Kupní chování a EU Faktory ovlivňující kupní chování MOTIVACE l hierarchie potřeb poptávka (Maslow) Kupní chování a kupní rozhodování • kupní role (iniciátor, ovlivňovatel, rozhodovatel, kupující, uživatel) l instituce (odbory, církev, stát, škola, zaměstnavatelé…) FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ NÁKUPNÍ A PONÁKUPNÍ AKTIVITY: a) předcházející situace: situační faktory, zvyky, čas, nálada, kupní orientace b) kupní prostředí: zážitek- dojmy, stimulování v místě prodeje, prodejní interakce c) ponákupní procesy: spokojenost zákazníka, nakládání s produktem l KDE, KDO, S KÝM, KDY, CO, S ČÍM, PROČ, JAK??? Kupní rozhodovací proces – obecný model aspekty kupního chování – vliv kultury: l vnímání (tvar, vůně, barvy, prostor, zvuky…..) l motivace (vlastnit, kupovat, utrácet, spotřebovávat, ukazovat, sdílet, darovat…) l učení se – úroveň gramotnosti a „produktové vyspělosti“ l věk (kupní role a věk, kupní síla a věk, vnímání věku…) l vnímání sebe („národní hrdost“, sebevědomí, asertivita…) l sociální třídy l pohlaví (rozdělení práce, kupní role…) l postoj ke změnám l vnímání rizika (fyzické, finanční, sociální, funkční, psychologické) l loajalita zákazníků l kupní prostředí l vnímání kvality produktů l reklamace – uplatňování nároků l nespokojenost MODEL INTERKULTURÁLNÍHO KUPNÍHO CHOVÁNÍ