MARKETINGOVÉ STRATEGIE NA TRZÍCH EU MLÉKÁRNA KUNÍN Externí podněty vstupu na zahraniční trh/y: l Změny v poptávce l Změny v tržním prostředí l Změny v produktově-technologickém prostředí l Změny v institucionálním prostředí Interní podněty vstupu??? FAKTORY ROZHODOVÁNÍ: l důvody vstupu na zahraniční trhy l analýza vnitřních zdrojů l analýza konkurenční síly a atraktivity zahr. trhu l analýza trhu „12C“ l rozhodování o charakteru vstupu na zahraniční trh l stupeň rizika vs stupeň kontroly trhu l strategie vstupu na zahraniční trh – JAKO SOUČÁST FIREMNÍ STRATEGIE (~ VÝROBNÍ, FINANČNÍ, PERSONÁLNÍ…) l analýza konkurenční síly a atraktivity zahr. trhu SLEPT + PORTER + zdroje AZT KS velikost trhu (celkově a segmentů) tržní podíl růst trhu (celkově a segmentů) MKT schopnosti a kompetence sezónnost produktová „schopnost“ konk. podmínky (koncentrace, intenzita, dosažená marže bariéry vstupu) tržní podmínky (cla, daně, restrikce…) image vládní regulace (kontrola cen, dumping..) technologická pozice ekonomická a polit. stabilita kvalita produktu podpora trhu kvalita distribuce a služeb JAKÉ DALŠÍ INFORMACE??????? KONKURENČNÍ VÝHODA l Produkt (které aspekty ???) l Trh/y (???) l Image l Cena l Technologická orientace l ??? l rozhodování o charakteru vstupu na zahraniční trh faktory podniku faktory makro a mezoprostředí podnikové cíle růst trhu kontrola intenzita konkurence vnímání rizika infrastruktura flexibilita umístění výroby potřeby zdrojů politické a tržní riziko znalost prostředí vládní politika a regulace podniková strategie charakteristiky produktu velikost podniku charakter vstupu ? CO CHYBÍ ? l stupeň rizika vs stupeň kontroly trhu vysoký nízký/á vysoká MLÉKÁRNA KUNÍN VÝROBA V ZAHRANIČÍ???? Prvky rizika pro volbu vstupu na trh/y l politické l konkurenční l makroekonomické l provozní l vzdálenost (geografická + psychická) MLÉKÁRNA KUNÍN??? l strategie vstupu na zahraniční trh (obchodní metody) alternativy exportní domy PZO vlastní O zástupci montáž zástupci distributoři smluvní výroba VOO v zahraničí pobočky v zahraničí licence „piggybacking“ franchising joint venture strategická aliance místní výroba… MLÉKÁRNA KUNÍN A JINÉ ALTERNATIVY VSTUPU NA DALŠÍ TRHY? STRATEGIE l Generické strategie: nákladové vůdcovství, diferenciace, soustředění se na niku, soustředění se na náklady l Tržní volby (Ansoffova matice): rozvoj produktu, redukce produktové řady, konec životního cyklu, rozvoj trhu, tržní penetrace, diverzifikace l Ofensivní (frontal assault, flanking manoeuvre, encirclement, bypass attack, guerilla offensives, pre-emptive) versus defenzivní (postavení bariér, signal strong retaliation, snížení zisk inducement) versus časová strategie (first mover, follower…) OBSAH EXPORTNÍHO PLÁNU: 1. úvod a) cíl plánu b) faktory exportní připravenosti i) krátkodobé a dlouhodobé cíle exportu ii) výsledky analýzy vnitřních zdrojů důležitých pro export (personální, výrobně-kapacitní, finanční, manažerské…..) iii) popis produktu a jeho připravenosti pro export (úspěšnost na domácím trhu, konkurenční výhody produktu pro export, splnění požadavků importní země) iv) struktura odvětví v importní zemi, konkurence a poptávka (stručná charakteristika) 2. výzkum trhu a) klasifikace produktu (obchodní i tržní) b) základní profil zákazníka c) charakteristika odvětví (identifikace a zhodnocení b) charakteristika země – specifické příležitosti a omezení c) detailní identifikace a zhodnocení konkurence a poptávky d) požadované přizpůsobení- adaptace produktu 4. exportní strategie a) technika vstupu na trh – charakteristika a zdůvodnění b) zodpovědnost a kompetence c)přítomnost na trhu – řízení distributorů a motivace distributorů d) komunikační podpora produktu e) poskytování služeb a záruk – řešení zpětné logistiky 5. prodej a dodání a) tvorba cen b) metody placení i) platební podmínky c) dodání i) dodací podmínky ii) skladování d) předpověď objemu prodeje na 1. rok 6. financování a) dostupné finanční zdroje a možnosti krytí b) způsoby financování pro další období 7. časový harmonogram a) implementace plánu b) zhodnocení výsledků