Ročník 1992 Sbírka zákonů ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY CESKE REPUBLIKY / SLOVENSKÉ REPUBLIKY Částka 35 Rozeslána dne 1. dubna 1992 Cena Kčs 4,50 OBSAH: 159. Zákon České národní rady, kterým se mění a doplňuje zákon č. 174/1968 Sb., o státním odborném dozoru nad bezpečností práce, ve znění zákona České národní rady č. 575/1990 Sb. 160. Zákon České národní rady o zdravotní péči v nestátních zdravotnických zařízeních 161. Zákon České národní rady o registraci církví a náboženských společností 162. Zákon České národní rady o působnosti orgánů České republiky při provádění zákona č. 403/1990 Sb., o zmírnění následků některých majetkových křivd, ve znění zákonů č. 458/1990 Sb., č. 528/1990 Sb. a č. 137/1991 Sb. 163. Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovujú predpoklady pre výkon funkcií v orgánoch štátnej správy pre životné prostredie, ktoré si vyžadujú osobitnú odbornú spôsobilosť 159 ZÁKON České národní rady ze dne 17. března 1992, kterým se mění a doplňuje zákon č. 174/1968 Sb., o státním odborném dozoru nad bezpečností práce, ve znění zákona České národní rady č. 575/1990 Sb. Česká národní rada se usnesla na tomto zákoně: ČI. I Zákon č. 174/1968 Sb., o státním odborném dozoru nad bezpečností práce, ve znění zákona České národní rady č. 575/1990 Sb., se s působností pro Českou republiku mění a doplňuje takto: 1. § 1 zní: (1) Státní odborný dozor nad bezpečností práce a technických zařízení a nad dodržováním stanovených pracovních podmínek podle tohoto zákona vykonávají orgány státního odborného dozoru, jimiž jsou Český úřad bezpečnosti práce a inspektoráty bezpečnosti práce (dále jen „orgány státního odborného dozoru"). (2) Státní odborný dozor nad bezpečností vyhrazených technických zařízení vykonávají organizace státního odborného dozoru zřízené Českým úřadem bezpečnosti práce1) a další právnické osoby, které neprovozují podnikatelskou činnost,2) pověřené vládou České republiky (dále jen „organizace státního odborného dozoru").". 1) § 31 zákona České národní rady č. 576/1990 Sb., o pravidlech hospodaření s rozpočtovými prostředky České republiky a obcí v České republice (rozpočtová pravidla republiky). 2) Např. živnostenská společenstva podle § 69 zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), a § 5 zákona č. 83/1990 Sb., o sdružování občanů. Strana 914 Sbírka zákonů č. 159/1992 Částka 35 2. « 2 zní: V České republice zřizuje inspektoráty bezpečnosti práce Český úřad bezpečnosti práce, jemuž jsou podřízeny. V čele inspektorátů bezpečnosti práce jsou vedoucí inspektoři bezpečnosti práce, které jmenuje a odvolává předseda Českého úřadu bezpečnosti práce. Předseda Českého úřadu bezpečnosti práce též jmenuje a odvolává ředitele organizací státního odborného dozoru zřízených Českým úřadem bezpečnosti práce.". 3. V nadpisu nad § 3 se za slovo „orgánů" vkládají slova „a organizací". 4. V § 3 odst. 1 zní: „(1) Působnost orgánů a organizací státního odborného dozoru se vztahuje na všechny organizace a na fyzické osoby provozující podnikatelskou činnost, pokud jde o provozování této činnosti (dále jen „podnikající fyzické osoby").". 5. V § 3 odst. 2 se za slova „Působnost orgánů" vkládají slova „a organizací". 6. V § 3 odst. 3 zní: „(3) Vláda České republiky může rozšířit působnost orgánů a organizací státního odborného dozoru i na technická zařízení uvedená v odstavci 2 písm. b).". 7. V § 4 písm. a) zní: „a) dozírají, zda jsou dodržovány předpisy k zajištění bezpečnosti práce a technických zařízení a předpisy stanovící pracovní podmínky, zejména předpisy o způsobu zaměstnávání žen a mladistvých, o pracovní době, o noční práci a o práci přesčas,". 8. V § 4 písm. b) se vypouštějí slova „a Slovenským úřadem bezpečnosti práce". 9. V § 4 písm. d) a e) znějí: „d) rozhodují o odnětí oprávnění organizacím a podnikajícím fyzickým osobám k výrobě, montáži, opravám, údržbě a revizím vyhrazených technických zařízení v případě zjištěného porušení předpisů k zajištění bezpečnosti práce a technických zařízení, e) rozhodují o odnětí osvědčení ke zkouškám, revizím, opravám nebo obsluze vyhrazených technických zařízení vydaných fyzickým osobám v případě zjištěného porušení předpisů k zajištění bezpečnosti práce a technických zařízení,". 10. V § 4 se zrušují písmena f), g) a i). 11. V § 4 se dosavadní písmeno h) označuje nově jako písmeno f) s dosavadním textem. 12. V § 5 odst. 1 se vypouštějí slova „a Slovenský úřad bezpečnosti práce v mezích své územní působnosti". 13. V § 5 odst. 1 pod písmeny c), d), e) a g) se slovesa „provádějí", „vydávají", „rozhodují" a „koordinují" nahrazují stejnými slovesy v jednotném čísle. 14. V § 5 odst. 1 písm. f) zní: „f) určuje po projednání s organizacemi státního odborného dozoru, která technická zařízení se považují za vyhrazená,". 15. V § 5 se vypouští odstavec 2 a zrušuje se číslování odstavců. 16. V § 6 odst. 1 písm. a) zní: „a) vstupovat kdykoliv do prostorů organizací a provozních prostorů podnikajících fyzických osob a vyžadovat potřebné doklady, informace a vytvoření podmínek pro výkon dozoru,". 17. V § 6 odst. 2 písm. a) a b) znějí: „a) ukládat pracovníkům organizací a podnikajících fyzických osob, kteří svým zaviněním porušili závažné povinnosti, vyplývající z předpisů k zajištění bezpečnosti práce a technických zařízení a z předpisů stanovících pracovní podmínky, nebo zatajili skutečnosti důležité pro výkon dozoru, pokutu až do částky rovnající se trojnásobku jejich průměrného měsíčního výdělku, ) b) ukládat organizacím a podnikajícím fyzickým osobám za porušení předpisů k zajištění bezpečnosti práce a technických zařízení a předpisů stanovících pracovní podmínky pokutu až do částky 500 000 Kčs; za nedodržení nově stanoveného termínu k provedení nápravy zvýšit původně určenou pokutu až o 100 %.". 18. Za § 6 se vkládá nový § 6a, který zní: ,,§ 6a (1) Organizace státního odborného dozoru podle § 1 odst. 2 při provádění dozoru nad bezpečností vyhrazených technických zařízení (§ 5 písm. f) a) podávají odborná a závazná stanoviska o tom, zda jsou při projektování, konstrukci, výrobě, montáži, provozu, obsluze, opravách, údržbě a revizi vyhrazených technických zařízení splněny požadavky bezpečnosti technických zařízení, b) provádějí prohlídky a řídí a vyhodnocují zkoušky vyhrazených technických zařízení, c) prověřují odbornou způsobilost organizací a podnikajících fyzických osob k výrobě, montáži, opravám, údržbě a revizím vyhrazených technických zařízení a vydávají jim oprávnění, d) prověřují odbornou způsobilost fyzických osob ke zkouškám, revizím, opravám nebo obsluze vyhrazených technických zařízení a vydávají jim o tom osvědčení, e) osvědčují, zda technická zařízení a materiály 3) § 275 zákoníku práce. § 17 zákona č. 1/1992 Sb., o mzdě, odměně za pracovní pohotovost a o průměrném výdělku. Částka 35 Sbírka zákonů č. 159 a 160/1992 Strana 915 splňují požadavky bezpečnosti technických zařízení. (2) Organizace státního odborného dozoru a jejich pověření pracovníci mají při výkonu své činnosti oprávnění uvedená v § 6 odst. 1 písm. a). (3) Organizace státního odborného dozoru provádějí činnosti podle odstavce 1 za úhrady stanovené obecně závazným právním předpisem vydaným Českým úřadem bezpečnosti práce po dohodě s ministerstvem financí České republiky nebo za ceny stanovené podle zvláštního předpisu.4) (4) Na činnosti organizací státního odborného dozoru se nevztahují obecné předpisy o správním říze-ní.5)". 19. § 7 zní: „§7 Orgány a organizace státního odborného dozoru spolupracují s příslušnými odborovými a ústředními odborovými orgány, s příslušnými družstevními orgány a organizacemi družstev, s organizacemi zaměstnavatelů a živnostenskými společenstvy, s příslušnými ústředními, místními a ostatními orgány státní správy a informují je o opatřeních k odstranění závad zjištěných při své činnosti. Všechny tyto orgány a organizace jsou povinny poskytovat orgánům a organizacím státního odborného dozoru na požádání podklady a informace potřebné pro výkon tohoto dozoru.". 20. Za § 7 se vkládá nový § 7a, který zní: „§7a (1) Pracovníci orgánů a organizací státního odborného dozoru jsou povinni zachovávat mlčenlivost o skutečnostech, o nichž se dozvěděli v souvislosti s výkonem činnosti podle tohoto zákona, a před vstupem do prostorů organizací a provozních prostorů podnikajících fyzických osob informovat provozovatele. (2) Za škodu způsobenou pracovníky uvedenými v odstavci 1 při činnosti podle tohoto zákona odpovídá stát; této odpovědnosti se nemůže zprostit.". ČI. II Předsednictvo České národní rady se zmocňuje, aby ve Sbírce zákonů vyhlásilo úplné znění zákona č. 174/1968 Sb., o státním odborném dozoru nad bezpečností práce, s působností pro Českou republiku, jak vyplývá z pozdějších zákonů. ČI. III 1992. Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. dubna Burešová v. r. Pithart v. r. 160 ZÁKON České národní rady ze dne 19. března 1992 o zdravotní péči v nestátních zdravotnických zařízeních Česká národní rada se usnesla na tomto zákoně: ČÁST PRVNÍ ZÁKLADNÍ USTANOVENÍ řízeních (dále jen „nestátní zařízení") a podmínky provozování nestátních zařízení. Předmět úpravy Tento zákon upravuje podmínky a rozsah poskytování zdravotní péče v nestátních zdravotnických za- Nestátní zařízení (1) Nestátním zařízením se rozumí jiné zdravotnické zařízení, než zdravotnické zařízení státu. ) 4) Zákon č. 526/1990 Sb., o cenách. 5) Zákon č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád). 1) § 11 odst. 1 zákona č. 20/1966 Sb., o péči a zdraví lidu, ve znění zákona CNR č. 548/1991 Sb. Strana 916 Sbírka zákonů č. 160/1992 Částka 35 (2) Provozovat nestátní zařízení může fyzická nebo právnická osoba, která má oprávnění podle tohoto zákona (dále jen „provozovatel"). CAST DRUHA POSKYTOVÁNÍ ZDRAVOTNÍ PÉČE b) spolupracovat s jinými zdravotnickými zařízeními, pokud je toho třeba při poskytování zdravotní péče, c) předem informovat, jaký druh zdravotní péče, v jakém rozsahu a za jakých podmínek poskytuje, d) vést provozní a zdravotnickou dokumentaci a plnit úkoly pro všeobecnou a zdravotnickou informační soustavu, ) e) vést účetnictví podle zvláštních předpisů.5) Rozsah poskytované zdravotní péče (1) V nestátních zařízeních lze poskytovat zdravotní péči poradenskou, ošetřovatelskou, diagnostickou, preventivní, rehabilitační, lázeňskou, léčebnou a lékárenskou. V nestátních zařízeních lze poskytovat péči ambulantní i ústavní, včetně poskytování prostředků zdravotnické techniky a dopravní zdravotnické služby sloužící k přepravě nemocných. (2) V nestátních zařízeních nelze poskytovat zdravotní péči vyhrazenou podle zvláštních předpisů státu.2) Podmínky poskytování zdravotní péče (1) Nestátní zařízení musí být pro druh a rozsah jím poskytované zdravotní péče personálně, věcně a technicky vybaveno a musí splňovat požadavky kladené na jeho provoz. (2) Ministerstvo zdravotnictví České republiky stanoví vyhláškami a) hygienické požadavky na provoz zdravotnických zařízení, b) technické a věcné požadavky na vybavení zdravotnických zařízení. Povinnosti nestátních zařízení (1) Není-li v tomto zákoně stanoveno jinak, vztahují se na poskytování zdravotní péče v nestátních zařízeních, včetně povinností těchto zařízení, zákony o zdravotní péči ) a předpisy vydané k jejich provedení. (2) Nestátní zařízení je dále povinno: a) poskytovat zdravotní péči jen toho druhu a v tom rozsahu, v jakém je poskytování zdravotní péče stanoveno v rozhodnutí o registraci, Odborná způsobilost Zdravotní péči v nestátních zařízeních jsou oprávněni poskytovat v rozsahu a způsobem odpovídajícím jejich odborné způsobilosti lékaři, farmaceuti, kliničtí psychologové, kliničtí logopedové, zdravotničtí pracovníci s jiným vysokoškolským vzděláním, střední, nižší a pomocní zdravotničtí pracovníci a dentisté. ) Způsob úhrady zdravotní péče (1) Zdravotní péče v nestátních zařízeních se poskytuje: a) bez přímé úhrady od osoby, které byla zdravotní péče poskytnuta 1. na základě všeobecného zdravotního pojištění nebo na základě smluvního zdravotního pojištění,7) 2. jsou-li náklady poskytnuté zdravotní péče uhrazeny jiným zdravotnickým zařízením nebo jinou právnickou nebo fyzickou osobou na základě smluvního vztahu uzavřeného s provozovatelem nestátního zařízení, 3. pokud od ní provozovatel nestátního zařízení upustí, nebo b) za přímou úhradu od osoby, které byla zdravotní péče poskytnuta, anebo c) kombinací způsobu úhrady podle písmen a) a b). (2) Ceny zdravotní péče za přímou úhradu se sjednávají podle zvláštních předpisů.8) ČÁST TŘETÍ PROVOZOVÁNÍ NESTÁTNÍHO ZAŘÍZENÍ Oprávnění k provozování (1) Oprávnění k provozování nestátního zařízení 2) Např. § 34, 71 a 75 zákona č. 20/1966 Sb., ve znění zákona ČNR č. 425/1990 Sb. a zákona ČNR č. 548/1991 Sb. 3) Zákon č. 20/1966 Sb., ve znění zákona ČNR č. 210/1990 Sb., zákona ČNR č. 425/1990 Sb., zákona č. 548/1991 Sb. a zákona ČNR č. 550/1991 Sb. ) § 22 zákona č. 21/1971 Sb., o jednotné soustavě sociálně ekonomických informací, ve znění zákona č. 128/1989 Sb. 5) Zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví. 6) § 53 zákona č. 20/1966 Sb., ve znění zákona ČNR č. 548/1991 Sb. Vyhláška ministerstva zdravotnictví ČSR č. 77/1981 Sb., o zdravotnických pracovnících a jiných odborných pracovnících ve zdravotnictví. ) Zákon ČNR č. 550/ 1991 Sb., o všeobecném zdravotním pojištění. s) Zákon č. 526/1990 Sb., o cenách. Částka 35 Sbírka zákonů č. 160/1992 Strana 917 vzniká rozhodnutím o registraci okresního úřadu příslušného podle místa provozování nestátního zařízení. (2) Oprávnění k provozování nestátního zařízení, jehož provozovatelem je v hlavním městě Praze fyzická osoba nebo jiná právnická osoba než městská část nebo hlavní město Praha, vzniká rozhodnutím o registraci obvodním úřadem. Oprávnění k provozování nestátního zařízení, jehož provozovatelem je v hlavním městě Praze městská část, vzniká rozhodnutím o registraci Magistrátním úřadem hlavního města Prahy. Oprávnění k provozování nestátního zařízení, jehož provozovatelem je hlavní město Praha, vzniká rozhodnutím o registraci ministerstvem zdravotnictví České republi-ky. Obecné podmínky registrace (1) Je-li provozovatelem nestátního zařízení fyzická osoba, musí být plně způsobilá k právním úkonům, bezúhonná a mít odbornou způsobilost podle § 6 odpovídající druhu a rozsahu zdravotní péče poskytované nestátním zařízením. (2) Je-li provozovatelem nestátního zařízení právnická osoba nebo fyzická osoba, která nemá odbornou způsobilost podle § 6 odpovídající druhu a rozsahu zdravotní péče poskytované nestátním zařízením, je povinna ustanovit odborného zástupce, který musí splňovat podmínky uvedené v odstavci 1. Odborný zástupce musí být v pracovním poměru nebo v obdobném pracovněprávním vztahu k provozovateli nestátního zařízení, pokud není společníkem obchodní společnosti, která je provozovatelem, a odpovídá za odborné vedení nestátního zařízení. (3) Za bezúhonného se pro účely tohoto zákona považuje ten, kdo nebyl pravomocně odsouzen pro úmyslný trestný čin, ani nebyl pravomocně odsouzen pro trestný čin spáchaný z nedbalosti v souvislosti s poskytováním zdravotní péče. Žádost o registraci §10 (1) Okresní úřad nebo obvodní úřad v hlavním městě Praze nebo Magistrátní úřad hlavního města Prahy nebo ministerstvo zdravotnictví České republiky (dále jen „orgán příslušný k registraci") provede registraci na základě žádosti provozovatele nestátního zařízení. (2) Žádost musí obsahovat: a) jméno, příjmení, trvalý pobyt a rodné číslo, je-li provozovatelem nestátního zařízení fyzická osoba; je-li provozovatelem nestátního zařízení práv- nická osoba, název, sídlo, právní formu, jméno, příjmení, trvalý pobyt a rodné číslo osoby nebo osob, které jsou statutárním orgánem a jméno, příjmení, trvalý pobyt a rodné číslo odborného zástupce, b) druh a rozsah poskytování zdravotní péče, c) místo provozování nestátního zařízení včetně uvedení vlastnického nebo nájemního vztahu, d) den zahájení provozování nestátního zařízení. (3) K žádosti o registraci je provozovatel nestátního zařízení povinen připojit tyto doklady: a) osvědčení stavovské profesní organizace ustavené zákonem (dále jen „Komora"), ) je-li zřízena, b) souhlas orgánu příslušného k registraci s personálním a věcným vybavením, s druhem a rozsahem zdravotní péče poskytované nestátním zařízením, není-li Komora zřízena, c) doklad o své odborné způsobilosti,6) je-li provozovatelem nestátního zařízení nebo odpovědným zástupcem fyzická osoba, pro kterou vydání osvědčení podle písmena a) není v působnosti Komory; kvalifikační předpoklady jsou uvedeny v příloze k tomuto zákonu, d) kladný závazný posudek příslušného orgánu hygienické služby ) ke zřízení a provozování nestátního zařízení, e) souhlas Státního ústavu pro kontrolu léčiv, jde-li o provozování lékárny nebo výdejny prostředků zdravotnické techniky, ) f) souhlas Českého inspektorátu lázní a zřídel, jde-li o provozování nestátního zařízení lázeňské pé-če,í2) g) souhlas ministerstva zdravotnictví České republiky, jde-li o provozování nestátního zařízení zahraniční právnickou nebo fyzickou osobou, h) smlouvu se státním zdravotnickým zařízením nebo nestátním zařízením, jejíž účinnost je podmíněna rozhodnutím o registraci, jde-li o poskytování zdravotní péče na základě nájemní smlouvy. Smlouva o nájmu nebo o podnájmu nesmí omezovat nájemce či podnájemce ve svobodném výkonu povolání, i) výpis z rejstříku trestů ne starší tří měsíců. (4) Nevydá-li Komora své vyjádření podle odstavce 3 písm. b) do 30 dnů ode dne doručení, rozhodne orgán příslušný k registraci bez tohoto vyjádření. (5) Je-li provozovatelem právnická osoba nebo fyzická osoba uvedená v § 9 odst. 2, týkají se doklady uvedené v odstavci 3 písm. a) nebo b), jakož i písmenech c) a i) jejího odborného zástupce. 9) § 2 odst. 2 písm. d) a j) zákona ČNR č. 220/1991 Sb., o České lékařské komoře, České stomatologické komoře a České lékárnické komoře. 10) § 4 zákona č. 20/1966 Sb., ve znění zákona č. 548/1991 Sb. n) Vyhláška ministerstva zdravotnictví České republiky č. 284/1990 Sb., o správné výrobní praxi, řízení jakosti humánních léčiv a prostředků zdravotnické a obalové techniky. 12) Vyhláška ministerstva zdravotnictví České republiky č. 26/1972 Sb., o ochraně a rozvoji přírodních léčebných lázní a přírodních léčivých zdrojů. Strana 918 Sbírka zákonů č. 160/1992 Částka 35 (6) Neobsahuje-li žádost údaje uvedené v odstavci 2 nebo k ní není připojen některý z dokladů požadovaných podle odstavce 3, vrátí ji orgán příslušný k registraci žadateli k doplnění. Nedojde-li k doplnění, žádost o registraci zamítne. §11 Rozhodnutí o registraci (1) Rozhodnutí o registraci obsahuje náležitosti uvedené v § 10 odst. 2. (2) Orgán příslušný k registraci zašle opis rozhodnutí o registraci příslušnému orgánu vykonávajícímu správu daně, orgánu státní statistiky, příslušné Komoře, která vydala osvědčení podle § 10 odst. 3 písm. a). Je-li provozovatelem nestátního zařízení fyzická osoba, zašle orgán příslušný k registraci opis rozhodnutí o registraci též orgánu, který provádí její sociální zabezpečení. Změny a zrušení registrace §12 (1) Provozovatel nestátního zařízení je povinen do 15 dnů oznámit orgánu příslušnému k registraci všechny změny týkající se údajů obsažených v rozhodnutí o registraci a dokladů, které je povinen k žádosti o registraci připojit. (2) Dojde-li ke změnám týkajícím se údajů obsažených v rozhodnutí o registraci nebo dokladů, které je povinen provozovatel nestátního zařízení připojit k žádosti o registraci, orgán příslušný k registraci rozhodne o změně, popřípadě zrušení registrace. Týkají-li se změny údajů uvedených v § 10 odst. 3 písm. a), b), d), e), f) a g), vyžádá si před vydáním rozhodnutí vyjádření Komory nebo orgánů, jichž se změna týká. §13 (1) Orgán příslušný k registraci zruší registraci, jestliže a) provozovatel nestátního zařízení pozbyl osvědčení nebo souhlas nebo odbornou způsobilost nebo povolení; registraci zruší i při závažném nebo opakovaném porušení hygienických a protiepidemických zásad na provoz zdravotnických zařízení, zjištěném orgánem hygienické služby, b) o to provozovatel nestátního zařízení požádal. (2) Podat žádost o zrušení registrace je provozovatel nestátního zařízení povinen tři měsíce přede dnem, od něhož žádá registraci zrušit. (3) Orgán příslušný k registraci může registraci zrušit, jestliže provozovatel nestátního zařízení porušuje podmínky nebo povinnosti vyplývající z rozhodnutí o registraci, z tohoto zákona, nebo ze zákona o péči o zdraví lidu. ) ') ČI. II zákona č. 548/1991 Sb., kterým se mění a doplňuj ) § 2 odst. 1 písm. a) zákona ČNR č. 220/1991 Sb. (4) Orgán příslušný k registraci zašle opis rozhodnutí o změně nebo zrušení registrace orgánům uvedeným v § 11 odst. 2 a též zdravotní pojišťovně, s níž je zdravotnické zařízení ve smluvním vztahu. (5) Pro zrušení registrace nestátních zařízení zřizovaných obcemi platí dále zvláštní předpis. ) ČÁST ČTVRTÁ SPOLEČNÁ, PŘECHODNÁ A ZÁVĚREČNÁ USTANOVENÍ §14 Pokuty (1) Orgán příslušný k registraci může provozovateli nestátního zařízení uložit pokutu za porušení povinnosti vyplývající z tohoto zákona, s výjimkou povinnosti podle § 13 odst. 2, nebo ze zákona o péči o zdraví lidu. ) Pokutu lze uložit až do výše 200 000 Kčs. (2) Pokutu lze uložit do tří měsíců ode dne, kdy se orgán příslušný k registraci dověděl o porušení povinnosti, která opravňuje k uložení pokuty, nejpozději však do jednoho roku ode dne, kdy ji provozovatel nestátního zařízení porušil. (3) Správu pokut vykonává orgán příslušný k registraci, který pokutu uložil. Pokuty jsou příjmem rozpočtu orgánu příslušného k registraci. Pojištění odpovědnosti za škodu §15 Zaměstnává-li provozovatel nestátního zařízení alespoň jednoho pracovníka, je povinen uzavřít smluvní pojištění odpovědnosti za škodu vzniklou jeho zaměstnancům při plnění pracovních úkolů nebo v přímé souvislosti s nimi, za kterou provozovatel odpovídá. Provozovatel nestátního zařízení je povinen uzavřít smluvní pojištění vždy tak, aby smlouva o pojištění byla účinná ke dni vzniku pracovního poměru. §16 Provozovatel nestátního zařízení je povinen před zahájením činnosti uzavřít smlouvu s pojišťovnou vykonávající činnost na území České republiky o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou občanům v souvislosti s poskytováním zdravotní péče. Toto pojištění musí trvat po celou dobu, po kterou provozovatel nestátního zařízení poskytuje zdravotní péči. §17 Odbornost poskytované péče (1) Na odbornost poskytované zdravotní péče dbají u svých členů příslušné Komory.14) zákon č. 20/1966 Sb. Částka 35 Sbírka zákonů č. 160/1992 Strana 919 (2) Na odbornost poskytované péče v ostatních případech dbá orgán příslušný k registraci podle místa provozování nestátního zařízení. Přitom spolupracuje s ministerstvem zdravotnictví České republiky, s profesními organizacemi a profesními občanskými sdruženími.15) §18 Rozhodování Na rozhodování podle tohoto zákona se vztahují obecné předpisy o správním řízení. Tyto předpisy se vztahují i na rozhodování podle § 10 odst. 3 písm. b), e), f) a g). §19 Pracovněprávní vztahy mezi provozovatelem nestátního zařízení a jeho pracovníky se řídí zvláštními předpisy.16) 20 Do 31. prosince 1993 zasílá orgán příslušný k registraci opis rozhodnutíjjodle § 11 odst. 2 též Všeobecné zdravotní pojišťovně České republiky. §21 Zdravotnická zařízení, která byla ke dni účinnosti tohoto zákona zřízena nebo spravována obcemi,17) se považují za nestátní zařízení ve smyslu tohoto zákona. Tato nestátní zařízení musí splnit podmínky stanovené tímto zákonem nejpozději do 31. prosince 1992. §22 Zákon České národní rady č. 220/1991 Sb., o České^ lékařské komoře, České stomatologické komoře a České lékárnické komoře, se mění a doplňuje takto: 1. V § 2 odst. 2 písm. c) za slova „svých členů" se doplňují slova „a k výkonu funkce odborných zástupců podle zvláštního předpisu a vedoucích lékařů a primářů v nestátních zdravotnických zařízeních". 2. V § 2 odst. 2 písm. d) se slova „soukromé praxe svých členů" nahrazují slovy „podle písmena c)". r §23 Účinnost 1992. Tento zákon nabývá účinnosti dnem 15. dubna Burešová v. r. Pithart v. r. 15) § 10a zákona č. 20/1966 Sb., ve znění zákona č. 548/1991 Sb. Zákon č. 83/1990 Sb., o sdružování občanů, ve znění zákona č. 300/1990 Sb. a zákona č. 513/1991 Sb. 16) Zákon č. 65/1965 Sb., zákoník práce, v platném znění, a předpisy jej provádějící. ) § 14 odst. 2 písm. b) zákona CNR č. 367/1990 Sb., o obcích (obecní zřízení). § 10 zákona ČNR č. 418/1990 Sb., o hlavním městě Praze. § 5 odst. 1 písm. b) zákona CNR č. 172/1991 Sb., o přechodu některých věcí z majetku České republiky do vlastnictví obcí. Příloha k zákonu ČNR č. 160/1992 Sb., o zdravotní péči v nestátních zdravotnických zařízeních Kvalifikační předpoklady středních zdravotnických pracovníků Kvalifikační předpoklady Obor Náplň činnosti v zaměstnaneckém poměru v ambulantním zdravotnickém zařízení v zaměstnaneckém poměru v lůžkovém zdravotnickém zařízení Poskytující samostatně odbornou činnost v oboru Poznámka Zdravotní sestra (zdravotní sestra, absolventka bakalářského studia) § 2 směrnic1) úplné střední odborné vzdělání úplné střední odborné vzdělání úplné střední odborné vzdělání, ukončená nástupní praxe, 5 let odborné praxe z toho 2 roky odborné praxe v lůžkovém zařízení 2) Dětská sestra § 11 směrnic úplné střední odborné vzdělání úplné střední odborné vzdělání úplné střední odborné vzdělání, ukončená nástupní praxe, 5 let odborné praxe z toho 2 roky odborné praxe v lůžkovém zařízení 3) Ženská sestra § 20 směrnic úplné střední odborné vzdělání úplné střední odborné vzdělání úplné střední odborné vzdělání, ukončená nástupní praxe, 5 let odborné praxe z toho 2 roky odborné praxe v lůžkovém zařízení 4) Dietní sestra § 26 směrnic úplné střední odborné vzdělání úplné střední odborné vzdělání úplné střední odborné vzdělání, ukončená nástupní praxe, 5 let odborné praxe z toho 2 roky odborné praxe v lůžkovém zařízení 5) ) Směrnice ministerstva zdravotnictví ČSR č. 10/1986 Vest. MZ ČSR o náplni činnosti středních, nižších a pomocných zdravotnických pracovníků (reg. v částce 21/1986 Sb.). 2) Pokud zdravotní sestra bude vykonávat specializační pracovní činnost uvedenou v § 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 směrnic, musí mít ukončené specializační studium v uvedeném úseku činnosti. 3) Pokud dětská sestra bude vykonávat specializační pracovní činnost uvedenou v § 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18 směrnic, musí mít ukončené specializační studium v uvedeném úseku činnosti. 4) Pokud ženská sestra bude vykonávat specializační pracovní činnost uvedenou v § 21, 22, 23, 24 směrnic, musí mít ukončené specializační studium v uvedeném úseku činnosti. 5) Pokud dietní sestra bude vykonávat specializační pracovní činnost uvedenou v § 27 směrnic, musí mít ukončené specializační studium v uvedeném úseku činnosti. Kvalifikační předpoklady středních zdravotnických pracovníků Kvalifikační předpoklady Obor Náplň činnosti v zaměstnaneckém poměru v ambulantním zdravotnickém zařízení v zaměstnaneckém poměru v lůžkovém zdravotnickém zařízení Poskytující samostatně odbornou činnost v oboru Poznámka Rehabilitační pracovník (absolvent bakalářského studia) § 29 směrnic úplné střední odborné vzdělání úplné střední odborné vzdělání úplné střední odborné vzdělání, ukončená nástupní praxe, 5 let odborné praxe z toho 2 roky odborné praxe v lůžkovém zařízení 6) Zdravotní laborant § 40 směrnic úplné střední odborné vzdělání úplné střední odborné vzdělání úplné střední odborné vzdělání, ukončená nástupní praxe, 5 let odborné praxe 7) Radiologický laborant § 56 směrnic úplné střední odborné vzdělání úplné střední odborné vzdělání úplné střední odborné vzdělání, ukončená nástupní praxe, 5 let odborné praxe 8) Zubní laborant § 60 směrnic úplné střední odborné vzdělání úplné střední odborné vzdělání úplné střední odborné vzdělání, ukončená nástupní praxe, 5 let odborné praxe 9) ) Pokud rehabilitační pracovník bude vykonávat specializační pracovní činnost uvedenou v § 30 a 31 směrnic, musí mít ukončené specializační studium v uvedeném úseku činnosti. 7) Pokud zdravotní laborant bude vykonávat specializační pracovní činnost uvedenou v § 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50 směrnic, musí mít ukončené specializační studium v uvedeném úseku činnosti. 8) Pokud radiologický laborant bude vykonávat specializační pracovní činnost uvedenou v § 57, 58, 59 směrnic, musí mít ukončené specializační studium v uvedeném úseku činnosti. 9) Pokud zubní laborant bude vykonávat specializační pracovní činnost uvedenou v § 61, 62, 63 směrnic, musí mít ukončené specializační studium v uvedeném úseku činnosti. Kvalifikační předpoklady středních zdravotnických pracovníků Kvalifikační předpoklady Obor Náplň činnosti V lékárně základního typu V lékárně se specializovanými pracovišti a odbornými odděleními Vedoucí výdejny prostředků zdravotnické techniky Poznámka Farmaceutický laborant § 51 směrnic úplné střední odborné vzdělání úplné střední odborné vzdělání a pro výkon specializačních činností uvedených v § 52, 53 54, 55 směrnic je nezbytné absolvování specializačního studia v příslušném úseku práce úplné střední odborné vzdělání, specializační studium v oboru zdravotnické potřeby, 5 let praxe na tomto úseku činnosti v zařízeních lékárenské péče 10, ) U ostatních farmaceutických laborantů je kvalifikačním požadavkem úplné střední odborné vzdělání. Kvalifikační předpoklady nižších a pomocných zdravotnických pracovníků Obor Náplň činnosti Kvalifikační předpoklady Poznámka Ošetřovatelka, pěstounka, zubní instrumentářka, masér, dezinfektor, laboratorní pracovník, pitevní laborant, preparátor § 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72 směrnic Základní vzdělání a některá z následujících alternativ doškolení: a) dlouhodobý kurs pro nižší zdravotnické pracovníky podle osnov ministerstva zdravotnicví ČR, b) dvouleté střední odborné vzdělání na střední zdravotnické škole (obor ošetřovatelka), c) střední odborné učiliště zdravotnické (obor zdravotník), d) dlouhodobý kurs pro řidiče rychlé záchranné pomoci podle osnov ministerstva zdravotnictví ČR, e) kurs charitativní ošetřovatelka (organizovaný Českou katolickou charitou) ") Sanitář § 73 směrnic Základní vzdělání a některá z následujících alternativ doškolení: a) kurs sanitäre podle osnov ministerstva zdravotnictví ČR, b) dvouletý obor středního odborného učiliště zdravotnického (provoz zdravotnických zařízení), c) kvalifikační kurs - ošetřovatelka ČSČK podle osnov ministerstva zdravotnictví ČR 12) ) Nižší zdravotničtí pracovníci mohou poskytovat zdravotní péči pouze pod vedením pracovníka s vyšší odbornou kvalifikací, který určuje rozsah jejich samostatné činnosti. 2) Pomocní zdravotničtí pracovníci mohou poskytovat zdravotní péči pouze pod vedením pracovníka s vyšší odbornou kvalifikací, který určuje rozsah jejich samostatné činnosti. Částka 35 Sbírka zákonů č. 160 a 161 /1992 Strana 923 c ><ľ TJ «J o o o E >> c »3 c > o u CO ü ü c o > ■a N > TJ re .* o a ■o c >o JS CO co j^ E •co c N O Q. CO ■t O "to C > 0 o >o > 1 :ö> o CO ca o -Q N Q CO 0 -C ■— Ü 0 '2 5T 0 Q. >> 2 .0 o" "Ö . J^ 'u co >0 Ü 0 j^ ^ c Q. o Q. D — £ > O U) "Ö O }o sffi =3 N 'q. -^ > .y íS 13 č O >o O ,Q- J£ CO N >iZ >CO _^ O Q. 13 *~ E 5 "čo Si N > ^ O) Q- S o •co «3 O CO " 0 O =3 $ * .c O Ü C š* o ^3 Q.-Q 'äiJä « "O o N CO o ^ CO "Ö — CO u Z3 CO "Ö := t* > 0 U CO Q Q. 03 O > , Q. -c O c 2, •0 CO ^ R5 > -Q ■^ ° O CO ü — 0 -0 O *>» °t o 2 Q. .2 CO Ü co "c T3 5 ^ o g -C CO 2 Ö. CO °g O N ■- O Q. ^ ._ O -^ , >co c ca >co c oko stát test 5 =0 O Ü CO CO CO 0 > ° 3 >» Q. > CO +- s= O c ffl c c 3 m CO 0 d) o bsolv ředep akonč > E o o CO _Q -9 T3 < Q- N < O O) O O "D 0 .c Q. Ü s? O en Q. o ž- ž- Ü Ü o "c "c O s s s- 5 co | E E E E E 161 ZÁKON České národní rady ze dne 19. března 1992 o registraci církví a náboženských společností Česká národní rada se usnesla na tomto zákoně: Církve a náboženské společnosti, ) které hodlají vyvíjet svou činnost na území České republiky, registruje ministerstvo kultury České republiky a) hlásí-li se k nim nejméně deset tisíc zletilých osob, které mají trvalý pobyt na území České republiky, b) hlásí-li se k nim nejméně 500 zletilých osob, které mají trvalý pobyt na území České republiky, a jsou-li tyto církve a náboženské společnosti členy Světové rady církví. Registraci nebo zrušení registrace církve nebo náboženské společnosti oznámí ministerstvo kultury České republiky písemně Českému statistickému úřadu do sedmi dnů poté, co rozhodnutí nabude právní moci. Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhláše- Burešová v. r. Pithart v. r. 1) § 23 zákona č. 308/1991 Sb., o svobodě náboženské víry a postavení církví a náboženských společností. Strana 924 Sbírka zákonů č. 162/1992 Částka 35 162 ZÁKON České národní rady ze dne 20. března 1992 o působnosti orgánů České republiky při provádění zákona č. 403/1990 Sb., o zmírnění následků některých majetkových křivd, ve znění zákonů č. 458/1990 Sb., č. 528/1990 Sb., a č. 137/1991 Sb. Česká národní rada se usnesla na tomto zákoně: Vrácení kupní ceny a úhrady za zřízení práva osobního užívání pozemku §1 Ústředním orgánem státní správy České republiky, u něhož se uplatňuje nárok podle § 15 odst. 1 zákona č. 403/1990 Sb., o zmírnění následků některých majetkových křivd, ve znění zákonů č. 458/1990 Sb., č. 528/1990 Sb. a č. 137/1991 Sb. (dále jen „zákon"), je ministerstvo pro správu národního majetku a jeho privatizaci České republiky (dále jen „ministerstvo"). K uplatnění nároku na vrácení kupní ceny a úhrady za zřízení práva osobního užívání pozemku připojí povinná osoba1) doklad o výši kupní ceny a úhrady za zřízení práva osobního užívání pozemku a doklad o vydání věci oprávněné osobě. dání věci podle § 23a zákona je příslušný okresní úřad, v jehož územním obvodu se věc nachází. (2) Povinnou osobou2) pro účely tohoto ustanovení nejsou státní podniky, rozpočtové a jiné státní organizace a státní orgány České republiky. (1) Příslušný okresní úřad zjišťuje věci, kterých se týká nárok České republiky na jejich vydání (§ 5) v součinnosti s orgány obcí, státními notářstvími, fyzickými a právnickými osobami. (2) Nevydá-li povinná osoba věc dobrovolně, je okresní úřad povinen domáhat se jejího vydání v občanském soudním řízení. §7 S věcí vydanou České republice se naloží podle zvláštních předpisů.3) (1) Při vyřizování uplatněného nároku poskytují okresní úřady, orgány obcí, střediska geodézie a archivy ministerstvu potřebnou součinnost. (2) Orgány uvedené v odstavci 1 jsou povinny provést požadované šetření a předložit spisy stanovené v dožádání ministerstva. Dožádání jsou povinny vyhovět nejpozději do 30 dnů ode dne jeho doručení, pokud ministerstvo nestanoví lhůtu delší. Pro zajištění peněžní částky, kterou je oprávněná osoba povinna uhradit podle § 10 odst. 3 zákona, vázne na vydané věci zástavní právo. Uplatnění nároku České republiky na vydání věci Výnos z prodeje věcí, které Česká republika nabyla do svého vlastnictví podle § 23a zákona, je ve výši 20 % příjmem rozpočtu okresního úřadu a v hlavním městě Praze obvodního úřadu, ve výši 20 % příjmem rozpočtu obce a v hlavním městě Praze městské části, v jejímž územním obvodu se věc nachází, a ve výši 60 % Fondu národního majetku České republiky. Ustanovení společná a závěrečná Působnost okresních úřadů podle tohoto zákona vykonávají v hlavním městě Praze obvodní úřady, jejichž obvody se pro účely tohoto zákona shodují s obvody obvodních národních výborů ke dni účinnosti zákona České národní rady č. 418/1990 Sb., o hlavním městě Praze. (1) Pro uplatnění nároku České republiky na vy- 1992. Burešová v. r. Pithart v. r. §10 Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. dubna ') § 4 odst. 2 zákona č. 403/1990 Sb., o zmírnění následků některých majetkových křivd, ve znění zákonů č. 458/1990 Sb., č. 528/1990 Sb. a č. 137/1991 Sb. 2) § 4 zákona č. 403/1990 Sb., ve znění zákonů č. 458/1990 Sb., č. a 137/1991 Sb., č. 528/1990 Sb. 3) Vyhláška č. 61/1986 Sb., o prozatímní správě národního majetku. Vyhláška č. 119/1988 Sb., o hospodaření s národním majetkem. Částka 35 Sbírka zákonů č. 163/1992 Strana 925 163 NARIADENIE VLÁDY Slovenskej republiky zo 4. februára 1992, ktorým sa ustanovujú predpoklady pre výkon funkcií v orgánoch štátnej správy pre životné prostredie, ktoré si vyžadujú osobitnú odbornú spôsobilosť Vláda Slovenskej republiky na vykonanie zákona Slovenskej národnej rady č. 595/1990 Zb. o štátnej správe pre životné prostredie (ďalej len „zákon") nariaďuje: §1 Osobitná odborná spôsobilosť je predpokladom pre výkon funkcie na a) okresnom úrade a obvodnom úrade životného prostredia prednostu úradu, zástupcu prednostu úradu, vedúceho oddelenia, vedúceho referátu, vedúceho odborného referenta, samostatného odborného referenta a odborného referenta, b) Slovenskej inšpekcii životného prostredia (ďalej len „inšpekcia") vedúceho odborného referenta špecialistu, vedúceho odborného referenta, samostatného odborného referenta a odborného referenta. (1) Osobitnou odbornou spôsobilosťou je súhrn vedomostí a ovládanie praktických úradných postupov, ktoré sú nevyhnutné pre riadny výkon funkcie podľa § 1. Osobitnou odbornou spôsobilosťou sa rozumie tiež osobitná spôsobilosť podľa osobitného predpisu.1) (2) Osobitnú odbornú spôsobilosť získa pracovník prípravou a úspešným vykonaním skúšky podľa tohto nariadenia. (3) Rozsah prípravy a predmet skúšky na jedn vé činnosti je uvedený v prílohe tohto nariadenia. idnotli- bilosť do šiestich mesiacov od začatia vykonávania funkcie; táto lehota však neuplynie skôr, ako lehota uvedená v prvej vete. (3) Slovenská komisia pre životné prostredie (ďalej len „Komisia") môže priznať osobitnú odbornú spôsobilosť bez prípravy a bez skúšky pracovníkovi činnému v orgánoch životného prostredia podľa § 1, ktorý a) má najmenej dvanásť rokov odbornej praxe na úseku súvisiacom s obsahom výkonu funkcie alebo b) úspešne absolvoval inú odbornú prípravu celoživotného vzdelávania ) súvisiacu s obsahom výkonu funkcie. (1) Príprava pracovníkov na skúšku sa uskutočňuje najmä organizovaným štúdiom, ktoré zabezpečuje vzdelávacie zariadenie Komisie (ďalej len „vzdelávacie zariadenie"). (2) Pracovníka zaradí do prípravy vzdelávacie zariadenie na základe prihlášky podanej okresným úradom pre pracovníka okresného úradu životného prostredia a obvodným úradom pre pracovníka obvodného úradu životného prostredia alebo inšpekciou pre pracovníka inšpekcie (ďalej len „prihlasovateľ"). Prihlasovateľ podá prihlášku vzdelávaciemu zariadeniu v termíne uvedenom v študijnom pláne, ktorý zostavuje Komisia v spolupráci so vzdelávacím zariadením. (3) Prípravu na skúšku možno absolvovať aj v inom vzdelávacom zariadení, ako aj formou individuálneho štúdia. (1) Ak je obsahom výkonu funkcie viac činností, na ktoré treba získať odbornú spôsobilosť, je splnený predpoklad pre výkon funkcie podľa § 1 získanie osobitnej odbornej spôsobilosti aspoň na jednu z nich. (2) Pracovník, ktorý v čase nadobudnutia účinnosti tohto nariadenia už vykonáva funkciu podľa § 1, spĺňa ďalší predpoklad pre výkon funkcie, ak získa osobitnú odbornú spôsobilosť do jedného roka od nadobudnutia účinnosti tohto nariadenia. Pracovník, ktorý začne vykonávať funkciu podľa § 1 po nadobudnutí účinnosti tohto nariadenia, spĺňa ďalší predpoklad pre výkon funkcie, ak získa osobitnú odbornú spôso- (1) Po ukončení prípravy podľa § 4 sa vykonáva skúška pred skúšobnou komisiou vzdelávacieho zariadenia. Skúška je spravidla ústna, Komisia však môže určiť inú formu vykonania skúšky. (2) Skúšobnú komisiu zriaďuje Komisia z odborníkov z teórie i z praxe. Jej predsedom je pracovník Komisie a jedným z členov pracovník vzdelávacieho zariadenia. Účasť v skúšobnej komisii sa považuje za iný úkon vo všeobecnom záujme. ) (3) Skúšobná komisia koná a rozhoduje najmenej v trojčlennom zložení a uznáša sa väčšinou hlasov. 1) § 45 zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon). 2) Napríklad § 22, § 24 zákona č. 172/1990 Zb. o vysokých školách. 3) § 124 ods. 1 a 4 Zákonníka práce. § 22 ods. 4 nariadenia vlády Československej socialistickej republiky č. 223/1988 Zb. Časť I. písm. d) prílohy vyhlášky Federálneho ministerstva práce a sociálnych vecí č. 18/1991 Zb. o iných úkonoch vo všeobecnom záujme. Strana 926 Sbírka zákonů č. 163/1992 Částka 35 (1) Predmetom skúšky sú vedomosti a praktické aplikačné úradné postupy uvedené v prílohe tohto nariadenia. (2) Termín skúšky určuje vzdelávacie zariadenie podľa študijného plánu. Pracovníkovi treba termín skúšky oznámiť najneskôr 1 mesiac pred jej konaním. (3) O skúške a jej výsledku sa vyhotovuje zápisnica. Výsledok skúšky sa oznámi pracovníkovi ústne bezprostredne po jej vykonaní. (4) Ak pracovník skúšku nezloží, môže skúšku jeden raz opakovať. Termín opakovanej skúšky určí pracovníkovi vzdelávacie zariadenie na návrh skúšobnej komisie tak, aby sa konala najskôr po jednom mesiaci a najneskôr do troch mesiacov odo dňa neúspešne vykonanej skúšky. (5) Ak sa pracovník nezúčastnil skúšky alebo opakovanej skúšky z ospravedlniteľného dôvodu, vzdelávacie zariadenie na návrh skúšobnej komisie určí náhradný termín jej vykonania. (6) Podrobnosti o priebehu skúšky ustanovuje skúšobný poriadok, ktorý vydá Komisia. (1) Príprava pracovníka vo vzdelávacom zariadení a jeho účasť na skúške je prekážkou v práci na strane pracovníka. ) Trovy s ňou spojené uhrádza: a) prihlasovateľ náhradu mzdy a ďalšie trovy podľa predpisov o cestovných náhradách,5) b) vzdelávacie zariadenie ubytovanie a stravovanie.6) (2) Ak sa príprava pracovníka uskutočňuje v inom vzdelávacom zariadení, trovy s ňou spojené sa uhrádzajú podľa odseku 1 písm. a) a b). (3) Trovy spojené s opakovanou skúškou, ako aj trovy spojené s individuálnou prípravou uhrádza v plnom rozsahu pracovník. To isté platí aj pre občana, ktorý chce získať osobitnú odbornú spôsobilosť. (1) Pracovníkovi, ktorý získal osobitnú odbornú spôsobilosť podľa tohto nariadenia, vydá vzdelávacie zariadenie na návrh skúšobnej komisie osvedčenie. Rozhodnutie Komisie podľa § 3 ods. 3 nahrádza osvedčenie. (2) Osvedčenie obsahuje tieto údaje: a) osobné údaje pracovníka, b) funkcie, na ktoré pracovník spĺňa predpoklady (§1), c) dátum vydania osvedčenia, označenie vzdelávacieho zariadenia a odtlačok jeho pečiatky, d) podpis predsedu skúšobnej komisie a riaditeľa vzdelávacieho zariadenia. (1) Komisia organizuje podľa potreby, najmä po podstatných zmenách právnych predpisov, ktoré tvoria náplň osobitnej odbornej spôsobilosti, pre jednotlivé funkcie doplnkové školenia pracovníkov s osobitnou odbornou spôsobilosťou. Pracovníci, ak vykonávajú funkciu vyžadujúcu si osobitnú odbornú spôsobilosť, sú povinní sa doplnkového školenia zúčastniť.7) (2) Doplnkové školenie sa považuje za výkon práce, za ktorý patrí pracovníkovi mzda. ) Trovy s ním spojené sa uhrádzajú podľa § 7. (3) Ak sa pracovník, ktorý vykonáva funkciu vyžadujúcu osobitnú odbornú spôsobilosť, odmietne bez ospravedlniteľného dôvodu doplnkového školenia zúčastniť, osvedčenie stratí platnosť a na pracovníka sa hľadí, že nespĺňa predpoklady pre výkon funkcie. §10 Ak pracovník nespĺňa predpoklady pre výkon funkcie, pretože nezískal osobitnú odbornú spôsobilosť alebo mu nebola priznaná (§ 3 ods. 3) alebo ju stratil (§ 9 ods. 3), nemôže vykonávať funkcie, na ktoré sa vyžaduje osobitná odborná spôsobilosť (§ 1). Ak pracovník takúto funkciu vykonáva, postupuje sa podľa osobitných predpisov. ) 1992. Toto nariadenie nadobúda účinnosť 1. aprílom J. Čarnogurský v. r. 4) §126 ods. 2 Zákonníka práce. 5) § 5, 6 a 9 vyhlášky Federálneho ministerstva práce a sociálnych vecí č. 33/1984 Zb. o cestovných náhradách v znení vyhlášok č. 81/1988 Zb., č. 241/1988 Zb. a č. 251/1990 Zb. 6) § 7 a 8 vyhlášky č. 33/1984 Zb. 7) § 141a Zákonníka práce. s) § 128 ods. 3 Zákonníka práce. 9) § 36, § 37 ods. 2 písm. a) a § 46 ods. 1 písm. e) Zákonníka práce. Částka 35 Sbírka zákonů č. 163/1992 Strana 927 Príloha nariadenia vlády SR č. 163/1992 Zb. Rozsah prípravy a predmet skúšky na získanie osobitnej odbornej spôsobilosti I. Pre všetky pracovné činnosti vyžadujúce osobitnú odbornú spôsobilosť (§ 1) sú predmetom prípravy a skúšky a) vedomosti - o organizácii a kompetenciách štátnej správy pre životné prostredie, - o organizácii a kompetenciách miestnej štátnej správy a územnej samosprávy, - o územnom a správnom členení Slovenskej republiky, - o organizácii a základných kompetenciách vlády Slovenskej republiky a ústredných orgánov štátnej správy, - o obsahu ústavy, - zo zákona o životnom prostredí, - zo zákona o Štátnom fonde životného prostredia Slovenskej republiky a vykonávacích predpisov, - z právnej úpravy hodnotenia vplyvu na životné prostredie, - o životnom prostredí (tzv. ekologické minimum), ) v rozsahu učebnej pomôcky vydanej Komisiou. b) praktické aplikačné úradné postupy - v správnom konaní, - v prejednávaní priestupkov, - vo využívaní výpočtovej techniky; c) ovládanie úradného jazyka. II. Obsah osobitnej odbornej spôsobilosti pre jednotlivé funkcie tvoria tieto ďalšie vedomosti a praktické aplikačné úradné postupy: 1. V okresných a obvodných úradoch životného prostredia: a) Pre funkciu prednostu úradu a zástupcu prednostu úradu - zo znalostí z ekologickej politiky, - z právnej úpravy rozpočtových pravidiel, - zo Zákonníka práce, - z vybraných častí Občianskeho zákonníka, Obchodného zákonníka a zákona o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon), - z predpisov upravujúcich kontroly v štátnej správe vrátane jej metodiky, - z vybraných častí právnych predpisov o evidencii nehnuteľností. b) Pre prácu na úseku územného rozvoja a štátnej stavebnej správy - z odborných poznatkov z krajinnoekologické-ho plánovania, - z právnych predpisov o územnom plánovaní a stavebnom poriadku a o evidencii nehnuteľností, - z vybraných častí Občianskeho zákonníka, Obchodného zákonníka a živnostenského zákona, - z vybraných častí právnych predpisov o vodnom hospodárstve, o ochrane čistoty ovzdušia, o ochrane prírody, o odpadoch a o starostlivosti o zdravie ľudu, - z praktických aplikačných úradných postupov pri rozhodovaní na úseku územného rozvoja a štátnej stavebnej správy. c) Pre prácu na úseku ochrany a čistoty ovzdušia - z odborných poznatkov o ochrane ovzdušia pred znečisťovaním, - z právnych predpisov o ochrane čistoty ovzdušia, - z vybraných častí právnej úpravy starostlivosti o zdravie ľudu, - z praktických aplikačných úradných postupov pri rozhodovaní vo veciach ochrany ovzdušia, - o medzinárodných dohodách súvisiacich s ochranou ovzdušia. d) Pre prácu na úseku akosti a množstva vôd a ich racionálneho využívania - z odborných poznatkov o ochrane vôd pred znečisťovaním, - z právnych predpisov o vodnom hospodárstve, - z vybraných častí právnych predpisov o územnom plánovaní a stavebnom poriadku, o odpadoch a o evidencii nehnuteľností, - z vybraných častí Občianskeho zákonníka, Obchodného zákonníka a živnostenského zákona, - z praktických aplikačných úradných postupov pri rozhodovaní na úseku akosti a množstva vôd a ich racionálneho vvužívania. e) Pre prácu na úseku odpadov - z odborných poznatkov o odpadoch, - z právnych predpisov o odpadoch, - z vybraných častí právnych predpisov o vodách, o územnom plánovaní a stavebnom poriadku a o evidencii nehnuteľností, - z vybraných častí Občianskeho zákonníka, Obchodného zákonníka a živnostenského zákona, - z praktických aplikačných úradných postupov pri rozhodovaní na úseku odpadov, - o medzinárodných dohodách súvisiacich s odpadmi. f) Pre prácu na úseku ochrany prírody - z odborných poznatkov o ochrane prírody, - z právnych predpisov o ochrane prírody, 1) Súbor znalostí zahrňujúci filozoficko-metodologické základy ekologizácie spoločenského rozvoja, prírodovedecké základy ochrany životného prostredia, priestorové riadenie a organizácia ochrany a tvorby životného prostredia, technologické základy ochrany životného prostredia, systémové základy riadenia životného prostredia. Strana 928 Sbírka zákonů č. 163/1992 Částka 35 - z vybraných častí právnych predpisov o územnom plánovaní a stavebnom poriadku, o odpadoch, o ovzduší, o vodách, o pôde, o nerastnom bohatstve a o evidencii nehnuteľností, - z praktických aplikačných úradných postupov pri rozhodovaní na úseku štátnej ochrany prírody, - o medzinárodných dohodách súvisiacich s ochranou prírody. 2. V Slovenskej inšpekcii životného prostredia: a) Pre prácu na úseku vodohospodárskej inšpekcie - z odborných poznatkov o ochrane vôd pred znečisťovaním, - z predpisov upravujúcich kontroly v štátnej správe, vrátane jej metodiky, - z právnych predpisov o vodnom hospodárstve, - z praktických aplikačných úradných postupov pri ukladaní pokút, - o medzinárodných dohodách súvisiacich s ochranou vôd. b) Pre prácu na úseku inšpekcie ochrany a čistoty ovzdušia - z odborných poznatkov o ochrane ovzdušia pred znečisťovaním, - z predpisov upravujúcich kontroly v štátnej správe, vrátane jej metodiky, - z právnych predpisov o ochrane čistoty ovzdušia, - z vybraných častí právnej úpravy starostlivosti o zdravie ľudu, - z praktických aplikačných úradných postupov pri ukladaní pokút, - o medzinárodných dohodách súvisiacich s ochranou ovzdušia. c) Pre prácu na úseku inšpekcie odpadov - z odborných poznatkov o odpadoch, - z predpisov upravujúcich kontroly v štátnej správe, vrátane jej metodiky, - z právnych predpisov o odpadoch, - z praktických aplikačných úradných postupov pri ukladaní pokút, - o medzinárodných dohodách súvisiacich s odpadmi. d) Pre prácu na úseku inšpekcie ochrany prírody - z odborných poznatkov o ochrane prírody, - z predpisov upravujúcich kontroly v štátnej správe, vrátane jej metodiky, - z právnych predpisov o ochrane prírody, - z vybraných častí právnych predpisov o evidencii nehnuteľností, o územnom plánovaní a stavebnom poriadku, - z praktických aplikačných úradných postupov pri ukladaní pokút, - o medzinárodných dohodách súvisiacich s ochranou prírody. Vydavatel: Federální ministerstvo vnitra - Redakce: Nad štolou 3, poštovní schránka 21/SB, 170 34 Praha 7 - Holešovice, telefon (02) 37 69 71 a 37 88 77, telefax (02) 37 88 77 - Administrace: SEVT, s. p., Tržiště 9, 118 16 Praha 1 - Malá Strana, telefon (02) 53 38 41-9, telefax (02) 53 10 14, 53 00 26, telex 123518 - Vychází podle potřeby - Roční zálohované předplatné činí 540,- Kčs a je stanoveno za dodávku kompletního ročníku včetně rejstříku - Učet pro předplatné: Komerční banka Praha 1, účet č. 19-706-011- Novinová sazba povolena poštou Praha 07, číslo 313348 BE 55 -- Tisk: Tiskárna federálního ministerstva vnitra - Dohlédací pošta Praha 07. Distribuce předplatitelům: SEVT, s. p., Tržiště 9, 118 16 Praha 1 - Malá Strana, telefon 53 38 41-9, telefax 53 10 14, 53 00 26, telex 123518 - Požadavky na zrušení odběru a změnu počtu výtisků pro nadcházející ročník je třeba uplatnit do 15. 11. kalendářního roku, pokud žádný požadavek neuplatníte, zůstává odběr v nezměněném stavu i pro nadcházející ročník. Změny adres se provádějí do 15 dnů. V písemném styku vždy uvádějte číslo vyúčtování - Požadavky na nové předplatné budou vyřízeny do 15 dnů a dodávky budou zahájeny od nejbližší částky po tomto datu - Reklamace je třeba uplatnit písemně do 15 dnů od data rozeslání - Jednotlivé částky lze na objednávku obdržet v odbytovém středisku SEVT, Tržiště 9, 118 16 Praha 1 - Malá Strana, telefon 53 38 41 až 9, za hotové v prodejnách SEVT: Praha 2, Bruselská 2, telefon (02) 25 84 93 - Brno, Česká 14, telefon (05) 265 72 - Karlovy Vary, Sokolovská 53, telefon (017) 268 95, v prodejnách knihkupectví: Olomouc, nám. Míru 5, Ostrava, Výškovická ul., obchodní pavilony - Ostrava, Holarova 14 - Nový Jičín, 28. října 10 - Plzeň, Admina, spol. s r. o., Skroupova 18.