“Česká škola“ sociální politiky
Historická a teoretická východiska.
Období před vznikem Československa.
Období mezi dvěma světovými válkami.
Poválečný vývoj.
Historická a teoretická východiska
Počátkem 60. let 19. století se formuje první česká
politická organizace,
Národní strana, později známá jako „staročeši“. Prostřednictvím svépomocných
a vzdělávacích spolků se organizuje dělnictvo, které navazuje na historické
tradice cechovních tovaryšských spolků. Zákon č. 13411867 ř.z.
o právu spolčovacím a shromažďovacím, umožnil další rozvoj podporou vzniku
odborových organizací.
V posledních desetiletích 19. století je do systému
studia na českých vysokých školách zařazován předmět národní hospodářství. Jeho
učitelé, kteří v té době na českých vysokých školách působili, např. František
Ladislav Chleborád (1839 - 1911), Eberhard Jonák (1820 - 1879) nebo Josef Kaizl (1854
- 1901) inklinovali spíše ke studiu a řešení čistě teoretických otázek. Méně se
již věnovali problémům praktickým, např. sociálněpolitickým.
Ty se dostávají do popředí zájmu až vlivem rakouské národohospodářské školy.
Uvedený směr ekonomického myšlení vznikl v 70. letech
19. století. Jeho představitelé Eugen Bůhm-Bewerk (1851 - 1914), Carl Menger (1840
- 1921) a Friedrich von
Wiesner (1851 - 1926) odmítali metodu historického popisu v
národohospodářské vědě a požadovali vytvoření teoretické politické ekonomie
jako soustavy poznatků o vnitřních zákonitostech ekonomických jevů. Za Ústřední
bod svého učení považovali teorii hodnoty založené na mezním užitku. Hybným
motivem hospodařícího jedince je psychologický rys, projevující se v úsilí o
dosažení maxima požitku. Proto se tato škola někdy nazývá psychologickou nebo
subjektivně psychologickou školou.
Období před vznikem Československa
Na rakouskou národohospodářskou školu navázal první
velký český národohospodář Albín Bráf (1851 - 1912). Tento absolvent pražské právnické
fakulty a přední politik staročeské strany působil během svého velmi aktivního
života na různých místech v bankovnictví, byl vysokoškolským učitelem, vládním
inspektorem všech českých obchodních škol a dvakrát dokonce ministrem rakouské
vlády. Z jeho pera vyšla celá řada závažných monografií, které vykazují hluboký
zájem o sociální problematiku.
Ve své práci Sociální politika států evropských,
vydané v Abnanachu České akademie v roce 1895,
definuje Bráf sociální politiku jako „účinkování moci
veřejné zákonodárstvím a správou ve prospěch těch společenských tříd, které
procesem životním, probíhajícím na kolejích právních řádů až dosud platných,
obmezeny nebo ohroženy jsou v podmínkách svého bytí a prospívání“. Cílem
sociální politiky má být podle Bráfa „zdárný rozvoj
společenský nebo ochrana společenského celku proti otřesům“.
I když Bráf převzal některé
závěry rakouské národohospodářské školy, poukazoval na to, že se všemi nelze
zcela souhlasit. Např. Mengerův pokus přisoudit exaktnost
zásadám jednání kupujícího a prodávajícího odporuje podle Bráfa
povaze společenských zákonů, přičemž psychický činitel nepřipouští pevné
měření. Ukojení lidských tělesných potřeb není účelem hospodaření, ale i potřeb
mravních a intelektuálních, tedy dokonalý lidský rozvoj. Jako zkušený
vysokoškolský učitel doporučoval Bráf ve svých
odborných pracech a častých osvětových přednáškách
zřizování nejen „kateder pro vědy sociální“, ale i specializovaných knihoven
„spisů z oborů věd sociálních“. Ačkoliv nebyl Bráf
vědcem v pravém slova smyslu, byl vynikajícím pedagogem, který položil základ
pro českou teorii sociální politiky a zahájil plejádu osobností tohoto oboru na
českých vysokých školách. Počátkem dvacátých let vydali Bráfovi
žáci profesoři Horáček a Gruber souborně v pěti dílech jeho práce pod názvem
„Albín Bráf: Život a dílo“.
Současníkem Bráfovým, který
se rovněž aktivně zajímal o sociální politiku byl pozdější první prezident
Československé republiky Tomáš Garigue Masaryk (1850 - 1937). Absolvent filosofické
fakulty vídeňské univerzity byl roku 1882 povolán na českou pražskou univerzitu
jako profesor filosofie. Podobně jako Bráf i Masaryk
vycházel při formování svých sociálněpolitických
názorů z rakouské národohospodářské školy, zejména mu byl sympatický Mengerův pokus o psychologickou analýzu jednání kupujícího
a prodávajícího. Výhrady však měl k Mengerovu pojetí
teorie hodnoty a mezního užitku. Masarykově pozornosti neunikly ani práce
zakladatele katolického křesfansko-sociáhiího hnutí v Německu biskupa von
Kettelera. Veškerá Masarykova činnost byla podložena
náboženským, i když necírkevním světovým názorem a filosoficky idealismem platonovské ražby. Vedoucím zaměřením byla snaha zastřít
sociální rozpory za pomoci účinných humánních reforem. V tomto duchu se koncem
19. století živě zajímal o poměry mezi marxismem.
Masaryk napsal obsáhlou studii „Otázka sociální“,
kterou sám považoval za teoretické vyvrácení marxismu. Masarykovy myšlenky o
socialismu a sociální otázce vůbec měly velký význam pro teorii i praxi
sociální politiky mezi dvěma světovými válkami. Jejich největší rolí bylo však
naprosto jasné a vědecky erudované potlačení myšlenek komunismu a třídního
boje. Bez nadsázky lze říci, že „Otázka sociální“ zbrzdila přímé studium
marxismu u nás a teoreticky vyzbrojila jeho odpůrce.
Období mezi dvěma světovými válkami
Masarykův slovník naučný, vydaný ve 30. letech
definuje sociální politiku jako „snahu uspořádati
společenský řád tak, aby zájmy jedinců v lidské společnosti byly uspokojovány
způsobem trvale prospěšným celku“. Takto také pohlížela na sociální politiku
Masarykova „první republika“. Nemalou zásluhu na tomto pohledu a na jednom z nejproprcovanějších systémů sociálního pojištění na světě
měl bezesporu Sociální ústav Ceskoslovenské
republiky. Byla to vědecká korporace zřízená v roce 1920 při ministerstvu
sociální péče v Praze k podpoře jeho činnosti a pro vědecké řešení sociálněpolitických otázek. Hlavním úkolem ústavu bylo
shromažďování sociálněpolitického materiálu, studium
sociální vědy a její šíření. Sociální ústav úzce spolupracoval s Masarykovou
sociologickou společností. Orgánem ústavu byla Sociální revue. Sociální ústav
byl členem Mezinárodní asociace pro sociální pokrok, jejíž první sjezd se konal
v roce 1924 v Praze. Stalo se neměnným pravidlem, že sociálněprávní
předpisy dříve než se dostaly do parlamentu byly v ústavu zpracovány a
zkonzultovány se všemi zainteresovanými stranami. Republika se tak mohla pyšnit
perfektní a jednotnou sociální legislativou.
Na dobré práci Sociálního ústavu měli především
zásluhy jeho předsedové. První z nich prof dr. Josef Gruber
(1865 - 1925) vystudoval právnickou fakultu, kde dosáhl v roce 1890 doktorátu
práv. Od roku 1901 působil až do vzniku samostatného Československa jako
vysokoškolský učitel - profesor politické ekonomie na pražské univerzitě. Po
vzniku Československé republiky se stává v roce 1920 prvním ředitelem
Sociálního ústavu a v letech 1920 - 1921 je ministrem sociální péče. Gruber byl
i spoluzakladatelem Hlávkova Národohospodářského ústavu, kde působil po léta
jako generální ředitel. Napsal řadu odborných publikací, počínaje Dějinami
obchodní živnostenské komory v Praze, přes práce z oblasti dopravní politiky až
po obsáhlou Obchodní politiku, kterou vydal v roce 1924. Z oblasti sociální
politiky je významný zejména Vývoj sociálních idei a
hnutí, uveřejněný v roce 1915. V roce 1919 vydává Gruber ve Všehrdu
Sociální politiku, kterou pokládá za souhrn zákonodárných a správních opatření,
jimiž veřejná moc zabezpečuje přiměřenější distribuci celkového národního
důchodu mezi jednotlivé třídy společnosti.
Pokračovatelem Gruberovým v jeho práci v Sociálním
ústavu byl JUDr. Lev Winter (1865 — 1935).
Po studiích na právnické fakultě v Praze, kde byl podobně jako Gruber žákem Albina Bráfa, působil v
advokacii. Záhy se začal věnovat politické činnosti, která jej odvedla od dráhy
universitního učitele. Vždy se uplatňoval jako znalec sociální politiky a
sociálního pojištěni vůbec. V roce 1918 se stal členem revolučního národního
výboru a prvním ministrem sociální péče Československé republiky. Winter má
nezastupitelnou úlohu při zavádění sociálního pojištěni u nás, které odborně
propagoval již od svého vstupu do veřejného života. Zasloužil se o dobudování
ochranného zákonodárství, zejména o uzákonění osmihodinové pracovní doby,
vypracování zákona o závodních výborech a mnoha dalších. V roce 1930 byl zvolen
předsedou Československé skupiny meziparlamentní unie a od roku 1932 působil
jako československý zástupce ve Společnosti národů. Z oblasti sociální politiky
a národního hospodářství uveřejnil řadu článků a odborných statí, např. z roku
1924 stojí za pozornost studie O osnově zákona a sociálním pojištění v
Československé republice. Byl i překladatelem. Přeložil mj. Mengerovu
Novou státovědu a v roce 1913 zrevidoval překlad 1. dílu Marxova Kapitálu. Jako
člen exekutivy Socialistické internacionály patřil mezi tvrdé kritiky
„leninského modelu“ marxismu a byl po dlouhá léta oficiálním mluvčím novomarxistického revizionismu.
Další významnou osobností české školy sociální
politiky byl Josef Macek (1887 - 1972).
I on byl Bráfovým žákem. Po doktorátu práv učil několik
let na Českoslovanské obchodní akademii v Praze. V roce 1921 se habilitoval na
Vysoké škole obchodní, kde působil až do svého odchodu do zahraniční v roce
1949. Přednášel ekonomii na univerzitě v Pittsburgu,
kde získal v roce 1953 profesuru. Od roku 1957 byl profesorem na prestižní Chatham CoUege a od roku 1952
členem výboru Rady svobodného Československa.
Macek po celý svůj život a v intenzivní vědecké práci
korigoval vždy hledisko ekonomické etickými kritérii, jako tom svědčí i jeho
pojetí sociální politiky. Pro veřejnost se stal Macek známým svou diskusí o
podstatě a léčení krize ve třicátých letech a též jako dlouholetý poslanec za
sociální demokracii. Jeho publikační činnost byla bohatá a věnoval se v ní
mnoha problémům. Známé jsou práce Znárodnění a zlidovění české půdy (1918),
Demokracie a hospodářství (1924), Socialismus (1925), Základy sociální politiky
(1925), Práce a politika (1932), Cesta z krize (1935), Sociální ekonomika (1945
- 1948) apod. V zahraniční vydal Dědictví marxismu, kde podrobil tvrdé kritice
komunistický systém.
Mackovy „Základy sociální politiky“ můžeme považovat
za první monografii o sociální politice, která byla vydána v nově vzniklém
státě. Za sociální politiku pokládá Macek takovou politiku, při níž zájmy lidí
ve společnosti by byly uspokojovány způsobem trvale prospěšným celku. Taková
politika, která by přinášela více prospěchu pouze určitým členům společnosti je
podle Macka politikou nesociální. Další Mackova práce vydávaná v letech 1945 — 1948,
čtyřdílná Sociální ekonomika, se problematikou sociální politiky zabývá pouze
okrajově. Pod pojmem sociální ekonomika rozuměl totiž Macek obecnou ekonomickou
teorii, k jejíž výuce na Vysoké škole obchodní v Praze sloužila až do počátku
padesátých let.
Největším českým ekonomem byl a zůstává Karel Engliš (1880
- 1961). Za studií na Univerzitě Karlově byl i on žákem Albína Bráfa. Habilitoval se na technice v Brně a v roce 1919 se
stal prvním rektorem nově založené Masarykovy univerzity. Stejně jako jeho
učitel Bráf byl i on strháván z akademické dráhy
vysokými státními funkcemi. Od dvacátého roku byl ministrem fmancí
ve většině prvorepublikových vlád. Tutu funkci
vystřídalo jmenování guvernérem Národní banky, kde působil až do roku 1939. V
roce 1945 se stal profesorem na právnické fakultě Univerzity Karlovy, kde byl
zvolen v roce 1947 rektorem. Po roce 1948 byl z univerzity vykázán do rodné Hrabyně, kde žil až do své smrti v roce 1961.
Originální přínos Englišův
spočívá v přesvědčení, že poznávání hospodářských procesů je možné Jen tehdy,
použijeme-li teleologického čili účelového filtru. Dualismus nejvyšších účelů
subjektivního a objektivního umožnil Englišovi
stanovit kritéria při defmování hospodářských soustav
a konstruovat ekonomickou teorii jako vědu o pořádku, ve kterém jednotlivci i
národy pečují o uspokoj 0- vání svých potřeb.V duchu této myšlenky se Engliš v monografii Sociální politika (Topič, Praha 1916)
pokusil formulovat i své názory na sociální politiku.Tu definuje jako
„praktické snažení, aby společenský celek byl vypěstěn a přetvořen co
nejideálněji“ za účelem „prohlubovati a zintensivňovati život co možná všech svých členů směrem
ideálů člověka zdravého vzdělaného a umravněného“. Proto je podle Engliše „sociální politika v podstatě politikou nivelační,
která vyrovnává společenské nesrovnalosti“. Jejím úkolem je práce ve prospěch
slabších a utlačených tříd, „kterým jest uložena větší než průměrná část
břemene společenské práce, ale jimž se dostává menší než průměrný podíl na
plodech hmotné a duchovní kultury“. Englišovu
Sociální politiku lze považovat za vůbec první ucelenou monografii, věnující se
této problematice u nás.
Engliš byl velice plodným autorem. V roce 1929 vydává
Finanční vědu, v roce 1932 Teorii národního hospodářství a v roce 1938 své
největší dílo Soustavu národního hospodářství. Po válce publikoval ještě
Hospodářské soustavy, v roce 1947 Malou logiku a za svého nuceného pobytu v Hrabyni dvě další práce, které vydal ve Vídni, Das Problem der Logik a Die Lehre von Benkordnung
- Nauka o pořádku myšlení.
Kromě uvedených představitelů české školy sociální
politiky patří sem ještě JUDr. Evžen Štern a poslední předválečný ředitel Sociálního ústavu
ČSR prof dr. Emil Schoenbaum.
JUDr. Evžen Stern byl odborníkem v otázkách sociální politiky a národního
hospodářství. Do roku 1911 byl politicky činný v Masarykově pokrokové straně,
později přešel k sociální demokracii. Od roku 1918 vedl legislativní oddělení
ministerstva sociální péče a byl to on, na jehož podnět byl založen Sociální
ústav ČSR, jehož se stal prvním jednatelem. Podílel se zejména na přípravě
zákonů o osmihodinové pracovní době, závodních výborech a placených dělnických
dovolených. V letech 1921 - 1926 byl zástupcem čs.vlády ve správní radě
Mezinárodního úřadu práce v Ženevě a od roku 1926 působil jako generální
tajemník Ustřední sociální pojišťovny v Praze. Z jeho
prací jmenujme alespoň Názory TGM o socialismu (1926), Deset let naší sociální
politiky (1929), Naše sociálněpolitické zákonodárství
(1930) a pojednání Sociální politika a socialismus (1930).
Prof. Dr. Emil Schoenbaum
byl vlastní profesí pojistný matematik. Od roku 1919 byl ředitelem Všeobecného
penzijního ústavu v Praze a od téhož roku nejprve docentem a později profesorem
pojistné matematiky a matematické statistiky na Univerzitě Karlově. Zprvu se
zabýval ryzí matematikou, od níž záhy postoupil k teoretickým a zásadním
praktickým problémům pojistné matematiky a statistiky. Právě praxe pojistného
matematika přivedla Schoenbauma ke studiu sociálního
pojištění a sociální politiky. Po roce 1918 připravoval jako znalec sociálního pojištění
náš nejlepší zákon o sociálním pojištění (z. Č. 22 1/1924 Sb. z. an.), dále novelu k pensijnímu zákonu z roku
Poválečný vývoj
V květnu 1945 Košický vládní program prohlašovat, že
vláda položí „základy velkorysé sociální politiky a sociální péče o všechny
vrstvy pracujícího lidu měst a venkova“. Z prvých sociálněpolitických
opatření lze uvést odstranění tzv. „hladových mezd“, mzdové zrovnoprávnění žen,
úpravu dovolených, zavedení rodinných přídavků. Hlavním úkolem se však stala
pronikavá přestavba sociálního pojištění a vytvoření národního pojištění. Jeho
příprava se dostala do silového pole probíhajících politických zápasů. Spory se
rozrostly hlavně v roce
Z poválečných teoretiků stojí za zmínku Antonín Zelenka, který se projevil na
mezinárodní úrovni, když inicioval přijetí úmluvy Mezinárodní organizace práce
č. 102 o mezinárodních standardech sociálního zabezpečení. V Ženevě vzniká
krátce po válce Mezinárodní asociace sociálního zabezpečení. Od roku 1947 byl
jejím sekretářem Čech Leo Wildmann a po něm od roku 1974 Vladimír Rys.
Druhá generace české školy sociální politiky končí v
padesátých letech. Jde většinou o aktivní členy sociální demokracie, kteří se
po únoru 1948 odmítli „zapojit“ nebo dokonce odešli do zahraničí. Přesto
zanechali určité „semínko“, které přineslo plody v roce 1966, kdy již třetí
generaci představovali tehdejší učitelé pražské právnické fakulty Karel Pinc a Igor Tomeš. Z jejich iniciativy byla
svolána mezinárodní konference a začal být připravován Sociální program
tehdejší ČSSR. V něm prakticky došlo k odmítnutí sociální reformy z roku 1964,
která byla nejen nekoncepční, uspěchaná, ale která znamenala i množství
negativních dopadů. V období normalizace však došlo k umělému zastavení i této
činnosti.