MARKETINGOVÝ VÝZKUM NA TRZÍCH EU l MKT výzkum - INFORMACE O: O/ cílových trzích CT O/ distribučních cestách DC O/ konkurenci K definování O/ veřejnosti V O/ makroprostředí MA informačních INTERNÍ DATABÁZE - INFORMACE O: potřeb O/ zákazníci (+ objednávky – historie) O/ dodávky (průběh, problémy, reklamace) O/ stav zásob,… MKT výzkum: systematické plánování, shromažďování, analýza a vyhodnocování informací pro řešení konkrétních MKT problémů výzkum/průzkum na zahraničním trhu – specifika: sekundární i primární informace ?!EKVIVALENCE!? S nebo A? ü výzkumného problému ü výzkumného cíle ü marketingového prostředí dané země/zemí/klastrů (CT, DC, K, V, MA) - E struktury trhu + ekvivalence funkční, pojmová a kategorie ü sběru dat: a) výzk. metod - POZOROVÁNÍ, DOTAZOVÁNÍ, EXPERIMENT b) výzk. jednotek – vzorku (definování – KDO? + výběr – PROČ) – kategorie věk, příjem, profese…pozice, role…chování… - REPREZENTATIVNOST ü c) samotného procesu sběru – techniky sběru, kontaktování, načasování a harmonogram… d) sběru dat (E kooperace respondentů – OCHOTA/NEOCHOTA, E kontextu sběru dat – POZITIVNÍ/NEGATIVNÍ, E stylu odpovědí ü překladu (lexikální, idiomatická „I feel blue“, gramaticko-syntaktická, - pořadí slov, vyjádření významu, konstrukce věty; zkušenostní VW Golf GTI v USA – slogan „Turbo cojones“) ü zpracování dat a samotných dat – ekvivalence měření (percepční, kalibrační a časová) a metrická E percepční – barvy – spektrum barev, interpretace; vůně – intenzita, preference, vnímání; chuť – ostrá, jemná, výrazná, pálivá, sladká, kyselá, hořká - + jejich intenzita KÁVA? E kalibrační – míry a váhy E časová – vnímání času + časové úseky, sezónnost – cykly… E metrická – homogenita/heterogenita významu – škály – stupně gradace, velikost v hodnotě významu jedné položky na škále (muy malo – Šp ≠ very bad – VB – lexikálně správně KÁVA FIRMA TCHIBO l pojmová E „ranní nápoj“ l funkční E - různé sociální situace – kde, s kým – doma, na pracovišti, v čase odpočinku doma, po obědě v práci, venku s přáteli, pro návštěvy….; různé formy- kvantita – počet káv denně, velikost šálku…, , koncentrace, horký/studený/ledový, s cukrem/bez cukru… instantní, zrnková…… co, kde, jak, s čím, s kým, kdy? ● E kategorie zatřídění do sortimentní skupiny a podskupiny jako balené zboží mezi produkty pro přípravu teplých nápojů, jako „soft drink“ – ledová káva v plechovce, jako mléčný nápoj – rychle se kazící zboží – v tetrapaku; jako mléčný hotový nápoj – nekazící se – mezi kondenzovanými mléky a podobnými nápoji v prášku….. BENEFITY - FUNKČNÍ VERSUS SYMBOLICKÉ VÝZKUMNÝ PROBLÉM: JE NÁKUP A KONZUMACE KÁVY STEJNÁ V 3 VYBRANÝCH ZEMÍCH EU? VÝZKUMNÝ CÍL: ZÍSKAT INFORMACE PRO ÚČINNÝ POSITIONING VE 3 ZEMÍCH EU INFORMACE O CÍLOVÉM TRHU CT ÚKOL: l na základě vymezeného výzkumného problému a znalostí – viz předchozí strany – se pokuste splnit výzkumný cíl (opětovně pouze vzhledem k informacím na předchozích stránkách) JAKÉ INFORMACE POTŘEBUJI ZNÁT? 2. jaké různé benefity by mohla plnit káva na vybraných 3 trzích? metoda „12 C“ Chee, H, Harris, R. Global MKT strategy l country - všeobecné údaje o zemi, data ze SLEPTky, vliv dimenzí prostředí na podnikání/obchodování v dané zemi ● choices - analýza zásobování /krytí potřeb, konkurence na trhu, konkurenčních sil a slabin ● concetration - struktura tržních segmentů, geografické pokrytí ● culture/customer behaviour - povaha rozhodování, hlavní vlivy na kupní chování, diverzita kulturních skupin – charakteristiky zákazníků ● consumption - analýza poptávky a konečné spotřeby ekonomických sektorů - segmentů, užívajících produkt, tržní podíly segmentů, růstový potenciál segmentů, hodnocení hrozeb substituce ●capacity to pay - tvorba cen, kultura ovlivňující tvorbu cen, platební podmínky, podmínky pojištění l currency - stabilita, restrikce, kurzy l channels - kupní chování, schopnosti a kompetence článků, pokrytí distribučních nákladů, infrastruktura fyzické distribuce, velikost objednávek a stupeň zpracování ● commitment - přístup na trh, obchodní bariéry a incentivy, celní tarify, jiné poplatky, vládní regulace, ● communication - infrastruktura a dostupnost médií, náklady komunikace, charakter komunikace a efektivní komunikační přístupy, běžné prodejní praktiky, charakter médií ● contractual obligations – obchodní praktiky, pojištění, právní závazky ● caveats - faktory, na které je potřebné dát pozor