Kultura a marketing v EU „Nebe je tam,kde kuchaři jsou Francouzi, mechanici jsou Němci, policajti jsou Angličané, milovníci jsou Italové a všechno je organizováno Švýcary. Peklo je tam, kde policajti jsou Němci, mechanici jsou Francouzi, kuchaři jsou Briti, milovníci Švýcaři a všechno je organizováno Italy.“ l jazyk (počet, styl komunikace a kontext, neverbální komunikace, „tichý jazyk“…..) l náboženství (svátky, symboly, rituály, postavení žen a mužů, jídlo…) l chování a zvyky (kupní chování – před, v průběhu a po nákupu) l vzdělávání (věk, typ, zaměření, obsah…..) l sociální instituce (rodina, komunity, právní systém, zdravotnický a školský systém, odbory, armáda, policie, odvětvové organizace, organizace v podnikání….) l materiální kultura (jídlo, oblečení, nábytek…materiální objekty – prostorová dimenze, osobní dimenze, dimenze aktivity + objekty jako kvazi-verbální komunikace a symboly) l estetika (design, tvary, barvy, zvuky, pachy…) l postoje a hodnoty (…cizí,…změna, životní styl…) l referenční skupiny (opinion leaders) Geert Hofstede a kulturní dimenze l vyhýbání se nejistotě (normy, postupy, harmonogram, instrukce, pravidla, řády, informace , jasné cíle vs. málo formalit a pravidel, vágní cíle, zdánlivý chaos, žádný časový plán….) l mocenská vzdálenost (zaměstnání, rodina, škola, společnost) l individualizmus versus kolektivismus (vazby mezi jednotlivcem a skupinou, , obsah pojmu soukromí, outgroup, ingroup…) l maskulinita versus feminita (asertivita, konkurence, vlastní zájmy, kariéra, peněžní motivace, „nejlepší“…vs. vztahy, solidarita, kompromisy, kvalita života, „průměrný“….) l dlouhodobá versus krátkodobá orientace (šetrnost a hospodárnost, tradice, vytrvalost, oplácení přízně, dobré a dlouhodobé vztahy „guanxi“ …vs žít na dluh, novinky, užívat si života, „plytké“ vztahy…) Edward Hall a kulturní odlišnosti l komunikační kontext – vysoký vs nízký (implicitní vs explicitní komunikace) l ekonomie času (monochronní vs polychronní kultury) l prostor (vzdálenost – proxemika, fyzický prostor, materiální artefakty, ingroup vs outgroup, vlastnictví a kontrola určitého teritoria) Bronislaw Malinowski l princip reprodukce l princip teritoriality l princip fyziologický l princip spontánní tendence sdružovat se l princip profesních a pracovních aktivit l princip hierarchie l princip totality JINÉ POHLEDY NA ROZDÍLY V KULTURÁCH l ideologismus vs pragmatismus (TRIANDIS) = universalismus vs partikularismus (GLENN) + mechanické kultury l afektivní vs neutrální kultury (TROMPENAARS) l intelektuální styly (GALTUNG) = galický, saxonický, teutonický a niponický = aktuální (empirická) realita vs potenciální realita l uvažování založené na přání vs uvažování založené na realitě (USUNIER) 7 typů kulturních hodnot dle Schwartze („Schwartz Value Inventory) MOC (~maskulinita) INTELEKTUÁLNÍ AUTONOMIE - úspěch - kreativita - schopnosti - zvídavost - ambice - široký rozhled - nezávislost - volba vlastních cílů AFEKTIVNÍ AUTONOMIE - troufalost/odvaha - dobrodružný život - pestrý život HIERARCHIE - užívání si života - autorita - radost - bohatství - vliv KONZERVATIZMUS - společenská moc - čistota - ochrana image - pokora - národní bezpečnost společnosti - slušnost - upřímnost HARMONIE - sebedisciplína - ochrana ŽP - oplácení laskavosti - společ. řád - jednota s přírodou - odpouštění - poslušnost - krásný svět - úcta k rodičům a starším Kultura, marketing, EU, svět a internet l http://stephan.dahl.at/research/online-publications/intercultural-research/ l http://www.answers.com/topic/culture-of-europe l http://pespmc1.vub.ac.be/BelgCul2.html l http://www.buyusa.gov/france/en/115.html l http://www.communicaid.com/france-business-culture.asp l http://www.kwintessential.co.uk/resources/global-etiquette/france-country-profile.html l http://www.executiveplanet.com/index.php?title=France l http://exporter.ihned.cz/