SYSTÉMY ŘÍZENÍ OKRUHY OTÁZEK KE ZKOUŠCE Z PŘEDMĚTU KHSYR v kombinovaném studiu 2006-2007 1. Historické příčiny vzniku systémového přístupu k zobrazování a analýze reálných objektů, podstata systémového přístupu. Kdo je to konceptor a jakou má úlohu? 2. Definice systému na objektu. Základní pojmy a vlastnosti systému. 3. Definujte nestrukturovaný a strukturovaný systém. Čím se od sebe odlišují? 4. Organizace systému a základní úlohy zaměřené na dosažení konzistence struktury a chování systému. 5. Řízení systému. Rozdíl mezi projektováním a řízením systému. 6. Co je to rozlišovací úroveň systémů a jaká zásada musí být dodržena při zvyšování rozlišovací úrovně? 7. Co je obecná teorie systémů. Definice stacionárního systému. V čem se liší stacionární a dynamický systém? 8. Co zkoumá kybernetika a jaké má strukturní součásti (obory)? 9. Otevřené a uzavřené řízení. Princip zpětné vazby a její funkce v systému. 10. Informatika a informace, pojem entropie. 11. Pojmy model a originál. Systémové modelování a jeho využití. Simulace. 12. Typologie systémů (objektů). Příčiny vzniku typologií a jejich využití pro modelování. 13. Specifika sociálních systémů. Dvě pojetí podniku podle W.R.Scotta a význam tohoto rozlišení pro management. 14. Historické etapy rozvoje informačních technologií v podnicích. Přínosy IT pro současnou podnikovou praxi. 15. Přínosy informačních technologií podnikové praxi v poslední dekádě 20.století. 16. Business inteligence. Tři kroky, které vedou k „Business inteligenci“ a jejich obsah. 17. Tři typy analytických instrumentů využívaných v informačních systémech. jejich určení a význam pro management. 18. Požadavky, kladené na informační systémy podniků. Funkční vymezení IS podniku. Příklad. 19. Aplikační architektura informačních systémů. Přehled informačních systémů pro jednotlivé stupně řízení. 20. Executive Information System. Nedostatky v řízení podniku, které tento systém odstraňuje. předpoklady, které musí EIS mít, aby tuto funkci plnil. kdo systém EIS používá? 21. Enterprise Resources Planning. Komu je ERP určen a jaké úlohy podporuje. Co je systém APS a k čemu slouží? 22. Systémy horizontální integrace podniku SCM a CRM. Jejich určení, funkce a přínosy. kdo systémy SCM a CRM v podniku používá? 23. Jaké moderní metody práce s informacemi jsou používány v předvýrobních etapách a k čemu? Kdo tyto metody používá? 24. Princip metody BSP. K čemu je metoda BSP určena, kdo ji provádí a jak při tom postupuje? Uveďte pouze jednotlivé fáze postupu. 25. Čtyři vitální znaky podniku. Popište jejich obsah, funkci a význam pro úspěšnost podniku. 26. Popište způsob převedení managementu a „výkonných „ pracovníků od autoritativního řízení a rozhodování k delegativnímu řízení a rozhodování. 27. Znaky týmové spolupráce a trendy, které provázejí změnu pracovní skupiny v pracovní tým. 28. Charakterizujte znaky podnikové kultury, vysvětlete jednotlivé stupně budování podnikové kultury (pyramida podnikové kultury). 29. Na historickém vývoji manažerského myšlení v průběhu 20.století vysvětlete odlišnost chování managementu v rámci objektivistického interpretativního paradigmatu.