Marketing v EU Ing. Alena Klapalová albra@seznam.cz č.d.634 •seminář úvod do problematiky „povinnosti“ k zápočtu zdroje informací brainstorming ? Témata: v 1. Mezinárodní marketing a MKT v EU (JVT) v 2. Prostředí EU – analýzy v 3. Kultura, prvky kultury v 4. Kultura a chování zákazníků v 5. Mezinárodní marketingový výzkum a MIS v 6. MKT strategie v mezinárodním prostředí v 7. Segmentace a positioning v 8. Produkt v 9. Cena v 10. distribuce v 11. Komunikace v 12. Veletrhy a výstavy (v týdnu od 5. – 9.3. není výuka) !!!!!!!!! v povinnosti k zápočtu - úkoly: Pasivní účast: prezentace 1 sem. práce v daném týdnu (viz dokument Marketing v EU – témata seminářů a témata sem. prací v IS – i termíny!!!!!) v Power Pointu + 1 seminární práce ve Wordu (odevzdaná kdykoliv) + závěrečný test (25 bodů max., 15 bodů min.) – poslední týden výuky TÉMATA - viz výše uvedený dokument Aktivní účast: prezentace 1 sem. práce v daném týdnu + kontrolní test (pro učitele) – 11. resp. 12. týden Bodové vyjádření podmínek k zápočtu v Pasivní účast: prezentovaná seminární práce 0 až 7 (10) bodů 2. seminární práce 0 až 10 bodů závěrečný test 15 až 25 bodů v Aktivní účast účast na seminářích 6 až 12 bodů aktivita na seminářích 6 až 12 bodů prezentovaná seminární práce 0 až 7 (10) bodů Hodnocení seminární práce v Dodržení tématu - 1 bod v Dodržení zadání - 1 bod v Práce s literaturou - 1-2 body v Kreativita - 1 bod v Prezentace (grafická úroveň) - 1 bod v Složitost - 1 – 2 body v Přínos - 1 – 2 body Seminární práce teoretický úvod dle tématu – 1. část praktická aplikace - 2. část poměr 3O – 50: 70 -50 Praktická aplikace: - konkrétní podnik anebo informace z webu - články, vědecké studie, resp. i BP anebo DP anebo vlastní kreativita – „návrh řešení“ PŘÍKLADY - analýza zahraničního trhu pro fiktivní anebo reálný podnik (určitý cíl analýzy) - analýza konkurence fiktivního anebo reálného podniku na zahraničním trhu - analýza chování potenciálních zákazníků na zahraničním trhu - analýza a komparace komunikačních strategií konkurentů anebo komunikace (i dle jednotlivých nástrojů komunikace) – nejlépe globální značka a TV reklama, internetová reklama) např. Tchibo -návrh části marketingového informačního systému pro vybraný podnik a vybraný zahraniční trh (včetně informačních zdrojů) - „C metody“ distribuce (analýza vybrané země a trhu pro naplnění 9 „C“kritérií pro distribuci - Příprava účasti na veletrhu („obchodně-technicko-marketingová“) ve vybrané zemi pro reálný anebo fiktivní podnik (výběr, zdůvodnění, návrh expozice, doplňující akce, výběr ubytování, strava, vybavení, počet osob, kalkulace ) – NENÍ NUTNÁ TEORETICKÁ ČÁST NEMUSÍ BÝT POUZE EU! Literatura – test a seminárky v KLAPALOVÁ, A. Marketing v EU. Brno: Masarykova univerzita, 2003 anebo 2004 (DSO) v SVĚTLÍK, J. Marketing pro evropský trh. Praha: Grada Publishing, 2003. v USUNIER, J.C. Marketing across culture. Harlow: Prentice Hall, 2000….. v de MOOIJ, M. Consumer behaviour and culture. Thousand Oaks: Sage Publications, 2004. v BRIDGEWATER, S., EGAN, C. International Marketing Relationships. Basingstoke: Palgrave, 2002. v Czinkota, Ronkainen, Schlegemilch………………. v Google, http://www.econ.muni.cz/svi/ - informační zdroje zdroje informací pro POT: v http://www.komora.cz/dokumenty.aspx?jaz=1&obl=1&kat=98 odkaz na: v http://www.euractiv.cz/ a další zdroje informací v http://www.businessinfo.cz v http://eu.ihned.cz/ http://podnikani.idnes.cz/firmy_eu.asp http://lidovky.zpravy.cz/ln_eu.asp v http://www.profit.cz v http://www.mam.cz v http://www.qplusq.cz/okm/clanek.asp?issue=last v http://www.cotbusiness.cz v http://www.czechtrade.cz v http://www.mze.cz http://www.viewswire.com/ v http://www.researchandmarkets.com v http://www.euroekonom.cz/eurotisk.html Marketing v EU Marketing + kulturní a národní specifika + legislativa „MKT je sociální proces, při kterém jednotlivci a skupiny získávají to, co potřebují a co si přejí, prostřednictvím tvorby, nabídky a směny hodnotných produktů a služeb s ostatními.“ (Kotler, P.) Potřeby, přání, poptávka, produkt nebo nabídka, hodnota a uspokojení, směna a transakce, marketingové prostředí, marketingový mix (4 P, 4 C – řešení pro zákazníka, náklady zákazníka, pohodlí, komunikace) Marketing + kulturní a národní specifika + legislativa MKT proces – analyzování marketingových příležitostí, vývoj marketingových strategií, plánování marketingových programů a řízení marketingového úsilí (organizování zdrojů, implementace a kontrola) mezinárodní, globální, interkulturální…. MKT (MKT v EU) = ADAPTACE VERSUS STANDARDIZACE