Trh práce a politika zaměstnanosti Přednáška 6 Politika zaměstnanosti v ČR (1/2) Zákonné normy upravující politiku zaměstnanosti • Zákon č. 435/2004 Sb. o zaměstnanosti ve znění pozdějších předpisů (novelizace 382/2005 Sb.) • Nařízení vlády č. 515/2004 Sb. o hmotné podpoře na vytváření nových pracovních míst • Vyhláška č. 519/2004 Sb. O rekvalifikaci uchazečů o zaměstnání a zájemců o zaměstnání a o rekvalifikaci zaměstnanců Zákon o zaměstnanosti • Kompatibilní s právem EU • Cíle zákona: – Potírání nelegální práce – Ochrana proti nezaměstnanosti • Principy zákona: – upřesnění a zpřísnění podmínek při zprostředkovávání zaměstnání úřady práce – Změna podmínek pro zařazení a vedení b evidenci UoZ – Změna výše a délky podpory – Úprava částečné zaměstnanosti – Pravidla pro agenturní zaměstnávání – Nové nástroje aktivní politiky zaměstnanosti – Postavení občanů EU – Ochrana dětí při umělecké, kulturní, sportovní a reklamní činnosti – Změny při zaměstnávání cizinců – Rozšíření kontrolních pravomoci ÚP – Vyšší sankce Pojmy v zákoně • §5 – Identifikační údaje – Bydliště – Vážné důvody • Péče o dítě do 4 let • Péče o TZP do 18 let • Péče o převážně nebo úplně bezmocnou osobu do 80. let, která s uchazečem trvale žije a společně uhrazují náklady na domácnost, nejde-li o osobu blízkou – Soustavná příprava na budoucí povolání – Nelegální práce • Pokud FO nevykonává práci na základě pracovněpravního vztahu nebo jiné smlouvy nejde-li o osobu uvedenou v § 13 odst. 3 písm. a) + cizinci • Pokuta pro zam-ce i zam-ele Zajímavé změny v zákoně • Do 30. 9. bylo možné uzavřít s pracovní agenturou smlouvu, která se nazývá dohoda o provedení práce. Z té nevyplývá povinnost odvádět pojistné (zdravotní a sociální). Dnes to již možné není, a proto přichází pro studenty v úvahu tzv. dohoda o pracovní činnosti, která účast na sociálním pojištění zakládá a započítává se jako doba odpracovaná nejen pro účely výpočtu důchodu, ale i pro splnění podmínky výplaty podpory v nezaměstnanosti. Výše úvazku dohody o pracovní činnosti je omezena na 20 odpracovaných hodin týdně – příklad: přijmete brigádu na 3 dny, uzavřete s agenturou smlouvu, ta vás musí přihlásit do systému sociálního a zdravotního pojištění, pak musí zjistit, kolik činí srovnatelná mzda zaměstnanců firmy, kam vás posílá, zpracovat s vámi výpověď, protože student nesmí být zaměstnán na dobu určitou, a nakonec vy odvedete 12,5 % ze mzdy na pojistném a agentura dalších 35 %. • lidé, kteří absolvovali střední nebo vysokou školu a nenašli práci, již nemohou dostat podporu v nezaměstnanosti, pokud v posledních třech letech neodpracovali alespoň dvanáct měsíců. Do této doby se jim budou započítávat veškeré brigády během studia stvrzené alespoň dohodou o pracovní činnosti. • Zoufat ovšem nikdo nemusí, ani nepracující studenti, protože jsou absolventům namísto toho vypláceny sociální dávky Vybraná ustanovení zákona o zaměstnanosti • Rovné zacházení a zákaz diskriminace – §4 – + Zákon o mzdě + zákoník práce – Je zakázána přímá i nepřímá diskriminace na základě: pohlaví, sexuální orientace, rasového nebo etnického původu, národnosti, státního občanství, věku, náboženství, majetku, rodinného stavu nebo povinností k rodině, politického nebo jiného smýšlení, členství a činnosti v politických stranách, odborech nebo organizacích zaměstnavatelů. – Za diskriminaci se nepovažuje rozdílné zacházení, pokud to vyplývá z povahy zaměstnání nebo v souvislosti s ním. – Diskriminací není odmítnutí ženy na práce, které jsou ženám zakázané – Diskriminací není odmítnutí občana na místo, kde je podmínky státního občanství ČR – Za diskriminaci nelze považovat zákonem stanovená opatření zvýhodňující některé skupiny Diskriminace… • Přímá a nepřímá • Obtěžování: jednání, které je vnímáno druhou osobou jako nevítané nebo urážlivé a jehož záměr nebo důsledek vede ke snížení důstojnosti • Sexuální obtěžování – cílem je narušení důstojnosti osoby, vytváří se zastrašující, nepřátelské, ponižující nebo urážející prostředí • Úřad práce a diskriminace (§139 a §140) – Zjištěná diskriminace může vést k pokutě Diskriminace • Diskriminačními inzeráty jsou nabídky tohoto znění: • „Hledáme ředitele...vedoucího propagace...asistentku...prodavačku...sekretářku.“ • Podobné formulace v rozporu se zásadou rovnosti nenabízejí pracovní pozice oběma pohlavím, přičemž ženám jsou obvykle vyhrazeny nabídky pozic s nižší rozhodovací pravomocí, apod. • Dalším příkladem jsou inzeráty, které diskriminují nejen na základě pohlaví, ale neoprávněně ve svých textech požadují splnění dalších předpokladů. Například: • „Pro naši mladou dynamicky se rozrůstající firmu hledáme: • mladé muže ve věku do 35 let…mladé ženy do 30 let….. ženy s odrostlými dětmi….. bezdětné ženy…… muže bez závazků…..ne absolventy atd.“ • Diskriminačním inzerátem nejsou texty tohoto znění: • „Pro divadelní roli Romea hledáme: • mladého muže ve věku do 30 let.“ • „Pro předvádění dívčí módní konfekce hledáme: • mladou ženu ve věku do 30 let.“ • „Pro pracovní pozici kojná hledáme: • kojící ženu.“ Skrytá diskriminace ? • „Nabízíme práci v mladém dynamickém týmu“ – taková nabídka signalizuje, že zaměstnavatel může při výběru diskriminovat na základě věku a odmítnout uchazeče a uchazečky starší 30 let. • „Požadujeme ochotu pracovat bez ohledu na čas“ nebo „požadujeme absolutní časovou flexibilitu“ nebo „vyžadujeme maximální pracovní výkon“ – z tohoto textu lze vyčíst, že zaměstnavatel může skrytě nabízet místo pouze mužům nebo ženám s odrostlými dětmi, popřípadě že namísto nebudou přijímány mladé ženy, u nichž se předpokládá (bez ohledu na realitu) starost o děti. • „Požadujeme uchazeče s praxí max. 3 roky“ – jinými slovy řečeno: „hledáme mladé uchazeče tak kolem 21 až 24 let a předpokládáme rovněž, že žena tohoto věku bude bezdětná“. Právo na zaměstnání • § 10 - § 13 • Pracovněprávní vztahy (zák. práce) X OSVČ (živ. zákon). • Doma X zahraničí • Není povinnost být zaměstnaný • Není povinnost se registrovat na ÚP • Je povinnost platit zdravotní pojištění • Důchodové pojištění • Je zakázáno činit nabídky k zaměstnání – mající diskriminační charakter – nejsou v souladu s pracovněprávními předpisy – odporují dobrým mravům Švarcsystém • PO nebo FO je povinna plnění běžných úkolů vyplývající z její činnosti zajišťovat vlastními zaměstnanci • Stanovená povinnost neplatí, zajišťuje-li běžné úkoly PO nebo FO – sama, s pomocí manžela/ky, dětí a společníků – dočasně přidělenými zaměstnanci agentury (nesmí pracovat na dohodu o provedení práce) – svěří jinému zaměstnavateli – Od 1.1. – je tento paragraf vyškrtnut. Částečně bude nahrazeno v zákoně č. 251/2005 Sb., o inspekci práce, a v zákoníku práce. Zprostředkování práce ÚP • §18-§21 • Na celém území ČR + zahraničí (EURES) – bezplatně – ÚP hledá vhodné zaměstnání • zakládá povinnost odvádět pojistné na důchodové pojištění a příspěvek na st. pol. zam. (ne dohody o PP) • délka pracovní doby + délka pracovního poměru Uchazeč o zaměstnání • Uchazečem se může stát osoba, která není: – osoba v prac. práv. vztahu (s vyjímkami) – OSVČ – společníkem nebo jednatelem, členem představenstva, členem dozorčí rady, členem družstva, jehož mzda činí min. 50 % m.m. – soudce – poslanec a senátor PČR – členem zastupitelstva (s odměnou) – prezident – člen vlády – člen NKÚ – Veř. ochránce práv a jeho zástupce – ředitel BIS – člen RRTV – nucený správce – pěstounem v zařízení pro výkon pěst. péče – osoba výdělečně činná v cizině – osoba soustavně se připravující na budoucí povolání • Uchazečem se nemůže stát FO: – dočasně neschopná práce – trest odnětí svobody nebo vazba – pobírá peněžitou pomoc v mateřství v době před porodem a 6 týdnů po porodu – je plně invalidní • Pracovní poměr v souběhu s evidencí – do 1/2 týdenní prac. doby – do 1/2 min. mzdy – nesmí být na překážku při zprostředkování zaměstnání Ukončení evidence v ÚP • nástupem do zaměstnání • písemnou žádostí • nástupem výkonu trestu odnětím svobody • úmrtím nebo prohlášením za mrtvého Vyřazení z evidence ÚP • nastala některá ze skutečnosti bránící v zařazení nebo evidenci uchazečů o zaměstnání s výjimkou pracovní neschopnosti, peněžní pomoci v mateřství nebo vykonává trest odnětí svobody • není schopen plnit povinnosti při zprostředkování zaměstnání • je ve vazbě po dobu delší než 6 měsíců • zrušil souhlas se zpracováním osobních údajů • vykonává nelegální práci Vyřazení ve správním řízení pokud uchazeč bez vážného důvodu • odmítne nastoupit do vhodného zaměstnání • odmítne nastoupit na dohodnutou rekvalifikaci nebo se neúčastní ve stanoveném rozsahu • neplní podmínky stanovené individuálním akčním plánem • odmítne se podrobit vyšetření zdravotního stavu • maří součinnost s ÚP • jiným způsobem zmaří nástup do zaměstnání • Povinnost hlášení volných pracovních míst zaměstnavatelem – do 10 dnů + 10 dnů po obsazení Podpora v nezaměstnanosti a podpora při rekvalifikaci • §36 - §57 • nárok na podporu v nezaměstnanosti – v posledních 3 letech alespoň 12 měsíců vykonával výdělečnou činnost (s povinností) – písemně požádal – nesmí být poživatelem starobního důchodu – při nároků na výsluhový příspěvek a za službu činí podpora jejich rozdíl • podpora při rekvalifikaci – nemusí se žádat – nesmí být poživatelem star. důchodu – podpora je poskytována po celou dobu rekvalifikace, pokud nepobírá star. důchod, dávky nemocenského poj. a nebo je ve vezbě • Maximální výše podpory v nezaměstnanosti činí 0,58násobek průměrné mzdy v národním hospodářství za I. až III. čtvrtletí kalendářního roku předcházejícího kalendářnímu roku, ve kterém byla podána žádost o podporu v nezaměstnanosti. • Maximální výše podpory při rekvalifikaci činí 0,65násobek průměrné mzdy v národním hospodářství za I. až III. čtvrtletí kalendářního roku předcházejícího kalendářnímu roku, ve kterém uchazeč o zaměstnání nastoupil na rekvalifikaci. Náhradní doba zaměstnání • Pokud uchazeč nedoloží dobu odpracovanou, počítá se do předchozího zaměstnání náhradní doba – Příprava osob se zdravotním postižením k práci – Plný invalidní důchod – Osobní péče o dítě do 4 let a do 18 let, jeli dlouhodobě zdravotně postižené – Osobní péče o převážně nebo úplně bezmocnou osobu do 80. let, která s uchazečem trvale žije a společně uhrazují náklady na domácnost, nejde-li o osobu blízkou – Výkon dlouhodobé dobrovolnické služby v rozsahu překračujícím v průměru 20 hodin týdně na základě smlouvy vysílající organizace (která byla akreditována MV) a dobrovolníka