Distribuce v EU Distribuce n Kanál – hlavní spojení se zákazníkem n Dlouhodobý nástroj!!! n Velká závislost s ostatními prvky – cena, produkt, komunikace n Marketingová strategie – segmenty n Kontrola a riziko, koordinace a motivace – délka kanálů Metoda 9 „C“ - jednotlivé C optikou distribuce!!!!! Cateroa; Czinkota a Ronkainen n customers/consumers and their characteristics - kdo nakupuje, kdo rozhoduje, kdo se podílí na nakupování, věk, pohlaví, pozice, profese, příjem, kupní síla, sídlo, bydliště….. n culture - kultura a kupní chování, pracovní doba/otvírací hodiny, svátky, dovolené, feminita vs maskulinita, ochota a vstřícnost k zákazníkovi, ekonomie času, důležitost osobního kontaktu, korupce, dárky, krádeže….. n character - image distribučního kanálu (zákazníci, prodejní metody, lokalizace, vzhled prodejen…..) n capital – pracovní, fixní, ztráty – na vytvoření a udržování d. kanálu n cost - podpora článků, náklady spojené s obchodní marží – počátečné, udržovací a logistické n competition – charakter, chování, používané nástroje, síla, koncentrace n coverage – vzhledem k strateg. cílům a možnostem, konkurenci a zákazníkům – koncentrace, sortiment….. n continuity – podmínky existence kanálu – ohrožení, rizika,příležitosti, trendy…. n control – možnosti, omezení a podmínky kontroly fungování distribuce ++++legislativa v „C“!!!!!! ++++cíle podniku (konzistence) – viz Jitona a „masový“ trh ++++komunikace, síla pozice v kanálu, znalosti a zkušenosti Odlišnosti: n kulturní odlišnosti – Hofstede + jiné n spolky, asociace, sdružení… n družstva n Legislativa n http://exporter.ihned.cz/ n http://www.businessinfo.cz/cz/rubrika/evropska-unie/1000442/