Management kvality – historický vývoj vývoj přístupů k managementu kvality osobnosti a jejich přínos n Joseph Juran (BLT) http://www.juran.com/ n 1925 – kontrolor kvality n 1951 Quality Control Handbook n JUSE Japonsko - myšlenky celostního řízení kvality a BPR n Juranova trilogie: - proces: 1. plánování kvality (cíle Q, zákazník – potřeby, atributy produktu, proces a kontrola) 2. řízení kvality (hodnocení aktuálního stavu, opatření) 3. zlepšování kvality (infrastruktura, týmy, zdroje, motivace a opatření pro kontinuální zlepšování kvality) n mapa plánování kvality (seminář) n koncepce tří rolí (Zákazník, Dodavatel, Zpracovatel) – při plánování kvality n Armand Feigenbaum n 1945 – 1951 Total Quality Control: - orientace na zákazníka – požadavky - orientace na dodavatele – požadavky a audity - orientace na konstrukci - orientace na výrobek a procesy n „Quality is everybody´s job“ n Simultaneous Engineering – hranice mezi technickým a sociálním systémem – pro Q (nepropracované) n náklady spojené s kvalitou: náklady na dosažení kvality a náklady na absenci kvality n P. Crosby n 1961 „zero defects“ (ZD) n kvalita = splnění požadavků – shoda s požadavky (conformance to requirements) n důraz na prevenci n standard kvality = neexistence chyb (chyby důsledek nedostatečných znalostí a nedostatečné pozornosti n měřítkem kvality jsou náklady za nesplnění požadavků n dosažení ZD: n - D – define the situation (definuj, vymez, charakterizuj, poznej situaci) - F – fix (zaznamenej) - I – identify root causes (identifikuj hlavní příčiny) - T – take corrective action (přijmi nápravní opatření) - E – evaluate and follow up (zhodnoť a sleduj) n Kaoru Ishikawa (JUSE) n kroužky kvality n Company Wide Qiuality Circle: 1. Kvalita na prvním místě 2. Orientace na zákazníka 3. Orientace na dodavatele 4. Participační management 5. Neustálé zlepšování 6. Sociální systém 7. Kroužky kvality 8. Statistické metody n diagram „příčina – následek“ („rybí kost“) Manpower, Milieu, Machines, Materials, Methods, Measurements + Management (seminář)