1 Fiskální nerovnováha definice nesoulad mezi veřejnými příjmy a výdaji rozlišit krátkodobou a dlouhodobou přebytek, vyrovnaný rozpočet, deficit dluh spousta otázek ... je to zdravé, správné? ­ měl by stát víc utrácet než jsou příjmy kolik si může půjčit jaká forma, splatnost, ... jaké jsou ekonomické a sociální implikace zadlužení jak snižovat deficit/dluh obsah přednášky teorie krátkodobé fiskální nerovnováhy (vznik, členění, financování) teorie dlouhodobé fiskální nerovnováhy (členění, aspekty) situace ve světě, situace v ČR možnosti snížení dluhu fiskální kritéria krátkodobá fiskální nerovnováha nesoulad mezi rozpočtovými příjmy a rozpočtovými výdaji v rámci jednoho rozpočtového období zajímá nás hlavně deficit VEFI tíhnou k deficitnosti (potřeby jsou neomezené ...) deficit má dlouhodobý dopad nebudeme posuzovat makroekonomické důsledky (keynesiánská politika) členění deficit můžeme členit: podle toho, který rozpočet - konsolidační z pohledu času podle významu úroků z veřejného dluhu na strukturální a cyklický podle použité metodiky 2 konsolidační přístup zajímá nás, kde deficit vznikl v případě ČR vzniká největší část deficitu u státního rozpočtu (centrálních rozpočtů) menší část vzniká u místních rozpočtů (v některých státech ze zákona zakázáno) nutno rozlišit deficit státního rozpočtu a konsolidovaný veřejný pohled času z hlediska času můžeme na nerovnováhu nahlížet: plánovaná nerovnováha - např. Návrh státního rozpočtu ČR, který jde každoročně do PSP ČR nerovnováha v průběhu rozpočtového období - dynamický pohled nerovnováha na konci rozpočtového období - statický (bilanční) pohled nutno odpovědět, proč se liší plánovaná od průběžné nebo konečné nerovnováhy ekonomický pohled Ekonomická teorie rozlišuje: Strukturální (aktivní, chtěný) schodek záměrný charakter - vlády se z různých důvodů rozhodují pro expanzivní fiskální politiku (FP) Cyklický (pasivní, vyvolaný) schodek vliv ekonomického cyklu nebo jiných exogenních šoků (vládou těžce ovlivnitelné faktory) celkový deficit = aktivní + pasivní deficit ekonomický pohled (2) Aktivní schodek expanzivní FP politické důvody (populismus, slabá vláda) snaha rozložit důsledky výdajových šoků (stárnutí populace, transformace hospodářství) Pasivní schodek hospodářský pokles růst cen základních surovin (ropa) přírodní katastrofa úroky z veřejného dluhu ekonomický pohled (3) HDPreálný HDPpotencionální čas HDP PC DC význam úroků z veřejného dluhu z hlediska dlouhodobých fiskálních nerovnováh je nutno rozdělit deficitu (VD) na primární deficit (PD) a úroky z veřejného dluhu (UVD) VD = PD + UVD z hlediska hospodaření vlády se tak může stát, že primární deficit je kladný (přebytek) a celkový deficit je způsoben úroky z veřejného dluhu pozor na dluhovou past 3 použitá metodika - ČR jiný deficit v metodice GFS a ESA 95 deficit v ČR ovlivněn privatizačními příjmy -> deficit s čistými půjčkami dále vliv financování transformačních institucí (skupina ČKA) -> deficit bez těchto dotací Způsoby krytí deficitu zvýšení daní (jiných veřejných příjmů) snížení výdajů dluhové financování emisní krytí schodku dlouhodobá nerovnováha neřešení krátkodobé fiskální nerovnováhy vyvolá vznik veřejného dluhu D1=D0+VD1 hodnota pečlivě sledována finančními trhy ­ bezriziková investice při překročení únosné hranice (?) řada negativních aspektů krajní řešení ­ krach vlády členění veřejný dluh můžeme členit: podle typu vlády na vnější a vnitřní explicitní a implicitní podle formy vnější a vnitřní dluh předpoklad: vnitřní dluh = Kč a domácí vlastníci a naopak názory na ,,dobrý mix" se různí: u vnitřního dluhu dlužíme sami sobě=redistribuce (+), zadlužuje budoucí generace (+-), vytlačujeme soukromé investice (-), ale vytváříme bezriziková aktiva (+) u vnějšího dluhu dlužíme občanům jiného státu=transfer (-), dopad na znehodnocení měny a/nebo přebytek obchodní bilance (-), existence rizika směnného kurzu (-) ČR dosud financovala výhradně z domácích zdrojů ­ viz www.mfcr.cz ­ v poslední době se objevují názory zdůvodňující nutnost emise v explicitní a implicitní rozdělení z pohledu jeho viditelnosti explicitní je zapsán v statistice a profinancován implicitní je evidován ,,v podrozvaze" ­ je dosud skryt ­ na explicitní se přemění v budoucnu viz ČKA, České dráhy, IPD, ... 4 forma dluhu možno rozlišit podle instrumentu: úvěr ­ hrají menší roli krátkodobý CP: SPP ­ splatnost do 1 roku dlouhodobý CP: SD ­ splatnost až 20 let viz www.mfcr.cz Řešení dluhu Aktivní cesta rozpočtové řešení privatizace monetární řešení neuznání/nesplácení dluhu Pasivní cesta neanticipovaná inflace ekonomický růst zahraniční granty a dary 1 1 1 1 0 0 1 1 1 1 * HDP M HDP PD q r HDP D HDP D -+ + + = Deficity ve světě jako % z HDP viz: www.oecd.org 1985 1995 2000 ČR -2,2 % -4,8 % Německo -3,3 % -3,3 % -1,8 % Belgie -10,8 % -3,9 % -1,1 % Řecko -6,5 % -10,6 % -2,1 % Polsko -3,0 % -2,5 % USA -3,5 % -1,9 % 0,6 % Státy OECD -4,0 % -3,4 % -1,5 % Pramen: OECD Economic Outlook. Paris 1998 Dluh ve světě jako % z HDP 1993 1998 2002 ČR Německo 47,4 63,2 61,3 Belgie Itálie 117,9 117,5 106,3 Japonsko 69,0 103,0 143,3 USA 75,8 68,3 58,9 Státy OECD Situace v ČR 5 názory na nerovnováhu a kritéria historicky princip každoročně vyrovnaného rozpočtu později (keynesiánství) princip cyklicky vyrovnaného rozpočtu spor ekonomických teorií o ekonomický dopad fiskální nerovnováhy Maastrichtská (konvergenční) kritéria Pakt stability a růstu situace v ČR vysoké deficity a rostoucí veřejné zadlužení vyčerpané privatizační příjmy a neprovedená penzijní reforma (!) vláda přijala a uvádí do života koncepci ,,Reformy veřejných rozpočtů" názory na situaci v ČR velice různorodé: hysterie: Argentina do 5 let nic se neděje ­ financování transformace měli bychom se dál zadlužovat ­ podpořit ekonomický růst ­ dluh se automaticky zmenší vláda X opozice ČNB: nutnost provedení reformy ­ mezní úroveň dluhu kolem 30 % HDP reforma příjmové X výdajové strany rozpočtu