EU a analýzy prostředí PEST ANALÝZA (SLEPTS, STEP…) makroprostředí ZEMĚ EU JAKO CELEK faktory: politické: - vládnoucí strana - oblasti zájmů podpory - rozhodnutí o privatizaci - existence a charakter investičních pobídek - ochrana domácího trhu - privatizace (míra, rychlost, charakter) - daňové zákony - ochrana duševního vlastnictví - hospodářská soutěž - systém soudnictví – právo, vymahatelnost, rychlost… - korupce International Chamber of Commerce Swedish Arbitration Institute of the Stockholm CC World Arbitration Institute (Londýn) zelená kniha, bílá kniha, smlouvy, směrnice, nařízení, rozhodnutí, doporučení ekonomické: - ekonomický růst (HDP/ob.) - výše disponibilních příjmů a kupní síla a její struktura - výše a vývoj úrokových mír - měna, směnný kurz a jeho vývoj - inflace (i ve struktuře) - nezaměstnanost (ve struktuře – geografické, demografické, profesní…) - struktura a směr výdajů (podniky i domácnosti) - výše a struktura (+ vývoj) investičních výdajů podniků a vlády - struktura ekonomiky - průměrná mzda a hodinové náklady na prac. sílu (dle odvětví) - délka pracovní doby, dovolené…. - síla a vliv odborů sociálně-demografické: - přírůstek obyvatel - věková struktura - migrace (i ve struktuře) - etnické menšiny - gender rozdíly - zaměstnanost žen - typ domácností - práva starých a handicapovaných lidí….. - zdravotní a sociální zabezpečení - ochrana zdraví a bezpečnosti při práci - jazyk, vzdělání….. technologické: - technologická vyspělost - inovační vyspělost - podpora vědy, výzkumu a vývoje - informační gramotnost - podpora informační gramotnosti - připojení na internet - e-komerce a e-business - regulace nových technologií - infrastruktura přírodní (fyzické) - zdroje surovin, energie - závislost na surovinách, energiích - klima - geografický povrch l + kulturní faktory analýza 5 konk. sil (M. Porter) mezoprostředí l Analýza mikroprostředí (Hooley) - teorie založena na zdrojích (Resource-based theory) – Analýza zdrojů (pro SW ze SWOT analýzy) + procesy, informace a znalostí atd. – konkurenční výhoda „7 O“ – analýza zákazníků l O – occupants - kdo nakupuje a nenakupuje l O - objects - co nakupuje l O - occasions - kdy nakupuje l O - objectives - proč nakupuje l O - outlets - kde nakupuje a hledá informace l O - organisation – kdo rozhoduje, ovlivňuje… l O - opposition - jak je vnímána konkurence Metody analýzy rizika l BERI (Business Environment Risk Index) - SLEPT analýza a analýza makro i mikroprostředí: teritoriální r. komerční r. tržní r. přepravní r. kurzová r.