1 11.4.2006 1 Reforma českého penzijního systému Veřejné finance II Robert Jahoda 11.4.2006 2 Cíle dnešní přednášky zopakovat znalosti ze základního kurzu veřejných financí rozvinout některé otázky více do hloubky ukázat ,,aktuální vývoj" v této oblasti 11.4.2006 3 Státnice (9) Vyhodnoťte demografickou situaci ČR a EU a výhled do budoucna. Vysvětlete, jaké důsledky z toho plynou pro různé modely financování důchodového zabezpečení. Popište současný stav financování důchodového zabezpečení v ČR a změny (parametrické a systémové), které byly v uplynulých 10 letech přijaty. Které jiné změny bude ještě potřeba přijmout? Jaký význam má pro systém důchodového zabezpečení rodinná a imigrační politika? (24) Jste pojišťovacím agentem penzijního ... 11.4.2006 4 Obsah trocha teorie důchodový, penzijní členění a charakteristika představení ČDS historie, problémy možná řešení parametrická, systémová, jiná Bezděkova skupina zkušenosti jiných zemí 11.4.2006 5 Pohledy na důchodový systém Sociálně politický (nástroj soc. politiky, povinnost státu = veřejná - sociální - služba) Makroekonomický (vliv na stabilitu resp. nestabilitu ekonomiky, pen. fondy = ,,dlouhé peníze" (investice a rozvoj kapitálového trhu), kupní síla důchodců = efektivní poptávka apod.) VEFI (součást VEFI resp. veř. rozpočtů, ,,ufinancovatelnost", fiskální rovnováha a f. rizika, technologie a procedury financování, koncepce a modely) 11.4.2006 6 Pohledy na důchodový systém Dle teoretického zázemí (převažujících prvků jednotlivých systémů, směrů a škol ekonomické vědy) Dle politického zázemí (levice, střed, pravice) Dle technologického řešení (modely, koncepce, nástroje, mechanismy, procedury, demografie, statistika, pojistná matematika apod.) 2 11.4.2006 7 Trocha teorie definice Co to je důchodový systém? Co to je penzijní systém? 11.4.2006 8 Trocha teorie členění existuje celá řada členění, např: osobní rozsah (všichni, výdělečně činní, trvalý pobyt, určité skupiny) účast osob (dobrovolná, povinná) rozsah státní garance podoba a rozsah solidarily (příjmová ­ intragenerační a mezi(inter)generační) daňové zvýhodnění (je/není, zvýhodnění příspěvků nebo dávek ­ jedná se o odložený příjem) správa (státní, veřejná, soukromá) 11.4.2006 9 Trocha teorie členění (2) důležitými aspekty pro členění jsou: vztah mezi příspěvkem a dávkou způsob financování rozdíl - důchodové zabezpečení X pojištění rozdíl ­ fondové X kapitálové financování 11.4.2006 10 Trocha teorie členění (3) matice: vztah mezi příspěvkem a dávkou způsob financování DCDB fondové průběžnézpůsob financování vztah mezi příspěvkem a dávkou 11.4.2006 11 DB PAYG VÝHODY příjmová solidarita rizika nese stát nízké administrativní náklady(marketing) indexace automatická (= odolný vůči inflaci) NEVÝHODY citlivost na demografické změny náchylnost k politickým zásahům nízká motivace (slabá vazba příspěvek dávka) obtížnost změny zralého systému důchody + administrativa = počet EA * průměrný vyměřovací základ * příspěvková sazba 11.4.2006 12 DC FONDY VÝHODY vyšší zásluhovost preference jednotlivců průhlednost, transparentnost konkurence = vyšší kvalita služeb vyšší odolnost (?) vůči demografickým rizikům NEVÝHODY rizika nesou účastníci obtížná předvídatelnost dávek solidarita je potlačena vyšší náklady na administrativu finančně náročný přechod rizika inflace rizika politických turbulencí (příspěvky + zhodnocení)/naděje na dožití = důchod + administrativa 3 11.4.2006 13 srovnání dvou předcházejících Payg DB příspěvek Př(2)=Př(1)*(1+w) (1) P(1)*Př(1)=D(1)*dů(1) (2) P(2)*Př(2)=D(2)*dů(2) (3) P(1)*Př(1)*(1+w)=D(2)*dů(2) fondový DC předpokládejme přerozdělení aktiv směrem od mrtvých k živým (1) P(1)*Př(1)*(1+y)=D(2)*dů(2) předpoklady: 2 období - 1. a 2., stacionární populace = přispěvatelé P(1)=P(2) a důchodci D(1)=D(2) jaký vliv by mělo uvolnění dvou výše uvedených (žlutých) předpokladů? 11.4.2006 14 srovnání dvou předcházejících (2) z předchozího plyne, že důchod záleží na růstu mezd w nebo na zhodnocení y výhodnost či nevýhodnost kapitálového financování ve srovnání s průběžným systémem řeší tzv. Aaron- Samuelsonovo pravidlo (Samuelson, 1958, Aaron, 1966) to říká: ,,Ve stavu dlouhodobé rovnováhy je pojistné placené penzijnímu fondu nižší (stejné-vyšší) než pojistné odváděné do průběžného systému, je-li úroková sazba vyšší (stejná-nižší) než součet populačního a mzdového růstu." 11.4.2006 15 NDC VÝHODY vazba příspěvek dávka vhodný v případě málo rozvinutého kapitálového trhu snadný přechod oběma směry trh práce NEVÝHODY není to příliš složité pro občana? odtržení příjmové a výdajové strany - absorpce demografických změn náročné na vstupní data a fungování IS vměšování politiky ("příspěvky + zhodnocení")/naděje na dožití = důchod + administrativa 11.4.2006 16 DB fondový ˇ vyskytuje se zřídka (historie) ˇ zaměstnanecké penzijní plány ˇ viz spor u KPMG 11.4.2006 17 Názory institucí a ekonomů na ideální systém Světová banka třípilířový systém kritika od Stiglitz, Orzsag: 10 mýtů více pilířový model ILO výše důchodu má být předem odhadnutelná, se státní zárukou 4 vrstvy: testované soc. zabezpečení, DB payg, kapitálové ČR je vázána úmluvami 102 (1952) a 128 (1967) o výši důchodu k předchozí mzdě 40/45 % EU reforma systému s ohledem na trh práce, finanční udržitelnost, solidaritu a spravedlnost systému 11.4.2006 18 Názory jiných zájmových skupin občané současní důchodci brzcí ,,důchodci" vzdálení důchodci finanční instituce stát 4 11.4.2006 19 Český důchodový systém charakteristika 11.4.2006 20 První pilíř Výdaje na důchodový systém 11.4.2006 21 dávka z DB PAYG (2006) jednotná výměra ­ 1470 Kč procentní výměra, odvozená z dosahovaných výdělků a délky doby pojištění: převyšuje-li částku 9 100 Kč, počítá se plně částka 9 100 Kč, z částky nad 9 100 Kč do 21 800 Kč se počítá 30 % a z částky nad 21 800 Kč se počítá 10 %. 11.4.2006 22 11.4.2006 23 Třetí pilíř penzijní fondy a životní pojištění 11.4.2006 24 Český důchodový systém historie (1) založen na PAYG a DB 1990: nová správa - ČSSZ 1991: uzákonění indexace (10 % inflace + vliv reálné mzdy) 1993: zavedení pojistného na sociální zabezpečení 1994: zákon o penzijním připojištění se státním příspěvkem 5 11.4.2006 25 Český důchodový systém historie (2) 1995: prodlužování věku odchodu do důchodu (2/4), ,,zvláštní účet důchodového pojištění" ve SR 96-02: drobné úpravy: změny sazby, zápočet náhradních dob, úpravy předčasných a pozdějších odchodů, úpravy systému připojištění, valorizace 11.4.2006 26 Český důchodový systém historie (3) 2003 - novela ,,zákona" (1) prodlužuje důchodový věk na 63 let, (2) ruší dočasně krácené předčasné důchody, (3) redukuje hodnocení doby studia pro účely důchodového pojištění, (4) umožňuje souběh důchodu a výdělečné činnosti, (5) přesun 2 p.b. pojistného na SPZ (z 3,6 % na 1,6 % v.z.) do důchodového pojištění (z 26 % na 28 % v.z.) a (6) OSVČ se v letech 2004 až 2006 zvedá v.z. z 35 % na 50 % rozdílu mezi příjmy a výdaji 11.4.2006 27 Český důchodový systém problémy míra solidarity stárnutí populace příjmy a výdaje systému zvýhodnění OSVČ oproti zaměstnancům předčasné důchody, rozsah náhradních dob nepodařilo se realizovat třípiliřový systém připravovaný v první polovině 90. let (existují jen dva pilíře) a nepodařilo se vytvořit Sociální pojišťovnu (Špidla) Nevyřešení důchodci z rozdělení federace ,,storodůchodci" a ,,mladodůchodci" 11.4.2006 28 Míra solidarity (1) 11.4.2006 29 Míra solidarity (2) Nivelizace ­ ženy 2002 11.4.2006 30 6 11.4.2006 31 11.4.2006 32 11.4.2006 33 Vývoj indexu míry závislosti (65+/20-64) 11.4.2006 34 Příjmy a výdaje pojistného ­ žádná reforma 11.4.2006 35 Zvýhodnění OSVČ oproti zaměstnancům 11.4.2006 36 Reforma českého důchodového systému PARAMETRICKÁ zvýšit příjmy (sazba pojistného, odchod do důchodu, nezaměstnanost) snížit výdaje (snížení důchodů, odchod do důchodu) SYSTÉMOVÁ změna systému příklon k FDC přechod na NDC migrační politika propopulační politika 7 11.4.2006 37 Parametrická reforma věkové varianty standardní (zákonná) indexace A1 = 63 let A2 = 65 let A3 = 67 let 11.4.2006 38 Parametrická reforma valorizační varianty důchodový věk 65 let B1 = nulová valorizace B2 = inflační valorizace B3 = ,,dosavadní" valorizace B4 = mzdová valorizace 11.4.2006 39 Parametrická reforma politické varianty C1 = rovný důchod (minimální valorizace % výměry, mzdová valorizace základní výměry) C2 = rovný důchod (zavedení 3. redukční hranice ve výši 200 % průměrné mzdy) D1 = denivelizace penzí (růst pouze % výměry) 11.4.2006 40 Parametrická reforma vývoj hrubého RR 11.4.2006 41 Závěry k parametrické reformě posunutí hranice odchodu do penze o jeden rok sníží kolem 2050 nároky systému o cca 0,5 % HDP -> pravděpodobný posun hranice k 67 různé tempo valorizace může vést k fiskální stabilizaci, ale za cenu (1) odsunutí konečného vyřešení podoby, (2) poklesu GRR -> vhodné v okamžiku nedostavujícího se konsenzu politická řešení: dlouhodobě prováděná parametrická reforma = reforma ,,systémová" riskujeme neprůhlednost a nestabilitu systému, doprovázené ztrátou důvěry občanů v penzijní systém 11.4.2006 42 Přechod k FDC Řešení alá Martin Feldstein Americký ekonom, profesor Harvard univerzity, ředitel NBER Feldstein, M.(2001): The future of social security pensions in Europe Problém: stárnutí a volný pohyb (=pohyb důchodových práv) Řešení: ,,Evropa by problém stárnutí populace měla řešit transformací PAYG DB na NDC a podstatným přechodem k FDC" 8 11.4.2006 43 Argumenty pro tento návrh (1) Vyšší výkonnost fondového než PAYG Reálná výnosnost portfolia amerických akcií (60 %) a podnikových obligací (40 %) v období 1945-1995 byla 6,7 % Výnosnost PAYG DB byla pouze 2 % Na zajištění penze proto fondovému systému stačí pouze čtvrtina příspěvků 11.4.2006 44 Výpočet pro ČR Předpokládejme 6,3 % výnosnost, 2 % růst mezd, pracovní kariéru 40 let a dobu pobírání penze 17 let Dnes: na zajištění průměrné penze 7500 Kč je zapotřebí z průměrného platu 18000 Kč odvádět (28 %) 5040 Kč Na zajištění stejné penze z fondového systému stačí odvádět pouze 1042 Kč Závěr: fondový systém se jeví pětkrát efektivnější 11.4.2006 45 Diskuse nad vhodností v ČR Orzsag-Stiglitz (1999): Ten myths IPD Rozptyl výnosů -> NDC, ale v ČR vysoká redistribuce Jsou nastavené předpoklady realistické? Budeme dosahovat těchto výnosů? PX50 94-04 průměrný růst 6,36 %; CPI 4,78 % průměrná změna indexu PX mezi: 11.4.1994 ­ 10.4.2006 byla 3,7 % 11.4.1996 ­ 10.4.2006 byla 11,9 % Nebude růst mezd rychlejší? (9,91 %) Budeme skutečně ,,průměrně" pracovat tak dlouho? Jaká je naděje dožití v 60-ti letech? (C-S 91,7) 11.4.2006 46 Výpočet pro ČR Předpokládejme 4,5 (6,3) % výnosnost, 4 (2) % růst mezd, pracovní kariéru 35 (40) let a dobu pobírání penze 25 (17) let Dnes: na zajištění průměrné penze 7500 Kč je zapotřebí z průměrného platu 18000 Kč odvádět (21 %) 3780 Kč Na zajištění stejné penze z fondového systému stačí odvádět pouze (?) 4660 Kč Závěr: fondový systém se jeví méně efektivní 11.4.2006 47 Vývoj reálné mzdy a zhodnocení penzijních fondů 11.4.2006 48 Závěry Nepřebírejme dogmaticky cizí názory a zkušenosti, zohledněme místní specifika Zpochybňujme přijaté předpoklady Připomeňme si Aaron-Samuelsonovu podmínku Před reformou si definujme, co budeme požadovat od jednotlivých pilířů nového systému 9 11.4.2006 49 Implicitní penzijní dluh DEFINICE (WB): současná hodnota budoucích penzí minus naakumulované penzijní rezervy přesnější definice Holzmann, Palacios a Zviniene (WB): Akruální pasiva (závazky) k dnešku Předpokládané pasiva (závazky) současných zaměstnanců a důchodců Systém otevřených pasiv (závazků) 11.4.2006 50 11.4.2006 51 Hodnota IPD pro ČR (systém otevřených pasiv) 11.4.2006 52 Transformační náklady v mld. Kč (MPSV projekce) předpoklad: 2004, mladší 40 let, 10 % (28) 11.4.2006 53 Demografický aspekt přechodu k FDC ­ srovnání s Chile IMZ (65+/20-64) ,,nevyvázaných" osob (40+) 11.4.2006 54 Závěry rozsah implicitního dluhu je značný, politická reprezentace nemá představu odklon od průběžného financování penzí je možné si představit za těchto předpokladů: odložení privatizačních příjmů odklon pouze částečný (Slovensko) výrazná redukce penzijních nároků 10 11.4.2006 55 Přechod k NDC MPSV 2004 nulová redistribuce, ale garance minimálního (příjmově testovaného) důchodu 4.920 Kč (1,2 násobek ŽM) v 67 letech stát omezeně platí za nepříspěvkové doby každoroční indexování podle nárůstu objemu zaplaceného pojistného minimální věková hranice 62 let, jinak 67 let (aspoň 40 roků pojištění), jinak 72 let (25 roků) ­ pravidelné úpravy hranic 11.4.2006 56 Podíl důchodů ze stávajícího a nového systému (v %) 11.4.2006 57 Přechod k systému NDC ­ vývoj výdajů v % HDP 11.4.2006 58 Vývoj nákladů na garanci minimálního příjmu důchodce 11.4.2006 59 Celkový vývoj nákladů v % HDP 11.4.2006 60 Srovnání výše dávek současného DB a zvažovaného DC 1.967, 4.917, 3.986 11 11.4.2006 61 Relace nově přiznávaného důchodu k průměrné mzdě (v %) 11.4.2006 62 Demografický aspekt přechodu k NDC ­ srovnání se Švédskem IMZ (65+/20-64) 11.4.2006 63 Jiné návrhy metoda komplementární konverze ­ jiný způsob přechodu na FDC zohlednit ,,lépe" rodinou politiku: za každé dítě snížit pojistné důchod odstupňovat podle počtu dětí pozdější provedení reformy má svá pozitiva i negativa 11.4.2006 64 Propopulační incentivy v PS PROČ problémem PAYG penzijního systému je stárnutí populace ­ od vrcholu, ale i od základny proč se rodí málo dětí? ­ otázka nejen pro ekonomy možné odpovědi (ty jednodušší a optimističtější): chudobou jsou dnes v ČR nejvíce ohroženy rodiny s dětmi (2003: cca 50 % dětí v 1. a 2. příjmovém decilu, naproti tomu jen cca 10 % důchodců) ,,nekončící" reformní proces nevytváří vhodné prostředí pro rodinu vysoké daňové odvody státu zvyšující se obliba DC principů v penzijním systému 11.4.2006 65 Propopulační incentivy v PS NÁVRHY ŘEŠENÍ V ČR Jako odpověď se ,,objevily" návrhy na zahrnutí ,,populačního chování" do penzijního systému Rusnok, Hyzl (ING) KDU-ČSL, nově ODS tyto úvahy se vedou i mimo ČR 11.4.2006 66 Propopulační incentivy v PS NÁVRHY ŘEŠENÍ V ČR (1) Rusnok, Hyzl (ING): ,,Příspěvkem do PAYG nejsou peníze nýbrž řádně vychované děti. Řešením pro PAYG je neplatit dávky těm, kteří do systému nepřispěli" Nemáš děti ­ spoř si v FDC, ale plať i do PAYG 12 11.4.2006 67 Propopulační incentivy v PS NÁVRHY ŘEŠENÍ V ČR (2) KDU-ČSL (Jílek): ,,sociální pojištění neplatíme na sebe, ale na vlastní rodiče" ,,penzijní systém by měl zvýhodňovat budoucí důchodce, kteří si na sebe ,,vydělali" tím, že mají více dětí" Kalousek: ,,Stát dnes zvýhodňuje maminky dřívějším odchodem do důchodu. Pomoc státu by spíše ocenily v době, kdy mají náklady spojené s výchovou a ne tehdy, kdy je to pro ně nevýhodné" Řešení: ,,lidé budou odvádět do systému méně peněz po dobu výchovy dětí" 11.4.2006 68 Propopulační incentivy v PS DISKUSE (1) PAYG potřebuje děti historické kořeny co mi dává právo čerpat dávky z PS? současné systémy diskriminují ,,černý pasažér" opravdu má PS ovlivňovat? nebude to fungovat ­ lidé se rozhodují ... viz. 2 -> prohlubuji problém co když děti mít nemůžu? ať to řeší jiný systém je správné provázat penzijní systém s propopulačním chováním obyvatel? 11.4.2006 69 Propopulační incentivy v PS DISKUSE (2) ať ovlivní v průběhu pracovní kariéry ať ovlivní v průběhu pobírání penze Pokud se shodneme, že PS má ovlivňovat chování občanů, pak ... 11.4.2006 70 Reforma v ČR dnes více na: http://www.reformaduchodu.cz/ v minulém roce ukončili činnost a vydali zprávu 11.4.2006 71 11.4.2006 72 Návrhy politických stran ČSSD: systém NDC prosazovaný Špidlou, pozice mrtvého brouka ODS: rovný (nízký) důchod (+dosavadní vývoj PAYG DB) KDU-ČSL, US-DEU: podobný program počítající s podporou fondového systému (dobrovolný opt-out) KSČM: kde je potřeba reformy? 13 11.4.2006 73 Závěry k politickým stranám určitě další parametrické reformy (úřednická reforma) systémová reforma začne být diskutována po volbách (krátké časové období) Bezděkova komise vytvořila nejrozsáhlejší analytický materiál v CEE NAJDE SE KOMPROMIS? JAK BUDE VYPADAT? 11.4.2006 74 Zkušenosti ostatních zemí výzkumné zprávy VÚPSV Chile Lotyšsko, Polsko, Švédsko, Slovensko, Maďarsko 11.4.2006 75 Zkušenosti Lotyšsko přechod na 3 pilířový systém od 1996: NDC+FDC+individuální problémy: nedostatek kvalitních dat (relevantní období 96-00), zastaralý IS, nedokonalá P.R. (až po spuštění reformy), nízká kvalifikace úředníků časté změny, ztráta kredibility nového důchodového systému 11.4.2006 76 Zkušenosti Švédsko 3 pilířový systém: 16 % NDC, 2,5 % FDC, dobrovolné 1997-2017 přechodné období počáteční vklad = nárazníkový fond - 21 % HDP ­ bez problémů do 2050 indexace navázána na růst reálných mezd flexibilní odchod do důchodu 61 (72 %), 65 (100 %), 70 (157 %) výsledky: do 2050 systém finančně stabilní, spravedlivější, pobídky pro trh práce, vyšší transparentnost pro občany 11.4.2006 77 Zkušenosti Polsko přechod na 3 pilířový systém od 1999: NDC (11,22 %)+FDC (7,3 %) +individuální problémy: nedostatečně připravené instituce na reformu, nefungující IS ­ počáteční míra chybovosti v záznamech 50 %, 95 % transferů do FDC nebylo převáděno vysoké náklady při zavedení fondového pilíře FDC povinný pro *1969, ale spousta starších přešla ,,dobrovolně" ­ fluktuace ­ vysoké operační náklady 11.4.2006 78 Zkušenosti Maďarsko přechod na 3 pilířový systém od 1998: přechod od PAYG DB na NDC (2013) (19,5 %) + FDC (7 %) + individuální problémy: příliš optimistické předpoklady ohledně míry zhodnocení FDC, ,,dobrovolný" opt-out, možnost ,,návratu" prodlužována, hrozba zásadnějších korekcí v souvislosti s SGP FDC povinný pro nově vstupující na trh práce 14 11.4.2006 79 Zkušenosti Slovensko přechod na 3 pilířový systém od 2004: PAYG DB (DC) (9 %) + FDC (9 %) + individuální 1.1.2005 ­ 30.6.2006 dobrovolný opt-out, FDC povinný pro nově vstupující na trh práce problémy: jak budou financovat transformační náklady, velký obrat k zásluhovému systému, velký rozsah opt-out, hrozba zásadnějších korekcí po volbách 11.4.2006 80 Závěry (1) (není rozhodnuto o podobě reformy) dnešní průběžný penzijní systém je možné parametricky upravovat -> rizikem je fiskální nerovnováha nebo pokles náhradového poměru před započetím systémové reformy je potřeba definovat cíle jednotlivých pilířů (hlavně prvního a druhého) ­ asi nejdůležitější otázka 11.4.2006 81 Závěry (2) první průběžný pilíř zůstane dominantní přechod na multipilířové uspořádání diverzifikuje rizika pravděpodobné zavedení FDC pilíře ­ jeho velikost bude záležet na podobě prvního pilíře nutno posílit zásluhovost penzí ­ možno dosáhnout parametrickou i systémovou reformou poučme se ze zkušeností okolních zemí