VI.b NEDOKONALÁ KONKURENCE Úspory z rozsahu a nedokonalá konkurence v MO 1. úspory z rozsahu: O/ externí = jednotkové náklady záleží na velikosti odvětví O/ interní = jednotkové náklady závisí na velikosti firmy l vliv na strukturu odvětví: externí = DOKO, interní = NEDOKO 2. nedokonalá konkurence: price setter Monopolistická konkurence a obchod l realizace úspor z rozsahu, množství i škála zboží omezena velikostí trhu – to překonává MO l MO → specializace na užší škálu výrobků l model monopolistické konkurence napomáhá pochopení přínosu obchodu pro sladění rozsahu a škály produkce Přínosy integrovaného obchodu l větší trh → snížení průměrné ceny a dostupnost širší škály zboží l vytvoření integrovaného trhu = nárůst počtu firem, zvětšení výstupu každé firmy a snížení ceny l spotřebitelé: větší možnost volby Úspory z rozsahu a komparativní výhoda l model monopolist.konkurence předpokládá: 1. výrobní náklady jsou v obou zemích stejné 2. nulové náklady na realizaci obchodu l obchod: meziodvětvový X vnitroodvětvový l čím podobnější země, tím méně významný meziodvětvový obchod Obchod při rostoucích výnosech z rozsahu a monopolistické konkurenci Význam vnitroodvětvového obchodu (USA) Dumping = cenová praktika, kdy firma účtuje nižší ceny exportovanému zboží než doma prodávanému zboží l slouží k maximalizaci zisku firem l nekalá obchodní praktika - sankcionován l podmínky: • price maker • trhy segmentovány Dumping Antidumping jako protekcionismus l firmy poškozené dumpingem žádají o pomoc vládní instituce l oprávněnost → antidumpingové clo l cenová diskriminace = normální obchodní strategie l pravidlo spravedlivé ceny l USA (2001): antidumpingové či odvetné clo na 256 položek ze 40 zemí Antidumpingová opatření proti ČR VI.c POHYB VF Mezinárodní pohyb VF- úvod l principy jako u MO se zbožím l významnější politické problémy = větší restrikce než zboží l země: hojná L → importuje K.náročné zboží nebo si K půjčí 1. Mezinárodní pohyb VF práce l mobilita L méně významná než mobilita K l redistribuce světové L vede ke: O/konvergenci reál. mzdových sazeb O/růstu světového produktu O/někoho poškozuje • bez překážek pohybu L → přesun L, dokud se MPL nevyrovnají Podíl zahraničních pracovníků v jednotlivých ekonomikách Důsledky mezinárodního pohybu pracovních sil Globalizace l Nové příležitosti i hrozby l Termín: 80.léta l = mezinárodní integrace, šíření svobodného obchodu, politické dopady l Řídící síla: nadnárodní společnosti l V některých ohledech svět víc integrován koncem 19.století 2. Mezinárodní pohyb kapitálu l rozdíly pohybu L a K: O/ L: fyzický přesun X K: finanční transakce O/ K: mezičasový obchod → mezičasová hranice výrobních možností • 3 způsoby investování: O/ půjčky zahr. firmám O/ nákup zahr.akcií O/ pobočky v zahraničí Důvody pro kapitálové toky mezi zeměmi l výnosnost kapitálu v zahraničí l těžba přírodních zdrojů l přísné obchodní restrikce l vysoké přepravní náklady l diferencovaná produkce l nižší provozní náklady FDI a nadnárodní firmy FDI = forma mezinár. toku K l FDI = odráží záměr rezidenta jedné ekonomiky (přímý investor) získat trvalou účast v subjektu, který je rezidentem v ekonomice jiné než ekonomika investora (přímá investice) l transfer K, získání kontroly, vytváření nadnárodních firem l Dceřiné společnosti, přidružené společnosti, pobočky l Přímá investice = základní kapitál + reinvestovaný zisk + ostatní kapitál FDI ve STŘ.E. Vývoj FDI v ČR (1993-2005, mil. Kč) Příliv FDI do ČR (2005) Teorie nadnárodních firem l 2 otázky: • umístění = proč se vyrábí zboží ve 2 a více zemích • internalizace = proč je vyráběna produkce 1 firmou v růz.lokalitách l vertikální integrace Praxe nadnárodních firem l důležitá role ve světovém obchodě a investicích l jediná velká země, kde malá zahr.účast: JAP (kultur. a byrokrat. překážky) l ALE: distribuce příjmů většinou uvnitř země, ne mezi zeměmi Směrnice pro nadnárodní společnosti (OECD) l Dobrovolné zásady: l Přispívat ek.a sociál. Rozvoji l Lidská práva l Spolupráce s místní ek. a polit. sférou l Podpora rozvoje lids. kapitálu l Neusilovat o výjimky l + zveřejňování výsledků, ŽP, úplatkářství, zájmy spotřebitelů ...