1 Řízená péče a její kvalita Praha, březen 2000 Ivan Malý Osnova kvalita zdravotní péče objektivní a subjektivní stránka nástroje sledování kvality nástroje zajišťování kvality makro mikro úroveň kvalita v prostředí řízené péče Kvalita ?! velmi problematický termín nejistota, nestandardnost, vnější vlivy, sporná měřitelnost různé definice čistě technická - medicínská komplexní - medic.+ subjektivní spokojenost způsoby vyjadřování úrovně kvality Křížová Kvalita... odrazem stupně, v němž poskytnutá péče odpovídá poznatkům medicínského výzkumu a možnostem technologie. Závisí na ekonomických možnostech země... 2 Co nejčastěji hodnotí pacienti? přijímací proceduru chování personálu, čekání, informovanost hotelové služby jídlo, čistota, teplota, pořádek... lékařskou péči všechny úkony (vyšetření, vyslechnutí pacienta, vysvětlování, uklidňování, srozumitelnost...) ošetřovatelská péče měřítka kvality vstupy (předpoklady) dostupnost, kontinuita, všestrannost péče vybavenost kvalifikovanost dodržování standardních postupů kontrolní a monitorovací systémy výstupy (těžší, vliv case-mixu) HI-TECH medicine subjektivní spokojenost pac. počet readmisí pooperační komplikace úmrtnost nástroje zajišťování kvality ,,NÁRODNÍ" úroveň standardy dostupnosti, vybavenosti licenční podmínky selektivní kontrakty systémy dalšího vzdělávání pracovníků akreditace, komplexní audit rating, žebříčky Mikro - ZZ průzkumy spokojenosti utilization review zainteresovanost + skupinová (profesní) zpětná vazba + standardní nástroje řízení kvalita v prostředí managed care v zahraničí předmětem mnoha empirických studií porovnáváno s fee-for-service: negativní dopad na vztah lékař pacient péče o chronicky nemocné naopak sklon k podpoře prevence opatření k redukci negativních vlivů 3 USA - národní standardy národní standardy ochrany spotřebitele v podmínkách řízené péče dohoda mezi velkými zdravotními plány a celonárodními skupinami spotřebitelů pokrývají: přístupnost služeb, výběr zdravotního plánu, utajení medicínských informací, návaznost péče, poskytování informací spotřebitelům, úhradu neodkladné péče, experimentální péči, ochranu před diskriminací, apod. pokračování Záměrem je, aby se tyto standardy časem staly právně vymáhatelné a posloužily státní administrativě za vzor při vytváření zákonné úpravy. Jejich cílem je ochránit spotřebitele a dosáhnout spravedlivé, komplexní a účinné regulace a vyšší odpovědnosti zdravotnických plánů. Tím by mělo dojít k tomu, že opět vzroste důvěra klientů v kvalitu zdravotní péče a zdravotnický systém.