Finanční účetnictví Ing. Petr Valouch Kontakt: valouch@econ.muni.cz 723417344 Druhy evidence hospodářských transakcí n Finanční účetnictví (povinné pro účetní jednotky), n Daňová evidence (vedena fyzickými osobami, které nejsou účetními jednotkami a neuplatňujícími výdaje procentem příjmů), n Evidence příjmů a pohledávek při současném uplatňování výdajů procentem příjmů. Cíl účetnictví n Podat přehled o hospodaření podniku, n Zachytit veškeré účetní transakce, n Poskytnout informace pro efektivní řízení, n Zachytit aktiva, pasiva, náklady, výnosy, příjmy a výdaje, n Poskytnout informace pro daňové řízení. Daňová evidence a její cíle n Primárně určena k daňovým účelům, nikoliv k účelům řízení podniku, n Jednodušší než účetnictví, neposkytuje však tolik informací jako účetnictví, administrativně méně náročná, n Zachycení daňových příjmů a daňových výdajů, n Zachycení majetku a závazků, n Jednoznačná návaznost na daňové přiznání k dani z příjmů. Právní úprava účetnictví n Zákon č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník, n Zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví, n Vyhláška MF č. 500/2002 Sb., kterou se provádí zákon o účetnictví pro účetní jednotky účtující v soustavě podvojného účetnictví, n České účetní standardy pro podnikatele Právní úprava daňové evidence n § 7b zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, n Účetní předpisy se na subjekty vedoucí daňovou evidenci vztahují pouze nepřímo v situacích, kdy na ně odkazuje zákon o daních z příjmů /ZDP/. Právní úprava evidence daňových příjmů a pohledávek při uplatňování daňových výdajů procentem z příjmů n § 7 odst. 9 a 10 ZDP pro osoby mající příjmy z podnikání a jiné samostatné výdělečné činnosti, n § 9 odst. 4 a 5 ZDP pro osoby mající příjmy z pronájmu n Doplněno souvisejícími ustanoveními ZDP Právní úprava společná pro všechny formy evidence hospodářských transakcí n Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, n Zákon č. 235/2004 Sb., o DPH, n Zákon č. 592/1992 Sb.,o pojistném na všeobecné zdravotní pojištění, n Zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění, n Zákon č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti, aj. Povinnost vést účetnictví n Upravena zákonem o účetnictví - § 1 n Povinně vedou účetnictví tzv. účetní jednotky, kterými jsou: u právnické osoby, které mají sídlo na území České republiky, u zahraniční osoby, pokud na území České republiky podnikají nebo provozují jinou činnost podle zvláštních právních předpisů, u organizační složky státu podle zvláštního právního předpisu, u fyzické osoby, které jsou jako podnikatelé zapsány v obchodním rejstříku, u ostatní fyzické osoby, které jsou podnikateli, pokud jejich obrat podle zákona o dani z přidané hodnoty, včetně plnění osvobozených od této daně, jež nejsou součástí obratu, v rámci jejich podnikatelské činnosti přesáhl za bezprostředně předcházející kalendářní rok částku 15 000 000 Kč, a to od prvního dne kalendářního roku, u ostatní fyzické osoby, které vedou účetnictví na základě svého rozhodnutí, u ostatní fyzické osoby, kterým povinnost vedení účetnictví ukládá zvláštní právní předpis, u ostatní fyzické osoby, které jsou podnikateli a jsou účastníky sdružení bez právní subjektivity podle § 829 a následujících občanského zákoníku (zákon č. 40/1964 Sb.) pokud alespoň jeden z účastníků tohoto sdružení je povinen vést účetnictví. n Ostatní fyzické osoby, které provozují výdělečnou činnost, vedou buď daňovou evidenci a uplatňují tak skutečně vynaložené výdaje nebo uplatňují výdaje procentem příjmů. Účetnictví n V současnosti jediný systém – podvojné účetnictví (jednoduché účetnictví pro podnikatelské subjekty bylo zrušeno), n Podvojnost znamená, že jednotlivé transakce se účtují na 2 souvztažných účtech a vyvolávají tak 2 změny v účetní evidenci, n Účetnictví účtuje o majetku (aktivech), zdrojích krytí majetku (pasivech), nákladech, výnosech a výsledku hospodaření. Aktiva, pasiva n Aktiva představují majetek podniku, vyjadřují, co podnik vlastní, n Aktiva – podnik k nim musí mít vlastnické právo, musí být ocenitelné penězi a mít penězi vyjádřitelnou hodnotu, n Pasiva – zdroje krytí majetku, vyjadřují, komu co patří, n Také pasiva musí být ocenitelná penězi Rozvaha (bilance) n Rozvaha je vrcholový účetní výkaz podniku vyjadřující strukturu aktiv a pasiv podniku k určitému datu, n Má dvě strany, na jedné straně se sleduje struktura aktiv, na druhé straně struktura pasiv, n Aktiva i pasiva jsou vyjádřeny v penězích, n Musí platit bilanční rovnice: Σ Aktiv = Σ Pasiv Náklady, výnosy, příjmy, výdaje n V účetnictví je velmi důležité striktně rozlišovat výnosy, náklady, příjmy a výdaje, n Výsledek hospodaření v účetnictví je roven rozdílu výnosů a nákladů: VH = Výnosy – Náklady n Rozdíl příjmů a výdajů nepředstavuje v účetnictví výsledek hospodaření, nýbrž cash – flow: CF = Příjmy – výdaje n Výnosy mohou být zároveň příjmy, ale nemusí, podobně to platí pro náklady a výdaje n Výnosy představují kategorii výstupů z hospodářské činnosti podniku (zejména v podobě tržeb), nepředstavují však samy o sobě přírůstek peněžních prostředků, n Náklady představují kategorii vstupů do hospodářské činnosti podniku (např. v podobě spotřebovaných nákupů, mezd, odpisů dlouhodobého majetku, atd.), samy o sobě však nepředstavují úbytek peněžních prostředků, n Příjmy představují zvýšení peněžních prostředků v pokladně či na bankovních účtech, n Výdaje představují úbytek peněžních prostředků v pokladně nebo na bankovních účtech n Nákup materiálu za hotové představuje výdaj, nikoliv náklad, n Výdej materiálu do spotřeby představuje náklad, nikoliv výdaj, n Úhrada splátky nájemného za sklad představuje náklad i výdaj, n Prodej zboží na fakturu představuje výnos, nikoliv příjem, n Inkaso vystavené faktury za prodej zboží představuje příjem, nikoliv již po druhé výnos, n Prodej zboží za hotové představuje jak výnos, tak i příjem. Výkaz zisku a ztráty a výkaz cash - flow n Výkaz zisku a ztráty slouží k výpočtu výsledku hospodaření podniku, zahrnují se do něj všechny náklady a výnosy, n Obsahuje řadu dílčích ukazatelů směřujících k výpočtu výsledku hospodaření za účetní období (obchodní marže, přidaná hodnota, provozní výsledek hospodaření, finanční výsledek hospodaření, VH za běžnou činnost, mimořádný výsledek hospodaření, VH za účetní období, VH před zdaněním), n Výkaz cash – flow zahrnuje příjmy a výdaje a udává tak přehled o peněžních tocích podniku, n Skládá se ze tří částí: u Cash – flow z provozní činnosti, u Cash – flow z investiční činnosti, u Cash – flow z finanční činnosti. n Jejich součtem vzniká celkové cash – flow, n Výkaz zisku a ztráty je sestavován povinně jako součást účetní závěrky podniku (spolu s rozvahou a přílohou k účetní závěrce), n Výkaz cash – flow je sestavován dobrovolně (obvykle jako součást přílohy). Typy rozvahových transakcí n Jednotlivé hospodářské transakce zaúčtované v rámci účetnictví vyvolávají prostřednictvím jednotlivých účtů 2 změny v rozvaze, tyto změny mohou být následujících typů: u Aktiva + Pasiva + (nákup zboží na fakturu), u Aktiva – Pasiva – (úhrada faktury z pokladny), u Aktiva + Aktiva – (nákup materiálu za hotové), u Pasiva + Pasiva – (nákup budovy z úvěru), n První typ transakce zvýší bilanční sumu, druhý typ ji sníží, poslední 2 typy ji nezmění. Oceňování v účetnictví n Upraveno zejména § 25 a § 27 zákona o účetnictví, n Oceňuje se ke 2 základním okamžikům: u Ke dni uskutečnění účetního případu, v tomto případě se jedná o primární oceňování, u Ke dni účetní závěrky (rozvahový den) – v tomto případě se jedná o přeceňování jednotlivých účetních položek. n Oceňování probíhá v Kč, v určitých případech je nutno využít také měny zahraniční (dle § 4 odst. 12 zákona o účetnictví). Primární oceňování n Pořizovací cenou – cena, za kterou byl majetek pořízení související pořizovací náklady (zejména provize, cla, doprava, instalace, atd.), používá se pro ocenění majetku pořízeného za úplatu, n Vlastními náklady (přímé a nepřímé náklady vynaložené na vznik majetku) – používá se pro ocenění majetku vytvořeného vlastní činností, n Reprodukční pořizovací cenou – cena, za kterou by byl majetek pořízen v době, kdy se o něm účtuje – používá se zejména pro majetek nabytý bezúplatně, n Jmenovitou hodnotou – zejména ceniny, emitované cenné papíry Přeceňování majetku n Reálnou hodnotou – zejména cenné papíry určené k obchodování, reálná hodnota je především tržní hodnota, pokud ji nelze takto zjistit, lze ji určit pomocí odborného odhadu či pomocí matematických metod, oceňovací rozdíl z přecenění reálnou hodnotou se účtuje obvykle jako náklad a výnos s přímým dopadem na výsledek hospodaření, n Metoda ekvivalence – využívá se pro přecenění majetkových podílů – přecenění pomocí podílu na vlastním kapitálu vlastněné společnosti, oceňovací rozdíl z přecenění se účtuje jako pasivum (kapitálový fond) a neovlivňuje výsledek hospodaření. Př. Podnik vlastní majetkový podíl (akcie) v pořizovací ceně 10 000 000 Kč. Ke dni 31.12. Činí vlastní kapitál dceřiné společnosti 30 000 000 Kč. Přeceňte akcie metodou ekvivalence, jestliže držený balík akcií představuje 40% podíl na základním kapitálu. Ekvivalentní hodnota = 0,4 x 30 000 000 = 12 000 000 Kč. Na tuto hodnotu bude k poslednímu dni účetního období přeceněn balík akcií. Oceňovací rozdíl ve výši 2 000 000 Kč bude zaúčtován jako zvýšení hodnoty akcií a kapitálový fond. Účetní doklady n Veškeré zaúčtované transakce musí být podloženy účetními doklady, n Náležitosti účetních dokladů vymezuje § 11 zákona o účetnictví, těmito náležitostmi jsou: u označení účetního dokladu, u obsah účetního případu a jeho účastníci, u peněžní částka nebo informace o ceně za měrnou jednotku a vyjádření množství, u okamžik vyhotovení účetního dokladu, u okamžik uskutečnění účetního případu, není-li shodný s okamžikem vyhotovení účetního dokladu, u podpisový záznam osoby odpovědné za účetní případ a podpisový záznam osoby odpovědné za jeho zaúčtování. Rozsah vedení účetnictví n Účetnictví lze vést buď v plném nebo zjednodušeném rozsahu, n Ve zjednodušeném rozsahu vedou účetnictví pouze ty účetní jednotky, které vymezuje § 9 zákona o účetnictví, těmi jsou zejména: u Fyzické osoby, které nemají povinnost mít účetní závěrku ověřenu auditorem, u Z právnických osob zejména občanská sdružení, společenství vlastníků jednotek, bytová družstva bez povinnosti ověření účetní závěrky auditorem či družstva neprovozující podnikatelskou činnost, atd. Účetní knihy v účetnictví n Účetnictví obecně využívá 4 základní knihy: u Deník – chronologická evidence účetních případů, u Hlavní kniha – věcná a systematická evidence na tzv. syntetických účtech, u Kniha analytických účtů – podrobnější evidence údajů hlavní knihy na analytických účtech, u Kniha podrozvahových účtů – evidence takových skutečností, které nelze evidovat v hlavní knize. n Při vedení účetnictví ve zjednodušeném rozsahu není nutno vést knihu analytických účtů a knihu podrozvahových účtů. Ověření účetní závěrky auditorem n Účetní závěrku musí mít povinně ověřenu auditorem účetní jednotky v souladu s § 20 zákona o účetnictví, rozhodující jsou následující kritéria: u Aktiva celkem více než 40 000 000 Kč, u Roční úhrn čistého obratu více než 80 000 000 Kč, u Průměrný přepočtený stav zaměstnanců v průběhu účetního období více než 50. n Akciové společnosti musí mít ověřenu účetní závěrku auditorem, pokud dosáhnou nebo překročí 1 kritérium, ostatní účetní jednotky pokud dosáhnou nebo překročí 2 kritéria. Podmínky vedení účetnictví n Hlavní zásadou účetnictví je věrné a poctivé zobrazení skutečnosti, n Účetnictví musí být: u Správné – tzn. že je vedeno v souladu s právními předpisy, u Úplné – tzn. že byly zaúčtovány všechny účetní transakce, které s daným účetním období souvisí, u Průkazné – tzn. že všechny účetní transakce jsou podloženy účetními doklady, u Srozumitelné – tzn. že jednoznačně a spolehlivě určit obsah účetních případů a účetních záznamů. Účetní období n Vymezeno v § 3 odst. 2 zákona o účetnictví, n Obvykle jím je 12 nepřetržitě po sobě jdoucích měsíců, n Může jím být jak kalendářní rok, tak i tzv. hospodářský rok, n Hospodářský rok začíná vždy prvním dnem kalendářního měsíce jiného než je leden, n Výjimečně může být účetní období i delší, příp. kratší než 12 měsíců (např. při vzniku či zániku účetní jednotky, nebo při přeměně účetní jednotky). Směrná účtová osnova, účtový rozvrh n Všechny účty používané v účetnictví je nutno na počátku účetního období uvést v tzv. účtovém rozvrhu. Účtový rozvrh obsahuje čísla a názvy účtů používaných v průběhu účetního období. V průběhu účetního období je možno tento účtový rozvrh doplňovat. n Účtový rozvrh vychází z tzv. směrné účtové osnovy. Směrná účtová osnova obsahuje názvy a čísla účtových tříd a účtových skupin, v jejichž rámci se potom vytváří vlastní syntetické účty. n Směrná účtová osnova je definována vyhláškou č. 500/2002 Sb. n Účtové třídy dle směrné účtové osnovy: u Účtová třída 0 - Dlouhodobý majetek, u Účtová třída 1 – Zásoby, u Účtová třída 2 - Krátkodobý finanční majetek a krátkodobé bankovní úvěry, u Účtová třída 3 - Zúčtovací vztahy, u Účtová třída 4 - Kapitálové účty a dlouhodobé závazky, u Účtová třída 5 – Náklady, u Účtová třída 6 – Výnosy, u Účtová třída 7 - Závěrkové a podrozvahové účty, u Účtové třídy 8 a 9 – Vnitropodnikové účetnictví. n V účtových třídách 0 – 4 jsou soustředěny tzv. rozvahové účty, na kterých se účtuje o aktivech a pasivech, tyto účty se tedy člení na rozvahové účty: u Aktivní, u Pasivní. n V účtových třídách 5 a 6 jsou soustředěny tzv. výsledkové účty, na kterých se účtuje o nákladech a výnosech, tyto účty se člení na účty: u Nákladové, u Výnosové. n V účtové třídě 7 jsou pak účty závěrkové, které se používají na počátku a konci účetního období, a účty podrozvahové sloužící k evidenci speciálních transakcí n Účtové třídy 8 a 9 jsou potom vyhrazeny pro vnitropodnikové (manažerské) účetnictví, n Toto účetnictví není právně upraveno, záleží na rozhodnutí účetní jednotky, zda jej povede či nikoliv, n Je výsadou především velkých společností, n Slouží primárně k vnitřnímu řízení podniku a jeho efektivnímu řízení, n Jeho konkrétní forma vedení také záleží čistě na potřebách účetní jednotky, n V určitých případech poskytuje informace pro potřeby vedení finančního účetnictví Rezervy, odpisy, oprávky a opravné položky n Kromě právních předpisů je účetnictví založeno také na respektování tzv. obecných účetních zásad, které jsou včleněny do právních předpisů, n Jednou z těchto zásad je také tzv. zásada opatrnosti, která přikazuje účetním jednotkám nepodhodnocovat náklady a pasiva a nenadhodnocovat výnosy a aktiva, n Praktickým uplatněním zásady opatrnosti je mj. tvorba rezerv, odpisů, oprávek a opravných položek. n Rezervy – se vytváří za účelem úhrady budoucích závazků, a to buď na předem stanovený účel (např. opravu dlouhodobého majetku) nebo za účelem obecným, n Tvorba rezerv představuje pro podnik náklad snižující výsledek hospodaření, n Při splnění podmínek zákona č. 593/1992 Sb., o rezervách pro zjištění základu daně z příjmů, je tento náklad nákladem daňovým, v ostatních případech však pouze účetním, n Rezervy jsou součástí cizích zdrojů (neplést s rezervními fondy, které jsou součástí vlastního kapitálu tvořenými ze zisku po zdanění). Odpisy a oprávky n Postupné opotřebování dlouhodobého majetku vyjadřují odpisy. Odpisy jsou účtovány jako provozní náklad, n Souvztažnými účty pro účtování odpisů jsou oprávky, n Oprávky představují kumulované odpisy (sčítají odpisy za jednotlivé roky odpisování), n Oprávky jsou účtovány jako pasiva, ale do rozvahy se zapisují jako záporná položka snižující aktiva. Opravné položky n Opravné položky se účtují v okamžiku, kdy inventarizace zjistí dočasné (čili nikoliv trvalé!) snížení hodnoty majetku, n Podobně jako oprávky se účtují jako pasiva, avšak v rozvaze se objevují jako záporná položka snižující aktiva, n Opravné položky lze tvořit jak na dlouhodobý, tak i na krátkodobý majetek, n Opravné položky nelze tvořit k majetku, ke kterému jsou tvořeny rezervy a nesmí mít aktivní zůstatek. Inventarizace n Rezervy, oprávky i opravné položky jsou účtovány obvykle na konci účetního období v rámci provedení tzv. inventarizace majetku a závazků, n Inventarizace je upravena § 29 a 30 zákona o účetnictví, n Jejím úkolem je zjištění skutečného stavu majetku a závazků, jeho porovnání se stavem účetním a případné zúčtování tzv. inventarizačních rozdílů, n Provádí se obvykle k datu sestavení účetní závěrky, v případě některých zásob a hmotného movitého majetku ji lze provádět i v průběhu účetního období. Druhy inventur n Inventarizace se provádí formou inventury: u Fyzické (u hmotného a nehmotného majetku), u Dokladové (u pohledávek, závazků, a ostatních složek majetku, u nichž nelze provést fyzickou inventuru), n Z inventury se sestavují inventurní soupisy, obsahující výsledky inventarizace, podpisy zodpovědných osob, okamžik zahájení a ukončení inventury, způsob provedení, ocenění majetku, n Provedení inventarizace je nutno prokázat po dobu 5 let o provedení. Výsledky inventarizace n Inventarizace buď potvrdí skutečnosti z účetní evidence, nebo dospěje ke zjištění inventarizačních rozdílů v podobě: u Přebytků (skutečný stav je vyšší než účetní), u Mank (skutečný stav je nižší než účetní), u Změn ocenění (vyúsťujícího v tvorbu opravných položek, rezerv či odpisů a oprávek, příp. oceňovacích rozdílů). n Součástí inventarizace je také zaúčtování zjištěných inventarizačních rozdílů.