základní právní nařízení vztahující se k fungování evropských fondů Nařízení Rady (ES) č. 1260-1999 o obecných ustanoveních o strukturálních fondech Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1261-1999 o Evropském fondu pro regionální rozvoj Nařízení Rady (ES) č. 1164-94-(1265-99) kterým se mění příloha II nařízení (ES) č. 1164/94 o zřízení Fondu soudržnosti Nařízení Komise (ES) č. 1159-2000 o informačních a propagačních opatřeních, která mají být prováděna členskými státy v souvislosti s pomocí ze strukturálních fondů Nařízení Komise (ES) č. 1681-1994 o nesrovnalostech a navrácení neoprávněně vyplacených částek v souvislosti s financováním strukturálních politik a organizaci informačního systému v této oblasti Nařízení Komise (ES) č. 2064-1997 kterým se stanoví detailní opatření pro provedení nařízení Rady (EHS) č. 4253/88 ohledně finanční kontroly prováděné členskými státy u operací spolufinancovaných Strukturálními fondy Nařízení Komise (ES) č. 438-2001 kterým se stanoví prováděcí pravidla k nařízení Rady (ES) č. 1260/1999, pokud jde o řídicí a kontrolní systémy pro pomoc poskytovanou ze strukturálních fondů Nařízení Komise (ES) č. 448-2001 kterým se stanoví prováděcí pravidla k nařízení Rady (ES) č. 1260/1999, pokud jde o postup při provádění finančních oprav u pomoci poskytované ze strukturálních fondů Nařízení Komise (ES) č. 1145-2003 kterým se mění nařízení (ES) č. 1685/2000 pokud jde o pravidla způsobilosti pro spolufinancování strukturálními fondy Proč je v EU regionální politika jednou z klíčových priorit? l Rozdíly -- značné sociální a ekonomické rozdíly mezi regiony v EU l Solidarita -- snaha snížit disproporce mezi regiony a členskými státy Programové cíle pro období 2000 -- 2006 l Cíl 1 - Podpora rozvoje zaostávajících regionů l Regiony s HDP pod hranicí 75% průměru EU se mohou těšit podpoře udržitelného rozvoje zejména prostřednictvím investic do výroby l Cíl 2 - Podpora oblastí potýkajících se s restrukturalizací l Všechny oblasti, které nespadají pod Cíl 1, a které dlouhodobě vykazují vysokou míru nezaměstnanosti, kriminality, špatnou úroveň školství nebo životního prostředí l Cíl 3 - Podpora politiky zaměstnanosti a vzdělání l Snížení nezaměstnanosti prostřednictvím rekvalifikace, vzdělávání a školení Strukturální fondy -- ERDF, ESF, EAGGF, FIFG Rozpočet strukturálních fondů a iniciativ Společenství Alokace finančních prostředků ve strukturálních fondech pro EU 15 a nové členské státy (1) Alokace finančních prostředků ve strukturálních fondech pro EU 15 a nové členské státy (2) Iniciativy Společenství a Inovační akce Fond soudržnosti (tzv. kohezní fond) a předvstupní pomoc l Fond soudržnosti je speciálním fondem, který si klade za cíl pomáhat nejméně rozvinutým členským státům -- 10 nových členských států + Řecko, Portugalsko, Španělsko a do konce roku 2003 ještě i Irsko l Počátečním kritériem je, aby hrubý národní produkt (HNP) příslušného státu nedosáhl 90 % průměru Unie l Fond soudržnosti vstupuje na celé území státu, ale spolufinancuje nikoliv programy, nýbrž velké projekty v oblasti životního prostředí a transevropských dopravních sítí l Poprvé v dějinách svého postupného rozšiřování požadovala Evropská unie předvstupní pomoc deseti zemím střední a východní Evropy (SVE) Jak fungují fondy EU? (1) l O rozpočtu pro strukturální fondy a pravidlech jejich využívání rozhoduje vrcholná schůzka (tj. všichni členové Unie) na základě návrhu Evropské komise projednaného v Evropském parlamentu l Po těchto rozhodnutích vypracuje každý stát nebo region své návrhy a sestaví z nich plán pro problémové oblasti a znevýhodněné sociální skupiny, s přihlédnutím k tematickému zaměření Komise l Vypracované plány jsou předloženy Evropské komisi. l Každý stát s Komisí projedná obsah těchto dokumentů a možnosti použití národních fondů a fondů Společenství při jejich uskutečňování Jak fungují fondy EU? (2) l Když se obě strany na těchto otázkách dohodnou, Komise schválí plány a programy, které z toho vyplývají l O podrobnostech programů, zejména programových dodatcích, rozhodují autonomně státní nebo regionální orgány. O těchto dokumentech se s Komisí nejedná, ale jsou jí zasílány pro informaci. l Orgán pověřený řízením programu vybere projekty, které nejlépe odpovídají jeho cílům, a poté informuje uchazeče o své volbě l Vybrané subjekty pak mohou svůj projekt realizovat, musí jej ovšem dokončit ve lhůtě stanovené v programu, neboť rozvrh výplat je stanoven již na začátku l Příslušné úřady pravidelně sledují průběh implementace programu, a to za pomoci monitorovacího výboru, kde jsou zastoupeni různí partneři (zástupci z oblasti ekonomické a sociální i životního prostředí) Jaké jsou cíle regionální politiky EU s použitím nástrojů finanční pomoci? l Zlepšení regionální konkurenceschopnosti l Zvýšení a zlepšení zaměstnanosti l Vyvážený rozvoj městských a venkovských oblastí Budoucnost evropských fondů? l Dosavadní výsledky l Nové úkoly pro léta 2007 -- 2013: l V rozšířené Unii je zapotřebí větší soudržnosti l Posilování priorit Unie l Zvyšování kvality na podporu vyváženějšího a trvale udržitelného rozvoje l Nové partnerství pro soudržnost l Budoucí priority l Konvergence l Konkurenceschopnost l Spolupráce Strukturální fondy & Iniciativy Společenství l Evropský fond regionálního rozvoje - ERDF l Evropský sociální fond -- ESF l Evropský orientační a záruční fond pro zemědělství -- EAGGF l Finanční nástroj na podporu rybolovu -- FIFG l Iniciativy -- INTERREG III., URBAN II, LEADER +, EQUAL Fond soudržnosti l Cíl - pomáhat nejméně rozvinutým členským státům, tedy těm deseti novým, ale také Řecku, Portugalsku, Španělsku a do konce roku 2003 i Irsku l Pokračování programu ISPA po 1.5.2004 l Hlavní kritérium -- u členského státu méně než 90% HNP průměru EU l Centrální koncepce -- aby náklady na konkrétní nezatěžovaly rozpočet a snaha příslušných zemí o splnění podmínek hospodářské a měnové unie Tzv. Inovační akce l Výjimečná povaha l Poměrně malá část celkových finančních prostředků l Význam - inovační přínos, protože iniciují pilotní projekty a studie pro nové politiky, zdokonalují nakládání s finančními prostředky a napomáhají odhalování nových možností l 3 hlavní témata -- a) regionální ekonomiky založené na vědomostních a technologických inovacích b) regionální rozvoj založený na informační společnosti (e-EuropeRegio) c) regionální identita a udržitelný rozvoj Podpora sektoru rybolovu - FIFG l Cíl - opatření směřující k vytvoření udržitelné rovnováhy mezi mořskými zdroji a jejich využitím, k podpoře konkurenceschopnosti firem v daném sektoru l Subsidiární cíle - ke zvýšení a rozvoji nabídky rybích produktů (včetně produktů tzv. akvakultury) a k revitalizaci oblastí závislých na rybolovu Fond solidarity l Cíl -- pomáhat regionům v členských i kandidátských státech postižených velkou přírodní, technickou či ekologickou katastrofou l Založen po povodních v srpnu 2002 jako nový finanční nástroj EU l Oblasti využití : 1) obnově provozuschopnosti infrastruktury a závodů v oblasti energetiky, vodohospodářství a zpracování odpadních vod, telekomunikací, dopravy, zdraví a vzdělávání; 2) zajištění ubytování a financování záchranných služeb tak, aby byly uspokojeny potřeby postiženého obyvatelstva; 3) zabezpečení preventivní infrastruktury a opatření k bezprostřední ochraně kulturního dědictví; 4) vyčištění oblastí postižených katastrofou, včetně přírodních zón Fungování strukturálních fondů v České Republice l Základní dokumenty - Národní rozvojový plán na léta 2004-2006, Rámce podpory Společenství , 5 operačních programů pro realizaci pomoci v rámci Cíle 1 evropské regionální politiky l Výjimka v ČR je hlavní město Praha l Alokace finančních prostředků v ČR Fungování Rámce podpory Společenství v ČR (1) l Úkol Rámce podpory - vymezuje prioritní cíle a oblasti, do kterých směřují prostředky ze strukturálních fondů EU, a to do 13 krajů ČR l Realizace strategie RPS -- 5 operačních programů, všechny dokumenty jsou tzv. programovány na období příslušné finanční perspektivy l Dělení a finanční pomoc v RPS (situace v ČR) Fungování Rámce podpory Společenství v ČR (2) l Fungování dohody mezi EU a ČR -- dokument byl schválen "Rozhodnutím Komise kterým se schvaluje Rámec podpory Společenství pro strukturální pomoc Společenství v oblastech Cíle 1 v České republice" - K (2004) 2089 ze dne 17.6. 2004 (podkladem pro jednání o Rámci podpory Společenství je konečná verze Národního rozvojového plánu) l Organizační struktura Iniciativy Společenství v ČR l Fungování Iniciativ Společenství v letech 2000 -- 2006 l Program INTERREG l Program EQUAL l Program LEADER+ l Program URBAN Budoucnost evropských fondů v ČR Nové programovací období 2007 -- 2013 l Na základě schváleného rozpočtu Společenství na léta 2007 -- 2013 přistoupila i ČR k řešení budoucnosti využívání evropských fondů l Příprava Národního rozvojového plánu l Schvalování Národního rozvojového plánu na léta 2007 -- 2013 l Otázka alokace unijních dotací mezi jednotlivé programové tituly l Vznik 24 operačních programů Národní rozvojový plán 2007 - 2013 l Upřesnění konkrétní podoby OP v Národním strategickém referenčním rámci l Rozpory mezi vládou, ministerstvy a kraji l Nutnost schválení Evropskou Komisí l Slabá vyjednávací pozice České republiky l Nutnost propojení evropských dotačních titulů a národních zdrojů Děkuji za pozornost Nějaké otázky?