Definice logistického řízení n Proces plánování, realizace a řízení efektivního, výkonného (účinného) toku a skladování zboží, služeb a souvisejících informací z místa vzniku do místa spotřeby, jehož cílem je uspokojit požadavky zákazníků. Council of Logistics Management Logistika v běžném životě n Kdy si všímáme logistiky? n Ekonomické dopady – Hlavní obchodní náklad – Usnadňuje ekonomické transakce – Přidává hodnotu ke zboží nebo službám vytvářením „užitku“ Logistický řetězec jako síť Užitek z: n Výrobek, jeho vlastnosti n Vlastnictví n Času n Místa Složky logistického řízení n Vojenská logistika n Deregulace dopravy n Konkurenční tlak n Informační technologie n Kapacita kanálů n Pozitivní vliv na zisk “Uspořená koruna……” n Příklad: • Pokud je hrubý zisk 5% a tržba vzroste o 1 Kč, podniku vzroste zisk o 0,05 Kč • A co udělá 1 Kč uspořená v rámci logistických nákladů? n Otázka: • 100 000Kč úspora v nákladech = ??? Růst tržeb • 500 000 Kč růst tržeb = ??? Uspořené logistické náklady Koncept „Systémového přístupu” n Logistika je systém – Síť souvisejících činností n Filosofie systémového přístupu – Všechny funkce nebo činnosti je třeba chápat v tom smyslu, jak ovlivňují a jsou ovlivňovány jinými prvky a činnostmi, se kterými (v daném systému) přicházejí do styku. n Zákaznický servis n Prognózování / plánování poptávky n Řízení stavu zásob n Logistická komunikace n Manipulace s materiálem n Vyřizování objednávek n Balení n Náklady z nedostatečné úrovně zákaznického servisu (ztráta prodejních příležitostí) n Přepravní náklady n Skladovací náklady (změna počtu nebo umístění skladů) n Náklady na vyřízení objednávky a informační systém n Množstevní náklady (spojené se změnami v nakupovaných množstvích a se změnami ve výrobě) – Přípravné náklady – Ztráty kapacity – manipulace s matriálem – cenové rozdíly – náklady na objednávky n Náklady na udržování zásob (kapitálové, služby, skladování, rizika) Koncept celkových nákladů n Cílem organizace by mělo být, spíše než izolované sledování jednotlivých činností, snižování celkových nákladů na logistické činnosti jako celku. Role logistiky v podniku II. n Ve vztahu s ostatními odděleními – Marketing – Výroba – Nákup – Financování – Engineering n Co je hlavním cílem těchto vztahů? Logistics costs n Japan – 9.5% of GDP n Canada – 8% of GDP n North America – 11% of GDP n Europe – 12% of GDP n Australia – 9% of GDP n Větší podíl na strategickém plánování n Orientace na kvalitu procesů (Total quality management, TQM) n Just-in-time (JIT) n Rychlá odezva (Quick response, QR) n Efektivní odezva zákazníka (Efficient consumer response, ECR) n Logistika jako konkurenční zbraň n Sledování logistických nákladů v účetnictví n Logistika překlenující hranice n Globální logistika n Vyšší nároky na dovednosti logistiků n Logistické informační systémy n Využívání outsorcingu, partnerství a strategických aliancí n Vhodné využití technologie n Green marketing a enviromentální logistika