3. 11. 2006 08:48, mam.cz Italský televizní model v Německu - kulturní šok? Spousta nahé kůže a proti nim politické debaty, tancující blondýnky versus veřejnoprávní hudební pořad: televizní programy dvou zemí se snad ani nemohou lišit víc než v případě Německa a Itálie. Spousta nahé kůže a proti nim politické debaty, tancující blondýnky versus veřejnoprávní hudební pořad: televizní programy dvou zemí se snad ani nemohou lišit víc než v případě Německa a Itálie. Kvůli tomu, že se milánská společnost Mediaset expremiéra Silvia Berlusconiho zajímá o koupi největšího německého televizního vysílatele, Pro Sieben Sat.1, by se ale měli němečtí diváci připravit na kulturní šok. Myslí si to alespoň italský deník La Stampa. "Sledování televize, při kterém bolí oči i uši" - takhle kriticky se až dosud žádné italské noviny k vysílání televize "po italsku" nestavěly. Normálně lidé na Apeninském poloostrově bez velkého reptání akceptují mělké pořady s "tanci a zpěvy", které jim Berlusconiho soukromé kanály servírují. Šestihodinové nedělní dopolední vysílání s názvem "Buona Domenica" (Krásnou neděli) na stanici Canale 5 každý týden sleduje asi dva a půl milionu Italů. Věnují pozornost snažení "hvězd" z nejrůznějších reality show, které se snaží prosadit jako zpěváci slaďáků, bývalým soutěžícím z Big Brother a polonahým televizním hvězdičkám, které se snaží ukázat ze svého těla co nejvíc. "Je to nesnesitelně trapná show bez myšlenky a konceptu," shrnuje to obyvatelka Hamburku, která žije v Římě. "Kvíz & kýč," tak se dá podle deníku La Stampa jednoduše shrnout program italských soukromých stanic. "Ne že by Německo mýdlové opery, americké seriály a bezcitné soutěže talentů úplně ignorovalo. Vysílá je ovšem s mírou a zachovává si důstojnost," píše list. "A teď se budou právě ty pořady, které se Italům tak líbí a ve kterých se pořád něco vyhrává po odpovědích na absolutně lehké otázky, vyvážet do Německa? Ne, děkuji!" Také Franca Ciapiová, manželka bývalého prezidenta Carla Ciampiho, soudila už před lety: "Televize pro pitomce!" Byl to vlastně Silvio Berlusconi, kdo jako první do televize přivedl polonahé krásky s botami na podpatku a minisukněmi, tvrdí římský profesor sociologie Franco Ferrarotti. "Kvůli velkému úspěchu pak takhle donutil i veřejnoprávní stanice, aby jeho koncept přebraly." Kritiku v Německu vzbuzuje především Berlusconiho dvojrole politika a mediálního magnáta. Chytrého manažera napadala opozice i ve vlastní zemi, protože svoje stanice zneužíval ve volebním boji a stranění jeho politickým souputníkům bylo i v rámci zpravodajství na denním pořádku. Například šéfredaktor zpravodajství Berlusconiho stanice Rete 4, Emilio Fede, se svou náklonností k dřívějšímu premiérovi nikdy netajil. Během předvolebního období na začátku tohoto roku musela Rete 4 zaplatit pokutu ve výši 250.000 eur, protože ve svém vysílání poskytovala zřetelně víc prostoru středopravému táboru než jejich středolevicovým protivníkům. "Německo je naproti tomu pyšné na kvalitu svých zpravodajských pořadů, které nikdy nesklouzávají k banalitám," míní dále La Stampa. Berlusconiho vstup do německé televize ale zatím ještě leží ve vzdálené budoucnosti, mluvilo se zatím jen o "nezávazné nabídce". "Jestli to dospěje někam dál, je zatím nejisté," říká se mezi zasvěcenci z branže. Také Ferrarotti je více než skeptický: "Italský televizní model by v Německu nemohl fungovat, jedině snad, že by německé vedení postihla slepota."